یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: شایعه - جنگ روانی

شایعه - جنگ روانی 8 سال 11 ماه ago #115930

  • شادی دیاب
  • شادی دیاب's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 14
  • Thank you received: 3
چکیده ای از مطالب ارائه شده در سیاست خبری، امروز دوشنبه 28-2-1394

شايعه: شايعه پيامي است كه در ميان مردم رواج مي‌يابد، ولي واقعيتها آن را تأييد نمي‌كند. شايعه در موقعيتهايي رواج مي‌يابد كه مردم مشتاق خبر باشند ولي نتوانند آن را از منابع موثق دريافت كنند. هر گاه آدمها مشتاق خبرگيري دربارة قضيه‌اي باشند، به هر نوع اطلاعاتي در اين باره متوسط مي‌شوند و سپس آن اطلاعات را در ميان خودشان پراكنده مي‌سازند.

زمینه های شایعه به هفت موضوع برمی گردد:
1. وجود دست های نامرئی.
2. توافق محرمانه بین گروه ها.
3. پول وسرمایه.
4. اذعان به بیماری.
5. مسائل جنسی.
6. حرف های متضاد.
7. مسأله مهاجرت.

هر شایعه دربرگیرنده بخش قابل ملاحظه ای از واقعیت می تواند باشد،‌اما ضریب نفوذ آن نیز تحت تأثیر سه عامل دیگر می تواند افزایش بالایی پیدا کند، که این عوامل عبارتند از:‌ تسطیح، همانند سازی، ‌برجسته سازی.

همچنین شایعات در زمان جنگ های نظامی سه دسته هستند و دارای سه کاربرد می باشند؛ شایعات تفرقه افکن، شایعات هراس آور، شایعات امید بخش.
نیل پستمن در کتاب خود تحت نام «زندگی در عیش، مردن در خوشی» شایعات را به سه دسته تقسیم می کند:‌ شایعات آتشین،‌ شایعات خزنده،‌ شایعات دلفینی.

جنگ رواني : در دنياي امروز ، جنگ‏های رواني به عنوان حربه‌اي براي تسلط بر افكار عمومي به كار مي‌رود، هرچند كه اين نوع جنگ‏ها به عواملي بستگي دارد و تا كشور يا ملتي آمادگي پذيرش بحران را نداشته باشد، تحت تأثير آن قرار نمي‌گيرد ولي اقدامات ساير دولت ها در بروز اين بحران‏ها را نبايد ناديده گرفت. وقتي جامعه‌اي بي‌ثبات شده و انسجام اجتماعي در آن ضعيف گرديد ، ميل به تغيير در آن تشديد مي‌شود و همين وضع فرصتي پيش‌ مي‌آورد تا افكار تازه درآن جامعه تقويت شود. در اين شرايط ، به كار گيري جنگ ‌رواني و در برخي موارد، استفاده همزمان از نيروهاي مسلح سرعت تغيير و پذيرش را دو چندان خواهد كرد . به همين منظور، آمادگي ذهني و رواني و شكستن مقاومت فكري يك جامعه براي نفوذ درآن چه توسط دولت خودي يا دولت بيگانه ضروري‌ترين عامل پيروزي دريك جنگ رواني است. البته عوامل ذهني و عيني و محيطي كه بدون آن‏ها جامعه فاقد هويت اجتماعي است نیز مي‌تواند منشا بروز اختلافات و جنگ‏های روانی و نظامي باشد.

پیش نیازهای موفقیت جنگ روانی:‌ اطلاعات،‌ رسانه های ارتباطی، پژوهش.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي