دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: طبقه­ بندی رسانه­ ها

طبقه­ بندی رسانه­ ها 8 سال 11 ماه ago #116749

جايگاه فناوري در روابط عمومي
جوامع توسعه يافته به توسعه ارتباطات به مثابه يكي از ابزارهاي توسعه نيازمندند. به عبارت ديگر جامعه­اي توسعه يافته تلقي مي­شود كه ارتباطات جمعي در آن گسترش و تعميق يافته باشد.
روابط عمومي­ يكي از نهادهاي ارتباطي و از جمله ابزارهاي توسعه ارتباطات در جهان امروز است. تجهيز روابط عمومي­ها به امكانات نرم­افزاري و سخت­افزاري در عصر انقلاب ديجيتال و ارتباطات سايبري، براي توسعه و پيشرفت اين نهاد ضروري است.
طبقه­بندی رسانه­ها:
رسانه­هاي نوشتاري: نامه، كتاب، روزنامه، مجله، بروشور و...، رسانه­هاي ديداري: نقاشي، عكس، كاريكاتور، پوستر، چارت­، نمودار، اسلايد و ..، رسانه­هاي ديداري- نوشتاري: موارد بالا كه از تصوير و متن به طور همزمان استفاده شود، رسانه­هاي شنيداري: گفت­و­گو، سخنراني، راديو، تلفن و ...، رسانه­هاي ديداري- شنيداري: تلويزيون، سينما، تئاتر و ...، چند رسانه­اي يا مالتي مديا: تركيبي از رسانه­هاي مختلف است كه امكان راهبري، تعامل و خلاقيت را براي كاربر امكان­پذير مي­سازد. چند رسانه­اي عمدتا ويژه رايانه و ارتباطات ديجيتال است.

تعاريف برشور و كاتالوگ (دو نمونه از رسانه­هاي مكتوب)
بروشور:به معنای جزوه و دفترچه است و به محصولی گفته می­شود که توضیحات جامع و کاملی در مورد یک موضوع یا فرایند ارائه کند، این توضیحات معمولاً با مجموعه­ای از تصاویر همراهی می­شود.بروشور غالباً دارای جلد (رو و پشت) و فاقد فضای قابل توجه در عطف است و به صور گوناگون صحافی و ارائه می­شود.
ویژگی منحصر به فرد بروشور (که در کمتر محصول گرافیکی دیگری به چشم می­آید) قابلیت تغییر ابعاد در هنگام ارائه و استفاده است. این ویژگی به طراح اجازه می­دهد حجم بسیار زیادی از اطلاعات بصری را بدون ایجاد آشفتگی و ازدحام در محصول بگذارند و به مخاطب ارائه دهد (ویژگی­ای که بعنوان مثال در پوستر امکان پذیر نیست.)
همراه بردن بروشور توسط مخاطب (ولو برای مدتی کوتاه) این اجازه را به آن می­دهد تا زمان بیشتری نسبت به دیگر انواع گرافیک جهت انتقال پیام در اختیار داشته باشد.
در عین حال با توجه به کم­حوصلگی مخاطبان عصر رایانه و توقع انتقال سریع مطلب، بروشور بیشتر برای کالاهای مصرفی و موضوعات خدمات ضروری می­تواند پاسخگو باشد. قطع متداول بروشور (حداقل در ایران) به طور معمول حدود A4 و یا A5 است.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي