چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: انسان طبیعت

انسان طبیعت 4 سال 3 هفته ago #119323

انسان طبیعت ارگونومی











پیش گفتار
فصل اول:
فصل اول: طبیعت/محیط طبیعی
- اصطلاح محیط زیست
-انتقال ماده در اکوسیستم های طبیعت
-انتقال انرژی و نحوه تولید در اکوسیستم های طبیعت
-قوانین ترمودینامیک در طبیعت
دانش دیدن
دیدگاه کل گرایی و جز گرایی
طبقه بندی منابع
هندسه:
هندسه چیست
نسبت طلایی چیست
فراکتال چیست؟
ارتباط اجزا و علم هندسه
اخلاق محیطی

فصل دوم: ارتباط بشر با طبیعت از دیدگاه مسیرتاریخی (تمدن)
بخش اول: انسان طبیعت در جهان باستان
- انسان طبیعت در آثار پیش از تاریخ
- انسان طبیعت در بین النهرین
- انسان طبیعت در مصر باستان
- انسان طبیعت در یونان باستان
- انسان طبیعت در روم باستان
- انسان طبیعت در ایران باستان
- انسان طبیعت در غرب صدر مسیحیت
- انسان طبیعت در قرون وسطی
- انسان طبیعت در عصر رنسانس
- انسان طبیعت در قرن 17 دوره باروک
- انسان طبیعت در قرن 18 دوره روشنگرایی
- انسان طبیعت در عصر مدرن
فصل سوم: روابط انسان طبیعت در عصر حاضر
ارگانیک
بیونیک
توسعه پایدار








پیشگفتار
"ما باید طبیعت را به چشم مادرمان بنگریم و با آرامش خودمان را به او تسلیم کنیم تا بتوانیم خیلی راحت احساس کنیم که به جهان باز می گردیم همانطور که همه موجودات دیگر باز می گردند.
همه ما در حقیقت جزء جدایی ناپذیر این کل هستیم. طغیان عبث است، ما باید خودمان را به این جریان بزرگ واگذاریم ."
هرمان هسه

انسان در دوران مختلف تاريخي تا به حال با دست کاري در محيط، آن را براي خود مطلوب کرده است، عناصر و عوامل طبيعت نقشي به سزا در چگونگي و روند شکل گيري اين محيط انسان ساخت دارند و این محيط مصنوع بعد از ايجاد و بهره برداري نيز در مقابل در شکل گيري شخصيت، رفتار و نظام عملکردي انسان موثر است. انسان در جهت تکامل و پيشرفت و بهسازي رواني _جسمي خود ادراک و ارتباط با محيط خود و ديگران و نیز تجربيات گذشتگان و ايده آل آيندگان را معيار و ملاکي موثر براي خود قرار مي دهد.تکنولوژی انسان را از تنگناهای طبیعت رهانید ولی نتوانست پاسخی برای حل مشکلات ناشی از گسسته شدن رابطه میان انسان و طبیعت پیدا کند رابطه ای که از انقلاب صنعتی تاکنون رو به قهقرای بیشتری است. جهان با مشکلات متعددی روبرو است از جمله کمبود منابع و انرژی، بلایای طبیعی، عوامل مخرب، انفجار جمعیت و... این مسایل دست به دست یکدیگر داده و باعث عدم تعادل میان انسان و محیط زیست گردیده است. حال باید پرسید در حالی که زمین دچار بحران هایی چون تغذیه، انرژی، مواد اولیه، نابودی اکوسیستمی و ... گردیده است هنر و صنعت و معماری چه نقشی در رفع بحران های این چنینی دارد.
با اینکه مسایل مربوط به محیط زیست و بهره گیری از منابع بر حسب مناطق مختلف کره زمین جنبه های محلی دارد ولی از دیدگاه جهانی باید به آن ها نگریست زیرا مرزهای ترسیم شده توسط انسان برای طبیعت مهم نیست و امری قرار دادی می باشد. امروزه تمام علوم به طور مشترک به حل مهم ترین مساله بشریت: یعنی محیط زیست می پردازند و این که نگهداری و بهره گیری معقول از مواهب زمین چگونه انجام گیرد؟؟
در طبیعت ارتباط همه چیز دو جانبه است. ولی انسان با خودخواهی می اندیشد تنها خود اوست که حق بهره برداری دارد و می تواند با بهره برداری بی رویه و بی ضابطه سهمی برای دیگران و آیندگان نگذارد. پس بر طبق چه ضابطه ای می توان محیط زیست را بهداشتی، مناسب و حتی دل پسند به حساب آورد؟ آیا اصلا چنین ضابطه ای وجود دارد؟ علوم نوظهوری برای تبیین و تعیین این ضوابط برآمدند: یکی از آن ها اکولوژی که علم مطالعه اکوسیستم ها یعنی سیستم های زنده و دیگری ارگونومی یا همان مهندسی فاکتورهای انسانی بودند که علوم نوپایی هستند که همزمان با رشد چشمگیر اقتصادی و علمی در کشورهای جهان اول برای حل مشکلات این مدرنیته پرشتاب ظهور کرد. تلاش و کانون توجه این کتاب پرداختن به مفاهیم بنیادی چون انسان-طبیعت، طبیعت، محیط زیست، توسعه پایدار و .. می باشد.
قبل از هر توضيحي راجع به ارتباط طبيعت و معماري يا بهتر است درباره محیط طبیعی و منابع و انرژی هایی كه در خود نهفته دارد و چگونگي چرخه آن در محیط سپس ارتباط تمدن های مختلف با موقعیت های جغرافیایی متفاوت با محیط و طبیعت پیرامونی شان صحبت كنيم و در ادامه به چگونگي تأثير آن بر ظهور معماری محیط گرا و ظهور سبک هایی جدید رسید.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.