جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: حقوق و قوانین بازاریابی

حقوق و قوانین بازاریابی 9 سال 6 روز ago #115249

  • رضا عسگری
  • رضا عسگری's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 58
  • Thank you received: 18
مستلزمات
این توافقنامه ما بین شرکت .................(سهامی خاص) و خریداران کالاهایی که از این پس بازاریاب نامیده می شوند منعقد می گردد. بنابراین توافقنامه، کلیه حقوق و تعهدات طرفین تابع شرایط اعلام شده به شرح ذیل مطرح می گردد:
1- تعاریف:
توافقنامه: شرایط کامل، که توسط شرکت میراث نفیس دستها(سهامی خاص) به بازاریابان ارائه می شود و یا بعداً از طریق سایت اینترنتی شرکت اعلام می گردد.
شرکت: منظور شرکت ...................... (سهامی خاص) به شماره ثبت 414128 است که درایران/تهران به ثبت رسیده و نوع فعالیتش توزیع انواع صنایع دستی ایرانی از طریق بازاریابی شبکه ای بواسطه پایگاه اینترنتی شرکت که با مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره 193421/60 می باشد.
کمیته نظارت: کمیته ای است ناظر بر مراحل صدور مجوز و نحوه فعالیت شرکت بازاریابی شبکه ای که متشکل از نمایند گان وزارت اطلاعات، وزارت"صنعت، معدن و تجارت "نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و دادستانی کل کشور.
فرمول محاسباتی حق العمل ها: منظور فرمول های محاسباتی است که بر اساس آن شرکت بازاریابی شبکه ای میراث نفیس دست ها ، در قبال فروش کالاهای شرکت توسط شخص بازاریاب یا بازاریابان تحت حمایت وی، حق الزحمه شان را محاسبه و به آنها پرداخت می کند.
مشتری: هر شخصی که کالای شرکت را به هدف غیر تجاری و صرفأ جهت مصرف خریداری می کند.
بازاریاب: هر شخص حقیقی که به دور از یک مکان ثابت تجاری از طریق فروش کالا به مصرف کننده نهائی یا حمایت و تشویق شبکه فروش خود ، موجب گسترش فروش کالای شرکت شود.
بازاریابان تحت حمایت: بازاریابان دیگری که یک بازاریاب معرفی می کند و تحت حمایت و سرپرستی وی هستند. تعداد مراحل (سطوح) جذب بازاریاب تحت حمایت در شرکت میراث نفیس دستها محدود بوده و برای هر بازاریاب حداکثر تا 9 مرحله (سطح) می باشد.
شماره شناسایی: شماره شناسائی بازاریاب، کد منحصر بفردی است که به منظور شناسائی کلیه ارتباطات کاری و مالی وی با شرکت در هنگام ثبت نام به او تعلق می گیرد.
دوره محاسباتی شرکت: منظور مدت زمانی است که بر اساس آن شرکت، در قبال فروش کالا توسط شخص بازاریاب یا بازاریابان تحت حمایت وی ، حق العمل شان را محاسبه و به آنها پرداخت می کند. .
نمایندگی ها: منظور کلیه افرادحقیقی یا حقوقی است که از طریق پایگاه اینترنتی وزارت "صنعت،معدن و تجارت" و شرکت جهت ایجاد و احداث شعب قانونی به منظور رسیدگی به کلیه امور مشتری ها و بازاریابان طبق قوانین و مقررات وضع شده از سوی کمیته نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای تایید شده اند.
فرم ثبت نام: منظور فرمی است که توسط بازاریاب یا مشتری در پایگاه اینترنتیی شرکت تکمیل می گردد.
کالا: عبارت است از یک یا چند گروه کالایی قابل عرضه توسط شرکت بازاریابی شبکه ای میراث نفیس دست ها که به وسیله دبیرخانه کمیته نظارت تعیین و اعلام گردیده است.
معرف: بازاریابی که مشتری یا بازاریابان جدید را به منظور خرید کالا یا همکاری در فروش کالا به شرکت معرفی می نماید.
فرم قرارداد: منظور فرم قرارداد بین شرکت بازاریابی شبکه ای میراث نفیس دست ها و بازاریابان می باشد که توسط کمیته نطارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای تهیه و تنطیم شده است.
2- شرایط بازاریابی:
الف: دارا بودن سن قانونی(حداقل 18 سال)
ب: تعهد به عدم بازاریابی در شرکتهای دیگر بعد از تکمیل فرم بازاریابی در این شرکت.
ج:عدم فعالیت بعنوان کارمند در شرکت.
د: تابعیت از قوانین جمهوری اسلامی ایران
تذکر: درصورت عدم رعایت هریک از موارد بالاشرکت به صورت یکطرفه اقدام به فسخ قرارداد می نماید.
3- حقوق و مقررات مربوط به بازایاب:
* بازاریاب حق دارد نسبت به انجام تبلیغات حرفه ای و ارائه خدمات مشاوره برای شرکت به منظور معرفی و شناساندن محصولات شرکت، فعالیت نماید و به جذب افراد علاقمند به منظور ارتقاء فروش و سود دهی شرکت مبادرت نماید.
* هر بازاریاب به صورت مستقل و پاره وقت در شرکت بازاریابی می نماید وکارمند شرکت محسوب نمی گردد، بنابراین شامل دریافت حقوق ثابت، بیمه اجباری، بیمه بیکاری، پاداش، عیدی ، سنوات و حق اولاد نمی گردد.
* برای بازاریاب هیچگونه محدودیت جغرافیایی بابت فعالیت و معرفی محصولات شرکت وجود ندارد، مگر آنکه شرکت شرایط خاصی بابت فروش محصولات در مکانی را اعلام نماید.
* بازاریاب فقط حق معرفی محصولات شرکت را دارد و می تواند افراد را به خرید آنها توصیه نماید (نه اجبار) و درنتیجه از پورسانت و پاداش طبق فرمول محاسباتی شرکت بهره مند گردد.
* بازاریاب هیچگونه حق وکالتی از جانب شرکت ندارد. یعنی حقی در رابطه با مذاکرات و بستن قراردادها به نمایندگی ازطرف شرکت را ندارد. او باید فقط خود را به عنوان بازاریاب فعال شرکت معرفی نماید.
* هر بازاریابی كه فردی را بعنوان بازاریاب جدید به شرکت معرفی می کند موظف است که با صداقت و حسن نیت تمام٬به همکاری با بازاریاب جدید بپردازد تا از موفقیت وی در این زمینه اطمینان حاصل نماید.
*هیچ بازاریابی نمی تواند از میزان حق العمل خود به عنوان دلیل موفقیتش جهت حصول اطمینان دیگران استفاده کند وحق نشان دادن درآمدهای خود به دیگران را جهت تشویق و ترغیب ندارد. در غیراین صورت ضرر و زیان حاصل ازاین خطا برعهده وی می باشد. همچنین معرف حق وعده دادن سودهای کلان بدون فعالیت شخصی بازاریاب جدید را ندارد. ( میزان کسب پورسانت های هر شخص به میزان فروش محصولات شرکت از طریق او بستگی دارد)
* بکار بردن عناوین مستعار و غیر حقیقی و ناقص برای شرکت ، از سوی بازاریاب ممنوع می باشد.
* هیچ شخص حقیقی نمیتواند با عنوان نام مستعار در شرکت فعالیت کند.
* هر بازاریاب می تواند تنها یک کد شناسه در اختیار داشته باشد.
* در صورتی که بازاریاب شرکت، بازاریاب جدیدی را سهواً یا عمداً درشاخص فروش غیر از مکان اصلی قرار دهد تغییرمحل امکان پذیرنمی باشد، مگر با مراجعه حضوری بازاریاب جدید و معرف آن به یکی از نمایندگی های معتبر شرکت و ارائه مدارک مورد نیاز.
* جهت دسترسی به دفتر کار شخصی، برای هر بازاریاب رمزعبوری با انتخاب بازاریاب بوسیله شرکت ثبت می گردد، که حفاظت آن برعهده خود بازاریاب می باشد.
* هر بازاریاب می بایست از بازاریابان تحت مدیریت خود حمایت و پشتیبانی ( از نظر آموزشی) نماید و آموزش و همکاری با آنها را به منظور اطمینان ازعملکرد صحیحشان برعهده گیرد.
* بازاریاب شخصا" موظف به پرداخت مالیات تمامی در آمدهای خود در کشور متبوع خویش می باشد. و پرداخت آن برعهده شرکت نیست. ( درهنگام محاسبات 5% از حق العمل بازاریاب به عنوان مالیات بر در آمد کسر و از طریق شرکت به اداره دارائی پرداخت می گردد)
* بازاریاب باید همیشه نسبت به شرکت وفادار بماند و نباید اطلاعاتی را بر ضد شرکت چه شفاهی و چه کتبی منتشر کند. اوباید مدیران این شرکت راهمیشه محترم بشمارد، در صورت وجود هرگونه هتک حرمت و افترا از جانب وی ، او ازفعالیت و ادامه توافقنامه اخراج شده و توافقنامه پایان یافته تلقی می گردد.
*بازاریاب موظف است تا اطلاعات شخصی ( نام، نام خانوادگی، آدرس، کدپستی و ...) خود را هنگام ثبت نام چک نماید تا از بروزهرگونه خطای احتمالی جلوگیری شود. در صورت بروز خطا کلیه موارد متوجه معرف و بازاریاب جدید خواهد بود.
* تمامی بازاریابان موظف به حفظ و نگهداری اطلاعات پایگاه اینترنتی شرکت می باشند. چنانچه بازاریاب سعی دررسوخ یا دخالت در پایگاه اطلاعاتی یا هر بخشی از سیستم کامپیوتری شرکت (سخت افزار یا نرم افزار ) یا در این زمینه نماید، حق بازاریابی وی بدون در نظرگرفتن اختیاراتش فورا" لغو و بایستی تمامی خسارات شرکت در این رابطه را متقبل گردد.
* بازاریاب بایستی یک نسخه از فرم قرارداد را در اختیار بازاریاب جدید قرار داده و پس از امضاء معرف به عنوان شاهد و متقاضی به عنوان بازاریاب، آن را در اختیار شرکت قرار دهد، در غیر اینصورت ظرف مدت 30 روز کاری کد شناسه بازاریاب جدید معلق خواهد شد.
در صورت عدم رعایت هر یک از بند های مذکور، شرکت محق است تا به صورت یک جانبه قرارداد را با بازاریاب خاطی فسخ نماید.
4-حق العمل ها
شرایط دریافت حق العمل:
* بازاریاب بایستی متعهد به قراردادها, طرح بازاریابی و قوانین شرکت باشد. تا زمانی که بازاریاب مشروط به دریافت حق العمل طبق طرح بازاریابی است, شرکت موظف به پرداخت آنها به وی طبق همان طرح می باشد. این حق العمل ها فقط در قبال فروش کالای شرکت به بازاریاب پرداخت میگردد. هرگونه مالیات بر در آمد که توسط نهاد های ذیربط دولتی تعیین گردد از پورسانت های پرداختی کسر میگردد.
دوره محاسبه و پرداخت حق العمل:
*دوره محاسبه حق العمل به معنای زمانی است, که در پایان آن حق العمل ها ی مربوط برای بازاریاب محاسبه شده(3روز بعد از خرید) و دوره پرداخت حق العمل حداکثر تا پایان پنج روز اول کاری در هر ماه می باشد، بطوری که شرکت می بایست با بازاریاب در خصوص حق العمل های ماه قبل تسویه کامل انجام دهد و در مدت مذکور مبالغ را به حساب بانکی شخصی بازاریاب واریز نماید. همه پرداخت ها و دریافت ها از طریق حساب های بانکی در بانک های دارای مجوز از بانک مرکزی و هر گونه گزارش مالی موخر بر انجام عملیات بانکی و با درج کد رهگیری تراکنش در سیستم بانکی کشور انجام می گیرد.
شرح فرآيند و روش بازاريابي:
* هر شخص(حقوقی/حقیقی) می تواند به اختیارازطریق پایگاه اینترنتی شرکت به صورت رایگان ثبت نام کرده و بعنوان بازاریاب در شرکت شروع به فعالیت نماید. اینگونه بازاریاب با عنوان عاملیت فروش درشرکت معرفی می گردد. لذا دارای شرایط دریافت پورسانت می باشد.
کلیه پورسانت ها بعد از کسر 5درصد مالیات تکلیفی به حساب بازاریابان واریز می گردد.
5-ابطال و یا تعلیق جایگاه بازاریاب:
*هر بازاریاب، می بایست در مدت زمان 30 روز کالای شرکت را به میزان 100.000 تومان بفروش رساند، درغیر اینصورت قانون بهم فشردگی برای وی اجراء می گردد (پورسانت های سطوح و پاداش های مشارکتی به بازاریاب تعلق نمی گیرد)
* اگر بازاریابی نتواند ظرف مدت 365 روز (مدت قرارداد سال اول) کالای شرکت را به میزان 100.000 تومان بفروشد دراین صورت قرارداد بازاریابی وی فسخ می گردد.
*بازاریاب می تواند داوطلبانه تقاضای فسخ قرارداد و اتمام ادامه همکاری با شرکت را داشته باشد که این تقاضا ازطریق بخش "قطع همکاری با شرکت" از دفتر کار بازاریاب امکان پذیر می باشد. در صورتی که از تاریخ ثبت نام بازاریاب 60 روزگذشته باشد، قطع همکاری بازاریاب با شرکت در همانروز تائید می گردد و اگر ازتاریخ ثبت نام بازاریاب بیش از 60 روزگذشته باشد، قطع همکاری وی پس از 15 روز از سوی وزارت بازرگانی تائید میگردد.
* بازاریاب کناره گیری کرده، به دلایلی ممکن است مایل به همکاری مجدد جهت بازاریابی در شرکت باشد، این درخواست درصورتی که بازاریاب فاقد کد بازاریابی در شرکت دیگر باشد امکان پذیر می باشد. ضمنا پذیرش یا عدم پذیرش درخواست همکاری مجدد در حیطه اختیارات شرکت می باشد.
*هربازاریاب به علت عدم رعایت قرارداد، تخطی درقوانین ومقررات و طرح بازاریابی یا هرگونه مدارک مبنی برانجام تخلف، توسط شرکت کد بازاریابی وی معلق نگاه داشته شده یا لغو می شود که در این صورت شرکت با ارسال یادداشتی وی را ازاین تصمیم آگاه می سازد و تاریخ ودلایل تعلیق یا لغو حق بازاریابی وی را اعلام خواهد کرد. امکان دارد عملکرد شرکت طی دوره تعلیق یا پس از زمان لغو بازاریاب شامل این موارد گردد : .
1-جلوگیری از پرداخت حق العمل به بازاریاب در این دوره.
2-جلوگیری از خرید محصولات شرکت.
3-جلوگیری بازاریاب از معرفی بازاریابان جدید ، ارتباط با سایر بازاریابان و شرکت در جلسات آنان.
4- مسدود شدن کد شناسائی.
* در صورت تقاضای تجدید نظر، شخص باید درخواست خود را کتباً ظرف مدت 15 روز پس از تاریخ صدور حکم تعلیق یا لغو بازاریاب به اطلاع شرکت برساند. تا شرکت نسبت به کنسل کردن قطع همکاری وی اقدام وبعد ازبررسی درخواست ، شرکت طی 15 روز پس از دریافت درخواست نتیجه را به اطلاع بازاریاب می رساند. درغیراین صورت تعلیق یا لغو حق بازاریابی شخص قطعی محسوب می گردد. وشرکت با بازاریاب قطع همکاری می نماید.
6- عدم انتقال حق بازاریابی:
* بازاریاب حق ندارد امتیاز خویش را به شخص دیگری فروخته, واگذار یا منتقل نماید.
7- اطلاعات:
* نام شرکت, آرم, نام تجاری, آرم تجاری, بروشور ,کاتالوگ, جزوات آموزشی, منابع ومتون, منابع سمعی وبصری و یا سایرمنابع تحت حمایت قانون مولف بوده و حقوق تولید و نشر و مالکیت آن برای شرکت محفوظ است.
* بازاریاب نباید ویرایش هائی از این منابع را تولید یا منتشرنمایند. بدون دریافت موافقت کتبی از شرکت، بازاریابان مجاز به ضبط سمعی و بصری جلسات و کنفرانس های شرکت یا جلسات آموزشی نیستند.
* ارتباط کاری شرکت با کارگزاران, سازندگان و تامین کنندگان محصول محرمانه است. بازاریاب نباید به طور مستقیم یاغیرمستقیم تقاضای اطلاعات از تامین کنندگان یا کارگزاران شرکت را نموده و با آنها ارتباطی داشته باشد, مگر آنکه شرکت ازکارگزار خواسته باشد که اطلاعاتی در اختیار بازاریاب قرار دهند.
8- مصاحبه با رسانه ها و تبلیغ الکترونی
*بازاریاب مجاز به انجام مصاحبه رادیویی, تلویزیونی, روزنامه ای, مجله ای یا برگزاری همایش عمومی جهت تبلیغ شرکت و محصولات بدون دریافت موافقت قبلی و مجوز کتبی شرکت نمی باشد؛ کلیه درخواست های مرتبط با رسانه ها بایستی به بخش روابط عمومی دفترمرکزی شرکت ارجاع گردد.
*بازاریابان مجاز به تبلیغ محصولات, طرح درآمد زائی یا استفاده از نام شرکت بر روی رسانه ها و ارتباطات الکترونیکی بر روی اینتر نت و از طریق وبلاگ ها, وب سایت ها و ...بدون دریافت مجوز کتبی بخش حقوقی شرکت نمی باشند. تخلف از این ماده, تخلف از قوانین و مقررات شرکت به شمار آمده و منجر به حکم تعلیق یا لغو فوری حق بازاریابی می گردد.
9- شرایط عمومی:
* شرکت حق اصلاح قوانین و مقررات, قیمت ها و ارائه محصولات را دارد و هر زمان که مناسب و لازم بداند با اعلام قبلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و تائید کمیته نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای و اعلام آن بر روی وب سایت شرکت اجرا می نماید. بطوری که تماما" در جهت بهبود و ترقی فعالیت بازاریابان باشد. این تغییرات با توجه به صلاح دید اعضائ هیات مدیره شرکت و تائیدیه دبیرخانه نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای اعمال خواهد شد.
* مجبور کردن هر شخص برای عضویت و خرید از شرکت مطلقا ممنوع است. لذا در صورت آشکار شدن این مسئله شرکت نسبت به مسدود کردن کد شناسه بازاریاب خاطی اقدام و ایشان را به مراجع ذیصلاح معرفی می نماید.
*بازاریاب حق ندارد هیچ گونه وجه نقدی را از عاملین فروش تحت حمایت خود درخواست نماید یا حسابی غیر از حساب شرکت که بروی پایگاه اینترنتی شرکت درج شده برای واریز وجه محصول معرفی نماید. بدیهی است در صورت چنین تخلفی شرکت کد شناسه بازاریاب را مسدود و اقدامات قانونی علیه وی صورت می پذیرد و ایشان را به مراجع ذیصلاح معرفی می کند.
*خرید وفروش محصول توسط بازاریاب تنها یک معامله خرید و فروش محسوب می گردد و هیچگونه سرمایه گذاری تلقی نمی گردد.
* بازاریاب موظف است در محیط شرکت با پوششمطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران ظاهرشود و در صورت تناقض، شرکت از حضور بازاریاب در محیط کاری ممانعت می کند.
*هر گونه فعالیت سیاسی و عدم رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران در شرکت ممنوع بوده و درصورت مشاهده رعایت نکردن قوانین ، کد شناسه بازاریاب مسدود و از حضور وی در شرکت و نمایندگی های شرکت ، جلوگیری به عمل خواهد آمد.
10- ارسال محصولات:
*مدت زمان ارسال محصول خریداری شده توسط بازاریاب از طریق شرکت با توجه به گروه کالای خریداری شده، به شرح ذیل می باشد.
1- در خصوص کالا هائی که مربوط به "گروه مواد غذايي حيواني و نباتي خام و فرآوري شده "، " گروه محصولات نساجي ،كفپوش وفرش" و " گروه محصولات چرمی) مدت زمان ارسال کالا بین 4 الی 7 روز کاری می باشد.
2- در خصوص کالاهای صنایع دستی مدت زمان ارسال کالا بین 5 الی 25 روز کاری می باشد.
تبصره1: در صورت اینکه کالای صنایع دستی در حال تولید باشد با توافق خریدار و شرکت این مدت قابل تغییر خواهد بود.
*شرکت میراث نفیس دستها متعهد می گردد در صورت آسیب دیدگی محصول درهنگام حمل و نقل، محصول مذکور را مرجوع نماید. لذا بازاریاب می بایست کالای مرجوعی را سریعأ از طریق پست به آدرس شرکت ارسال تا شرکت نسبت به ارسال محصول سالم ازطریق پست به آدرس خریدار اقدامات لازم را انجام دهد.
تبصره2: جهت تسریع در ارجاع محصول آسیب دیده بازاریاب یا خریدار باید در هنگام دریافت کالا از پست، نمایندگی های شرکت و یا دفتر مرکزی شرکت دقت کافی نمایند و از دریافت کالای آسیب دیده جددا خوداری نمایند. تبصره3: کالاهای صنایع دستی صد در صد شبیه یکدیگر نیستند واین شباهت حداکثر بین 80% الی 90% می باشد. لذا عدم شباهت کامل آنها با یکدیگر به عنوان نقص محسوب نمی گردد. لذا از مرجوع نمودن آنها اکیداٌ خوداری نمایید.
*شرکت هیچگونه مسئولیتی در قبال دیرکرد در تحویل محصولات به دلایل خارج از کنترل شرکت از قبیل: جنگ، زلزله، آتش سوزي و هر نوع حالتي كه به آن حالت فورس ماژور گفته مي شود را ندارد.
*محصول از طریق پست جمهوری اسلامی ایران ارسال می گردد. هزینه ارسال محصول بر عهده بازاریاب و هزینه تعویض محصول در اثر مرجوعی بر عهده شرکت می باشد. *بعضی از محصولات نیز در داخل دفاتر و نمایندگی های شرکت به خریدار تحویل داده می شود.
*کارمندان ارسال، محصولات را فقط به خریدار و یا نماینده قانونی وی تحویل می دهند. *حتی الامکان در صورت وجود نقص محصول در زمان تحویل از ماموران پست دقت نمائید واز پذیرفتن آن خودداری کنید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: نرگس بهتویی
مدیران انجمن: نرگس بهتویی