پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اسم تجاری ( تحقیق )

اسم تجاری ( تحقیق ) 9 سال 1 هفته ago #114882

اسم تجاری
در اصطلاح حقوق اسم تجارتی عنوانی است حاکی از شهرت تاجر که او خود را تحت آن عنوان معرفی و مشهور می‌کند. این عنوان ممکن است اسم خانوادگی خود تاجر باشد یا ممکن است یک اسم فانتزی باشد. در شرکتهای تجاری اسم تجاری با اسم شرکت متحد است.

ثبت اسم تجارتی و مقررات حاکم بر آن
قانون تجارت ایران چند ماده‌ را به اسم تجاری اختصاص داده است.(مواد 576 تا 582) ولی چون ماده‌ی 582 ثبت اسم تجاری را موکول به آیین‌نامه‌ای کرده که وزارت دادگستری باید تهیه کند و آیین‌نامه مزبور ا به حال به تصویب نرسیده است فعلاً ثبت اسم تجاری در ایران ممکن نیست. طبق ماده 576 قانون تجارت ثبت اسم تجاری اختیاری است مگر در مواردی که وزارت دادگستری ثبت آن را الزامی بداند. ماده 581 قانون تجارت مقرر می‌دارد: «در مواردی که ثبت اسم تجارتی الزامی شده و در موعد مقرر ثبت به عمل نیاید اداره ثبت اقدام به ثبت کرده و سه برابر حق‌الثبت مأخوذ خواهد داشت.»
چند سال قبل آیین‌نامه‌ای برای ثبت اسم تجارتی به وسیله‌ی کمیسیونی که در وزارت دادگستری تشکیل شده بود تهیه گردید ولی هنوز به تصویب نرسیده است در صورتی که این موضوع دارای اهمیت زیادی است زیرا طبق ماده‌ی 578 حمایت از اسم تجاری موکول به این است که اسم تجاری قبلاً به ثبت رسیده باشد.
به موجب ماده‌ی578 قانون تجارت اسم تجاری ثبت شده را هیچ شخص دیگری در همان محل نمی‌تواند اسم تجارتی خود قرار دهد ولو اینکه اسم تجارتی ثبت شده با نام خانوادگی او یکی باشد. از طرف دیگر ماده‌ی 3 قانون سجل احوال مقرر می‌دارد: «هیچ کس حق ندارد اسم خانوادگی شخص دیگری را در حوزه‌ی سجلی احوالی که آن اسم ثبت شده است اسم مؤسسه تجارتی یا عنوان تلگرافی خود قرار دهد ولی شعب تجارتخانه در سایر نقاط اسم مرکز اصلی را استعمال می‌کنند ولو اینکه شخص دیگری اسم مزبور را در محل تأسیس آن شعبه قبلاً برای نام‌ خانوادگی خود ثبت کرده باشد.» با توجه به این مواد اگر اسم تجاری تاجر همان نام خانوادگی او باشد می‌تواند دیگران را از استعمال آن منع کند ولی اگر اسم تجارتی تاجر تفننی باشد حمایت آن به عنوان اسم تجارتی مشکل است. اسم تجاری نباید به گونه‌ای انتخب شود که باعث اشتباه مشتریان شود. چنانکه ماده 577 قانون تجارت مقرر می‌دارد: «صاحب تجارتخانه که شریک در تجارتخانه ندارد نمی‌تواند اسمی برای تجارتخانه‌ی خود انتخاب کند که موهوم وجود شریک باشد.»

انتقال اسم تجاری
اسم تجارتی طبق ماده 579 قانون تجارت قابل انتقال است. اگر اسم تجارتی با نام خانوادگی تاجر یکی باشد فروش اسم تجارتی تاجر را از استفاده از نام خانوادگی محروم نمی‌کند به شرط آنکه آن را برای تجارت استعمال نکند. در موقع واگذاری اسم تجاری که نام خانوادگی باشد معمول بر این است که انتقال‌گیرنده نام خود را در ذیل آن به عنوان جانشین اضافه می‌کند یا اینکه در مقابل اسم تجارتی کلمه‌ی قدیم اضافه می‌شود تا هم اسم تجاری سابق ذکر شود و هم توهمی برای مشتریان نسبت به شخص تاجر حاصل نشود.

تحقیق در باره اسم تجاری
ثبت اسم تجاری در صورتی که آیین‌نامه به ثبت برسد به طریق اعلامی خواهد بود به این معنی که اداره ثبت نسبت به اظهارات متقاضی ثبت و صحت و سقم آن تحقیقی نخواهد کرد به همین جهت اشخاصی که مشاهده کنند حقوق آنها مورد تضییع قرار گرفته است حق خواهند داشت نسبت به ثبت مزبور اعتراض کنند.

حمایت از اسم تجاری
طبق ماده‌ی 580 قانون تجارت مدت اعتبار ثبت اسم تجارتي از نظر حمايت در برابر اشخاص ثالث پنج سال مي‌باشد كه براي دوره‌هاي پنج ساله طبق ضوابط مقرر قابل تمديد است.

ثبت نام تجاري

علائم تجاري صنعتي يا خدماتي . نشانه هايي هستند كه براي معرفي كالاها و محصولات صنعتي و يا خدماتي از لحاظ كيفيت و ضمانت جنس آنها مورد استفادهقرار مي گيرد. اين علائم ممكن است اسامي مركب شامل نقش تصوير و كلمه بوده يا به صورت تفنني (فانتزي) مانند ادكلن عقرب يا به صورت اسم منطقه وشهر (عسل سبلان اردبيل) و بالاخره به شكل علامت تجاري و ترسيمات برچسب اتيكيت و يا آهنگ مخصوص و غيره باشد.

خريد و فروش برند تجاري | برند تجاري فروشي| علامت تجاري فروشي
همه شرکت ها و بنگاه هاي اقتصادي فعال در حوزه تجارت و کسب و کار به دنبال راهکاري براي فروش علامت تجاري يا فروش برندخود و در حقيقت افزايش فروش برند و افزايش تعداد مشتريان خود هستند.
برند تجاري
براي اين منظور راه هاي متعددي وجود که برخي از آن ها نيازمند صرف هزينه هاي زياد و برخي از ابزارها نيز رايگان هستند.
برند تجاري فروشي
به طور کلي براي اينکه بتوانيد يک کسب و کار موفق و اثرگذار داشته باشيد، بايد بتوانيد طبق يک برنامه مدون برندتجاري خود را به ديگران معرفي نماييد اين امر امکان پذير نيست مگر با جذب مخاطبان ازطريق شناساندن برند تجاري به مشتريان.
فروش برند تجاري
همانگونه که اشاره شد روش هاي زيادي براي افزايش فروش وجود دارد. شرکت ها براي افزايش فروش خود، داشتن يک برنامه لازم در جهت شناساندن برند تجاري خود را امري بسيار ضروري مي دانند. بدون فروش برند، هيچ مخاطب و مشتري جذب شرکت ها و موسسات نخواهند شد و درنتيجه شرکت ها و موسسات به اهداف کسب و کار خود دست نخواهند يافت.
برند تجاري فروشي
خريد برند تجاري
خريد و فروش برند
فروش علامت تجاري
علامت تجاري فروشي
فروش علائم تجاري
در ادامه اين مطلب به روش هاي افزايش فروش از طريق برند تجاري اشاره خواهد شد.
افزايش فروش از طريق برند تجاري
در عصر اطلاعات و فضاي مجازي، هزاران وب سايت و وبلاگ با موضوعات متنوع و گوناگون در حال فعاليت هستند و در اين رابطه دغدغه مديران اين سايت ها و وبلاگ ها برند تجاري و علامت تجاري بيشتر و در نتيجه تحقق اهداف کسب و کار خود مي باشد.
بالابردن فروش از طريق برند تجاري
در اين مقاله روش هاي مختلف افزايش فروش از طريق برند تجاري و علائم تجاري به طور کامل بيان و در خصوص راهکارهاي مختلف آن مطلب لازم ارائه گرديد.
خريد و فروش برند تجاري
در اين ارتباط روش هاي گوناگوني مانند افزايش کالا، محصولات و راهکار ديگر جهت افزايش خريد و افزايش فروش برند ارائه گرديد ولي مسئله و نکته مهم اين مطلب مي باشد که اين روش ها و يا سبدي از آن مي بايست بنا به نوع کسب و کار استفاده شوند.
فروش برند تجاري
ولي در هر حالت اصل غير قابل انکار هدايت فروش برند از طريق وبلاگ و وب سايت شرکت و بنگاه اقتصادي شما و در نتيجه رونق کسب و کار آن مي باشد.
فروش برند
علي رغم اينکه هدف اصلي از برند تجاري جلب مخاطبان جديد و بيشتر مي باشد ولي مديران با تجربه در حوزه فناوري اطلاعات علاوه بر تمرکز بر مخاطبان و مشتريان جديد مي بايست نيم نگاهي نيز به مشتريان فعلي داشت هباشند.
فروش برند تجاري و وبلاگ
يکي از راه هاي افزايش فروش محصولات داشتن برند تجاري موفق است که اگر شرکت يا موسسه شما اولين منبعي باشد که خبري را در زمينه و حوزه فعاليت خود منتشر مي کند قطعا وب سايت ها يا وبلاگ هاي متعددي به شما لينک خواهند داد و همين امر موجب افزايش فروش مي باشد که نتيجه داشتن يک برند تجاري موفق است.
فروش برند
يکي از روش هاي افزايش فروش برند و يکي از روش هاي جلب مخاطب و مشتري ، ارائه محصول به افراد موفق و سرشناس جامه و حوزه کاري شرکت و بنگاه اقتصادي شما مي باشد.
خريد برند
خيلي از افراد دوست دارند درزمان خيلي کمي فروش خود را بالا ببرند که براي اينکار اقدام به خريد برند تجاري ويا خريد علامت تجاري مي کنند
برند فروشي
يکي ديگر از روشهاي افزايش رتبه در الکسا عضويت در تشکل ها و انجمن هايي که مخاطبان و مشتريان شما در آن عضو هستند مي باشد. کارشناسان بازاريابي در شرکت هاي بزرگ، تحقيقات پرهزينه اي در اين خصوص صرف مي کنند.
برند فروشي
آنها به دنبال اين اطلاعات هستندکه مشخص کنند مشتريان آنها به چيزهايي علاقمند هستند و اکثر وقت خود را چگونه صرف مي کنند. با اين تحقيقات آن ها م يتوانند هدف گذاري بهتري روي مشتري ها انجام داده و باعث افزايش ترافيک وب سايت و وبلاگ آنها شوند.
خريد برند
خوشبختانه در حال حاضر نيازي نيست که شما براي موسسه و شرکت خود جهت افزايش فروش برند هزينه هاي هنگفتي را در اين خصوص صرف کنيد. در حقيقت شما مي توانيد از طريق وب سايت و وبلاگ و تالارهاي گفتگو طيف زيادي از مخاطبان و مشتريان خود را مشخص کنيد.
فروش برند
روش هاي مختلف برند فروشي
 برند فروشي
 خريد برند
 برند تجاري خريد و فروش
 برند تجاري فروشي
 فروش علامت تجاري
خلق اسم تجاریخلق اسم تجاري
TIR
کمتر انساني را مي توانيد پيدا کنيد که وقتي يک خودروي جديد از کنارش رد مي شود نگاهش به سمت آن بر نگردد. حالا فرقي نمي کند که خودروي سواري و کوچک باشد يا يک کاميون يا تريلر بزرگ. چيزي که روي کاميونها و تريلرهاي بزرگ هميشه براي من جاي سوال داشت پلاک "TIR" بود.

معاهده ي حمل و نقل جاده اي بين المللي يا "International Road Transport Convention " در حال حاضر حدود 70 عضو دارد. البته نشان بين المللي عضويت در اين معاهده مخفف واژه ي فرانسوي آن است يعني مخفف "Transports Internationaux Routiers" که مي شود "TIR".

هدف اين معاهده، ارتباط کالا با حداکثر بازدهي بود و مهمترين بند آن کشورهاي عضو را از بازرسي گمرکي کانتينرهاي کالا معاف مي کند. به اين ترتيب، کالا فقط در مبدا و مقصد بازرسي گمرکي مي شود و در طول مسيرش از کشورهاي عضو بازرسي نخواهد شد. البته کانتينر بايد در مبدا مهر و موم شده باشد.

اين معاهده ساير روشهاي حمل و نقل را هم در بر مي گيرد مشروط بر اينکه حداقل يک بخش از جابجايي از طريق جاده انجام شود. واژه ي "TIR" که روي پلاکهاي بزرگ آبي رنگ نوشته مي شود جزو نشانهاي بسياري از تريلرهايي است که در جاده هاي ايران تردد مي کنند و در حال جابجايي کالا يا اصطلاحاً ترانزيت کالا هستند. اين واژه آنقدر با نام تريلرها يا کاميونهاي بزرگ حمل کالا عجين شده است که اين نوع خودرو ها را "TIR truck" (خودروي تي آي آر) مي نامند. يعني يک اسم تجاري همينطور خود به خود خلق شد!



تي بي تي
تا قبل از آمدن اين اتوبوسهاي جديد و شرکتهايي با نامهاي مشتري جلب کن، شرکتهاي مسافربري را معمولاً با عنوان تعاوني 1، تعاوني 2 و ... مي شناختند. معروفترين آنها، اگر اشتباه نکنم، تعاوني 15 بود که به آن تي بي تي "TBT" هم مي گفتند. براي سالها من فکر مي کردم اين "TBT" هم مثل "TIR" يک واژه ي خارجي است. تنها واژه ي مرتبط با "TBT" که به آن رسيدم عبارت "Turbine Blade Temperature" بود به معناي "دماي پره ي توربين" که البته چندان به اتوبوس و حمل و نقل اين شرکت ايراني مربوط نمي شد.

با مزه بود وقتي فهميدم تي بي تي مخفف "ترابري بين المللي تهران" است! گويا اين شرکت قديميترين شرکت (يا حداقل يکي از قديميترين شرکتهاي) حمل و نقل ايران هم هست و سال تاسيس آن به 1333 بر مي گردد. نام گذاري جالبي است که اسم فارسي را به اصطلاح امروزي فينگليش کنيم اما اگر بخواهيد براي يک خارجي مفهوم تي بي تي را تشريح کنيد که مخفف چيست بيچاره خواهيد شد و مرتب از شما خواهد پرسيد خب چرا اول سه لغت را به انگليسي بر نگردانده ايد و بعد مخفف ساز نکرده ايد!


DHL
خارجي ها هم از اين اسامي من در آوردي دارند. به عنوان مثال واژه ي "DHL" که همان شرکت معروف حمل و نقل سريع السير هوايي است. اگر يک نفر سواد انگليسي اش را خيلي به رخ شما کشيد با همين "DHL" مي توانيد او را به خاک سياه بنشانيد و از او بپرسيد "DHL" مخفف چيست؟

"DHL" حروف اول نام خانوادگي بنيانگذاران اين شرکت است که حدود 40 سال پيش تاسيس شد. اين اسامي به شرح زير است:

Adrian Dalsey
Larry Hillblom
Robert Lynn

راستي، اگر شما بخواهيد با همين منطق يک اسم تجاري خلق کنيد چه؟ امتحان کنيد و اسامي را کامنت نماييد!
ثبت علامت تجاری، برند، لوگو،آرم
قصد داریم اطلاعات کاملی از فرایند، هزینه ها، مدارک لازم و دیگر اطلاعات مهم جهت ثبت علامت تجاری را بصورت ساده ارائه کنیم.
گپ کوتاه در خصوص علامت تجاری
در وحله اول توجه کنید که ما همه اطلاعات را به شما می دهیم و انتخاب را به خود شما می سپاریم. شاید این همه اطلاعات باعث ناراحتی همکاران شود، اما ما به اصل اطلاع رسانی و آگاهی شما اعتقاد داریم.
باید بدانید که علامت تجاری، لوگو،برند و نام تجاری همه یکی هستند و ثبت آنها فرقی با هم ندارد. اما شکل تجاری (مثلا بطری آب معدنی) جنس متفاوتی با نام تجاری دارد اما باز فرایند و شرایط یکسان است.
فرایند ثبت علامت تجاری در کل به 2 صورت قابل انجام است :
1. توسط خودتان
2. توسط وکیل (مثلا گروه وکلای یاسا)
در قالب جدول مقایسه ای، ثبت علامت تجاری توسط خودتان و توسط گروه وکلای یاسا را تشریح کرده ایم.
تمایل داریم اگر خودتان نتوانستید علامت تجاری را ثبت کنید، ما دست به کار بشویم.
چرا علامت تجاری، برند، لوگو، نام تجاری ثبت کنیم؟
همیشه برند و برندینگ ستون یک کسب و کار و به لحاظ تداوم در تجارت یک نام یا نشان ماندگار بسیار مهم است. از این رو شرکت ها و اشخاص بسیاری هستند که تلاش دارند تا نام و نشانی که برایش برنامه ریزی کرده اند به سلامت به مسیر موفقیت و پیشرفت خود ادامه دهد. نام و نشان خود را به ثبت می رسانند. ثبت علامت تجاری فقط به ثبت رسیدن آن نیست، قوانین استفاده، نگهداری و مسائل آن بسیار مهم می باشد. از این رو گروه وکلای یاسا تلاش کرده است تا اطلاعات دقیق و مهمی نسبت به ثبت علامت تجاری، ثبت برند، ثبت لوگو، ثبت نام تجاری و دیگر موارد به موکلین خود اطلاع رسانی و در صورتی که آنها نیاز به ثبت علامت تجاری داشتند، از مرحله 0 تا 100 آنها را راهنمایی و مجری باشد.
علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید.
ثبت علامت تجاری به نام شخص (فارسی - لاتین)
مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری
شخصی
1. کپی شناسنامه
2. کپی کارت ملی
3. کپی پروانه کسب
4. نمونه برند طراحی شده 6*6
5. ارائه کارت بازرگانی به نام خود شخص برای علامت تجاری که حروف لاتین بکار رفته است.
شرکتی
1. کپی کلیه مدارک شرکت
1. آگهی و روزنامه تاسیس شرکت و هرنوع تغییرات
2. مجوزهای لازم
 جواز تاسیس
 پروانه بهره برداری (تولید یا صنایع)
 پروانه اشتغال به کار رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل
3. کارت بازرگانی در صورتی که داخل علامت تجاری حرف لاتین بکار رفته باشد
4. کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
5. یک نمونه از برند طراحی شده 6*6
زمان مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری شخصی و شرکتی
• دوماه از مرحله تکمیل مدارک و شروع به کار
• چهار ماه و نیم تا صدور پروانه 10 ساله اولیه (در این مرحله کل کار انجام شده است)
فرایند ثبت علامت تجاری توسط شما (از کجا شروع می کنید)
1. تکمیل مدارک درخواستی (به نام شرکت و شخص مدارک متفاوت است)
2. در این مرحله باید اطلاعات خود را به گروه وکلای یاسا تحویل دهید 2 راه دارید
1. ورود به سامانه مستقل ثبت علامت تجاری از طریق (پرتال مشتریان) راهنمای استفاده از سامانه
2. تماس با شماره تلفن 87132 (تهران) 87132 - 021 (خارج از تهران) و گفتگو با کارشناس ثبت علامت تجاری
دیگه کاری باشما نداریم و ما کارمون رو از وقتی که دقیقا مدارک و اطلاعاتتون به دستمون رسید بدون درنگ شروع می کنیم.
فرایند ثبت علامت تجاری توسط گروه وکلای یاسا
1. تنظیم قرارداد و امضاء وکالتنامه توسط موکل (جهت انجام امور اداری ثبت علامت تجاری)
2. بررسی دقیق مدارک، اطلاعات و شرایط موکل برای ثبت علامت تجاری
3. اگر نیاز به استعلام باشد، و موکل درخواست استعلام را بدهد ابتدا قبل شروع شدن پروسه ثبت علامت تجاری، برند استعلام می کنیم.
4. با توجه به مدارک و مجوزهای لازم ظرف 2 الی 3 روز کاری روی سیستم اداره ثبت مالکیت صنعتی ارجاع شده و پرونده بصورت رسمی تشکیل می شود. (پس از تشکیل پرونده حدودا تا مرحله بعدی 2 ماه فرصت نیاز است)
5. در مرحله قبلی با تشکیل پرونده و ارجاع کارشناس اداره مالکیت صنعتی، نتیجه کارشناسی و وضعیت پرونده پس از 2 ماه مشخص می شود، حالت های زیر معمولا در این مرحله رخ می دهد
1. تایید : پرونده و اطلاعات هیچ نقصی ندارد، مقایرت و مشابهت ندارد و برای صدور آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری اقدامات بعدی انجام می شود. توجه داشته باشید ثبت علامت تجاری نیاز به 3 آگهی دارد که این مرحله اولین آگهی خواهد بود.
1. خوب در این مرحله باید روزنامه رسمی انجام شود، یعنی درخواست تایید شده پرونده شما در روزنامه های کثیرالانشار چاپ می شود. توجه داشته باشید صدور روزنامه رسمی حدود 10 الی 15 روز کاری زمان خواهد برد.
2. پس از صدور روزنامه رسمی اول 1 ماه زمان برای اعتراضات وجود خواهد داشت تا اگر کسی ادعایی در خصوص علامت تجاری مورد درخواستی شما داشته باشد اعتراض خود را اعلام کند.
3. در حال حاضر 30 روز گذشته و هیچ اعتراضی نبوده است، در این زمان همه چیز آرومه و خیلی سریع درخواست آگهی دوم را می دهیم. آگهی دوم به معنی داشتن شماره ثبت علامت تجاری است. و تقریبا %90 کار انجام شده است.
4. آگهی دومی که گرفته شد و مشکلی هم نداشت سریعا برای چاپ در روزنامه رسمی کثیر الانشار اقدام می شود. (تا این مرحله روزنامه رسمی دوم انجام شده است)
5. 10 الی 15 روز کاری زمان خواهد برد تا روزنامه رسمی داخل سایت قابل پیگیری و بصورت کامل چاپ شده باشد.
6. با ارسال روزنامه رسمی دوم از طریق وکیل درخواست آگهی انحصاری 10 ساله ثبت علامت تجاری را به اداره مالکیت صنعتی می دهیم.
7. پس از 2 الی 3 روز کاری پرونده بصورت کامل انجام شده و آماده تحویل به موکل می باشد
8. چیزی در حدود 5 الی 6 ماه کل این پروسه به طول خواهد انجامید. (تصور کنید اگه قرار باشه این کارو خودتون انجام بدید)
2. رد کامل : پرونده دچار نقص است و قابلیت پیگیری ندارد.
3. نقص پرونده یا مشابهت : احتمال این وجود دارد مجوز، یا مدارک دچار مشکل شده باشد و یا تکمیل نباشد، در این مرحله نیاز است تا پیگیری شود و برای رفع نقص اقدام شود. و دیگر احتمالات که بصورت جزئی در این مرحله به شما اعلام می شود. پس از رفع نقض و مشکل مانند مرحله نوع 1 که تایید بود عمل می شود. با این تفاوت که اطلاعات و مدارک تکمیل خواهد شد.
ترمینولوژی علامت تجاری، برند
• ثبت لوگو
• ثبت برند
• ثبت علامت تجاری
• ثبت آرم یا آرم تجاری
• ثبت نام تجاری
• ثبت مالکیت معنوی
• ثبت نماد تجاری
• ثبت نشانه تجاری






جدول مقایسه فرایند ثبت علامت تجاری توسط گروه وکلای یاسا و خودتان
اقدامات لازم در فرایند ثبت فرایند ثبت توسط گروه وکلای یاسا انجام شود فرایند ثبت علامت تجاری توسط خودتان انجام شود
ارجاء سیستمی (از طریق سامانه) با توجه به مدارک و مجوز های لازم ظرف 2 الی 3 روز کاری امکان اشتباه در صورت وارد نبودن برای ثبت اطلاعات لازم (رد اظهار نامه)
پیگیری از طریق سامانه طی 2ماه پیگیری مرتب بابت ثبت و اقدامات لازم ثبتی خودتان هم همین زمان را باید صرف کنید ومنتظر رسیدگی کارشناس باشید
یکی از مهمترین قسمت های ثبت رفع نقص ها در صورت وجود نقص به صورت (تخصصی و حقوقی) از طریق قانونی انجام می شود. انجام آن تخصصی و ملزم داشتن اطلاعات می باشد.
صدور آگهی و تشکیل پرونده ظرف 3 الی 4 روز کاری انجام گرفته وگواهی ارائه میگردد احتمال کمبود مدارک داشته و روز های متوالی زمان بر باشد
روزنامه رسمی (اولیه) ظرف 1 الی 2 روز کاری حضورا انجام می شود و واریزی آن نیز پرداخت میگردد. حضورا باید مراجعه به سازمان روزنامه رسمی پارک شهر مراجعه کرده و مبلغ را پرداخت کرده روزنامه رسمی اولیه را انجام می دهند
پیگری سامانه ای ظرف 10 الی 15 روز کاری پیگیری و از سیستم و حضوری از اداره دریافت میگردد حضورا باید رسمی کرده ودریافت کنند
ارجاء روزنامه از طریق سامانه برای اعلام هزینه دوم پس از گذشت مدت 30 روز برای اعتراضات از طریق سامانه داخل پرونده ارائه داده می شود برای اعلام هزینه نهایی ثبت در صورت پیگیری مرتب ومنظم از طریق سامانه ثبت باید پرونده ارجائ دهنده واعلام هزینه انجام پذیرد
روزنامه دوم رسمی پس از واریزه هزینه از طریق اینترنتی آگهی دوم ازاداره ثبت مراجعه به ساختمان روزنامه رسمی برای انجام و واریز هزینه همین روال ممکن است با تاخیر انجام شود
ارجاء روزنامه داخل پرونده سامانه
(پس از چاپ روزنامه دوم) روزنامه رسمی اسکن و وارد پرونده می شود ظرف چند روز کاری بدون تاخیر و از طریق وکیل به اداره مالکیت صنعتی ارجاع داده می‌شود همین روال باید انجام شود
ارسال روزنامه رسمی دوم برای گرفتن پروانه انحصاری ده ساله
(پایان ثبت علامت تجاری) برای دریافت پروانه انحصاری رنگی مراجعه می شود شخصا مراجعه به اداره ثبت پس از ارسال اسکن روزنامه رسمی روی پرونده از طریق سیستم سامانه مالکیت صنعتی و درخواست پر وانه انحصاری 10 ساله



سوالات متداول در خصوص ثبت علامت تجاری
1. علامت ثبت شده ای هست که من در حال خرید آن هستم چگونه میتوانم برند را به نام خودم تغییر بدهم؟
اول اینکه شما باید همان جوازی را داشته باشید که فرد فروشنده دارد. یعنی در همان شاخه فعالیت کند و بعد اقدام به تغییر نام آن فرمایید.
2. مدارک مورد نیاز برای تغییر مدارک علامت تجاری چیست؟
کپی مدارک شناسایی فرد انتقال دهنده و انتقال گیرنده
ارائه جوازی در همان صنف انتقال دهنده
اصل پروانه ده ساله
ارائه صلح نامه محضری
3. برای تمدید علامت تجاری چه باید کرد؟
تمام مراحل اجرایی همانند مراحل اولیه ثبت علامت است وهمان هزینه هم در بر دارد.
4. آیا ثبت برند حتما باید توسط وکیل انجام گیرد؟
خیر الزامی نیست شخص می تواند خود اقدام به ثبت علامت تجاری کند. (به جدول مقایسه ثبت علامت تجاری توسط خود و وکیل در بالای صفحه مراجعه کنید)
5. ثبت علامت تجاری چقدر زمان میبرد؟
ثبت علامت تجاری درمرحله اول به مدت 2 ماه است تا تایید اسم شود. در مرحله بعدی 4ماه و نیم زمان می برد تا پروانه ده ساله صادر شود.
6. آیا برای ثبت علامت تجاری داشتن جواز الزامی است؟
بله برای ثبت برند داشتن جواز یا پروانه بهره برداری الزامی است.
7. آیا می توان علامت تجاری را انتقال داد؟
بله مراحل ثبت آن همانند ثبت اولیه است با این تفاوت که گواهی 10 ساله نیز در مدارک موجود است.
8. روزنامه دوم در علامت تجاری چیست؟
روزنامه دوم در ثبت علامت تجاری همان روزنامه 10 ساله است.
9. آیا میتوان قبل از تشکیل پرونده به گونه ای مطلع شد که علامت تجاری مورد نظر مان قبلا" ثبت شده است یا خیر؟
بله می توانید با پرداخت هزینه ای اقدام به گرفتن استعلام علامت تجاری کنید. استعلام در این رابطه که آیا این اسم قبلا ثبت شده است یا خیر
10. آیا میتوانم نام مغازه خود را ثبت علامت تجاری کنم؟
بله متوانید در صورتی که جواز کسب خود را ارائه دهید نام را انحصاری کنید
11. آیا میتوان فقط با مدارک ثبتی شرکتم علامت تجاری یا لگو ثبت کنم؟
خیر مدارک شرکتتان در صورتی در آن جوازی موجود نباشد برای ثبت علامت تجاری کافی نیست
12. چه مجوزی برای ثبت برند یا علامت تجاری باید ارائه بدهیم؟
جوازی در رابط با فعالیتی که در حال انجام آن هستید
13. آیا گرفتن استعلام از طریق سایت ها ی موجود قابل استناد است؟
خیر در صورتی که بخواهید استعلام معتبر داشته باشید از مجموعه ها ی ثبتی که این خدمات را ارائه میدهد اقدام کنید (مجموعه یا سا بخش ثبت نیز این خدمت را ارائه میدهد )
14. پروانه بهره برداری چیست؟
پروانه بهر برداری در رابط با تولیدی ها و کارخانه ها توسط اتحادیه خاص همان صنف صادر میشود
15. آیا میتوان در یک علامت تجاری هم نماد شرکتمان باشد هم اسم آن؟
بله متوانید در علامت از هر دو استفاده کنید
16. آیا میتوان علامتی که در کشور دیگری ثبت شده است را در ایران نیز ثبت کرد؟
در صورتی که ثبت بین المللی شده باشد نمیتوانید در ایران نیز آن را ثبت کنید و در صورت ارجاء آن به ثبت پرونده رد خواهد شد
طبق ماده 30 قانون ثبت علامت تجاری، علامت جمعي و نام تجاري عبارتند از:
1. علامت يعني هر نشان قابل رؤيتي كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز سازد.
2. علامت جمعي يعني هر نشان قابل رؤيتي كه باعنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت معرفي شود و بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا ياخدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعي استفاده مي‌كنند متمايز سازد.
3. نام تجارتي يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخص‌كننده شخص حقيقي ياحقوقي باشد.
چرا ثبت علامت تجاری، ثبت برند می کنیم؟
• تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
• شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
• ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.
• اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.
• جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.
• ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
• شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.
• ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.
حق و حقوق و حمایت از علامت تجاری
با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استقاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولات‎شان از محصولات رقبا پی برده‌اند، همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکرده‌اند.
پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص/شرکت حق انحصاری پیدا میکند، بموجب آن می‌توانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید.
اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکت‌های رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازه‌ای است که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایه‌گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود. اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند. این امر نه تنها سود شخص/شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد – بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.
با توجه به ارزش علائم تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد، تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است.
بعلاوه، تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت‌های ثالث بسیار آسان‌تر است و در نتیجه می‌تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقت‌نامه اعطای نمایندگی فروش باشد.
گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است. ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از موءسسات مالی استفاده شود که بطور فزاینده‌ای از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه می‌شوند.
مدت اعتبار قانونی علائم تجاری ثبت شده
مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت آن مي‌باشد. اين مدت با درخواست مالك آن براي دوره‌هاي متوالي ده ساله با پرداخت هزينه مقرر، قابل تمديد است‌. يك مهلت ارفاقي شش ماهه كه از پايان دوره شروع مي‌شود، براي پرداخت هزينه تمديد، با پرداخت جريمه تأخير، درنظر گرفته مي‌شود.


امکان ثبت کدام برند و علامات تجاری امکانپذیر است؟
هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود، علامت تجاری محسوب می‌شود. در برخی کشورها‌، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب می‌شوند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت می‌شوند. تعداد روز افزون کشورها اجازه می‌دهند شکل‌هائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده‌اند نیز ثبت شوند مانند رنگ‌ها، علائم سه بعدی (شکل یا بسته‌بندی کالاها)، نشان‌های قابل شنیدن (صداها) یا نشان‌های قابل استشمام (بوها). با اینحال، بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیت‌هایی قائل شده‌اند و عمومآ اجازه ثبت نشان‌هائی را می‌دهند که قابل روءیت هستند یا می‌توان آن‌ها را بصورت گراقیک نشان داد.
علامت های تجاری و برند های زیر را نمی توانید ثبت کنید
واژه‌های عام. برای مثال، اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری «صندلی» را برای فروش صندلی ثبت کند، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون «صندلی » واژه‌های عام برای این محصول است.
واژه‌های توصیف کننده. اینها کلماتی هستند که معمولآ در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می‌روند. برای مثال، ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌کند.در واقع اگر به تولیدکننده شکلات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه «شیرین» داده شود، کاری ناعادلانه خواهد. به همین ترتیب واژه‌های کیفی مانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا نوآورانه» به احتمال مردود خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمی‌شود، ضروری است.
علائم گمراه کننده (فریب دهنده): علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کند یا فریب می‌دهند. برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است (مانند کره حیوانی است).
علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند. بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اخلاق حسنه و مذهبی که عمومآ پذیرفته شده‌اند را نقض کنند بعنوان علامت تجاری قابل ثبت نیستند.
پرچم‌ها نشان‌های سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان‌های کشورها و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.
طبق ماده 32 قانون علامت درموارد زير قابل ثبت نيست‌
• نتواند كالاها يا خدمات يك مؤسسه را از كالاها و خدمات مؤسسه ديگر متمايز سازد.
• خلاف موازين شرعي يا نظم عمومي يا اخلاق حسنه باشد.
• مراكز تجاري يا عمومي را به ويژه درمورد مبدأ جغرافيايي كالاها يا خدمات يا خصوصيات آنها گمراه كند.
• عين يا تقليد نشان نظامي‌، پرچم‌، يا ساير نشانهاي مملكتي يا نام يا نام اختصاري يا حروف اول يك نام يا نشان رسمي متعلق به كشور، سازمانهاي بين‌الدولي يا سازمانهايي كه تحت كنوانسيونهاي بين‌المللي تأسيس شده‌اند، بوده يا موارد مذكور يكي از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن كه توسط مقام صلاحيتدار كشور مربوط يا سازمان ذي‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
• عين يا به طرز گمراه‌كننده‌اي شبيه يا ترجمه يك علامت يا نام تجاري باشد كه براي همان كالاها يا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه ديگري در ايران معروف است‌.
• عين يا شبيه آن قبلاً براي خدمات غيرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن كه عرفاً ميان استفاده از علامت و مالك علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالك علامت قبلي لطمه وارد سازد.
• عين علامتي باشد كه قبلاً به نام مالك ديگري ثبت شده و يا تاريخ تقاضاي ثبت آن مقدم يا داراي حق تقدم براي همان كالا و خدمات و يا براي كالا و خدماتي است كه به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فريب و گمراهي شود.
منابع :

*http://www.unece.org.unecedev.colo.iway.ch/fileadmin/DAM/press/pr2011/11trans_p05e.htm
*http://vatan-oghlou.blogfa.com/post-199.aspx
*http://tbtco.ir/
*http://www.dhl.com/en/about_us/company_portrait.html#history

نوسنده : الهه پارسا
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نرگس بهتویی