سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403

 



موضوع: قوانین ومقررات روایط عمومی

قوانین ومقررات روایط عمومی 9 سال 4 ماه ago #107263

بسمه تعالی










مقدمه
ارتباطات یا روابط عمومی شرط بقا و تکامل انسان در همه سازمانها و نهادهایی است که توسط آن بوجود آمدند. انسان از زمانی که درک کرد با برقراری ارتباط بین خود، طبیعت و همنوعانش به زندگی بهتری دست یابد گام در وادی توسعه و پیشرفت گذاشت و روز به روز اشکال مختلف ارتباط پیچیده تر و فنی ترشد و از آنجا که نوع ارتباط انسان مخصوص اوست و پیچیدگیها و ویِِژگیهای آن نیز اختصاص به انسان دارد لذا از اهمیت خاصی برخوردار است.
تاثیر حرفه روابط عمومی در ایجاد و برقراری ارتباط، اعتماد، مسئولیتی اجتماعی، تصویر سازی و فراهم کردن محیطی برای مشارکت تعیین کننده مردم در اداره امور غیرقابل انکار است.
داخلی
برقراری ارتباط
خارجی
- اعتماد
- مسئولیت اجتماعی( شناساندن و تجزیه و تحلیل)
- تصویر سازی(احساس کردن و لمس کردن) شفاف سازی
- فراهم کردن محیطی برای مشارکت تعیین کننده
و در این خصوص صاحب نظران و کارشناسان و مولفان کتابهای رشته روابط عمومی تعاریف گوناگونی بیان کردند از جمله این افراد:
*رکس هارلو از پیشگامان روابط عمومی در جهان می گوید: روابط عمومی دانشی است که بوسیله آن سازمانها آگاهانه می کوشند بر مسئولیتهای اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند تفاهم و پشتیبانی کسانی را که برای توسعه اهمیت دارند بدست آورند.
* در این باره انجمن روابط عمومی آلمان می گوید: روابط عمومی تلاشی آگاهانه و قانونی به منظور تفاهم، استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم بر اساس تحقیق علمی و عملی صحیح مستمر است.
* انجمن روابط عمومی جهان نیز گفته است: روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است و عملی است ممتد، مداوم و طرح ریزی شده که از طریق آن افراد و سازمانها می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سروکار دارند بدست آورند.
* بنابراین روابط عمومی ها در دستگاهها و نهادهای مختلف به عنوان سرشاخه های ارتباطی با جامعه بشمار می آیند تا با یافته هایی که دریافت می کنند با اتخاذ بهترین هدف گیری و استرتِژی در راستای منفت بیشتر آن مجموعه کمک کنند، که البته در دستگاهها و نهادهای دولتی منفعت بیشتر به معنی جلب رضایتمندی مردم است. به همین دلیل روابط عمومی ها به عنوان مردمی ترین بخش از هر مجموعه به گونه ای عمل می کند که با سریعترین روش یافته ها را به بالاترین مقام آن دستگاه برساند تا در تصمیم گیری و اقدامات آنها لحاظ شود که هر چه این یافته ها دقیق تر، جامع تر و با عمق بیشتری تهیه و منتقل شود نتایج بهتری در راستای رفع نیازمندی و جلب رضایتمندی مردم حاصل خواهد شد.
ضمن آنکه روابط عمومی موفق مدیریت ارتباط یک سازمان با مخاطبان آن را به صورت برنامه ریزی شده، سنجیده به منظور ایجاد تفاهم و استقرار اطمینان به عنوان وظیفه اصلی خود دنبال می نماید و در این راستا روابط عمومی باید مدیریت استراتژیک ارتباطات برای کمک به سازمان باشد تا ارتباطات سودمند دو جانبه و پایداری را میان تفکر درون سازمانی و برون سازمانی ایجاد کند.
به عبارت دیگر روابط عمومی کارا و موثر نباید فقط با منافع سازمان سروکار داشته باشد بلکه باید نیازها، ارزشها و منافع درون سازمانی و برون سازمانی را نیز در نظر داشته باشد. علاوه بر این روابط عمومی ها بعنوان بخش پاسخگویی در نهادها، وزارتخانه ها و سازمانها شناخته می شوند ولذا تضعیف هر گونه جایگاه روابط عمومی به معنی تضعیف پاسخگویی به مردم است.
بنابراین میتوان در راستای تحقق تعریف مذکور یکی از اصلی ترین رسالت روابط عمومی ها را قانون مداری و رعایت مولفه اخلاق و توسعه فرهنگ عمومی و احترام به قانون دانست زیرا دو اصل توسعه فرهنگ عمومی احترام به قانون، قضا و نهادینه کردن تعهد به عمل به قانون موجب مستحکم شدن پیمان بین حکومت و مردم می شود و نباید به هر بهانه به اصل قانون خدشه ای وارد شود زیرا در آنصورت به همان میزان به اصل نظام نیز آسیب وارد خواهد شد.
نقش روابط عمومی در اعمال قانون و مقررات بسیار ارزنده می باشد و در روابط عمومی علاوه بر خدمت رسانی صادقانه در چارچوب قوانین و مقررات موجب پیاده سازی قوانین و مقررات و تسریع در امور هستند.
این بخش همواره می تواند مفاهیم حقوقی و پیچیدگی های آن را که مردم از درک آن عاجر هستند تسهیل کند و این مفاهیم را با ظرافت و زیبایی و کارشناسانه به مردم انتقال دهد. مردم با فعالیت روابط عمومی حرمت قانون را بهتر نگه می دارند و قانونمند شدن را به شیوه صحیح تری می آموزند و تحقق این مهم در سایه همکاری با روابط عمومی ها میسر است.
برای اینکه مسئولان روابط عمومی بتوانند وظایف خود را بدون مواجه شدن با مشکلات و برخورد با قوانین انجام دهند باید با آیین نامه های اجرایی و مقررات دولتی که کاملا با کار آنها مرتبط می باشد آشنا باشند.
اهداف، وظایف و برنامه ها
الف: اهداف
1- کمک به اعتلای روابط عمومی و اطلاع رسانی از طریق تبادل تجربه بین روابط عمومی ها
2- تبیین و تثبیت جایگاه حقیقی روابط عمومی در کشور
3- تلاش برای کارآمدی روابط عمومی در جهت تحکیم ارتباط میان دستگاه ها و مردم
4- تلاش برای جلوگیری از گسستن نسلهای مدیریتی حوزه روابط عمومی
ب: وظایف و برنامه ها
1- ایجاد ارتباط، هماهنگی و همکاری میان روابط عمومی ها
2- افزایش دانش، اطلاعات و آشنا سازی روابط عمومی ها از طریق برقراری ارتباط با مراکز علمی و حرفه ای روابط عمومی در داخل و خارج از کشور
3- کمک به ایجاد ارتباط مستحکم و منظم بین اعضای روابط عمومی دستگاهها، دولت و شورای اطلاع رسانی دولت
4- بررسی مشکلات روابط عمومی ها و ارائه نظرات اصلاحی و مشاوره ای در راستای بر طرف ساختن آنها
5- همکاری با رسانه ها و نشریات تخصصی روابط در سطح ملی و بین المللی
6- کمک به معرفی توانمندی های روابط عمومی سازمانها به منظور همکاری متقابل
7- حمایت از اجرای پروژه های مرتبط با روابط عمومی

آثار و تاثیرات سوء کارهای خلاف قانون و مقررات مسئولان روابط عمومی به دو دلیل در سرنوشت سازمان بسیار اثر گذار خواهد بود این دلایل عبارتنداز:
1- مردم، سازمانها و مقامهای دولتی عموما گفته ها و نوشته های مسئولان روابط عمومی را در حقیقت نظر سازمان مربوطه می شناسند در نتیجه هر لغزش و اقدام خلاف قانون روابط عمومی را به حساب مدیران و سازمانها می گذارند.
2- سرنوشت و طبیعت کارهای روابط عمومی طوری است که انعکاس آن در معرض افکار عمومی قرار گرفته و به آگاهی شمار زیادی از مردم می رسد، چنانچه اگر خطا و عمل خلاف قانونی از مسئولان روابط عمومی سر بزند به سرعت همه از آن مطلع شده و اعتبار و صلاحیت مدیران آن سازمان زیر سوال می رود. باید به این نکته به عنوان یک رسالت حرفه ای و اخلاقی اعتقاد داشته باشیم که پرسشگری یک حق و پاسخگویی صحیح به آن به صورت شفاف و صادقانه یک وظیفه است.
بنابراین در این راستا مواردی که روابط عمومی باید به آن حساس باشد و مورد دقت قرار دهد عبارتنداز:
1- حفظ حقوق مردم 2- حفظ حقوق سهامداران 3- حفظ حقوق سازمان 4- تهمت و افترا در ارتباط گفتاری 5-حفظ حقوق کارمندان سازمان 6- عکسهای خبری و حقوق آنها 7- صاحبان ایده و ابتکار و حقوق آنان 8- حقوق نویسندگان و آثار هنری
سازمانها و موسسات انتشار دهنده آگهی در تنظیم آگهی های تبلیغاتی خود مکلف به رعایت نکات زیر می باشند:
1- آگهی های تبلیغاتی باید با موازین شرعی و قانونی کشور منطبق باشد.
2- استفاده از تصاویر و عناوین مقامات عالی رتبه مملکتی و تمثال پیشوایان مذهبی و شخصیتهای تاریخی و فرهنگی کشور در آگهی هایی که هدف آنها ارائه کالاهای مصرفی و خدمات مشابه می باشد ممنوع است.
3- آگهی های تبلیغاتی نباید خدمات یا کالاهای دیگران را بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهد.
4- در آگهی های تبلیغاتی ادعاهای غیر قابل اثبات و مطالب گمراه کننده نباید گنجانده شود.
5- آگهی های تبلیغاتی نباید محتوای گفتار یا تصاویری باشد که برای اخلاق و اعتقادات مذهبی و عفت عمومی توهین آمیز باشد.
6- در آگهی های تبلیغاتی نمی توان از قول منابع علمی ادعاهایی بعمل آورد که از طرف منابع موثق علمی تعیین نشده باشد.
7- تبلغ کالاهای بازرگانی و خدمات تجاری در مراکز آموزشی ممنوع است.
8- تحقیر و استهزاء دیگران تلویحا و یا تصریحا در آگهی های تبلیغاتی ممنوع است.
9- تبلیغاتی که مروج فساد یا مخالف ادیان رسمی و بر خلاف عفت عمومی باشد ممنوع است.
مواردی که ممکن است باعث دعوی دروغ شود عبارتنداز:
1- دعاوی اسناد فاقد ادله( گفته هایی که قابل اثبات نیست)
2- دعاوی مبهم( گفته های گمراه کننده)
3- گواهینامه های جعلی ( فی ذاته غلط است)
4- اغراق و مبالغه ( بیش از حد بزرگ نمایی کردن)
5- تحریف قیمتها( پنهان کردن قیمت واقعی کالا)
6- گواهی غیر معتبر( تا حدودی زمان دارد و معتبر است) تا یک حدی اجازه دارد بالاتر معتبر نیست مثل گواهینامه پایه دوم
7- تحقیقات فاقد ادله( یک مقاله که مدارک اثبات شده ندارد)
8- نظر خواهی نادرست( آمار غلط دادن)، (بحث بیکاری و اشتغالزایی)
9- اعتراضات جعلی( اعتراضات تقلبی) اعتراضات در انتخابات
10- تصاویر گمراه کننده( تصاویر غیر واقعی) جعل تصاویر فتوشاپی که بیانگر یک موضوع غلط است و واقعی نیست.
11- اشخاص غیر واقعی( پزشک قلابی)
12-قیاسهای غلط یا غیر عادلانه ( تعاریف ایرانسل و همراه اول)
در میان برخی از خبرها، خبرهای گمراه کننده به چشم می خورد که تبلیغات معتبری به شمار نیامده لکن مبنای برداشت صحیح از جانب مشتری صورت می گیرد عبارتنداز:
1- اینکه مثلا کالایی اولین کالا در حیطه کاری خودش است.
2- اینکه از طرف سازمانهای دولتی تایید شده است.
3- اینکه کالا پروانه بهره برداری اختصاری دارد.
4- اینکه در آزمایشگاه تحقیقاتی آزمایش شده است.
5- اینکه محصول دارای مواد غذایی خاصی است.
6- اینکه تاثیرات آن غیر قابل وصف است.
7- اینکه نظر خواهی غیر واقعی برای اثبات موضوعی بکار رفته است.
8- اینکه محصولی دارای مارک خاصی است.
دستور العمل اجرایی تبلیغات شهری:
1- تبلیغات شهری یا محیطی، در این دستور العمل از کلیه تابلوهای تبلیغاتی اعم از دیواری، پارچه ای، فلزی، رایانه ای، متحرک و منقوش بر وسایل نقلیه که بمنظور معرفی یا تبلیغ کالا، خدمات و هر نوع فعالیتی که برای اطلاع رسانی و اعلام عمومی در سطح شهر، خیابانها، جاده های شهری و بین شهری، بزرگراهها، فرودگاهها، پایانه های مسافربری، مترو، ایستگاههای اتوبوس، میادین و سایر اماکن عمومی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.
2- تبلیغات فرهنگی، مذهبی، ملی و نیز تبلیغ جشنواره های فرهنگی و هنری که جنبه غیر انتفاعی دارند با تشخیص اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان از شمول عوارض خارج هستند.
3- تبلیغاتی که مروج فساد و عقاید خرافی یا مخالف ادیان رسمی کشور باشد ممنوع است.
4- در آگهی یک کالا و یا خدمات خاص نباید تلویحا و یا تصریحا کالا و خدمات مشابه دیگری نفی شود.
5- آگهی تبلیغاتی نباید سبب رنجش اشخاصی که از برخی معلولیتها و یا بیماریها رنج می برند باشد.
6- تبلیغات کالا و خدمات در مراکز مذهبی، علمی و آموزشی ممنوع است.
7- تبلیغات نباید موجب توهین به ادیان رسمی کشور، آداب، رسوم، قومیتها، لحجه ها و گویش های مختلف شود.
8- استفاده از صحنه هایی نظیر استعمال دخانیات و موارد مشابه دیگر که مضر برای سلامت انسان بوده و یا اعتیاد آور باشد به نوعی خواه تصریحا و یا تلویحا مصرف آنها را ترویج نماید مجاز نیست.
9- تبلیغاتی که مروج تخریب محیط زیست انسان، جنگل ها، مراتع و منابع طبیعی و زیستگاههای طبیعی جانوران باشد ممنوع است.
10- تبلیغات نباید القاء کننده وحشت و خشونت باشد.
11- در جریان موارد تبلیغاتی باید کلیه قوانین مربوطه به حمایت از حقوق مادی و معنوی مولفان، مصنفان و هنرمندان و آیین نامه های مربوطه رعایت شود.
12- هر گونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است.
13- پوشش و آرایش شخصیت های مورد استفاده در آگهی باید متناسب با عرف ملی و مذهبی باشد.
14- آگهی ها نباید تداعی کننده ترجیح بین جنس مونث و مذکر باشد.
15- در تبلیغات استفاده از کودکان برای معرفی کالا و خدماتی که انتظار مصرف کالا یا بهره مندی از خدمت و یا خرید آن توسط ایشان نمی رود ممنوع است.
16- ترویج زبان بیگانه، غلط نویسی،غلط گویی در تبلیغات مجاز نیست.
17- چنانچه به هنگام تنظیم آگهی های تبلیغاتی ضرورت استفاده از خط بیگانه وجود داشته باشد باید اندازه خط زبان فارسی بزرگتر از خط زبان بیگانه باشد.
18- تبلیغات کالاها، خدمات و مصنوعات کشورهای بیگانه در صورتی مجاز است که عرضه آن در داخل کشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد.
19- تبلیغ بر روی تاسیسات، دیوارها، ابنیه، ساختمانهای سفارتخانه ها و نمایندگان سیاسی ممنوع است.
20- تبلیغ بر روی تاسیسات، دیوارها، ابنیه و ساختمانهای اشخاص حقیقی و حقوقی، دولتی و غیردولتی منوط به کسب اجازه قبلی از صاحبان و مسئولان انها می باشد.
سیاستها و ضوابط حاکم برتبلیغات محیطی
الف) سیاستها
1- تبلیغات نباید باعث تبلیغ فرهنگ، اخلاق و رفتار غیر اسلامی و بکارگیری شیوه ها، الگوها و مظاهر مبتذل بیگانه گردد.
2- تبلیغات نباید با موازین شرعی مغایرت داشته باشد.
3- تبلیغات کالاهای خارجی نباید به نحوی باشد که موجب سلب اعتماد جامعه از تولیدات داخلی شود.
4- تبلیغات در فضاهای عمومی نباید منظره شهری، چشم اندازهای طبیعی زیباییهای زیست محیطی و نهادهای مقدس و مورد احترام جامعه را تحت الشعاع قرار دهد.
ب) ضوابط
1- در تبلیغات باید از ادعاهای کذب و گمراه کننده و غیرقابل اثبات پرهیز کرد.
2- استفاده از جذابیت های جنسی در تبلیغات ممنوع است.
3-تبلیغات باید از تشویق و تجمل و اسراف پرهیز نماید و بجای تشویق به مصرف گرایی خصوصیات مصرف درست کالا را تبلیغ نماید.
ج) سازماندهی و نظارت
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: نرگس بهتویی