شنبه, 05 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه درس (سازمان تجارت جهانی و موافقت نامه عمومی)

خلاصه درس (سازمان تجارت جهانی و موافقت نامه عمومی) 9 سال 3 هفته ago #114849

  • رضا عسگری
  • رضا عسگری's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 58
  • Thank you received: 18
سازمان تجارت جهانی و موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت
از آنجاییکه هر ملتی حاکم بر سیاستهای تجاری خود می باشد ، خطر ایجاد قوانین تجاری یکطرفه ای وجود دارد که تجارت بین المللی و تخصص گرایی در این زمینه را به حداقل برساند . این همان وضعیتی بود که رکود بزرگ دهه 1930 را در اروپا ایجاد نمود و باعث شدکه در سال 1974 گات یا موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت ( GATT ) بین 23 کشور شکل گیرد. اعضاء گات شامل کشورهای در حال توسعه ( بیش از دو سوم اعضا) ، کلیه کشورهای سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD ) ، کشورهای اروپای مرکزی و شرقی و کشورهای ناظر بودند که مقررات این موافقت نامه را به طور غیررسمی مورد استفاده قرار می دادند. علاوه بر این گات سازمانی بود که حدود 300 اختلاف تجاری را که تعداد زیادی از آنها در اتباط با مواد غذایی بود در طول حیات خود حل و فصل نمود.
در اول ژانویه سال 1995 سازمان تجارت جهانی جایگزین گات گردید. سازمان تجارت جهانی از مرکز فعالیت خود که در ژنو قرار دارد ، گردهمایی درباره مذاکرات مرتبط با موضوعات بازرگانی را مشخص می کند. تعداد اعضای سازمان تجارت جهانی در سال 2011 به 153 کشور رسید کشورهای عضو فعلی بیش از 95 درصد تجارت جهانی را بر عهده دارند. یکی از اولین وظایف سازمان تجارت جهانی برگزاری مذاکرات در مورد موافقت نامه عمومی تجارت خدمات می باشد و کشورهای امضاء کننده آن دسترسی بازار خدمات بانکی ، بیمه و اوراق بهادار را در کشورهای خود تعهد کردند. کارشناسان بی طرف سازمان تجارت جهانی به عنوان میانجی گر در مورد رفع اختلافات تجاری نیز فعالیت خواهند کرد.
یکی از اهداف اساسی سازمان تجارت جهانی ، اصل عدم تبعیض می باشد. طبق این اصل نرخ تعرفه باید برای تمام کشورهای عضو یکسان باشد . یکی دیگر از اصول اساسی سازمان تجارت جهانی اصل عمل متقابل است . یعنی اگر کشوری نرخ تعرفه خود را پایین بیاورد ، کشور مقابل نیز باید تعرفه خود را کاهش دهد. ممنوعیت سهمیه بندی بجز در مواقع خاص و مشاوره و مذاکره برای حل اختلافات تجاری از اصول دیگر سازمان تجارت جهانی می باشند.
با کاهش یا حذف کامل تعرفه ها ، شرکتهایی که دارای مزیت های رقابتی هستند ، منتفع خواهند شد. علاوه بر موارد فوق الذکر که کاهش تعرفه مهمترین آن است ، سازمان تجارت جهانی در تسهیل دستورالعمل ها و اسناد تجاری ، ممانعت از دامپینگ ( فروش در کشور خارجی با قیمتی کمتر از هزینه تولید ) و تشویق کشورها در جهت کاهش سازمانهای دولتی ، نقش بسزایی داشته است. تاکنون 9 بار مذاکرات سازمان تجارت جهانی در کشورهای مختلف صورت گرفته است. آخرین دور مذاکرات که به دور توسعه دوحه معروف است ، در نوامبر 2001 در دوحه قطر برگزار گردید و تا جولای 2008 بطول انجامید. اطلاع از جزئیات این مذاکرات برای مدیران بازاریابی بین المللی و جهانی می تواند بسیار سودمند باشد.


آنکتاد :
آنکتاد یا کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل در سال 1964 تشکیل و از سازمانهای دائمی مجمع عمومی سازمان ملل می باشد. هدف از تشکیل این سازمان ارتقاء توسعه در کشورهای کمتر توسعه یافته بوده است. کنفرانسهای دوره ای این سازمان شامل این تقاضاها بوده است : افزایش کمک و وام با بهره های پایین به کشورهای کمتر توسعه یافته ، تضمین بازار مواد اولیه این کشورها و حفظ قیمت بالا برای صادرات آنها و پایان دادن به کنترلهای واردات در کشورهای صنعتی که منجر به محدود شدن صادرات محصولات کشاورزی و کالاهای پردازش شده و تولید شده ای مانند منسوجات کشورهای کمتر توسعه یافته می شود.
سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی
OECD در سال 1960 در جهت همکاری اقتصادی 24 کشور صنعتی ثروتمند شکل گرفت . علاوه بر فعالیتهای اقتصادی ، کمیته ها و آژانسهای OECD اطلاعات بسیار زیادی در زمینه مسائل اقتصادی ، اجتماعی و مالی در مورد بسیاری از کشورهای جهان جمع آوری ، تحلیل و به چاپ می رسانند. این اطلاعات مورد استفاده کشورهای عضو در جهت تهیه گزارشهای اقتصادی و پیش بینی های لازم قرار می گیرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه درس (سازمان تجارت جهانی و موافقت نامه عمومی) 9 سال 2 هفته ago #115020

با سلام و تشکر از پیگیری های شما ، مطالب ارسالی در خصوص خلاصه مباحث جلسات قبل می باشد که در رابطه با شناخت بازارها و سازمانهای جهانی بوده است.
موفق باشید
صفرلی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مسعود صفرلی