یکشنبه, 06 خرداد 1403

 



موضوع: نظام های اطلاعاتی بازاریابی جهانی

نظام های اطلاعاتی بازاریابی جهانی 9 سال 2 ماه ago #113532

نظام های اطلاعات بازاریابی جهانی و تحقیقات

"برای زنده ماندن در دنیا رقابتی کنونی باید نوسازی کنیم . برای هر کاری که انجام می دهیم ، فناوری اطلاعات مانند چسب برای تثبیت آن ضروری است ." جیمز وگزلند

در کشورهای پیشرفته ، حجم اطلاعات خیلی بیشتر از ظرفیت پردازش فرد و یا سازمان است . در حالی که اطلاعات نسبتا کمی در مورد خصوصیات بازاریابی کشورهای توسعه یافته وجود دارد . پس ازاینکه اطلاعات جمع آوری شد باید به شیوه ای کارا و موثر پردازش شود .

مروری کلی بر نظام های اطلاعات بازاریابی جهانی :

منظور از نظام اطلاعات بازاریابی ، ارائه جریان مداوم اطلاعات در مورد بازارها ، مشتریان ، رقبا و عملیات شرکت به مدیران و سایر تصمیم گیرندگان می باشد . یک نظام اطلاعات بازاریابی باید ابزاری را جهت جمع آوری ، تجزیه و تحلیل ، طبقه بندی ، ذخیره ، بازیافت و گزارش اطلاعات مربوط به مشتریان ، بازارها ، کانالهای توزیع ، فروش و رقبا عرضه کنند . نظام اطلاعات بازاریابی شرکت باید جنبه های مهم محیط کلان شرکت را نیز پوشش دهد . برای مثال ، شرکت ها در کلیه صنایع باید توجه دقیقی به مقررات دولتی ، ادغامها ، خرید شرکت ها ، و پیوندهای راهبردی مبذول دارند . محیط های سیاسی و اقتصادی عصر حاضر نیاز به دسترسی اطلاعات روزانه در مورد وقایع جهانی را ضروری ساخته است .

فهرست موضوعاتی که باید در مورد آنها اطلاعات جمع اوری شود . 1. اطلاعات در مورد بازارها 2. اطلاعات در مورد شرایط رقابتی 3. اطلاعات در مورد ارز خارجی 4. اطلاعات تجویزی 5. اطلاعات در مورد منابع 6. شرایط کلی

روش های گردآوری اطلاعات : دو روش مهم برای جمع آوری اطلاعات وجود دارد که عبارتند از : جمع آوری اطلاعات به صورت عمومی و جمع آوری اطلاعات به صورت خاص .

جمع آوری اطلاعات به صورت عمومی : روزنامه ها و مجلات و اینترنت یکی از شیوه ها جهت کسب اطلاعات می باشد . مدیران بازاریابی جهانی ممکن است اخبار کشورهای مختلف را با استفاده از ماهواره دریافت کنند .

جمع آوری اطلاعات به صورت خاص : جستجو ، اغلب در برگیرنده کنکاش است که نوع محدود و غیر رسمی جستجو می باشد . جستجو ممکن است شامل تحقیق نیز گردد که عبارت است از : تلاش های سازمان یافته و رسمی جهت کسب اطلاعات خاص برای هدف مشخص . دو عامل باعث کمبود اطلاعات جمع آوری شده از طریق مشاهده می شوند : عامل اول محدود بودن دامنه اطلاعاتی است که از طریق عمومی کسب می شود . عامل دوم محدودیت در پذیرش اطلاعاتی است که به صورت عمومی تهیه نشده اند . به طور کلی سازمان های جهانی با نیازهای ذیل مواجه هستند : - ایجاد یک نظام موثر و کارا که بتواند منابع اطلاعات چاپی و نشریات فنی را در دفتر مرکزی در کشور مادر و سایر کشورهایی که شرکت در آنجا مشغول فعالیت است یا دارای مشتری می باشد ، بررسی و اطلاعات ضروری را اخذ کند . – بررسی ، ترجمه ، جذب و تخلیص روزانه داده های الکترونیکی به نظام کسب اطلاعات بازار شرکت . – گسترش پوشش اطلاعاتی به سایر مناطق جهان .

منابع اطلاعات بازار :

منابع انسانی : یکی از ویژگی مهم یک شرکت جهانی و منبع عمده قدرت رقابتی آن ، نقش مدیران خارج از کشور ، در کسب و پخش اطلاعات در مورد محیط جهانی است . سایر منابع اطلاعاتی عبارتند از : دوستان ، آشنایان ، همکاران حرفه ای ، اساتید دانشگاها ، و داوطلبان استخدام . اگر این افراد برای رقبا کار کرده باشند اطلاعات آنها با ارزش تر است . سه چهارم اطلاعات کسب شده از منابع انسانی ، از طریق مکالمه رودررو به دست می آید . چرا ارتباطات رودررو تا این حد مهم هستند ؟ علت اهمیت زیاد ارتباطات رودررو پویایی تعامل شخصی می باشد .

ادراکات مستقیم : ادراکات حسی مستقیم موجب تقویت اطلاعات منابع انسانی و مستند می شود . در ادراک مستقیم از کلیه حسها استفاده می شود .

تحقیقات بازاریابی رسمی : تحقیقات بازاریابی جمع آوری نظام گرایانه داده ها و تجزیه و تحلیل آن جهت برنامه خاص است . جهت اجرای تحقیقات بازاریابی دو شیوه وجود دارد . یکی از این شیوه ها طراحی و اجرای تحقیق با استفاده از کارکنان داخل سازمان می باشد . شیوه دوم بهره برداری از خدمات یک شرکت مستقل متخصص در تحقیقات بازاری است . فرایند جمع آوری داده ها و تبدیل آنها به اطلاعات مفید را می توان در پنج مرحله انجام داد که عبارتند از : شناسایی مشکل تحقیق ،تدوین یک برنامه تحقیقاتی ، جمع آوری داده ها ، تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه یافته های تحقیق .
با تشکر از استاد گرامی جناب آقای صفرلی-
حسین مسعودیان مدیریت تبلسغات تجاری
92138049190969
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مسعود صفرلی