دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نگاهی به روند کشور آمریکا

نگاهی به روند کشور آمریکا 8 سال 10 ماه ago #117658

این پروژه به همراه خانم غزال حیدری گودرزی تهیه شده است.

ایالات متحده آمریکا United States of America) و به اختصار (USA :کشوري در آمریکاي شمالی، و به پایتختی شهر واشنگتن ديسی است. آمریکا سومین کشور پرجمعیت و چهارمین کشور پهناور جهان است، و از لحاظ نژادي و گوناگونی مردم، متنوعترین کشور جهان شناخته میشودنظام حکومتی آمریکا در چارچوب قانون اساسی، و بر اساس سیستم جمهوري فدرال بنیان نهاده شدهاست. این کشور در سال 1776 میلادي (1155 ه.خ.)، در پی اعلام استقلال و اتحاد 13 مستعمره سابق بریتانیا شکل گرفت.کشور آمریکا از شرق با اقیانوس اطلس، از غرب با اقیانوس آرام، از شمال با کشور کانادا، و از جنوب با مکزیک همسایه است. این کشور از راه پایگاه دریایی گوانتانامو نیز مرز مشترك اندکی با کوبا دارد. آمریکا همچنین از طریق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد. به علاوه، مجموعهاي از جزیرهها، ناحیهها، و مناطق متعلق به آمریکا در سراسر جهان پراکندهاند.
کشور آمریکا داراي زبان رسمی خاصی نیست ولی در عمل انگلیسی آمریکایی نقش زبان رسمی این کشور را دارد. مساحت کل آمریکا 9.826.630 کیلومتر مربع و جمعیت آن 307.660.000 (برآورد سال 2009) است. واحد پول آمریکا دلار آمریکا ($)(USD)و پیش شماره تلفن آن 001 است.

ایالات متحده آمریکا عضو قرارداد تجارت آزاد آمریکاي شمالی (نفتا)، عضو سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و عضو گروه هشت است. آمریکا همچنین از اعضاي دائمی شوراي امنیت سازمان ملل متحد - که داراي حق وتو هستند - می باشد.
پرچم آمریکا پرچم رسمی فدرال ایالات متحده آمریکا است .این پرچم از زمان طرح خود اول بار در سال 1775 تا به امروز 26 مرتبه تغییر و تحول پیدا کرده تا به شکل فعلی خود رسیده است .این پرچم امروزه 13 باند سفید و قرمز دارد و پنجاه ستاره. 13 باند نشان 13 مستعمرهاي است که اول بار علیه بریتانیا قیام نموده و منجر به استقلال آمریکا شدند. 50 ستاره سفید نشان 50 ایالتی است که امروزه عضو ایالات متحده آمریکا میباشند .هر یک از 50 ایالات متحده خود بطور جداگانه پرچم رسمی ایالت خود را نیز دارند.
نشان بزرگ ایالات متحده آمریکا (Great Seal of the United States) نشانیست که با آن مدارك و اسناد رسمی این کشور جنبه رسمیت پیدا میکند. این نشان اول بار در سال 1782 بکار رفت .بر روي این نشان عقاب سرسفیدي دیده میشود که در چنگال هاي سمت چپ خود 13 تیر و در چنگالهاي سمت راست خود یک شاخه زیتون را نگاه داشته است. : "a strong desire for peace, but will always be ready for است گردیده بیان زیر عبارت با نشان معناي war" "قویاً خواهان صلح، اما همواره آماده جنگ ".جهت نگاه عقاب بهطرف سمت راست خود (شاخه زیتون) است که به معناي ترجیح عقاب به صلح میباشد .

عقاب در منقار پارچهاي را نگاه داشته که بر آن عبارت لاتین E Pluribus Unum نقش بسته است. این عبارت بمعناي "چندین یکی را خلق میکنند "است که اشاره به از بوجود آمدن ایالات متحده از چندین ایالت بصورت یک کشور واحد را دارد. سیزده ستاره بالاي سر عقاب به شکل ستاره داوود است و عدد سیزده در این نشان حکایت از سیزده ایالت اولیه آمریکا در زمان انقلاب آمریکا بر علیه استعمار بریتانیا را دارد.
تقسیم بندي ها بطور کلی دانشگاه هاي آمریکا به دو گروه ایالتی (state school) و خصوصی (private school)تقسیم میشوند. دانشگاه هاي ایالتی معمولا بسیار ارزانتر هستند اما ممکن است براي پذیرش دانشجویان خارجی (international students) محدودیت ظرفیت داشته باشند. علاوه بر آن دانشگاههاي آمریکا را می توان برحسب اینکه مراکز تحقیقاتی هستند یا نه به دو گروه تقسیم کرد: گروه اول دانشگاههایی هستند که درکنار تدریس مراکز تحقیقی هم هستند و دانشجویان مقطع دکترا قبول میکنند.(Universities) دسته دوم دانشگاههایی هستند که تنها به تدریس میپردازند و دورههاي دو ساله یا چهار ساله داشته و مدارکشان حداکثر تا مقطع لیسانس است (Colleges). در آمریکا به تحصیلات تا مدرك لیسانس undergraduate program و بعد از آن (فوق لیسانس و دکترا graduate program (گفته میشود .

آخرین تقسیم بندي مربوط به تقسیم بندي سال تحصیلی است: ترمی (Semester System) و یک چهارمی .(Quarter System) دانشگاههایی که به صورت ترمی کار میکنند هر سال تحصیلی را از ابتداي سپتامبر تا آخر ماه می به دو ترم تقسیم میکنند که مشابه سیستم ایران است. در سیستم یک چهارمی سال تحصیلی به چهار ربع سه ماهه تقسیم میکند.
Associate Degree .1 شامل دو سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان از کالجهاي دو ساله یا پس از گذراندن دو سال تحصیل از یک دوره چهار ساله دانشگاهی است.

Bachelor .2 شامل چهار سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان میباشد..(موسسه حقوقی ملک پور برترین ارائه کننده خدمات حقوق داخلی و بین المللی)

Master .3 شامل دو سال تحصیل تمام وقت است .براي ورود به این دوره، دارا بودن مدرك TOEFL ،GRE ، Bachelorیا IELTS، شرط معدل و معرفی استادان الزامی است .دربیشتردانشگاهها ي آمریکا این دوره همراه با ارایه پایان نامه علمی است . البته گذراندن این دوره با تعداد بیشتر واحد نیز میسر است..(موسسه حقوقی ملک پور برترین ارائه کننده خدمات حقوق داخلی و بین المللی)

PhD .4 براي ورود به این دوره معمولاً دارا بودن مدرك TOEFL ،GRE ،Masterیا IELTS(برخی دانشگاه ها) الزامی است . براي دوره .Ph.D در امریکا دانشجو باید دروس تعیین شده ، امتحان جامع ، پایان نامه تحصیلی و دفاع شفاهی را با موفقیت بگذراند .طول متوسط دوره دکترا در دانشگاههاي آمریکا چهار سال است.(موسسه حقوقی ملک پور برترین ارائه کننده خدمات حقوق داخلی و بین المللی) .مدارك.Ph.Dگاهی مستقیماً بعد ازBachelor و بدون گذراندن Masterداده میشود .
همواره این پرسش اساسی وجود دارد که چرا آمریکا غول اقتصاد جهان شده است و با فاصله‌ای دور درصدر کشورهای دیگر قرار گرفته است؟ برخی ممکن است بگویند که این سرزمین وسعت قابل توجهی دارد که البته درست است، اما نمی‌تواند همه پرسش یاد شده را پاسخ دهد.
در صورتی که وسعت سرزمین را معیار قرار دهیم در آن صورت باید روسیه نیز اقتصاد اول جهان می‌شد که وسعت قابل توجهی دارد. آیا فراوانی جمعیت موجب ارتقای آمریکا به سطح اول اقتصادهای جهان بوده است؟ این نیز درست نیست، چون در این صورت باید هند اقتصاد نخست جهان می‌شد. برخی اعتقاد دارند اقتصاد آمریکا به این دلیل غول شده است که سایر کشورها را استثمار کرده است. این نیز پاسخ قانع‌کننده‌ای نیست، چون سابقه اسپانیا و پرتغال در این عرصه بیشتر و گسترده‌تر است. پاسخ چیست؟ داگلاس نورث اقتصاددان برجسته آمریکایی در کتاب «ساختار دگرگونی در تاریخ اقتصادی» این مساله را با مطالعه بر روی اقتصاد آمریکا در سال‌‌های ۱۷۸۹ تا ۱۹۱۴ بررسی کرده است که قسمت‌هایی از آن در زیر و با توجه به نقاط عطف سیاست‌‌های اقتصادی در آمریکا در این نوشته آمده است: 
طی چند سال اخیر، مصارف شخصی حدود ۷۰درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا را به خود اختصاص داد. در دهه جاری توانایی آمریکایی‌ها برای خرج کردن در این زمینه‌ها متجلی شد: ۱) بازار قوی مسکن،۲) اعتبارات ارزان و فراوان برای همه اقشار جامعه،۳) رشد اشتغال.وقتی دو زمینه اول در ابتدای سال‌جاری از بین رفتند، اقتصاددانان ابراز امیدواری کردند تا زمانی که آمریکایی‌ها شغل و درآمدی ثابت دارند، می‌توانند خرج کنند و اقتصاد را حفظ کنند. اما گزارش مایوس‌کننده‌ای که جمعه گذشته منتشر شد نشان‌دهنده این واقعیت بود که اقتصاد آمریکا برای اولین بار طی چهار سال اخیر در ماه جولای گذشته شاهد کاهش مشاغل ثابت بوده است و این نشان‌دهنده آن است که زمینه آخر هم دستخوش دشواری‌هایی شده است.
بحران اقتصاد آمریکا زمانی ایجاد شد که بدهی انباشته شده از قبل به حد غیرقابل کنترلی رسید و هزینه بازپرداخت آن نیز افزایش یافتاما در مقابل سطح درآمد واقعی رشدی نداشت در چند هفته اخیر شاهد کاهش مداوم ارزش دلار آمریکا در برابر یورو بوده‌ایم و هر روز این روند نزولی شتاب بیشتری گرفته است.در کنار سقوط دلار، مؤسسات مالی آمریکا به‌علت آنکه اقتصاد این کشور در آستانه رکود قرار گرفته، هم‌اکنون برای ادامه حیات مبارزه می‌کنند. چرا بحران اقتصادی آمریکا اوج گرفته است؟پیامد سقوط دلار آمریکا چه خواهد بود؟ سال‌ها بود که ایالات متحده و متحدانش فراتر از توانایی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی خود زندگی می‌کردند و برای تامین مالی مصرف داخلی و هزینه‌های نظامی خارج از مرزها به استقراض پول از اعتباردهندگان خارجی اتکا داشتند.این روند موجب شد پس‌انداز داخلی در این کشورها تقریباً به صفر کاهش یابد، چرا که بخش عمده درآمدها برای پرداخت بدهی‌ به بانک‌های بین‌المللی صرف شد.
تجار آمریکایی و غربی به بازگشت دوباره به بازار ایران علاقمندند چرا که آنان بر این باور هستند ایران آخرین ، بزرگترین و دست نخورده ترین بازار در حال ظهور در جهان است. حدود 65 درصد از جمعیت ایران زیر 35 سال دارند و سطح سواد در میان افراد 15 تا 24 سال در ایران 98 درصد است. سطح سواد در میان کل جمعیت نیز 85 درصد است. حدود نیمی از خانوارها در ایران به اینترنت دسترسی دارند.


تا سال 2013، بانک جهانی ایران را در فهرست کشورهای دارای » درآمد بالای سطح متوسط » قرار داد. بانک جهانی تخمین زده است درآمد سرانه در ایران - بر اساس قدرت خرید - 15 هزار و 610 دلار بوده است. اقتصاد ایران حتی تحت شرایط تحریم ها بار دیگر پس از عربستان سعودی دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه است و تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2013 در رده سی و دوم جهان قرار داشته است
ایران همچنین یکی از بزرگترین بازار خودرو در خاورمیانه محسوب می شود. به طوریکه صنعت خودرو همواره بزرگترین صنعت غیر نفتی ایران بوده است. تولیدات داخلی خودرو در ایران در سال 2011 به اوج خود رسید . میزان تولید خودرو در ایران در سال 2011 قبل از تشدید تحریم ها - که سبب قطع واردات قطعات خودرو و نقل و انتقالات بانکی شد - سالانه یک میلیون و 600 هزار دستگاه بود. اما میزان فروش خودرو از سال 2013 تا 2014 با افزایش 32 درصدی همراه شد. خودروها و کامیون های آمریکایی تقریبا شروع به بازگشت به بازار ایران کردند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نگاهی به روند کشور آمریکا 8 سال 10 ماه ago #117714

با سلام و تشکر از زحمات شما ، مطالب ارسالی در خصوص پروژه کلاسی و مطالعه بازارهای هدف کشور آمریکا بوده که در کلاس ارائه و بررسی شده است .
موفق باشید
صفرلی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مسعود صفرلی