دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مدیریت بازاریابی جهانی (کشور ترکیه )

مدیریت بازاریابی جهانی (کشور ترکیه ) 8 سال 11 ماه ago #117624

به نام خدا

مرکز فرهنگ و هنر واحد 13
درس مربوطه : مدیریت بازاریابی جهانی
عنوان تحقیق : مدیریت بازاریابی جهانی (کشور ترکیه )
مقطع : کارشناسی
استاد مربوطه : جناب اقای مسعود صفرلی
اعضا گروه :
مریم عیسی زاده نقدی علیا
مهدیه منتظری
لیلا دانشی
سیما بقا





اطلاعات پایه کشور ترکیه
پایتخت: آنکارا
جمعیت: ۷۷ میلیون نفر
مساحت: ۶۰۴/۷۶۹ کیلومتر مربع
زبان رسمی: ترکی
دین و مذهب: ۹۹% مسلمان
شهرهای مهم: استانبول، آنکارا، ادانا، بورسا، ازمیر
نوع پول و برابری با دلار: ۱ لیر ۷/۱ دلارآمریکا
حجم سرمایه گذاری خارجی در ترکیه ۲۰۱۰: ۴/۱۶ میلیارد دلار

شرکای صادراتی: روسیه، آلمان، چین، آمریکا، ایتالیا، فرانسه، ایران، اکراین، سوئیس، انگلیس
شرکای وارداتی: آلمان، انگلیس، امارات متحده عربی، ایتالیا، فرانسه، روسیه، آمریکا، اسپانیا، رومانی
اقلام عمده صادراتی به جهان: پوشاک، مواد غذایی، منسوجات، تولید فلز، تجهیزات حمل و نقل
اقلام عمده وارداتی از جهان: ماشین آلات، مواد شیمیایی، کالا نیمه تمام شده، سوخت، تجهیزات حمل و نقل
اقلام عمده صادراتی ایران ۱۳۹۰: کاتود و قطعات کاتود از مس، پلی اتیلن، گرید بطری، روی، آلومینیم، مفتول
از مس، آمونیاک، کود اوره، آب میوه ها، پسته


اقلام عمده وارداتی ایران ۱۳۹۰: شمش از آهن و فولاد، موز، ماشین های ریسندگی مواد نسجی، تخم مرغ پرندگان، گوشت مرغ و خروس، ماشین های نورد گرم و سرد، الیاف، تخته های فیبری، قطعات منفصله خودرو، پرتقالعضویت در سازمانهای بین المللی و منطقه ای:اکو، کنفرانس اسلامی، یونسکو، ناتو، فائو، سازمان بهداشت جهانی، دی هشت، سازمانتجارت جهانی، بانک جهانیمحصولات عمده کشاورزی: دانه های روغنی، زیتون، پسته، ذرت، سیب زمینی، صیفی جات، میوه، گردو، تنباکو، انگور، نیشکر، گندممحصولات عمده معدنی: زغال سنگ، طلا، سنگ آهن، مصالح ساختمانی، مس، سرب، نفت خام، گاز طبیعی، اورانیوم
اقتصاد ترکیه
اقتصاد ترکیه  ترکیبی از صنایع بومی و مدرن است که روز به روز بر دامنه‌اش افزوده می‌شود. تولیدات فراوان کشاورزی ترکیه درسال ۲۰۰۵ رتبه هفتم جهان را بدست آورد و در سال ۲۰۰۶ برای ۱۱٫۲٪ از مردم ترکیه اشتغال ایجاد کرد. بخش خصوصی اقتصاد ترکیه نیز قوی و به سرعت در حال رشد است و نقش مهمی در بانکداری، حمل و نقل و ارتباطات دارد. در سالهای اخیر اقتصاد ترکیه رشد خوبی داشته و رشد ۸٫۹٪ و۷٫۴٪ را در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ بدست آورده‌است

اقتصاد کلان

سازمان سیا ترکیه را در رده کشورهای توسعه یافته دسته بندی کرده‌است. اقتصاددانان و سیاست‌مداران اغلب ترکیه را بعنوان کشور تازهصنعتی شده طبقه‌بندی می‌کنند و آن را جزو ۲۰ کشور صنعتی جهان می‌دانند. بر اساس اعلام مجله فوربس از نظر تعداد میلیاردرها شهراستانبول در سال ۲۰۰۸ با ۳۵ نفر میلیاردر پس از مسکو(۷۴ میلیاردر), نیویورک (۷۱ میلیاردر), لندن(۳۶ میلیاردر) در رده چهارم جهان قرار دارد و از این لحاظ از شهرهایی مانند توکیو, هنگ کنگ, لس آنجلس و دالاس پیش است.

بخش کشاورزی
بر اساس آمار سال ۲۰۰۵ ترکیه در تولید محصولات کشاورزی در رده هفتم جهان قراردارد.
ترکیه در تولید فندق, انجیر, زردآلو, گیلاس، به و انار در جهان اول، در تولید هندوانه، خیار و نخود، دوم، در تولید سیب زمینی، بادمجان، فلفل سبز، پسته و عدس، سوم، در تولید پیاز و زیتون، چهارم، در تولید چغندر قند، پنجم، در تولید تنباکو، سیب و چای رتبه ششم جهان، در تولیدجو و کتان رتبه هفتم، درتولید بادام رتبه هشتم، در تولید گندم، چاودار و گریپ فروت رتبه دهم جهان و در تولید لیمو یازدهمین کشور جهان است.
ترکیه از سال ۱۹۸۰ میلادی در تولید محصولات اساسی کشاورزی به خودکفایی رسیده و پس از آن سال نیز به رشد خود ادامه داده‌است.


ترکیه در سال ۲۰۰۵ یکی از ۲۰ کشور برتر جهان از لحاظ تولیدات صنعتی جای گرفت و سهم بخش صنعت در اشتغال ۱۹٪، درتولید ملی ۲۹٪ و در صادرات ۹۴٪ را به خود اختصاص داد. بزرگترین صنعت ترکیه نساجی است که ۱۶٫۳٪ کل صنایع ترکیه را شامل می‌شود.
پس از نساجی پالایش نفت (۱۴٫۵٪)، صنایع غذایی (۱۰٫۶٪)، صنایع شیمیایی (۱۰٫۳٪), صنایع فولاد و ذوب آهن (۸٫۹٪)، خودروسازی (۶٫۳٪) و ماشین سازی (۵٫۸٪) بیشترین سهم در صنعت ترکیه را دارند.
از لحاظ صادرات صنایع نساجی با۱۹٪، صنایع خودروسازی با ۱۸٪، صنایع فولاد و ذوب آهن با ۱۳٪، لوازم خانگی با ۱۰٪، صنایع شیمیایی و داروسازی با ۹٪ و ماشین سازی با ۷٪، عمده صادرات صنعتی ترکیه را تشکیل می‌دهند. صنعت نساجی ترکیه در سال ۲۰۰۶ با صادراتی به ارزش ۱۳/۹۸ میلیارد دلار که بخش اعظم آن (۷۶٪) به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شده بیشترین درآمد صادراتی را برای ترکیه داشته‌است.

پیمانکاری و ساخت و ساز
بخش پیمانکاری و ساخت و ساز ترکیه یکی از فعالترین و پویاترین پیمانکاران جهان است. در سال ۲۰۰۷ بیست و دو شرکت پیمانکاری و ساختمان سازی از ترکیه در فهرست بهترینهای مهندسی عمران جهان جای گرفت که از این لحاظ پس از ایالات متحده آمریکا و چین رتبه سوم جهان را داراست.
ارتباطات
پس از سال ۲۰۰۴ ارتباطات در ترکیه گسترش زیادی یافته و با آزادی عملی که بدست آورده و از کشورهای موفق در این زمینه می‌باشد. ترکیه از ماه اوت سال ۲۰۰۸ از اینترنت VDSL با سرعت ۳۲ مگابیت/ثانیه بهره می‌برد. در اروپا سیستم VDSL تنها در آلمان، فرانسه و ترکیه راه‌اندازی شده‌است. بر اساس آمار ماه اوت ۲۰۰۵، بیش از ۱۹ میلیون خط تلفن ثابت، ۳۶ میلیون خط تلفن همراه و ۱۲ میلیون کاربر اینترنت در ترکیه از خدمات ارتباطی استفاده می‌کرده‌اند. در سال ۱۹۹۹ مجموعاً ۳۸۲٬۳۹۷ کیلومتر جاده، ۸٬۶۸۲ کیلومتر راه آهن (۲٬۱۳۳ کیلومتر برقی)، ۱۱۸ فرودگاه (۶ فرودگاه بین‌المللی)، ۱٬۲۰۰ کیلومتر راه آبی در ترکیه کار حمل و نقل را بر عهده داشتند.
درآمد سرانه
برای محاسبه درآمد سرانه  تولید ناخالص داخلی  کشور را بر جمعیت تقسیم کرده عدد به دست آمده درآمد سرانه کشور است .
برای محاسبه تولید ناخالص داخلی دو روش وجود دارد یکی استفاده از ارزش اسمی نرخ ارز است. یعنی تولیدات یک سال کشور در بازار جهانی چه میزان ارزش داشته‌اند. روش دیگر استفاده از روش برابری با قدرت خرید  است. معنی برابری خرید این است که چه مقدار پول در کشور ایکس قدرت خریدی به اندازه همان مقدار در دیگر کشورها دارد.
در امد سرانه در ترکیه که سال 2013 میلادی 10هزار 822دلار بود سال 2014میلادی به 10 هزار و 404دلار کاهش یافت . بر اساس این گزارش میزان رشد اقتصادی ترکیه در سال2014میلادی به2/9 درصد رسید .

سازمان ملل، بانک جهانی ،  صندوق بین المللی پول و کتاب واقعیت های جهان سیا  هر دو آمار را با هم ارائه می‌دهند.
برای مثال تولید سرانه ایران بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۳ معادل ۴۷۶۳ دلار (رتبه ۱۰۲ دنیا) بر اساس ارزش اسمی بوده‌است اما بر مبنای قدرت برابری خرید درآمد سرانه ۱۶۱۶۵ دلار (رتبه ۷۱ دنیا) بوده‌است.

 
گامهای رشد ترکیه
گروه جهان خبر: اقتصاد ترکيه اقتصادي خدمات محور است که بيش از 45 درصد از توليد ناخالص داخلي اين کشور از درآمد بخش خدمات تامين مي‌شود. در سال 2008 ميلادي ارزش توليد ناخالص داخلي اين کشور بر مبناي برابري قدرت خريد برابر با 906/5 ميليارد دلار آمریکا بود که نسبت به سال 2007 بیش از 13 ميليارد دلار رشد داشت.
نرخ رشد ارزش توليد ناخالص داخلي ترکيه در سال 2007 ميلادي نسبت به سال قبل از آن بيشتر از 40 ميليارد دلار آمریکا بود. اما مساله با اهميت اين جاست که ارزش توليد ناخالص داخلي سرانه در اين کشور در سه سال مورد بررسي حدود 12 هزار دلار آمریکا بود.
در سال گذشته 5/8 درصد از توليد ناخالص داخلي اين کشور آسيايي- اروﭘايي به بخش کشاورزي اختصاص داشت و 6/28 درصد از توليد ناخالص داخلي آن را بخش صنعت و درآمد حاصل از اين بخش به خود اختصاص مي‌داد. در اين سال خدمات 9/62 درصد از توليد ناخالص داخلي ترکيه را داشت. ترکيب اشتغال نيروهاي کار نيز در اين کشور تقريبا متناسب با سهم هر بخش در توليد ناخالص داخلي بود
وزارت اقتصاد کشور ترکيه نرخ رشد اقتصادي اين کشور در سال قبل را برابر با 5/1 درصد اعلام کرده است در حالي‌که در سال 2007 ميلادي ارزش توليد ناخالص داخلي ترکيه 6/4 درصد رشد کرده بود. گفته مي‌شود با ادامه روند کنوني در سال 2009 ميلادي نرخ رشد اقتصادي اين کشور به مرز صفر درصد مي‌رسد اما از آنجا که اصلاح اقتصاد دنيا از سال 2010 ميلادي آغاز خواهد شد اين کشور رکود اقتصادي و انقباض را تجربه نخواهد کرد.
طبق گزارش‌هاي منتشر شده توسط سازمان‌هاي جهاني با وجود اجراي برنامه‌هاي اصلاحاتي در سال‌هاي اخير همچنان توزيع درآمد در اين کشور ناعادلانه است. در سال گذشته ضريب جيني که شاخصي براي تعيين ميزان عدالت در توزيع درآمد است برابر با 6/43 درصد بود و 10 درصد طبقه ﭘايين جامعه تنها به دو درصد از کل ثروت دسترسي داشتند در حالي‌که 10 درصد طبقه بالاي اجتماعي بيشتر از 1/34 درصد از کل ثروت کشور را در اختيار داشتند. در سال گذشته سرمايه‌گذاري خارجي در ترکيه معادل 21 درصد از توليد ناخالص داخلي اين کشور بود در حالي‌که ميزان بدهي‌هاي دولت از 37 درصد توليد ناخالص داخلي بيشتر بود. حجم ذخيره ﭘولي کشور در سال 2008 ميلادي 43/64 ميليارد دلار آمریکا و ذخيره شبه ﭘولي برابر با 3/254 ميليارد دلار آمریکا بود
اين کشور 300 ميليون بشکه ذخيره تاييد شده نفتي دارد که روزانه 42 هزار و 700 بشکه از اين نفت را توليد مي‌کند. تورم يکي از مشکلات بزرگ اقتصادي کشور ترکيه در 40 سال اخير بوده است. طولاني بودن تورم در اين کشور يکي از موضوعات مورد بحث طي سال‌هاي گذشته بود و موجب اختلاف بين کارشناسان اقتصادي در مورد دلايل ايجاد آن شد. کارشناسان اقتصادي مرکز مطالعات آمریکا در گزارش تحقيقي خود در مورد تورم در ترکيه نوشتند: «دلايل مختلفي براي تورم در جهان وجود دارد ولي نکته با اهميت اينجاست که هرگاه تورم در مدتي طولاني سير صعودي داشته باشد تنها دليلي که مي‌تواند عامل آن باشد ضعف سياست‌هاي پولي است.» زماني‌که دليل ايجاد اين تورم مشخص شد همه ارگان‌هاي اقتصادي به دنبال يافتن راهکاري براي مبارزه با اين مشکل شدند.
اين کشور در سال‌هاي دهه نود و در جريان اجراي برنامه خصوصي‌سازي در کشور با مشکل تورم فزاينده روبه‌رو شد. در اين سال‌ها تورم دورقمي شد و اين قيمت‌هاي بالا بيشتر کالاهاي ضروري زندگي مردم بخصوص مواد غذايي را هدف قرار مي‌داد
مايک اليور، اقتصاددان گفت: «براي حل اين معضل نمي‌توان تنها به تغيير سياست‌هاي پولي اکتفا کرد و بايد سياست‌هاي مالي، پولي و بانکي همسو با يکديگر در مسيري تازه حرکت کنند. بسياري از تحليلگران يکي از عوامل محرک تورم در کشور ترکيه را اجراي طرح خصوصي‌سازي بدون آماده بودن زيرساخت‌هاي اقتصادي اين کشور ذکر مي‌کنند. اين طرح که با هدف کوچک کردن دولت و دريافت پول براي جبران کسري بودجه دولت اجرا شد زمينه را براي صعود قيمت‌ها و فشار روي اقتصاد خانوارهاي ساکن در اين کشور فراهم کرد.
به هرحال اصلي‌ترين دليل نرخ تورم بالا در ترکيه در فاصله سال‌هاي آخر دهه 1970 تا سال‌هاي آغازين قرن جديد ضعف نظام پولي کشور بود که در اثر نقصان سياست‌هاي کلان اقتصادي بوجود آمد .
پژوهشگران اقتصادي ترکيه يکي از بزرگترين دلايل تورم بالا را سيستم نرخ ارز ثابت در اين کشور آسيايي– اروپايي مي‌دانستند که سبب مي‌شد تا تحولات منفي اقتصادي کشورهاي ديگر وارد اقتصاد ضعيف و نابسامان ترکيه شود


تجزيه و تحليل بازار ترکیه

مسلماً براي شروع بازاريابي و انجام عمليات بازرگاني در بازارهاي خارجي، ابتدا می بایست تجزيه و تحليل دقيقي در زمينه تمامي موارد و ابعاد انجام شود. براي انجام مطالعه، داده هاي اطلاعاتي ويژه اي بايد مورد استفاده قرار گيرند. جمع آوري و تجزيه و تحليل اطلاعات در زمينه هاي فرهنگي، سياسي، حقوقي و اقتصادي، به مديريت بازاريابي بين الملل كمك مي كند تا از بازار مورد نظر، شناخت داشته باشند.

اکثر تولید کنندگان و بازاریابان برای گسترش بازار خود در جستجوی بازاری خارج از کشور خود هستند. کشورهای همسایه مقصد بسیاری از تولید کنندگانی است که قصد صادرات محصول خود را دارند. اما آیا می دانید کدام کشور مناسب محصول شماست؟ برای این کار نیاز دارید صنایع و شرکت هایی که رقیب شما هستند را بشناسید. از این رو طرح توجیهی مناسب تولید کنندگان و صادر کنندگان محترم می باشد.

امکان سنجی قابل ارائه شامل موارد زیر می باشد:
 
بررسی محصول در بازار ترکیه
بررسی شرکت های تولید کننده
مزیت های رقابتی محصول
برآورد های اقتصادی محصولخدمات ثبتی و مشاوره
 
خدمات بازاریابی قابل ارائه 
 
ارائه برنامه بازاریابی در کشور مورد نظر
ارتباط با تاجران و عمده فروشان در ترکیه
مدیریت و پیگیری ارتباطات بازاریابی و پرزنت مشتری تا مرحله فروش
تبلیغات در وب سایت ها و فضا های تبلیغاتی مناسب محصول مورد نظر در ترکیه
 

خدمات ثبتی و مشاوره
ثبت شرکت در ترکیه(سهامی خاص-مسئولیت محدود-مناطق آزاد)
ارائه خدمات جهت تامین اجازه کار و اقامت
مشاوره در امور حقوقی و قضایی


خدمات بازرگانی
ارائه خدمات پشتیبانی و حقوقی برای امور صادرات و واردات
مشاوره در مورد موسسات توزیع و پخش کالا
مشاوره در زمینه تهیه کالا و خدمات از شرکت های معتبر در ترکیه
گشایش L/C و برات وصولی و حواله پول به سراسر دنیا
 
خدمات گمرکی
پیگیری و به نتیجه رساندن امور گمرکی
انجام مراحل ورود و خروج کالا به منطقه آزاد تجاری
ترخیص کالا در همه گمرکات کشور ترکیه
محاسبه عوارض و تعرفه های گمرکی

املاک و مستغلات
انجام تحقیقات در زمینه خرید و اجاره املاک و مستغلات برای اتباع خارجی
تنظیم جلسات با معتبرترین شرکت های ساختمانی ترکیه برای سرمایه گذاری
 
سازماندهی نمایشگاه و همایش ها
هماهنگی برای شرکت گروه ها ، ارگانها و یا نفرات در نمایشگاهای ترکیه
هماهنگی برای برپایی نمایشگاهای تخصصی و ارائه توانمدی های ایران در ترکیه
نظیم و هماهنگی مسافرتهای نمایشگاهی و شرکت در کنگره ها
تنظیم جلسات آموزشی و کاری




پایان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مدیریت بازاریابی جهانی (کشور ترکیه ) 8 سال 10 ماه ago #117700

با سلام و تشکر از زحمات شما ، مطالب ارسالی در خصوص مطالعه بازارهای کشور ترکیه بوده است که در کلاس ارائه و بررسی شده است .
موفق باشید
صفرلی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مسعود صفرلی