خوش آمديد,
مهمان
|
|
روژه باستید وچارچوبهای اجتماعی فرهنگ پذیری
- روژه باستید استاد دانشگاه سوربون 1898- 1974 - تحصیلات خود را در دو رشته ی جامعه شناسی و انسان شناسی انجام داد. - پژوهش های او درباره ی آمریکاییان آمریکایی تبار بود. نظریه هایی که باستید به آنها پرداخته است : 1- برقراری ارتباط میان امور اجتماعی و فرهنگی - پدیده های اجتماعی تام - انتقال فناوری سبک - انتقال فناوری سنگین 2- گونه شناسی وضعیت های تماسهای فرهنگی - فرهنگ دهنده و گیرنده - نفوذ متقابل یا در هم تنیدگی: 1. معیار کلی 2. معیار فرهنگی 3. معیار اجتماعی معیار کلی : فرهنگ پذیری " خود به خود " طبیعی و " آزاد " نه هدایت شده است و نه نظارت شده است. هدف : تغییر فرهنگ گروه زیر سلطه در کوتاه مدت به منظور تسلیم در برابر منافع گروه مسلط است . در این صورت جزیی و تکه تکه و به شکست می انجامد. معیار فرهنگی : تجانس یا عدم تجانس نسبی فرهنگ های درگیر است . معیار اجتماعی : فرهنگ فردگرا و تمایز یافته و در برابر تاثیرات فرهنگی بیرونی نفوذ پذیری بیشتر یا کمتری را از خود نشان می دهد. کوشش در جهت توضیح پدیده های رهنگ پذیری : فرهنگ تقویت یا خنثی کننده 1- عامل جمعیت شناختی : اکثریت آماری نباید با اکثریت سیاسی اشتباه گرفته شود. 2- عوامل جمعیت شناختی : نسبت جنسی ، هرم سنی ، جمعیت مجرد و... 3- عامل محیط شناختی : تماس در کجا؟ محیط روستایی یا شهری؟... 4- سرانجام عامل قومی یا نژادی : روابط میان قومی؟ از نوع پدرسالارانه یا رقابتی؟... اصل گسست: - افراد هستند که با یکدیگر روبه رو می شوند و نه فرهنگ ها - نظریه " خانه های نفوذ ناپذیر " در خصوص سیاه پوستان برزیلی - دفاع از هویت فرهنگی نوسازی مفهوم فرهنگ : - برای شناخت فرهنگ ،کار را از فرهنگ پذیری باید شروع کرد. - جهش فرهنگی - فعالیت های روانی و آگاه سازی - محتوای آگاهی روانی - ارزشها و تصورات ذهنی - پدیده های ضد فرهنگ پذیری - بازگشت به ریشه های بنیادگرایانه جنبش ضد فرهنگ پذیری : تقریبا همیشه واکنشی است نا امیدانه در برابر فرهنگ پذیری شکلی جمع بندی مطالب : در نهایت افزایش مطالعات درباره فرهنگ پذیری به بررسی مجدد مفهوم فرهنگ می انجامد. و اینطور نیست که در یک سو فرهنگ های خالص و در سوی دیگر فرهنگ های دورگه وجود داشته باشد. همه فرهنگ ها، به سبب واقعیت عمومی تماسهای فرهنگی، به درجات متفاوت، فرهنگ هایی مختلط هستند که در پی تداوم ها و عدم تداوم ها شکل گرفته اند. و این عدم تداوم را باید بیشتر در نظم زمانی جوست و جو کرد تا نظم مکانی. |
آخرين ويرايش: 9 سال 4 ماه ago توسط طاهره غياثي.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: طاهره غياثي
|