یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



موضوع: شرح وظایف سازمان ثبت احوال کشوز

شرح وظایف سازمان ثبت احوال کشوز 9 سال 3 ماه ago #111692

وظایف این اداره کل به 3 دسته فعالیت های ستادی، اجرائی و کنسولی به شرح ذیل تقسیم می شود:

الف: فعالیت های ستادی

· ارسال قوانین ، مقررات و دستورالعملهای صادره به نمایندگیها و کنسولگریهای ج.ا.ا و آموزش کارکنان وزارت امورخارجه که جهت ارائه خدمات هویتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور عازم ماموریت می باشند.

· ارتباط با وزارت امورخارجه (اداره کل امور کنسولی ، اداره سجلات واحوال شخصیه، اداره تابعیت وامورپناهندگان و...) به منظور هماهنگی و صحت ارائه خدمات ونیز بررسی و رفع مشکلات هویتی و شناسنامه ای ایرانیان خارج از کشور.

· مطالعات و تحقیقات پژوهشی در زمینه رفع مشکلات هویتی ایرانیان خارج از کشور.

· تأمین نیازمندیهای نمایندگیهای ج.ا.ا در خارج از کشو راز حیث اسناد و اوراق هویتی مانند سند ثبت کل وقایع، وفات، ازدواج، طلاق و شناسنامه و گواهی وفات.

ب: فعالیت های کنسولی

· دریافت اسناد ثبت کل وقایع، ازدواج طلاق و وفات تنظیمی در نمایندگیهای خارج از کشور به منظور نگهداری، معایب گیری و ایجاد آرشیو الکترونیک اسناد هویتی.

· دریافت اسناد مربوط به ورود و خروج از تابعیت ایران، پروانه زناشوئی واصله از وزارت امورخارجه و ارسال به ادارات محل صدور جهت درج مراتب در اسناد هویتی و همچنین درخواستهای ارائه خدمات هویتی و پیگیری آنها تا حصول نتیجه و ارسال پاسخ به وزارت امور خارجه.

· بازدید دوره ای از نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران به منظور بررسی وضعیت ارائه خدمات در نمایندگیها و رفع مسائل و مشکلات هویتی ایرانیان خارج از کشور .


ج: فعالیت های اجرائی

· ثبت وقایع ولادت و وفات، صدور شناسنامه اولیه، حفظ ، نگهداری و بهنگام سازی اسناد و مستندات آنها.

· صدور رونوشت گواهی ازدواج و طلاق، وفات و صدور گواهی تجرد.

· تعویض شناسنامه و صدور المثنی ناشی از فقدان اسناد تنظیمی در نمایندگیهای خارج از کشور و اداره کل.

· بررسی و ارسال درخواست های تعویض و المثنی شناسنامه واصله از وزارت امورخارجه به ادارات ذیربط استانی و پیگیری آنها.

· رسیدگی به امور مربوط به اختلافات هویتی ، تغییر نام و نام خانوادگی و ...

· تشکیل کمیسیون سه نفره و بررسی و اعلام نظر در خصوص اسناد راکد و مدعیان اسنادسجلی.

· تشکیل کمیسیون تشخیص سن در اداره کل ثبت احوال استان تهران و رسیدگی به دعاوی مطروحه.

· تشکیل کمیسیون رفع مغایرت و بررسی درخواستهای دارای مغایرت نام و نام خانوادگی.

· دفاع از اسنادسجلی درخصوص دعاوی حقوقی مطروحه در محاکم قضائی مطرح دعاوی کیفری موضوع قانون تخلفات، جرائم و مجازاتهای مربوط به اسنادسجلی و شناسنامه.

· بررسی استعلامات مربوط به نام و طرح در کمیته نام سازمان و اعلام نتیجه به وزارت امورخارجه.

· دریافت درخواستهای کارت شناسایی ملی ایرانیان خارج از کشور، داده آمایی در سامانه رهگیری، بررسی و تطبیق اطلاعات و رفع مغایرتهای موجود و صدور و ارسال کارت شناسایی ملی به وزارت امور خارجه.

· تهیه و ایجادآرشیو الکترونیکی اسناد تنظیمی اعم از اسنادتنظیمی در کنسولگریها و اداره کل.

· داده آمایی و معایب گیری اسناد هویتی واصله از نمایندگیهای ج.ا.ا در خارج از کشور.

· تجلید و صحافی اسناد هویتی.

· رسیدگی و پیگیری پرونده های مربوط به فاقدین شناسنامه ( ماده 45 ق.م ).

· محاسبه اسناد و شناسنامه های تحویلی به نمایندگیهای ج.ا.ا در خارج از کشور .

· پاسخگویی به استعلامات مراجع ذیصلاح.

· تهیه گزارش عملکرد و آمار ارائه خدمات به صورت نوبه ای.

· سایر امور محوله.
بر آنچه گذشت ...

آنچه شکست ...

آنچه گریخت ...

آنچه نشد ...

حسرت نخور!!

زندگی اگر آسان بود با

گریه آغاز نمیشد ...
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محمد احمدی