جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: بورس

بورس 9 سال 4 ماه ago #106121

"بورس اوراق بهادار" به معنی یك بازار متشكل و رسمی سرمایه است كه در آن خرید و فروش سهام شركت ها یا اوراق قرضه دولتی یا موسسات معتبر خصوصی، تحت ضوابط و قوانین و مقرات خاصی انجام می شود. مشخصه مهم بورس اوراق بهادار، حمایت قانون از صاحبان پس اندازها و سرمایه های راكد و الزامات قانونی برای متقاضیان سرمایه است.
جذب پس اندازها و سوق دادن آن به سوی واحدهای اقتصادی و ایجاد امكانات و تسهیلات برای مشاركت عموم مردم در توسعه فعالیت های مولد و سهیم شدن در سود آنها از اهداف اصلی بورس اوراق بهادار به شمار می رود. از این رو، بورس می تواند اهرم مهمی در كنترل نرخ تورم و افزایش نرخ رشد باشد.
بورس اوراق بهادار، از سویی مركز جمع آوری پس اندازها و از سوی دیگر ، مرجع رسمی و مطمئنی است كه دارندگان پس اندازهای راكد می توانند محل نسبتاً مناسب و ایمن سرمایه گذاری را جستجو كرده و وجوه مازاد خود را برای سرمایه گذاری در شركت ها به كار انداخته و یا با خرید اوراق قرضه دولت ها و شركت های معتبر، از سود معین و تضمین شده ای برخوردار شوند.
"بورس كالا" بازار متشكل و سازمان یافته ای است كه تعداد زیادی از عرضه كنندگان ، كالا یا متاع خود را عرضه و كالای مربوطه پس از برسی های كارشناسی و قیمت گذاری توسط كارگزاران آن بازار ، برای خریداران ابتیاع می شود مانند: بورس طلا، بورس فولاد، بورس گندم و غیره . بورس كالا در سطح بین الملل بیشتر در مورد كالاهای استراتژیك تشكیل می شود.
در بازرگانی داخلی ایران اصطلاح بورس كالا به بازار های اختصاصی كالاهای سرمایه ای، واسطه ای یا مصرفی اطلاق می شود كه از نظر جغرافیایی در یك محدوده معین واقع شده و تعداد زیادی از عناصر عمده فروشی یا خرده فروشی آن كالای خاص را در بر داشته باشد. مانند بورس فرش در بازار تهران ، بورس آهن ، بورس كفش ، بورس ابزار و یراق و غیره .
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: مهشید الفتی صمغ آبادی
مدیران انجمن: مهشید الفتی صمغ آبادی