یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درست استراتژی

خلاصه درست استراتژی 9 سال 5 ماه ago #107024

  • الهام شمس
  • الهام شمس's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 42
  • Thank you received: 9
ستراتژی چیست؟
اگرمجموعه ای از آگاهیها و اطلاعات منظم درباره یک یا چند موضوع را (علم )بنامیم ومهارت به کارگیری علم در صحنه عمل نیز (هنر)باشد، استراتژی؛ آگاهیهای منظمی است که نحوه به خدمت گرفتن قدرت سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی را برای رسیدن به هدفهای مورد نظر نشان می دهد. بنابراین، استراتژی علم است ؛ اما همه کسانی که از علم استراتژی آگاهی دارند، قادر نیستند آن را به کارگیرند، فقط کسانی که مهارت کافی در این زمینه دارند، می توانند از استراتژی استفاده کنند، پس به یک معنا، استراتژی نوعی هنر است. خلاصه آنکه، استراتژی هم علم و هم هنر است.
تعریف استراتژی
مفهوم لغوی استراتژی: واژه استراتژی از کلمه یونانی(استراتگوس) Strategos گرفته شده است. استراتگوس یا (استراتژ) به معنای لشکر است. استراتگوس به معنی فرماندهی ارتش هم به کار می رفت. بطور مثال، ارتش یونان باستان که از گروههای کوچک سربازانِ متعلق به خاندانهای یونانی تشکیل شده بود، توسط افرادی به نام «استراتگوس» فرماندهی می شد. علاوه بر این، معانی زیر نیز برای استراتژی مطرح شده است : فن اداره جنگ، فن فرماندهی، فن جنگ و طرح نقشه برای جنگ. ب: مفهوم اصطلاحی استراتژی: استراتژی در معنای اصطلاحی جدید به این صورت تعریف میشود:
فن و علم توسعه و به کارگیری قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی ملت، هنگام جنگ و صلح، به منظور تأمین حداکثر پشتیبانی از سیاستهای ملی و افزایش احتمال دستیابی به نتایج مطلوب برای کسب حداکثر پیروزی و حداقل شکست. هرگاه قدرت سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی، در جهت دستیابی به اهداف نظامی یک ملت به کار رود، استراتژی نظامی نامیده میشود به همین ترتیب برای هر یک از ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیز می توان یک تعریف از استراتژی ارائه داد. استراتژی در معنای قدیمی خود به مفهوم به کارگیری همه امکانات کشور برای دست یافتن به هدفهای نظامی بود، اما به تدریج استراتژی از بعد نظامی محض، فاصله گرفت و در حال حاضر اهداف نظامی، بخشی از اهداف ملی یک کشور را تشکیل میدهد
عوامل موثر بر رسانه های خبری عبارتند از:
ارزشها واعتقادات (اید ئولوژی): ارزشهای موجود در جوامع راه ورسم وشیوه ی زندگی ما هستند.ایدئو لوژی از چند طریق با سیاست ارتباط پیدا می کند که این روشها عبارتند از:
الف: اید ئولوژی یک چار چوب ذهنی بوجود می آورد تا بر اساس آنها سیاستگذاران واقعیت ها را درک کنند.
ب: اید ئو لوژی باید ها ونباید ها ،هنجارها وناهنجارها در واقع نظام اخلاقی را در جامعه ایجاد می کند.
ج : ایدئولوژی تنها یک راه را برای اتخاذ تصمیم جلوی سیاستگذاران قرار می دهد که این راه باید در چارجوب ایدئو لوژی تصمیم گیرنده باشد.
اهداف وعوامل درون سازمانی بر اساس اهداف داخل سازمان تصمیم گیری می شود که شامل مدیران ،کارکنان وپرسنل سازمان می شود.
اهداف برون سازمان که شامل گروههای فشار ،قوانین وسرمایه داران می باشد.
پنج شاخص کلی بر شکل گیری یک خبر عبارتند از: ایدئولوژی – فرهنگ- نهاد – سازمان – فرد.
برای تعیین استراتزژی ها یعنی راههای وصول به هدف و نقشه راهنما درهر زمینه کاری استراتژی های فراوانی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
1 – استراتژی تمایز: یعنی ما می خواهیم خبری بدهیم که تک و بی رقیب باشد و هیچ همتایی نداشته باشد و هر میزان امکانات و هزینه بخواهد اشکال نداشته باشد.
2 – استراتژی حداقل هزینه: می خواهیم خبر خوب تهیه کنیم به ارزانترین هزینه و مخارج.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی