یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 9 سال 3 ماه ago #112165

  • شیما کوهی
  • شیما کوهی's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 13
  • Thank you received: 2
زمینه های اقدام پژوهی در مورد معلم :
از دیگر موضوعات بسیار مهمی که می تواند گستره ای وسیع برای انجام اقدام پژوهی باشد زمینه های مربوط به معلم است . معلم پژوهنده می تواند ار خود را زیر ذره بین قرار دهد . در این صورت می تواند درباره وضعیت هایی که خود او در مرکز آن قرار دارد به اقدام پژوهی دست بزند . به عبارت دیگر ، معلم عملکرد خود را مورد پژوهش قرار می دهد . این پژوهش در بیشتر موارد به زمینه های مرتبط با تدریس وصل می شود . معلم می تواند نحوه تدریس خود در دروس متفاوت ، مباحث مربوط به تدریس خرد و همچنین ظرفیت های تدریس کارآمد خویش – یا سایرین – در دروس خاصی را مورد پژوهش قرار دهد و در این مسیر از سایر همکاران ، به خصوص همکاران با تجربه تر کمک گیرد .
زمینه های اقدام پژوهی در مورد برنامه درسی :
بی تردید هر برنامه درسی ، هر چقدر هم که کارشناسانه و علمی طراحی شده باشد ، باز هم ممکن است نقایص و ابهاماتی داشته باشد که همین مشکلات می تواند زمینه اقدام پژوهی معلمان واقع گردد . وینتر در این مورد می گوید : معلمان نباید یقین کنند که هر برنامه درسی ارائه شده به وسیله یک طراح برجسته همیشه مفید است .... و در این جا همیشه نیاز به تجزیه و تحلیل وجود دارد . البته این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که به یقین عواملی همچون تجربه فراوان معلم در انجام پژوهش و تدریس و همچنین تسلط او به دانش نظری مرتبط با موضوعات مطرح شده در کتاب های درسی باید یک جا در معلم پژوهنده جمع باشد تا او بتواند در جهت بهبمود برنامه درسی به اقدام پژوهی بپردازد .

زمینه های اقدام پژوهی در مورد محیط آموزشی :
آخرین زمینه ای که می توان به عنوان گستره ای وسیع برای تحقیق معلمان در نظر گرفت . اقدام پژوهی در محیط آموزشی است . این زمینه با زمینه های بالا همپوشی دارد و حتی در برخی موارد در بر گیرنده آن هاست . محیط آموزشی و تمامی عوامل مرتبط با آن ، به عنوان یک بافت آموزشی – تربیتی ، میدان عمل پژوهشگران است . پژوهش در مورد محیط آموزشی از منظر معلم ، پژوهشی منحصر به فرد در آن زمینه را رقم خواهد زد . چرا که دیدگاه تخصصی معلم ، محیط آموزشی را همان گونه که مشاهده می کند مورد ارزیابی قرار می دهد و به اصلاح آن کمک می کند . موارد بسیاری در محیط آموزشی وجود دارد که می تواند مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد . از جمله جو آموزشی یک مدرسه که از سوی کادر اجرایی تدارک و اجرا می شود . توجه معلم پژوهنده به این فضای آموزشی و به نقد کشیدن آن در یک طرح اقدام پژوهی ، زمینه مناسبی جهت انجام یک پژوهش حین عمل محسوب می گردد .
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی