خوش آمديد,
مهمان
|
|
راهنمای نوشتن اقدام پژوهی(case study)
توصیف وضع موجود و تبیین مسئله : هنگام نوشتن گزارش ابتدا خود را معرفی کنید و توضیح دهید کجا کار می کنید و چگونه و از چه زمانی با مسئله مواجه شده اید . در این زمینه این سوالات را می توانید بپرسید که با پاسخها گزارش را تشکیل می دهید . 1) شغل ، سابقه ؟ 2) مدرک و رشته تحصیلی ؟ 3) در چه دوره و چه پایه ای کار می کنید ؟ 4) مدرسه شما در کدام منطقه آموزشی و جغرافیایی قرار دارد ؟ 5) دخترانه یا پسرانه ؟ 6) چند دانش آموز ؟ 7) دو نوبته یا یک نوبته ؟ پژوهش در چه کلاس یا درس یا موضوع صورت می گیرد ؟ 9) پژوهش در مورد چه کسانی صورت می گیرد ؟ 10) آیا با این مسئله در همین زمان اکنون و این مکان روبرو هستند ؟ 11) مسئله چه ربطی به شما دارد ؟ 12) چرا مسئله برای شما اهمیت دارد ؟ 13) به چه دلایلی توجه به مسئله جلب شده است ؟ 14) آیا مسئله به طور دقیق و ملموس توصیف شده است ؟ 15) آیا پاسخ مسئله از قبل روشن است ؟ 16) آیا با دیگران مشورت کرده اید و نظر دیگران را جویا شده اید ؟ نکات مهم در نوشتن گزارش اقدام پژوهی : توصیف وضع موجود و تبیین مسئله : هنگام نوشتن گزارش ابتدا خود را معرفی کنید و توضیح دهید کجا کار می کنید و چگونه و از چه زمانی با مسئله مواجه شده اید . در این زمینه این سوالات را می توانید بپرسید که با پاسخها گزارش را تشکیل می دهید . 1) شغل ، سابقه ؟ 2) مدرک و رشته تحصیلی ؟ 3) در چه دوره و چه پایه ای کار می کنید ؟ 4) مدرسه شما در کدام منطقه آموزشی و جغرافیایی قرار دارد ؟ 5) دخترانه یا پسرانه ؟ 6) چند دانش آموز ؟ 7) دو نوبته یا یک نوبته ؟ پژوهش در چه کلاس یا درس یا موضوع صورت می گیرد ؟ 9) پژوهش در مورد چه کسانی صورت می گیرد ؟ 10) آیا با این مسئله در همین زمان اکنون و این مکان روبرو هستند ؟ 11) مسئله چه ربطی به شما دارد ؟ 12) چرا مسئله برای شما اهمیت دارد ؟ 13) به چه دلایلی توجه به مسئله جلب شده است ؟ 14) آیا مسئله به طور دقیق و ملموس توصیف شده است ؟ 15) آیا پاسخ مسئله از قبل روشن است ؟ 16) آیا با دیگران مشورت کرده اید و نظر دیگران را جویا شده اید ؟ گرد آوری اطلاعات (شواهد 1) : به سه بخش مهم می پردازیم : 1) ارائه مدارکی دال بر وجود مسئله . 2) بهره گیری از مطالعات پیشین 3) یافتن خلاءها و مواردی که دیگران به آن نپرداخته اند . برای گردآوری اطلاعات می توان از روشهایی مثل مشاهده – مصاحبه – پرس و جو و بررسی اسناد و ارقام استفاده کرد و ابزارهای گوناگونی مثل ضبط صوت ، دوربین ، ثبت شواهد و پرسشنامه نیاز دارید . پرسشهایی که می توان به صورت راهنماارائه داد عبارتند از : 1) درباره چه مقوله هایی می خواهید شواهد جمع آوری کنید ؟ 2) آیا منابعی که قصد دارید اطلاعات را از آنجا تهیه کنید مشخص کرده اید ؟ 3) آیا برای جمع آوری اطلاعات مجوزهای لازم را اخذ کرده اید ؟ 4) آیا درباره روش های گردآوری اطلاعات آگاهی دارید ؟ 5) چه روشهایی را برای گردآوری اطلاعات در نظر دارید ؟ 6) چه ابزارهایی برای گردآوری اطلاعات لازم دارید ؟ 7) اطلاعات جمع آوری شده چه چیزهایی را نشان می دهد و چه هستند؟(بیان شواهد) آیا کسانی را می شناسید که بتوانند به شما کمک کنند ؟ 9) کدام اصول اخلاقی را برای گردآوری اطلاعات جمع آوری کرده اید ؟ 10) آیا اطلاعات و شواهد مسئله شما را به خوبی نشان می دهد ؟ موارد2و3) بهره گیری از اطلاعات پیشین و یافتن خلاءها: 1) آیا کتابها و منابعی که باید مطالعه کنید را مشخص کرده اید ؟ 2) آیا می دانید آنها را در کجا می توانید پیدا کنید ؟ 3) آیا پیشینه مربوط به موضوع پژوهش خود را برای بدست آوردن مبنایی منطقی مطالعه کرده اید؟ 4) آیا اطلاعات جمع آوری شده را بسته بندی کرده اید ؟ 5) آیا اطلاعات بدست آمده در مشخص کردن وضع موجود کمک می کند ؟ 6) آیا اطلاعات بدست آمده را با همکاران دیگر مورد بررسی قرار داده اید ؟ 7) آیا از اطلاعات کسب شده می توانید راه حل موقت را انتخاب کنید ؟ آیا شما برای بهبود کار خود به روشی دست پیدا کرده اید که دیگران آنرا پیدا نکرده اند ؟ تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها : تفسیر و تحلیل داده ها را پالایش می کند وامکان طبقه بندی یا عرضه منطقی به ما می دهد تا از این طریق چارچوب مناسبی برای حل مسئله و اقدامات را بیابیم . تجزیه و تحلیل انواع مختلفی دارد که در آنها می توان از روشهای کمی و روشهای کیفی استفاده شود . در تحلیل داده های کمی از میانگین ، رسم نمودارهای مختلف ، درصد و فراوانی استفاده می کنیم و برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از الگوهایی مثل نمودار استخوان ماهی ، شش پرسش تفسیری ( چرا ، چگونه ، چه چیزی ، چه کسی ، چه وقتی و کجا ) استفاده می کنیم . در پالایش داده ها سعی کنید با گروه دیگران مطالب ضد و نقیض را از هم جدا کرده و مطالب مرتبط را در کنار هم قرار دهید . ضمناً می توانید از تجربه های مفثید دیگران استفاده کنید . پرسشهای راهنما : 1) عوامل کلیدی ایجاد مسئله چه هستند ؟ 2) چگونه مسئله بوجود آمده ؟ 3) توالی و تداوم رویدادها چگونه است ؟ 4) چه کسانی عمیقاً درگیر مسئله هستند ؟ 5) افراد صاحب نفوذ و تاثیردار در مسئله چه کسانی هستند ؟ 6) فعالیتها ، رویدادها یا مسائل عمده مربوط به عوامل کلیدی چه هستند ؟ 7) علایق و نگرانی ها چه هستند ؟ چه منابعی برای حل مشکل در دسترس است ؟ 9) رویدادها چه وقت اتفاق می افتند ؟ 10 ) رویدادها کجا اتفاق می افتند ؟ انتخاب راه حل موقت : انتخاب راه حل مناسب و ذکر چرایی این انتخاب کلید موفقیت شما در اینمرحله است. در انتخاب راه حل ها توجه داشته باشید که راه حلها برای دیگران مشکل ایجادنکند. پرسشهای راهنما : 1) آیا راه حلهای گوناگون را یادداشت کرده اید ؟ 2) آیا راه حلها بر اساس اطلاعات کافی تهیه شده اند ؟ 3) آیا راه حلها برای از میان برداشتن علل مسائل و یا کاهش تاثیر آنها طراحی شده اند؟ 4) آیا معیارهایی برای انتخاب راه حل بهتر در نظر گرفته شده است ؟ 5) آیا راه حل انتخابی منجر به فراهم کردن دانشی جدید می شود ؟ 6) آیا راه حلها از نظر اجرایی قابل اجرا هستند ؟ 7) آیا به مسائل حقوقی و اخلاقی و اداری اجرای راه حل توجه کرده اید ؟ آیا به اندازه کافی برای اجرای راه حل اندیشیده اید ؟ 9) آیا خود را برای اتفاقات پیش بینی نشده آماده کرده اید ؟ 10) آیا برای اجرای راه حل برنامه ریزی کرده اید ؟ 11) آیا منابع مالی اجرای راه حل را تهیه کرده اید ؟ 12) آیا وظایف همکارن را مشخص کرده اید ؟ 13) آیا مجوزهای لازم برای اجرای راه حلها گرفته اید ؟ اجرای طرح جدید و نظارت : 1) آیا اجرا بر اساس برنامه از پیش تعیین شده است ؟ 2) آیا برنامه ای برای نظارت روزانه بر طرح تهیه کرده اید ؟ 3) آیا برای اجرای طرح مشارکت و همکاری دیگران را جلب کرده اید ؟ 4) آیا خود را برای تغییرات لازم آماده کرده اید ؟ 5) آیا برای ثبت وقایع ابزار لازم را مهیا کرده اید ؟ ( چک لیست / دوربین ) 6) آیا بطور منظم نتایج اجرای راه حلها را ثبت می کنید ؟ 7) آیا کاستی های طرح را بطور مستمر یادداشت می کنید ؟ گردآوری اطلاعات( شواهد 2 ): 1) آیا درباره داده ها و شواهدی که باید بدست آورید برنامه ریزی کرده اید ؟ 2) آیا برای گردآوری داده ها و شواهد ابزار لازم را در اختیار دارید ؟ 3) در چه مقوله هایی می خواهید داده ها و شواهد را جمع آوری کنید ؟ 4) آیا درباره شاخص هایی که نشانگر بهبود در کار شما هستند فکر کرده اید؟ 5) آیا برای بایگانی داده ها و شواهد سیستمی در نظر گرفته اید ؟ 6) آیا با همکارن خود درباره داده ها ، شواهد تبادل نظرکرده اید؟ 7) آیا مدارک را به تایید مدیر مدرسه رسانده اید ؟ آیا مدارک و شواهد را کد گذاری یا تاریخ گذاری کرده اید ؟ - سوالهای ناظر بر کیفیت و روایی اقدام پژوهی 1) آیا این اقدام پژوهی در توسعه روابط اجتماعی و مشارکت جمعی موفق بوده است ؟ 2) آیا برنامه ریزی و فرآیند اقدام پژوهی به وسیله دغدغه و علایق مربوط به پیامدها هدایت شده است ؟ 3) آیا در اقدام پژوهی از همه راههای ممکن ( اصل کثرت گرایی ) برای کسب دانش استفاده شده است ؟ 4) آیا اقدام پژوهی به انجام فکری اعضای شرکت کننده منجر شده است ؟ 5) آیا اقدام پژوهی راههایی فراتر از عقل نظری برای کسب دانش فراهم کرده است ؟ 6) آیا اقدام پژوهی از روی آگاهی بعنوان رویکرد مناسب انجام تحقیق انتخاب شده است ؟ 7) آیا اقدام پژوهی برای افراد شرکت کننده بعنوان یککار معنا دارتلقی شده است ؟ آیا اقدام پژوهی به پایدار شدن و فراگیر شدن اصلاحات به وجود آمده کمک کرده است؟ - انواع مرسوم اعتبار بخشی به کار اقدام پژوهی اعتبار بخشی توسط همکاران : آیا می توانید گروهی از همکاران خود را نسبت به اهمیت دانشی که بدست متقاعد نمایید ؟ آیا می توانید آنها را قانع کنید که عمل شما مسئولانه و عالی بوده است ؟ برای ارزیابی از کار خود معیارهای روشن ارائه دهید و برای آن شواهدی صریح فراهم آورید ؟ اعتبار بخشی توسط فرادستان : آیا می توانید به مدیران خود نشان دهید که کار خود را به منظور بهبود ، تغییر داده اید و روش جدید کار شما با طرح های توسعه سازمانی سازگار است ؟ - اعتبار بخشی از سوی مراجعان : آیا افرادی که مورد حمایت شما بوده اند ، موافقند که عمل شما در راستای منافع آنها بوده است و کیفیت زندگی آنها در اثر مداخلات اعمال شده توسط شما بهبود یافته است ؟ - اعتبار بخشی از سوی جامعه علمی : گاهی لازم است جامعه علمی نقش و سهم شما را در تولید دانش تایید کند . بسیاری از اقدام پژوهان که پژوهش خود را برای در یافت نوع جایزه از مجامع علمی انجام می دهند باید آنرا طوری عرضه کنند که قابلیت بررسی داشته باشد . - اعتبار بخشی توسط عامه مردم : آخرین گره اعتبار بخش مجموعه وسیعی از خوانندگانی هستند که در محیط های سازمانی با بخش های دیگر جامعه قرار دارند . علاوه بر اعلان عمومی نتایج ، پژوهش می توان آنها را منتشر ساخت . پذیرش انتشار از سوی نشریات علمی ممکن است وقت زیادی از فرد بگیرد . در هر حال تامل درباره اینکه یک پژوهش خوب چه مشخصاتی دارد ، ضروری است . چه بسا هر کاری دارای جنبه سیاسی باشد به نظریه های جنبش های اجتماعی مختلف مرتبط باشد . در هر حال نظرات و یافته های روا فقط از طریق وارد شدن در زندگی دیگران تداوم می یابد . |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|