جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس اقدام پژوهي

خلاصه درس اقدام پژوهي 9 سال 4 ماه ago #110423

دامهای رایج در تعیین اعتبار را نام ببرید؟ 1- قصد در جدا نکردن نوصیف از تبیین 2- اشتباه در جدا کردن راه حلها با اقدام پژوهی 3- ترکیب داده ها با شواهد( هرچه را که در پیشینه می نویسیم در شواهد هم درج گردد) 4- ارائه داده های خام به جای داده های خلاصه شده 5- اشتباه در ضبط مذاکرات جلسه 6- اشتباه در مورد تعیین اعتبار.
تبیین کردن: یعنی نظریه پردازی و الگو سازی و شرح و بیان چیزی، روشن یا عملی کردن چیزی
توصیف کردن: گزارشات واقعی، ذهنی، تخیلی
انواع گزارشها را نام ببرید با ذکر مثال برای هرکدام.
1- واقعی: مصاحبه- پرسشنامه- ضبط صدا و تصویر
2- گزارشهای ذهنی: مشاهدات فرد- روزنامه و ...
3- تخیلی: طرح داستان گونه از یک مشاهده واقعی جهت گمنامی شرکت کنندگان
- خطرات مهم اقدام پژوهی در موضوع تکراری را بیان کنید.
1- اتلاف وقت نیرو و هزینه معلم 2- انحراف معلم از مسیر تشخیص صحیح موقعیتهای پنهان و مسئله دار موجود در محیط آموزشی وی که نسبت به مسئله ای که معلم به آن پرداخته از اهمیت بیشتری برخوردار بوده اند.
در مورد اعتبار دموکراتیک مثالی بیان کنید.
آقای شکاری جهت تشخیص حدود و ابعاد مسئله موجود دست به اقداماتی زد از جمله علی را در دروس دیگر، به خصوص مواقع پرسش از دانش آموزان زیر نظر گرفت. اقدامات دیگر آقای شکاری عبارت بودند از صحبت با معلم سال گذشته و والدین او و نیز با خود علی. این کار آقای شکاری یعنی پرداختن به اعتبار یابی یعنی اعتبار دموکراتیک که در این مرحله اقدام پژوهی است.
- ویژگیهای مهم گروه نقاد را بیان کنید. 1- صراحت 2- صداقت 3- آگاهی و تجربه 4- خیرخواهی
افراد اعضاء گروه نقاد را نام ببرید. 1- مدیر ارشد 2- افراد متخصص 3- همکار با تجربه 4- اقدام پژوهان موفق
فایده تشکیل گروه نقاد چیست؟ تشکیل گروه نقاد و در میان گذاشتن مسائل اقدام پژوهی از مراحل ابتدایی کار با آنها، به تشخیص نقاط مبهم و بسیاری از زوایای تاریک مسئله موجود می انجامد. ابهام و پوشیدگی در موقعیت مسئله دار به نحوی است که شاید خود اقدام پژوه به تنهایی هرگز نتواند آنها را به راحتی تشخیص دهد. نقش گروه نقاد در این مرحله بسیار حیاتی است.
- سوالاتی را که گروه نقاد در ارزیابی موقعیت مسئله دار مطرح می شود چیست؟
1- آیا مسئله موجود که معلم با آن در قالب یک مسئله پژوهشی درگیر شده است راه حلی دارد که قبلا تعیین شده باشد. به عبارت دیگر آیا راه کارهایی مشخص در ادبیات پژوهشی برای حل مسئله مطرح شده توسط معلم وجود ندارد؟
2- آیا این موقعیت مسئله دار قابل پژوهش است؟ *
- ویژگیهای عنوان مناسب برای اقدام پژوهی را بیان کنید. 1- جامع و مانع بودن 2- تمرکز بر بهبود عملکرد و اصلاح یک موقعیت 3- ارتباط هر چه بیشتر با مباحث حرفه ای پژوهشگر 4- پژوهش پذیر بودن 5- دوری از کلی گویی و ابهام.
- عناوین نامناسب را بیان کنید و بگویید چرا نامناسب است؟
1- افزایش مداخله ما در جهت بهبود آموزش علی، مبتلا به سندرم داون، و تحت آموزش 2- بررسی تاثیر علاقمندی دانش آموزان برتشویق دبیران به استفاده از آزمایشگاه. عناوین فوق از آن رو مناسب اقدام پژوهی به شمار نمی رود که بیشتر از این که مربوط به مطالعه اقدام پژوهی باشند، به مطالعه علی یک طرح آزمایشی یا یک تحقیق رابطه ای شباهت دارند. بنابراین کربرد چنین عناوینی طرح اقدام پژوهی را از همان نقطه آغاز زیر سوال می برد.
- دو مورد از عناوین مناسب جهت اقدام پژوهی را بیان کنید.
1- چگونه توانستم مشارکت اولیای دانش آموزان در امور پرورشی را بهبود بخشم؟
2- چگونه توانستم طریقه صحیح خواندن نماز را بین دانش آموزان مدرسه بهبود بخشم؟
- نکات اساسی جهت یک عنوان مناسب در اقدام پژوهی را بیان کنید.
1- معرف و متناسب بودن عنوان 2- بیان نقش محوری پژوهشگر در هر عنوان 3- ذکر ایجاد تغییر در وضعیت نامطلوب در جهت بهبود آن 4- مختصر و مفید بودن عنوان 5- استفاده از علائم صحیح نگارشی در پایان عنوان
- نکته کلیدی اعتبار عنوان چیست؟
بیان عنوان است به گونه ای که نشان دهنده ایجاد تغییر در وضعیت نامطلوب در جهت بهبود باشد. بیان به صورتی که حاوی پیام تغییر باشد بیش از هر چیز اعتبار عنوان پژوهش را نشان می دهد.
- نکات مهم در توصیف موقعیت و بیان مسئله چیست؟
معلم پژوهنده در بیان مسئله در عین اینکه سعی در معرفی روشن و موجز و مختصر زمینه اقدام پژوهی موجود می نماید باید کوشید تمام مواردی که ابعاد گوناگون این مسئله را تشکیل می دهند تشریح کند. در بسیاری از موارد معلمان در توصیف موقعیت مسئله دار به توضیحاتی کسل کننده و غیر ضروری در مورد موقعیت مسئله، کلاس درس و حتی امکانات محیط آموزشی که شاید کمترین ربطی به مسئله اصلی نداشته باشند می پردازند.
- نکته کلیدی اعتبار در بیان مسئله چیست؟
تشریح دغدغه های اصلی و تجاربی است که چگونگی پدیدآیی و موید وجود این دغدغه یا مسئله شده است.
-بیان تجارب حاکی از وجود مشکل است دال بر چه نکته ای می باشد؟
محققان اقدام پژوه در بسیاری از موارد در بخش بیان مسئله ضعیف عمل می کنند و پژوهش آنها در همان قدمهای نخستین قابل انکار و غیر قابل اعتماد می شود. معلم پژوهنده برای رفع این نقص باید سعی کند تجاربی چند که حاکی از وجود موقعیتی مسئله دار و دغدغه ای نگران کنده برای او بوده و او را قانع کرده که مسئله ای چالش برانگیز پیش روی خود دارد.
- منظور از سه سو سازی چیست؟
علاوه بر این که او را در تحدید مسئله و تشخیص حدود آن یاری نموده، اعتبار پژوهش وی را نیز تقویت کرده است. در روش شناسی پژوهش، این کار را سه سوسازی می نامند که یکی از شیوه های موثر برای رسیدن به اعتبار پژوهش کیفی
بیان سوال اساسی و یا وجود اساسی پژوهش چیست؟
برای کار پژوهشگر یک نقطه قوت اساسی و به موازات این امر، نبود آن در بیان مسئله یک ضعف اساسی به شمار می رود.
- اشتباه متداول در کاربرد پیشینه اقدام پژوهی چیست؟
بیشتر معلمان در فرایند اقدام پژوهی، پس از اینکه مسئله خود را توصیف و حتی شواهد و اطلاعات مربوط به وضعیت نامطلوب را نیز گزارش کردند، به جستجوی پیشینه و ارزیابی آن پرداخته اند.
- بیان پیشینه اقدام پژوهی در زمان مناسب چه فایده ای دارد؟
می تواند دیدگاهی تازه در مورد موضوع مورد پژوهش، پیش روی محقق بگشاید و قبل از انجام پژوهشی گسترده درباره موقعیت مسئله دار، به اطلاعاتی مهم دست یابد، اطلاعاتی که معلم را قانع سازد که نیازی به اجرای پژهوش و اتلاف وقت و نیرو و هزینه نیست. این امر نه تنها از هدر رفتن سرمایه مادی و معنوی جلوگیری می کند بلکه امکان و فرصت لازم برای پرداختن معلم به مطالعات ضروری تر در محیط آموزشی خود و کشف سایر موقعیتهای مسئله دار را فراهم می سازد.
اقدام پژوه چگونه می تواند بهترین راه استفاده از پژوهشهای دیگر را نشان می دهد؟
باید به طرح بسیار خلاصه و موجز آن بپردازد و تنها مرتبط ترین مباحث و نکته های کلیدی و راه حل بیان شده در مورد موقعیت مسئله دار را مطرح می کند. این مرور باید خواننده دقیق و مطلع را قانع سازد که پژوهشگر در شناخت هرچه بیشتر مسئله و درک کامل تر آن و انتخاب و اجرای راه حلهای کاربردی برای بهبود مسئله، تنها به توان و اندیشه خود اتکا نکرده و بهترین استفاده را از تلاشها و یافته های دیگران نموده است.
- نقد و بررسی پیشینه اقدام پژوهی دارای چند جنبه است؟ با توضیح مختصر
1- مقطع زمانی ارائه پیشینه: پژوهشگر پس از توصیف وضع موجود گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده است که پیشینه اقدام پژوهی خود را مطرح می کند گویی از سر اجبار به ارائه پیشینه ای می پردازد که عملا هیچ تاثیری در وسعت دید او در ارائه راهکاری مناسب برای حل موقعیت مسئله دار نخواهد داشت.
2- نحوه استنتاج از پیشینه: پژوهشگر بلافاصله پس از اشاره به منابع موردنظر، نتیجه گیری و استنتاج خود را مطرح نموده است، در حالی که پس از مطرح کردن تمام منابع و شرح آن دسته از مطالب آنها که به موضوع مورد پژوهش مربوط می شود نوبت استنتاج از کل پیشینه می رسد. این مشکل در اقدام پژوهی های دیگران هم به چشم می خورد.
- سه قالب ارائه صحیح مراحل گزارش پیشینه را بیان کنید. 1- مبانی 2- مرور تحقیقات انجام شده 3- استنتاج از پیشینه
- نکته کلیدی اعتبار در مرور پیشینه را توضیح دهید.
نکته کلیدی اعتبار پژوهش در این مرحله عبارت است از میزان ارتباط پیشینه گردآوری شده با موضوع و مسئله پژوهش. هرچه این ارتباط قوی تر باشد مرور پیشینه نیز دارای اعتبار بیشتری خواهد بود.
راههای جمع آوری اطلاعات را بیان کنید.
الف) پرسشنامه: ساده ترین راه دریافت اطلاعات میباشد. بدلیل کم هزینه بودن و صرفه جویی در وقت. سوالات پرسشنامه بصورت بسته، باز و تلفیقی می باشد. سوالات بسته سوالات تستی و کوتاه جواب می باشند. سوالات باز سوالات تشریحی و توصیفی هستند. تلفیقی ترکیبی از سوالات باز و بسته را گویند. پرسشنامه از سوالات آسان و عمومی شروع می شود و به سوالات اختصاصی ختم می گردد.
ب) مصاحبه: گفتگوی شفاهی بین دو نفر یا بین یک یا چند نفر انجام میگیرد. در مصاحبه هدف بسیار مهم است و آنچه که در نگاه اول جلب توجه میکند پرسشگر (مصاحبه کننده) و سپس سوالات وی می باشد.
انواع مصاحبه: هدایت شده – هدایت نشده
در هدایت شده معمولا مصاحبه شونده از سوالات و نوع جوابها اطلاع دارد ولی در هدایت نشده این نوع مصاحبه معمولا توسط یک فرد حرفه ای و دارای اطلاعات کامل انجام میگیرد و سوالات از قبل مشخص نیست بلکه با توجه به نوع جواب داده شده و هدف مورد نظر پرسشگر سوالات متفاوت و متناسب پرسیده می شود. معمولا مصاحبه ها باید صبط شود و حرکات مصاحبه شونده ارتباطات غیر کلامی بسیار مهم می باشد.
ج)مشاهده: به دو صورت 1- بدون مشارکت 2- همراه با مشارکت انجام می گرد. بدون مشارکت مشاهده ای است که فرد به عنوان ناظر و شخص سوم رفتار دیگران را نظاره میکند و استنباط خود را می نویسد. ایراد این مورد این است که فرد سلیقه شخصی خود و عقاید خویش را هم لحاظ میکند. (سوگیری یا جهت گیری) ولی در مشاهده مشارکتی فرد بطور مستقیم و به عنوان یکی از اعضاء گروه در موقعیت حاضر می شود و تقریبا عمل و عکس العملهای واقعی را دریافت می کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی