جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: برطرف کردن گوشه گیری و انزوا طلبی مقدم

برطرف کردن گوشه گیری و انزوا طلبی مقدم 9 سال 4 ماه ago #108216

  • الهام علی
  • الهام علی's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 30
  • Thank you received: 2
به نام خدا


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران




عنوان تحقیق اقدام پژوهی: چگونه گوشه گیری و انزوا طلبی خانم فریبا مقدم را می توانم در فعالیت های گروهی روابط عمومی برطرف کنم؟


وزارت علوم تحقیقات و فناوری
دانشگاه جامع علمی – کاربردی
مرکز آموزش علمی – کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13 تهران
استاد راهنما: سرکار خانم گلستانی


نام دانشجو:الهام علی
"کارشناسی حرفه ای روابط عمومی(گرایش رفتار اجتماعی و افکار سنجی)"



















تشکر و قدر دانی:

در انجام این تحقیق از همه کسانی ازجمله؛ جناب آقای دکتر علیرضا پارسا پور مدیر محترم روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، خانم نسیم قرائیان دبیر سرویس روابط عمومی و همسر خانم فریبا مقدم(جناب آقای جلال شربتی) و استاد محترم سرکار خانم گلستانی که ما را در این امر همانند چراغی پر فروغ هدایت نمودن نهایت تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم خداوند عمر پر برکتی به آنان عطاء بفرماید.























تقدیم:
تحقیق خود را با تمام احترام به مادر عزیزم که بهترین سالهای عمرش را برای تربیت من صرف کرده و راهنمای من هم در زندگی و هم در حرفه ی کار خبرنگاری بوده و هست تقدیم می کنم. انشاالله همیشه سایه این مادر مهربان را حس کنم. "الهی آمین"




















چکیده:
در این تحقیق اینجانب، خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در قلب پایتخت قرار دارد، هستم. که در محیط کاری خودم متوجه همکاری شدم که علل گوشه گیری و انزوا طلبی در آن دیده می شود و در هیچ گونه روابط اجتماعی و بحث های گروهی شرکت نمی کند وفردی تنهاست. پس از بررسی وجمع آوری اطلاعات لازم از سایر منابع و همکاری خانواده اش به مشکلات زیادی از جمله؛ بیماری افسردگی خانم فریبا مقدم و ... پی بردم و شروع به رفع مشکل آن نمودم. گرچه فرصت چندانی نداشتم اما با نهایت تلاش و همکاری دوستان، همکاران و خانواده ایشان با در پیش گرفتن روش های تقویت اعتماد به نفس و ابراز محبت به آن و... توانستم تغییرات قابل توجهی در آن ایجاد کنم و اکنون دیگر خانم فریبا مقدم همگار گرامی روابط عمومی دانشگاه،گوشه گیر نیست. و در روابط عمومی و فعالیتهای روتین اداره و ارتباطات اجتماعی در حال پیشرفت است.









فهرست مطالب:

عنوان صفحه

مقدمه"تاریخچه".................................................................................................. 8

بیان مسئله"مشکل"............................................................................................... 10

توصیف وضعیت موجود........................................................................................ 11

جمع آوری اطلاعات(اول).................................................................................... 12

مشاهده رفتار ....................................................................................................... 13

تجزیه وتحلیل اطلاعات........................................................................................ 14

ارائه راه حلها........................................................................................................ 15

جمع آوری اطلاعات(دوم)................................................................................... 16

ارزیابی نتایج بدست آمده "گزارش نهایی"............................................... 17

منابع و ماخذ....................................................................................................... 18




مقدمه:
روابط عمومي در هر سازمان تلاش مي‌کند تا با برقراري ارتباط دو طرفه و مؤثر با عناصر درون سازماني و بيرون سازماني با محيط خود به تعامل پرداخته از اين طريق در پيشبرد اهداف سازماني مشارکت نمايد. اما اين تعامل زماني تحقق کامل خواهد يافت که روابط عمومي آن سازمان، برنامه از پيش تعيين شده‌اي منطبق با وظايف و اهداف سازمان خود داشته باشد. اين امر با تأمين نيازها و حمايت‌هاي لازم از سوي مديريت مجموعه ميسر خواهد شد.
از وظايف روابط عمومي اطلاع‌رساني بهينه و به موقع از فعاليت‌هاي انجام شده در آن سازمان است که در آن عنصر زمان از اهميت بسزايي برخوردار است. افزايش سرعت اطلاع رساني عاملي است که امروزه روابط عمومي مدرن را از روابط عمومي سنتي متمايز مي سازد. لذا به کارگيري روشهاي جديد ارتباطات و استفاده از رسانه هاي نوين اطلاع رساني براي ارايه بهتر خدمات، بايد منطبق بر نيازها و خواستهاي مخاطبين و متناسب با زمان باشد. از آنجا که سرعت تغييرات و افزايش امکانات در سيستم‌هاي اطلاع رساني در دنياي امروزي بالاست، پيش بيني، تأمين و به روز رساني تجهيزات و امکانات روابط عمومي متناسب با پيشرفت‌هاي جديد از ضروريات و مستلزم تأمين اعتبار و بودجه کافي است.
از اين رو لازم است روابط عمومي دانشگاه ابعاد فعاليت خود را متناسب با سطح وسيع فعاليت‌هاي دانشگاه رشد و توسعه دهد و اين توسعه بدون تأمين منابع انساني، فيزيکي، تجهيزات و زيرساخت‌هاي مورد نياز امکان پذير نخواهد بود. لذا بايد با تحليل وضع موجود، تعيين نيازها، برآورد بودجه مورد نياز و ارائه راهکارهاي اجرايي، براي رسيدن به اهداف برنامه ريزي شده خود تلاش کند.

همان طور که می دانید اصول و پایه هر کشوری از آموزش وپرورش و تعامل ارتباطات انسانی آن کشور نشأت می گیرد واگر کشوری بر این گونه مسائل خود سرمایه گذاری کند،در بلند مدت شاهد پیشرفت های چشمگیری در تمام امورکشوری خواهند شد.
در کشور ما بر اساس سلسله مراتب، اقدامات و فعالیت های گروهی در رأس قرار دارد که بر اساس نیاز ها در سازمان های مختلف اینگونه فعالیت ها شکل خاصی به خود می گیرد.
در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران که زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است فعالیت های گروهی ویژه ای در راستای ارائه خدمات درمانی، آموزشی و بهداشتی وجود دارد.
البته در این راه مشکلات فراوانی برای مدیران، همکاران و زیر مجموعه های نیروی انسانی سازمان وجود دارد که باید از عهده آنها برایند، که من در این تحقیق به یکی از مشکلات که گوشه گیری و انزوا طلبی در یکی از همکاران واحد روابط عمومی و محیط کاری خودم می باشد پرداخته ام، و در تلاشم مشکل این همکار گرامی را با روش اقدام پژوهی برطرف کنم. در ادامه تحقیق با مراحل کار و نحوه ی انجام این تحقیق آشنا خواهید شد.















بیان مسئله:
درسازمان های مختلف (وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و ...) مدیر نقش یاد دهنده و پرسنل"کارمند" نقش یاد گیرنده(متعلم) رادارد. در این راه مطمئناً مشکلات فراوانی بر سر راه وجود دارد که با همکاری مدیر و کارمند باید برطرف گردد تا امر ارائه خدمات به سهولت انجام گیرد.
از مشکلات عدیده ای که در پرسنل وجود دارد می توان غیبت های بیش از حد، حضور کمرنگ در فعالیت های گروهی، حواس پرتی و عدم توجه به کارهای روتین اداری ، اضطراب واسترس ، انزوا طلبی وگوشه گیری و... می باشد.
از میان این مشکلات انزواطلبی وگوشه گیری درمیان برخی از پرسنل وجود دارد. انزواطلبی وگوشه گیری عارضه ای است که باعث می شود همکاران " نیروی انسانی" از برقرار کردن ارتباط با افراد و محیط خارج دوری می کند و این افراد نوعأ با تقلیل یافتن علایق ذهنی و عاطفی نسبت به اطرافیان خود از داشتن دوست نزدیک و صمیمی محروم هستند.
این مشکل به نوبه خود نه تنها در روحیات فرد اثر می گذارد بلکه درفعالیت های روزانه آن نیز تأثیر گذار خواهد بود و بهتر است مدیر یا همکاران چاره ای برای برطرف کردن آن بیاندیشد. حال در سازمان ما خانمی به نام فریبا مقدم وجود دارد که دچار همین مشکل شده و ما در صدد آن هستیم که مشکل آن را برطرف کنیم که با چنین مسئله ای روبرو هستیم:
چگونه گوشه گیری و انزوا طلبی خانم فریبا مقدم را می توانم در فعالیت های گروهی روابط عمومی برطرف کنم؟











توصیف وضعیت موجود:
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در فاصله ی نزدیکی در حوالی میدان ولی عصر واقع در قلب پایتخت واقع گردیده است. این اداره به دلیل کمبود فضای فیزیکی از محل اصلی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران کمی فاصله گرفته و دور شده است. فضای موجود روابط عمومی در یک ساختمان قدیمی در دو طبقه در خیابان دمشق در زمینی به مساحت دویست متر مربع بنا شده که زیر بنای ساختمان آن صدمتر مربع است. حیاطی نسبتاً کوچک دارد که نیمی از آن درپشت ساختمان و نیمی دیگر درجلوی ساختمان که به زمین پارکینگ همکاران اختصاص داده شده است.
واما ساختمان اداره ازچهارقسمت، هال وسه اتاق تشکیل شده است.وقتی از درب ساختمان وارد شویم به قسمت هال میرویم که در انتهای آن سه درب چوبی وجود دارد، درب سمت راست مربوط به اتاق بزرگی به مساحت سی متر مربع که دارای دو پنجره ی بزرگ رو به آفتاب میباشد است که از این اتاق به دلیل شرایط مساعدش از آن برای مدیر استفاده می شود. درب بعدی که در روبرو قرار دارد مربوط به اتاقی است که خود از دو قسمت مجزا تشکیل شده است اول قسمت بزرگ شش متر مربعی و دوم قسمت کوچک دو متر مربعی که از این اتاق دوقسمتی برای اتاق همکاران استفاده میشود. درب سوم که در سمت چپ قرار دارد مربوط به اتاق سردبیر می باشد.
این اداره دارای 30 پرسنل رسمی، پیمانی و قراردادی میباشد.
در واحد خبر روابط عمومی همکاری وجود دارد که حدود 40 سال سن دارد، یکصدوشصت سانتی متر قد و هشتاد کیلو گرم وزن آن می باشد، در لباس پوشیدن همیشه لباسهای او پاکیزه است ولی آنها را ناهماهنگ از لحاظ رنگی می پوشد و نیز گاهی اوقات ازعطرهم استفاده می کند، و سعی می کند که نظافت خود را همیشه رعایت کند. این همکار در محیط کاری همیشه ساکت و آرام است و معمولأ برای نشستن در جمع های گروهی گوشه ی آخر در کنج را انتخاب می کند، صبحت نمی کند مگر در مواقعی که سوالی از او بپرسیم که آن وقت هم تلاش می کند با سرعت جواب را بدهد و آرام بگیرد و اگرجواب را نداند به افراد و من نگاه می کند وهیچ جوابی نمی دهد و وقتی از او میخواهم صحبت کند فقط به من نگاه می کند.معمولاً همیشه تنهاست. تابحال دیده نشده با همکاران دیگری در حال گفت وگو و قدم زدن باشد.در اداره از حق خود دفاع نمی کند و فقط سرش را پایین می اندازد.




جمع آوری اطلاعات(اول):
گوشه گیری وانزوا طلبی چیست؟
عارضه ای است که باعث می شود افراد در گروه های سنی مختلف از برقرار کردن ارتباط با افراد و محیط خارج دوری کند.این افراد نوعأ با تقلیل یافتن علایق ذهنی وعاطفی نسبت به اطرافیان خود از داشتن دوستان نزدیک و صمیمی محرومند. افرادی که گوشه گیر هستند معمولأ ازحضور در فعالیت های جمعی و گروهی سر باز می زند و فقط با تک دوست خود که نوعأ به او بسیار وابسته می شود اوقات خود را می گذراند.
این رفتار یکی از رفتارها ی نسبتأ شایعی است که فرد را به شدت آزار می دهد و اگر درمان نشود فرد را به سمت مشکلات دیگری مثل عدم اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب و زودرنجی سوق می دهد. عدم احساس توانمندی وکمی عزت نفس و نیز ناتوانی در بروز احساسات، بیان افکار و نظریات خود باعث جدایی فرد از فعالیت های گروهی است.
برخی از افراد در برخورد با محرومیت عاطفی و ناکامی ها و تنش های موجود در خانواده راه عزلت طلبی وانزوا گزینی را پیش می گیرند وبر خلاف افراد پرخاشگر که دیگران را مورد پرخاشگری خویش قرار می دهند او با پرخاشگری درونی، خود را هدف پرخاشگری شان قرار می دهند.
حساسیت های شدید یک فرد در کنار برخی از برداشت های غلط وی، بد بینی و انزوای او را به همراه آورده و همین عوامل به بی علاقه شدن وی نسبت به فعالیت گروهی انجامیده است.
گوشه گیری در لغت:
گوشه گیری از نظر لغوی به معنای تنها و مجرد و در خلوت نشستن و از جمع کناره گرفتن است. گوشه گیر کسی است که از مردم دوری کند وعزلت می گزیند و بدان وسیله خود را با محیط اطراف سازگار می سازد، البته هر نوع عزلت و در تنهایی ماندن گوشه گیری تلقی نمی شود، هر انسان گاه گاهی دوست دارد تنها باشد تا به خود شناسی و حل مشکلات زندگی بپردازد.گوشه گیری زمانی حالت بیماری پیدا می کند که فرد از آمیزش با جمع و همنوعان بیزار و بیمناک باشد. در این مورد اگرگوشه گیری به موقع درمان نشود به پیدایش حالات روانی شدید و افسردگی منجرمیشود.
انواع انزوا طلبی و گوشه گیری:
کناره گیری اجتماعی- لالی انتخابی- دوری گزینی- اوتیسم
درکناره گیری اجتماعی افراد انزوا طلب در سازگاری اجتماعی دچار شکست می شوند و از بروز برخورد و معاشرت با مردم خود داری می کنند و سرگرمی های فردی را بر هر چیزی مقدم می شمارند. اغلب آرام و بی سرو صدا بوده و دارای حرکاتی کند می باشند ولی گاهأ عکس العملی تند از خودشان نشان می دهند و در انجام امور دچار شرم می باشند و این کار موجب عدم توانایی درکسب مهارت ها می گردد.
مشاهده رفتار فریبا مقدم توسط همکاران:
خانم مقدم در اداره همیشه گوشه و کنج اتاق را برای نشستن انتخاب می کند. در بحث های گروهی اصلأ شرکت نمی کند و فقط به هنگام سوال و جواب حرف می زند آن هم آهسته و به صورت زمزمه. در اداره شکایتی از کسی ندارد حتی اگر همکاران او را اذیت کنند.
اکثرأ تنهاست و گاه وقتی با یکی از همکاران به نام محبوبه بهلولی هم صحبت می شود. در مواقع تنهایی در گوشه ای از اداره می ایستد و با نوک پا به زمین می کوبد. وقتی از او خواسته می شود که با همکاران در کارهای جمعی شرکت کند از این کار خودداری می کند. در هنگام رفتن به خانه تنها و سربه زیر به خانه می رود و گاهی اوقات بهلولی او را همراهی می کند.
مصاحبه از مدیر و همسر ایشان:
روزی به خانه فریبا مقدم رفتم و با همسر او ملاقات کردم. همسر ایشان فردی مسن تقریبأ شصت ساله بود.همسرش این گونه بیان میکرد که فریبا بعد از ازدواج و زایمان دچار افسردگی شدید شده است. فریبا خیلی مؤدب و کم حرفی است او را خیلی دوست دارم و هرچه بخواهد برای او آماده می کنم. او همیشه بعد ازانجام فعالیت های روزانه " اداره" به منزل مراجعه می کند، کمتر بیرون میرود و وقتی از او می خواهم کاری انجام دهد و یا به خانه اقواممان بیاید بدون چون چرا می پذیرد، اما در مهمانی ها آرام و ساکت است و با کسی هم حرف نمی زند و فقط به سوالات دیگران جواب کوتاه می دهد و بارها او را نزد پزشک برده ایم و گفتند که هیچ مشلی ندارد.
دوست فریبا مقدم (محبوبه بهلولی)" که حدود ده سال است همکار ایشان است می گوید: مقدم، دوست خوبی است ولی همکاران زیاد، ارتباط خوبی با ایشان ندارند. او خانم مؤدب و ساکتی است و با کسی کاری ندارد کارهای شخصی و اداری هایش را هم خوب انجام می دهد و فقط دوست ندارد زیاد با کسی حرف بزند.
همکارای دیگر مقدم" می گویند که ما کاری با او نداریم اوخودش دوست ندارد با ما باشد و با ما کار گروهی انجام دهد.
مدیر قبلی مقدم" میگوید که خانم فریبا مقدم، طی چند سال گذشته که من مدیر این مجموعه بودم، آرام وساکت بود و هر چه تلاش کردم که او را تغییر دهم که در کارهای گروهی فعالیت داشته باشد و اظهار نظرکند و خود را نشان دهد در او اثری نداشت.
اسناد و مدارک موجود:
با توجه به ارزشیابی های سال های گذشته خانم فریبا مقدم پی بردم که ایشان نمرات پایینی از مدیران خود کسب کرده است. وقتی پرونده کاری ایشان را مطالعه کردم پی بردم از بدو خدمت از فعالیت های گروهی دوری کرده و همیشه در این زمینه امتیاز نسبتاً پایینی کسب کرده است.

تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده به روش نقشه ی مفهومی

همسر مدیر


همکاران د وستان صمیمی


پرونده کاری فریبا مقدم خانواده


سایت اینترنتی سایر کتابهای روانشناسی و...


* محرومیت از محبت خانواده

* عدم امنیت روانی در محیط خانه فشارهای روانی مستمر

* شکست وتحقیر شدن در جمع


* اختلال در تکلم و گوش دادن


* بیماری های جسمی فیزیولوژیک

*کنترل شدید تربیتی وسخت گیری های وسواس گونه و غیر منطقی


ارائه راه حل:
در تجزیه وتحلیل اطلاعات بدست آمده برای حل مشکل فریبا مقدم راه حل های جدید وجالبی بدست آمده که به ترتیب اولویت عبارتند از:
* حمایت عاطفی و واگذاری مسئولیت های مناسب باتوجه به میزان توان جسمی خانم فریبا مقدم جهت تقویت اعتماد به نفس آن
* قرار ندادن خانم فریبا مقدم در موقعیت هایی که شکست را به دنبال دارد و بالعکس تشویق و زمینه سازی جهت حضور ایشان در فعالیت های جمعی و گروهی
* ایجاد آمادگی لازم برای جرأت ورزی در بیان عقاید و نظریات خود و نیز پذیرش نظریات مخالف از طرف مقابل
* مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت جسمی فریبا مقدم (در صورت وجود مشکل) و رفع مشکل و اندیشیدن راه جدید
اجرای راه حل:
در اجرای راه حل بر طبق اولویت بندی راه حل اول یعنی:
((حمایت عاطفی و واگذاری مسئولیت های مناسب با توجه به میزان توان جسمی خانم فریبا مقدم جهت تقویت اعتماد به نفس آن ))را برگزیدیم و جهت اجرای به منوال زیر اقدام کردیم.
در اولین اقدام از همسر خانم مقدم دعوت کردیم که به اداره تشریف بیاوردند بعد ازاحوال پرسی های روزمره خواسته های خود را به ترتیب اولویت ها با همسر ایشان در میان گذاشتم و از او خواستم که آنها را با بقیه اعضای خانواده در میان بگذارند وحتمأ به آن عمل کنند.
*مسولیت کارهای گروهی مقدم را به خود او واگذار کنند.
*در کارهای خانه به خانم مقدم کمک کند .
*همسر خود را با نام های عزیزم، خانمم و ... صدا بزنید.
*در جمع هایی که خانم مقدم حضور دارد ازاو تعریف وتمجید کنید.
و نیزتصمیم گرفتم خودم در اداره کارهای زیر را برای بهبود شرایط خانم فریبا مقدم انجام دهم
*مقدم را به عنوان نماینده ی خبرنگاران روابط عمومی معرفی کنم.
*با او تعامل مثبت برقرار کنم و در کارهای گروهی از ایشان دعوت به عمل آورم.
*در اوقات بیکاری و نداشتن کارهای روتین اداره با ایشان هم صحبت شوم و سعی کنم با او خلوت کنم و هم صحبت شوم.



جمع آوری اطلاعات (دوم)
پس از اجرای راه حل ارائه داده شده نوبت به جمع آوری اطلاعات میرسد و ما در این مرحله میخواهیم بدانیم که آیا نتایج خوبی را از این راه حل بدست آورده ایم یا راه حل جدیدی برای مشکل خانم فریبا مقدم انتخاب کنیم.

مدیر : بعد ازتغییر فضای فیزیکی خانم فریبا مقدم مشاهده کرده ام در کارهای گروهی و اوقات بیکاری در ساعت های اداری با همکاران رابطه ای خوبی برقرار کرده، بعضی وقت ها مشاهده می شود که کنار همکاران ایستاده و به حرف های آنها گوش می دهد. وقتی مسئولیتی به او سپرده می شود فوراً با بقیه همکاران مشورت می کند. البته هنوزم اثرات استرس واضطراب در چهره ی او آشکاراست، اما گاهی اوقات در کارهای گروهی نظر می دهد. که البته همکاران مجموعه از این کار ایشان حس خوبی پیدا کرده اند.

همسر : در دیداری که با همسر خانم فریبا مقدم در اداره داشتم اظهار داشتند که فریبا در جلوی آینه می ایستد و با خود حرف میزند( که این نشانه ی تلاش ایشان برای اجتماعی شدن می باشد). وقتی به مهمانی میخواهیم برویم فورأ حاضر وآماده می شود.در کارهای گروهی مشارکت فعال دارد. گاهی اوقات دوستان خود را به خانه می آورد و با هم خیلی دوستانه برخورد می کنند.

دوستان و همکاران فریبا مقدم: خانم مقدم در کارها و فعالیت های گروهی پیشرفت کرده و در اوقات بیکاری با همه هم صحبت می شود. ایشان در کارهای گروهی خیلی خوب مشارکت کرده و کارهایش را درست انجام می دهد و به افراد مجموعه و سازمان کمک می کند.

تجزیه وتحلیل اطلاعات (دوم):
در اطلاعات به دست آمده از مشاهدات(خودم، مدیر، همکاران و همسر مبنی بر اینکه فریبا مقدم در اجتماع و گروها حاضر می شود و از با آنها بودن لذت می برد حاکی از آن است که تلاش هایی که انجام داده ایم فریبا مقدم را از حالت انزوا وگوشه گیری در آورده ودر حال سوق دادن به سوی اجتماعی شدن می باشد. گرچه نمی توانیم ادعا کنیم که ایشان کاملأ بهبود یافته اما این را می توانیم بگوییم که خانم فریبا مقدم تغییرات چشمگیری داشته و در این راه در حال پیشرفت می باشد و ما برای بهبود کامل ایشان همین رویه را در پیش می گیریم به امید آنکه خانم فریبا مقدم یکی از شخصیت های برجسته اجتماعی این دانشگاه و کشور گردد.


ارزیابی نتایج وگزارش نهایی:
من دراین تحقیقی که انجام دادم به نتایج مهمی رسیدم که تأثیرات این نتایج نه تنها در همکاران روابط عمومی بوده بلکه در خودم نیز تأثیرات فراوانی داشته.به این نتیجه رسیدم که یک همکار در زمینه های مختلف می تواند به همکار خود کمک شایانی داشته باشد.
ممکن است مشکل کوچکی در همکارانی که در یک مجموعه کار و فعالیت گروهی دارند وجود داشته باشد که با کمی تعامل و هم صحبت شدن با آنها می توان به آنها کمکی هر چند کوچک را انجام داد و در جهت مرتفع شدن آن تلاشی انجام داد.
در نهایت پی بردیم که علت به وجود آمدن مشکل در خانم فریبا مقدم در وهله ی اول عدم اعتماد به نفس، عدم محبت وتوجه اطرافیان و ترد شدن توسط همکاران و دوستانش بوده که ما در پیش گرفتن روش(( حمایت عاطفی و واگذاری مسئولیت های مناسب با توجه به میزان توان جسمی خانم فریبا مقدم جهت تقویت اعتماد به نفس آن)) به ایشان در زمینه ی ابراز محبت به او نیز اعتماد به نفس داده ایم که نه تنها مشکل گوشه گیری او را رفع کرده بلکه او فردی اجتماعی با اعتماد به نفس بالا گردیده است. و در نهایت در کارهای گروهی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران نقش بسزایی را ایفا می کند.












منابع: فهرست منابع و مــآخذ

1- شفيع آبادي، عبدا... . ناصري، غلامرضا.(1383) . نظريه‌هاي مشاوره و روان درماني. تهران: ناشر مركز نشر دانشگاهي.
2- سيف، علي اكبر.(1384). تغيير رفتار و رفتار درماني نظريه‌ها و روش‌ها. تهران: نشر دوران.
3- ليندن فيلد، گيل. (1383). اعتماد به نفس برتر . مترجم: حميد اصغري‌پور، نگار اصغري‌پور. تهران: ناشر جوانه رشد.
4- سیف ،علی اکبر. (1380) روانشناسی تربیتی(اصلاح الگوی رفتاری ): انتشارات دوران.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی