جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اقدام پژوهی- پیشینه و نوسانات بازار ارز

اقدام پژوهی- پیشینه و نوسانات بازار ارز 9 سال 4 ماه ago #106865

بسم الله الرحمن الرحیم


تحقیق در مورد: پیشینه و نوسانات بازار ارز

تهیه کنندگان : پگاه صادقی و مریم جلیلیان فر


ستاد راهنما : سرکار خانم گلستانی



















فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشینه و تاریخچه............................................................................. 5
چکیده.......................................................................................... 6
مقدمه ......................................................................................... 7
فرضیه اول....................................................................................... 8
فرضیه دوم...................................................................................... 9
بیان مساله ....................................................................................... 10
تعریف نرخ ارز ................................................................................ 11
نرخ چند گانه ارز.............................................................................. 11
بازار ارز خارجی، ارز دولتی ، ارز شناور................................................ 12
نظام ارز ایران ................................................................................. 13
تورم ............................................................................................. 14
رابطه نوسانات نرخ ارز و تورم ............................................................ 15
افزایش ارزش دلار از سه جنبه ........................................................... 17


سکه ........................................................................................... 18
نوسانات ارز در چند دوره گذشته ....................................................... 20 جدول نوسانات ارز ........................................................................ 21 سوالات ................................................................................... 22
سوالات ...................................................................................... 23
جدول سوالات(1).......................................................................... 24
جدول سوالات(2) .......................................................................... 25
نمودار جدول شماره(1و2)................................................................ 26
نتیجه گیری ................................................................................. 27











با تقدیر و تشکر

سپاس بی پایان بر ذات مقدس که هر چه داریم از اوست و اگر تمام ذرات وجودمان را تسبیح گوی کمال بی دلیلش گردانیم قطره ای از دریای بیکران رحمتش را پاسخگوی شایسته او نمیباشیم .
از کلیه همکارانی که با زحمات و دلگرمی های فراوان خود در این تحقیق همکاری نموده اند کمال تشکر را دارم .
با سپاس از استاد ارجمند سرکار خانم گلستانی که با راهنمایی های ارزنده خود قدم به قدم در این پروژه بنده را همراهی نموده اند کمال تشکر را دارم .



پیشینه و تاریخچه
از هنگامی که در داد و ستد، پول جای معامله پایاپای را گرفت و واحدهای گوناگون پول در جوامع بشری به وجود آمد، سنجش عیار سکه ها و تبدیل آن به پول های دیگر، خود رفته رفته به صورت حرفه گروهی از مردم در آمد .
اسناد تاریخی نشان می دهد که صرافان بابلی در ١٠٠٠ تا ١٥٠٠ سال پیش از میلاد مسیح، حوالجات مشتریان خود را از مصر تا هند، به خوبی انجام می دادند و بازرگانان را از حمل نقدینگی آسوده می ساختند .
در ایران نیز در دوره ء هخامنشی کار صرافان رونق بسیار بسزایی داشت. در طول تاریخ صرافان جدی، همواره به امانت داری مشهور و در میان مردم از احترام ویژه ای برخوردار بوده اند .
صرافان جدی ایرانی در کلیه فراز و نشیب های تاریخ ایران و در بدترین شرایط تعهدات خود را به درستی انجام داده اند .
ما در دوران پر تلاطم این سال ها که از دشوارترین سال های کار صرافان در طول تاریخ بود، به شهادت عملکرد خود، کوشیدیم تا با ارائه سرویس خوب رضایت هر چه بیشتر مشتریان را جلب کنیم .
چکیده
نرخ ارز از عامل تاثیر گذار در سیاست های اقتصادی هر کشور است . هدف از این مقاله بررسی انواع ارز های موجود در ایران ، نظام ارز ایران ، نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر تورم و همچنین بررسی یک دوره کوتاه مدت از نوسانات نرخ دلار در چند دوره گذشته در ایران و روند صعود و یا نزول ارز را مورد بحث قرار داده ایم .
اهمیت و ضرورت تحقیق
نرخ ارز از جمله مفاهیمی است که در چند دوره گذشته اخیر مورد توجه بسیاری از مردم جامعه و کارشناسان مالی و عوامل دولت قرار گرفته است . در این موضوع بانک مرکزی و دولت و بسیاری از عوامل دیگر نقش بسزایی در مساله ارز داشته اند و مهم ترین موضوعی که در این جامعه بوجود آمده نوسانات ناشی از روند صعود و نزول دلار و اثرات این امر در بازار میباشد که بازار مستقیما با ارز در ارتباط میباشد .
در تحقیقاتی که در چند دوره گذشته بیان شده از عوامل اصلی تغییرات نرخ ارز در ایران را شاهد بودیم نقش بسیار زیاد سیاست های کشور های خارجی و با روند تحریم ها توانسته اند که تنش هایی را ایجاد کنند که با این تحریم ها بازار آشفته ای در ایران بوجود آمده است .
مقدمه
در سال های اخیر ، آگاهی از ارتباط بین نوسانات ارزی و قیمتها بسیار مورد تاکید قرار گرفته و مطالعات زیادی نیز در این مورد انجام شده است .
هر چند که اساس این بحث به سال های گذشته بر میگردد اما مطالعات اخیر ، نتایج حائز اهمیتی در پی داشته که بعضی از آنها باعث تجدید نظر در برخی از باورها و مبانی نظری موجود شده اند .
مطالعه میزان سرایت نوسانات ارزی بر قیمتهای نسبی اقتصاد میتواند نکات جدیدی را به ویژه برای سیاست گذاران تصویر کند . برای کالاهای تجاری ( صادراتی ، وارداتی ) و ..........
را متاثر میکند .
کشور های در حال توسعه که بدنبال بهبود تراز تجاری خود هستند میتواند مهم تر باشد .
مطالعات اخیر بیانگر آن است که الزاما رابطه ی یک به یک بین نوسانات ارزی و قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی وجود ندارد .
این امر یاعث شده است که بر خلاف رویه گذشته مبانی الگو مورد تغییر قرار گیرد .
در این تحقیق دو فرضیه وجود دارد .

فرضیه اول
تغییر نرخ ارز با رابطه مبادله رابطه معکوس دارد :
از عوامل موثر بر بروز حالت های کاهش یا افزایش ارزش پول ملی میتواند اثرات متفاوتی و معکوس در بر داشته باشند. از مهم ترین این عوامل که معمولا در مطالعات انجام شده برسی شد اند میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
1-درجه نا اطمینانی موجود در فراین دهای کلان اقتصادی مانند رونق اقتصادی و شرکای تجاری
2-توانایی بنگاه ها در مدت دار کردن پرداخت ها و استفاده از نرخ های توافقی
3- بالا بردن هزینه های تعدیل برای فروش بیشتر محصولات صادراتی
4-معتمد بودن تولید کنندگان خارجی
5-تجارت بین صنعتی
6- بالا بردن درجه تمرکز بازار

فرضیه دوم

تغییر نرخ ارز با قیمت نسبی کالاهای قابل مبادله به غیر قابل مبادله رابطه مستقیم دارد :
برخی از مطالعات ، اثرات نوسانات ارزی را بر قیمت های داخلی اقتصاد بررسی کرده اند
1-عوامل موثر بر صادرات و واردات
2-استخراج تابع تقاضای واردات
3-استخراج تابع صادرات
4-نقش تراز های پولی و پرداخت ها





بیان مساله
با توجه به تحولات نظام ارزی ایران طی سال های گذشته و تأثیراتی که این تحولات در ایجاد انحراف از مسیر تعادلی نرخ ارز واقعی فراهم کرده است ، شناخت مسأله ی انحراف نرخ ارز از مسیر تعادلی و تأثیر آن بر متغیر های کلان اقتصادی کنند. در این مقاله سعی شده است بعد ازنشان دادن وجود انحراف نرخ ارز از مسیر تعادلی با استفاده از تعاریف متناسب انحراف نرخ ارز اقتصادی در ایران بررسی شود. در ایران بین انحراف نرخ ارز از مسیر تعادلی ورشد اقتصادی در کوتاه مدت رابطه ی مستقیمی وجود دارد.هم چنین برآوردها نشان داد که در بلند مدت به دلیل آثارتورمی، انحراف نرخ ارز تأثیری منفی بر رشد اقتصادی دارد. بنابراین چون رشد اقتصادی در بلند مدت مورد توجه است، ایجاد ثبات در بازار ارز می تواند سیاستی مهم دربرنامه ریزی های اقتصادی باشد.تولید ناخالص داخلی در هر کشوری مجموع ارزش افزوده ایجاد شده در بخش¬های مختلف آن کشور را نشان می¬دهد. افزایش میزان تولید ناخالص داخلی می¬تواند موجب کاهش نرخ بیکاری و نیز از طریق افزایش درآمد سرانه، موجب افزایش رفاه آحاد جامعه شود.در یک دسته¬بندی کلی و غیر قابل تجارت تقسیم کرد.. هنگامی که بحث حمایت از تولید ملی مطرح می¬شود، توجه ما به بخش قابل تجارت اقتصاد معطوف است؛ در واقع بخش قابل تجارت اقتصاد ممکن است در مقابل کالاهای مشابه خارجی چه در بازار داخلی و چه در بازار بین¬المللی، تحت تأثیر قرار گرفته و تضعیف شود: ورود کالاهای مشابه خارجی در بازار داخل موجب کاهش سهم تولیدات داخلی در بازار داخل می¬شود و ورود کالاهای مشابه خارجی در بازار بین¬المللی می¬تواند موجبات کاهش صادرات را فراهم آورد.

تعریف نرخ ارز
یا اسکناس حواله ، چک منظور از ارز هر وسیله‌ای است در مبادلات خارجی که به صورت جهت پرداخت‌ها استفاده می‌شود و منظور از نرخ ارز خارجی عبارت است از مقداری از واحد پولی ملی که برای بدست آوردن واحدپول کشور دیگر باید پرداخت شود. همچنین می‌توان نرخ ارز را، ارزش برابری یک واحد پول خارجی به پول داخلی دانست به عبارت دیگر بهای خرید یا فروش یک واحد پول خارجی به پول رایج کشور را نرخ ارز می‌گویند.
نرخ چند گانه ارز
وجود دو یا چند نرخ برای ارزها به هنگام عرضه ناکافی آن، با هدف تخصیص بهینه ارز موجود به مصارف گوناگون نرخ چند گانه ارز نامیده می شود. علاوه بر این برای جلوگیری از خروج بی رویه ارز نیز از این نظام ارزی استفاده می شود. در این نظام، دولت به دلیل کمبود درآمدهای ارزی خود مستقیماً در بازار ارز دخالت می ورزد و با هدف پیشبرد اهداف سیاست های اولویت اقتصادی و سیاسی خود دست به تعیین همزمان چند نرخ برای ارزها می زند. در چنین نظامی، مصارف ضروری ( مانند ورود کالاهای سرمایه ای و واسطه ای، هزینه تحصیل دانشجویان و درمان بیماران ) مشمول نرخ های ارزانتر می شود و مصارف غیرضروری ( همچون کالاهای تجملی وارداتی و مسافرت های تفریحی به خارج ) مشمول نرخ های گرانتر خواهد بود.
در ایران، طی دو دهه ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ خورشیدی این نظام از طریق گواهی نامه ارزی اجرا می شد. و بار دیگر نیز بانک مرکزی ایران از سال ۱۳۵۸ بدواً نظام دو نرخی ارز را به کار گرفت و سپس با اعلام سه نرخ رسمی ، غیر رسمی و اعلام شده ارز را به کنترل بیشتر خود درآورد.
بازار ارز خارجی
ارز خارجی همانند پول ملی یک کالا محسوب می‌شود، و دارای بازار است که از دو طرف عرضه تقاضا میشود .
بازار ارز خارجی عبارت است از چارچوب سازمان یافته و معینی که در آن افراد، موسسات و بانک‌ها به کار خریدو فروشپول‌های خارجی یا ارز اشتغال دارند. وظیفهٔ اصلی بازار ارز خارجی عبارت است از انتقال و جوه یا قدرت خرید از یک کشور به کشور دیگر است.
ارز دولتی

ارز رقابتی، ارزی است که از سوی دولت در رقابت با بازار ارز دولتی، ارزی است که دولت از طریق بانک‌های مجاور و به نرخ دولتی فروشد. ارز دانشجویی، ارزی است که دولت برای تامین مخارج دانشجویان برای ادامه تحصیل می‌دهد. ارز مبادله‌ای، ارزی است که در مرکز مبادلات ارزی برای برخی گروه از کالاها جهت واردات در نظر گرفته می‌شود. ارز یوزانس، ارزی است پس از دریافت کالا نیز حواله میگردد.
ارز شناور
ارز شناور، ارزی است که بهای آن ثابت نیست و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود ونیز در اکثر اوقات دارای حباب فرضی و شایعات میباشد . ارز صادراتی، ارزی است که از راه فروش کالای صادراتی تامین می‌شود.


نظام ارز ایران
تک نرخی شدن ارز اقدامی بسیار مثبت، موثر و عامل مهم برای جلوگیری از مفاسد اقتصاد ایران نیازمند ارز تک نرخی است
با اقدامات انجام شده از سال ۶۸، در فروردین ۷۲ برای اولین بار ارز در اقتصاد ایران تک نرخی شد که هفت ماه تداوم یافت .
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۱، به منظور اصلاح نظام اداری کشور اقدام به اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز کرد و به نظام ارزی شناور مدیریت شده روی آورد اما در عمل فقط نوسانات نرخ دلار آمریکا در یک محدوده، کنترل شد، و همه ساله بر قیمت دلار افزوده شد . در سال ۸۹ به دلیل تورم زاید الوصف و رشد نقدینگی باز هم فاصله بین نرخ ارز دولتی و ارز آزاد ایجاد شد و باز هم شاهد ارز دونرخی و در نتیجه فساد بود . برای افزایش نرخ ارز می‌توان فوایدی همچون افزایش رقابت پذیری جهانی و افزایش صادرات را برشمرد،اما در مقابل روند دو نرخی بودن ارز به ضرر کشور است، و ارز دو نرخی موجب فساد است .
براساس سایت خبری خبرآنلاین در سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، بانک مرکزی نرخ فروش دلار در سال ۹۲ را اعلام کرد که بر اساس آن، نرخ دلار در بازار آزاد در پایان اسفندماه ۳۰۲۶ تومان، در پایان بهمن ماه ۲۹۵۰ تومان، در پایان دی ماه ۲۹۷۵ تومان، در پایان آذر ماه ۲۹۴۹ تومان، در پایان آبان ماه ۳۰۱۲ تومان، در پایان مهر ماه ۳۰۳۴ تومان، در پایان شهریور ماه ۳۱۷۷ تومان، در پایان مردادماه ۳۱۸۰ تومان، در پایان تیرماه ۳۲۷۱ تومان، در پایان خردادماه ۳۵۷۹ تومان، در پایان اردیبهشت ماه ۳۵۴۶ تومان و در پایان فروردین ماه ۳۵۰۳ تومان بود . همچنین در سال‌های ۹۲ و ۹۱ نیز میزان مابه التفاوت نرخ دلار رسمی با نرخ دلار آزاد "به ترتیب" برای هریک دلار حدودا با اختلاف "۵۲۳ تومان" و هر یک دلار حدود "۲۱۷۴ تومان" می‌بود .
در سیاست اقتصادی حسن روحانی به گزارش ارانیکو، هدف اعلامی از سوی مسئولان تک تک نرخی شدن ارز در بازار آزاد و بانک‌ها از ابتدای پاییز ۱۳۹۳ بوده است که البته مشخص نیست این هدف در چه نرخی عملی خواهد شد.

تورم
تورم به عنوان اساسی ترین معضل اقتصادی کشورها مطرح بوده و هست و عوامل ایجاد کننده آن در اکثر مقالات علمی- اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است؛ اما در اتخاذ سیاست های مناسب همواره دولت ها راهکارهای کوتاه مدت اتخاذ نموده اند و در پی آن نتوانسته اند به طور اساسی این پدیده را چاره سازند. مطالعات جدید انجام شده در این مورد نشان داده است، نوسانات نرخ ارز که هم اکنون در کشور ما تحت کنترل قرار گرفته است، از جمله عوامل ایجاد کننده تورم است. نویسنده در این مقاله مختصر به صورت اجمالی به معرفی این دو پدیده اقتصادی یعنی "تورم" و "نوسانات نرخ ارز" می پردازد و رابطه این دو را برای خواننده ارائه می نماید.



رابطه نوسات نرخ ارز و تورم
در معاملات بین کشورها، ارزش واقعی پول، قدرت رقابت اقتصادی دو کشور را نشان می دهد و بیانگر قیمت کالای داخلی بر حسب کالاها در کشور طرف مقابل است. به عبارت دیگر، ارزش واقعی پول، ارزش کالاهای داخلی و خارجی را بر حسب یک پول واحد که می تواند پول داخلی یا خارجی باشد، نشان می دهد و قدرت خرید را با هم مقایسه می کند .
اگر وضعیت فعلی را در نظر بگیریم باید بگوییم روند ارزش واقعی ریال در برابر دلار کم و بیش با ثابت بودن قیمت اسمی دلار بر حسب ریال و رشد سریع قیمت کالاها و خدمات در ایران در مقایسه با رشد قیمت ها در آمریکا ( رشد قیمت ها در ایارن به مراتب بالاتر از رشد قیمت ها در آمریکا بوده است) ارزش واقعی ریال افزایش می یابد این حالت باعث می شود که بانک مرکزی مجبور باشد به خاطر حفظ موازنه پرداخت ها و دریافت های بین المللی به طور متوسط هر 10 سال یک بار ارزش ریال را پایین می آورد .
پایین بودن تورم در کشورهای طرف معامله در ایران باعث می شود که آنها بر ایران مزیت رقابتی داشته باشند. در چنین شرایطی بانک مرکزی برای محدود کردن این مزیت رقابتی از طریق گران کردن پول خارجی (پایین آوردن قیمت ریال) اقدامات جبرانی انجام دهد. این عمل بانک مرکزی در واقع ارزش دلار را بالا و ارزش یال را پایین می آورد.




افزایش ارزش دلار از سه جنبه مورد بررسی قرار می گیرد

جنبه اول
باید در نظر گرفت که افزایش ارزش دلار باعث می شود نقدینگی به سمت بازار ارزی و سوداگری در این بازار روانه شود و ناخواسته پولی که در اقتصاد باید به تولید و سرمایه گذاری تزریق شود، به سمت سوداگری و داد و ستد کاذب منجر شود؛ و افت تولید و تورم را در پی خواهد داشت.تورم را در پی خواهد داشت.

جنبه دوم
اگر بانک مرکزی سیاست سیاست تنزل ارزش ریال را دانسته دنبال می کند در حقیقت به تشدید تورم در ایران کمک خواهد کرد. امروز بیش از هر زمان دیگری مردم تورم انتظاری خود را با توجه به داده های گذشته و مهم تر از همه قیمت های سرراستی که در بازارهایی چون ارز و طلا وجود دارد شکل می دهند. این واقعیت به خصوص در تحقیقی که از سوی مرکز تحقیقات دنیای اقتصاد منتشر شد، نمایان بود و آن اثرپذیری تورم در دوره اخیر از نرخ ارز بود .



جنبه سوم
تورم موجود در اقتصاد باعث می شود که مردم اعتماد خود را نسبت به پول ملی از دست داده و پول خارجی باثباتی را جانشین پول ملی نمایند و از این طریق ثروت مالی خود را با پول با ثبات دیگری مردم اعتماد خود را نسبت به پول ملی از دست داده و پول خارجی باثباتی را جانشین پول ملی نمایند و از این طریق ثروت مالی خود را با پول با ثبات دیگری حفظ کنند. البته انتظارات مردم که تورم ادامه خواهد داشت این بی اعتمادی را افزایش می دهد. این پدیده "دلاری سازی" نام دارد و در بحران ارزی فعلی ایران هم مشاهده می شود .
در پایان اعتقاد نگارنده بر آن است که دولت با کنترل قیمت ها شاید بتواند مقداری نابسامانی ارزی و ریالی را بکاهد، اما این یک راه حل بلند مدن نیست و نمی تواند در بلندمدت قابل اتکا باشد؛ بنابراین دولت باید با کنترل و ایجاد شرایط مناسب در بخش تولید می تواند مقدار زیادی از این نابسامانی را حل و فصل نماید .







سکّه بهار آزادی
یکی از مسکوکات طلای قانونی در جمهوری اسلامی ایران است که جایگزین سکه‌های طلای پهلوی شده‌است. از سال ۱۳۵۸ خورشیدی، به مناسبت و یادبود پیروزی انقلاب اسلامی، انواع سکه‌های بهار آزادی در دو طرح متفاوت و در قطع‌های مختلف ضرب شده‌است. عیار طلای این سکه‌ها اعم از طرح قدیم و جدید- ۹۰۰ در ۱۰۰۰ است. معمولاً در هر سال ضرابخانه بانک مرکزی ایران، سکه‌ها را ضرب کرده و از طریق بانکهای عامل یا صرافی‌های مجاز به بازار عرضه می‌کند. این سکه‌ها به صورت خرد یا عمده و به قیمت روز خرید و فروش می‌شوند. سکه بهار آزادی به عنوان هدیه، مهریه ازدواج، عیدی کارمندان دولت و نیز برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز مورد استفاده قرار می‌گیرد.







نوسانات دلار در چندین دوره گذشته
در بهمن 1357، نرخ دلار در بازار غیررسمی ارز حدود 10 تومان بود. دلار در سال 1358 به 14 تومان رسید و سال بعد 20 تومان شد. دلار در زمان جنگ در سال 1360 به 27 تومان رسید. سال بعد، دلار 35 تومان شد و در سال 1362 دلار 45 تومان شده بود.این روند صعودی تا سال 1366 نیز ادامه داشت. قیمت هر دلار آمریکا تا قبل از پذیرش قطعنامه 598 در سال 1367 که در بازار تهران 145 تومان بود پس از اعلام پذیرش به 75 تومان کاهش یافت و روند کاهشی آن در روزهای بعد تا 59 تومان نیز ادامه پیدا کرد.
روند صعودی قیمت دلار اما ادامه یافت؛ در سال 1368 حدود 120 تومان؛ در 1369 حدود 140 تومان و در 1371 حدود 150 تومان؛ در سال 1372 دلار 180 تومان بود و در 1373 حدود 260 تومان. سال آخر ریاست جمهوری هاشمی، به بالاترین نرخ خودیعنی بیش از سه برابر سال اول ریاست جمهوری هاشمی یعنی۴۴۴ تومان رسیده بود این افزایش ۳۰۰درصدی هرچند به چشم نیامد ولی در نوع خود تا امروز بی سابقه بوده است .
خاتمی با دلار 480 تومان رییس قوه مجریه شد. اصلاحات، نرخ فزایندۀ دلار را متوقف نکرد؛ این چنین، در سال 1377 دلار 646 تومان فروخته می‌شد و در 1378 حدود 863 تومان. در سالی که توقیف فله‌ای مطبوعات شکل گرفت، دلار 813 تومان معامله شد و در 1380، آخرین روزهای دولت خاتمی،دلار 790 تومان بود. دولتی خاتمی نیز دلار را به بیش از دوبرابر زمان تحویل صندلی رئیس دولت تبدیل کرده بود یعنی قیمت ۹۰۰تومان
در 1384 دولت احمدی نژاد با دلار 900 تومانی بر سر کار آمد و با برنامه های اقتصادی توانست سیر صعودی دلار را متوقف کند . چنان که در 1386 به 935 تومان رسید و در 1387 به 966 تومان و کودتای انتخاباتی 1388 در زمان دلار 1000 تومانی انجام شد.
دلاری که در سال 1389 حدود 1100 تومان بود و در زمستان 1390 به 1900 تومان رسید، در ماه‌های اخیر اندک‌اندک با توطئه دشمنان زخم خورده داخلی وحمایت دشمنان خارجی و بی توجهی دولت مافیای دلار تشکیل گردید و سیر صعودی را شروع کرد به آرامی مرز 3000 تومان و حتی مرز 4000 تومان را نیز تجربه نموده است.

















سال نرخ دلار رسمی بانک مرکزی ( ريال ) نرخ دلار آزاد در بازار ( ريال )
1357 50 100
1358 70 140
1360 200 270
1362 350 450
1366 450 600
1368 750 1200
1369 960 1400
1371 1450 1500
1372 1650 1800
1373 1750 2600
1374 1750 4030
1375 1750 4440
1376 175 4780
1377 1750 6460
1378 1750 8630
1380 1750 7900
1384 8100 9000
1386 8550 9350
1387 8550 9660
1388 8900 10000
1389 1036 11000
1390 10500 19000
1391 14560 23000
1392 23500 35000 و تا مرز 40000
1393 25460 متغیر و در حدود 32000
تحلیل روند نرخ ارز و نوسانات ایجاد شده در ایرا ن
مشخصات پرسش شونده :
سن : جنسیت : تحصیلات :
1) آیا وجود صرافی ها در ایران ضروری میباشد ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
2) آیا وجود صرافی های شخصی لازم میباشد ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
3) آیا تمام صرافی ها مورد اعتماد میباشند .؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
4) آیا تعیین کننده نرخ صرافی ها میباشند ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
5) آیا تورم و ارز با هم رابطه مقابل دارند ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
6) آیا ارز بر روی اقتصاد تاثیر گذار است ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
7) آیا ارز موجود در ایران جوابگوی رفع نیاز عموم میباشد ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
8) آیا چرخه نظام ارزی ایران بطور کلی صحیح است ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
9) آیا تنش های ارزی باعث پایین آمدن ارزش ريال ایران شده است ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
10) آیا تخصیص ارز برای افراد مسافر به خارج از ایران الزامی میباشد ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
11) آیا وجود ارز دولتی در ایران الزامی میباشد ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
12) آبا تبدیل ارز به ريال ایران به راحتی در کشور انجام میپذیرد ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
13) آیا در سیستم فروش ارز پول شویی وجود دارد ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
14) آیا با صادرات کالا میتوان نرخ های ارز را به روند نزولی در آورد ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
15) آیا ارز را میتوان به عنوان سرمایه گذاری مورد استفاده قرار داد ؟
خیلی زیاد زیاد متوسط کم
اطلاعات تعدادی از مردم که پاسخگوی سوالات بودند را در جدول نیز قرار داده ایم .
سوالات خیلی زیاد زیاد متوسط کم
آیا 1- آیا وجود صرافی ها در ایران ضروری میباشد ؟ 7 10 3 1
2- آیا وجود صرافی های شخصی لازم میباشد ؟ 3 12 3 3
3- آیا تمام صرافی ها مورد اعتماد میباشند ؟ 3 10 7 1
4- آیا تعیین کننده نرخ صرافی ها میباشند ؟ 4 10 7 0
5- آیا تورم و ارز با هم رابطه مقابل دارند ؟ 3 14 3 1
6- آیا ارز بر روی اقتصاد تاثیر گذار است ؟ 3 10 7 1
7- آیا ارز موجود در ایران جوابگوی رفع نیاز عموم میباشد ؟ 0 11 7 3
8- آیا چرخه نظام ارزی ایران بطور کلی صحیح است ؟ 2 2 14 3
9- آیا تنش های ارزی باعث پایین آمدن ارزش ريال ایران شده است ؟ 7 5 8 1
10- آیا تخصیص ارز برای افراد مسافر به خارج از ایران الزامی میباشد ؟ 8 8 5 0
جدول شماره / 1
11- آیا وجود ارز دولتی در ایران الزامی میباشد ؟
7 11 2 1
12- آبا تبدیل ارز به ريال ایران به راحتی در کشور انجام میپذیرد. ؟ 1 11 8 1
13- آیا در سیستم فروش ارز پول شویی وجود دارد ؟ 7 6 8 0
14- آیا با صادرات کالا میتوان نرخ های ارز را به روند نزولی در آورد؟ 1 11 9 0
15- آیا ارز را میتوان به عنوان سرمایه گذاری مورد استفاده قرار داد ؟ 2 9 9 1
جمع 58 140 100 17

جد ول شماره / 2








100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
خیلی زیاد زیاد متوسط کم

نمودار جدول سوالات پاسخ داده شده
نتییییجهیی
نتیجه گیری
در این مطالعه اثر نوسانات ارزی بر قیمت های نسب کالا ها و تنش های ایجاد شده در بازار و بصورت زنجیره وار در تمامی قسمت های میتوان شاهد بود .
این نتیجه چه در قالب زمانی کوتاه مدت و چه بلند مدت اثر نوسانات تایید میشود بویژه اثرات آن را در سالهای اخیر با وضع اقتصادی آشوب نیز مطابقت دارد.
نرخ ارز بازار آزاد اثر مثبت بر تورم داشته است. همچنین نرخ ارز رسمی بر رشد ارز بازار اثر مثبت میگذارد. همچنین رشد نرخ ارز بازار آزاد رابطه منفی با تراز تجاری دوره های قبل نیز داشته است و علت منفی بودن آن وجود رابطه عکس بین عرضه ارز وجود داشته است.
در ضمن تورم حاصل از کالاهای وارداتی نیز بر نرخ ارز اثر اثر مثثبت دارد اما تورم داخلی فقط در سال هایی که مقدار آن بالاست بر رشد نرخ ارز اثر گذار بوده است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

اقدام پژوهی- پیشینه و نوسانات بازار ارز 9 سال 4 ماه ago #107420

سلام ضمن تشکر بایدعرض کنم مراحل کارشما به عنوان اقدام پژوهی کامل نیست.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی