شنبه, 22 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ده گام اساسی درباره پژوهش

ده گام اساسی درباره پژوهش 9 سال 5 ماه ago #105213

ده گام اساسی در فرایند درس پژوهیده گام اساسی در فرایند درس پژوهیفرایند درس پژوهی چرخه ای است که امروزه در بیش تر کشورهای پیشرفته ی دنیا از استقبال ویژه ای برخوردار است. جهت سهولت بیش تر در درک و یادگیری این فرایند که در واقع یک برنامه ریزی بلند مدت و به نوعی سرمایه گذاری آموزشی محسوب می گردد مراحل آن در ده گام اساسی طرح گردیده است:گام اوّل: تشکیل گروه، تقسیم کار و مسؤولیّت اعضای گروهیک گروه 5 نفره می‌تواند به شیوه‌ی زیر سازمان‏دهی شود:(یک نفر مسؤول هماهنگیـ دو نفر مسؤول نوشتن طرح درس- دو نفرمسؤول اجرای  طرح )اعضای گروه باید علاوه بر مسؤولیّت تعیین شده همگی در یک راستا و به طور مشترک در کلیّه ی  فعّالیّت‌ها نقش داشته باشند. گام دوم: تعیین هدف پژوهش   به عنوان مثال : درگیر ساختن دانش‏آموزان در فرایند یاددهی – یادگیری و این که بیاموزند آن چه را که می‌دانند چگونه در شرایط جدید به کار گیرند.ملاک انتخاب هدف فوق بر اساس مواردی از قبیل :·           وجود مشکل در ارتباطات شفاهی دانش‏آموزان·           مشکل در به کار بستن دانسته‌ها·           ناتوانی در حلّ مسئله و ...   می‏باشد.        گام سوم: تعیین ماده و موضوع درسیموضوع باید به گونه‌ای انتخاب گردد که برای معلّم و دانش‏آموزان    چالش برانگیز باشد و بتواند گروه درس پژوهی را به هدف بلند مدّت تحقیق برساند. به عنوان مثال:ماده‏ی درسی: ریاضی پایه‏ی چهارمواحد: هندسهموضوع درس: مساحت مثلّثانتخاب این موضوع گروه را در راه رسیدن به  اهداف گام دوم یاری می‏رساند. گام چهارم: تدوین طرح درس اوّلیّه توسّط اعضای گروههدف کلّیِ موضوع درسی: توانایی محاسبه‏ی مساحت مثلّت.اهداف ورودی: 1- قاعده، ارتفاع و واحد مساحت را بشناسد  و ...اهداف جزئی و رفتاری- دانش‏آموز بتواند:·         نظر خود را در خصوص نحوه‏ی محاسبه‏ی مساحت مثلّث بیان کند.·         مساحت باغچه‌ی مثلّث شکلی را به دست آورد و ...سایر مراحل طرح درس مانند انتخاب روش‌ها و وسایل، فعّالیّت‌های تدریس، ارزشیابی‏ها و فعّالیّت‌های مکمّل و فوق برنامه بر اساس طرح درس‌های معمول تدوین می‌گردد.گام پنجم : اجرای اوّلین تدریسدر این مرحله سناریوی نوشته شده (مساحت مثلّث) توسط یکی از اعضای گروه درس پژوهی به گروهی از دانش آموزان تدریس می‌گردد. در ضمن تدریس، سایر اعضای گروه و ناظران از نکات مثبت و منفی تدریس، عکس‌العمل‌های دانش‏آموزان ، سؤالات آنان و ... یادداشت بر می‌دارند. ناظران و اعضای گروه بایستی در نکته برداری، چارچوب معیّنی را لحاظ نمایند. (تمرکز روی میزان فعّالیّت‌های دانش آموزان، اثربخشی روش‌ها، ابزار تدریس  و . . .)گام ششم : گزارش نویسی و نقد و بررسی اوّلین تدریسدر این مرحله هنگام تدریسِ مساحت مثلّث ناظران باید به مواردی مانند :تسلّط معلّم بر تدریس ؛ میزان توانایی دانش آموزان در کاربرد وسایل           اندازه‏گیریِ واحد مساحت ؛کارآمدی روش‏های تدریس و شیوه‌های ارزشیابی ؛ استنباط دانش آموزان از موضوع یادگیری و... توجّه و بر این اساس گزارش اوّلیّه را تهیّه نمایند.    در پایان تدریس، حتّی الامکان جلسه‏ی تهیّه‌ی گزارش در همان محل انجام شود و از نظرات خود معلّمِ مجری و دانش‏آموزان نیز استفاده گردد. در خاتمه مفسّر نهایی جمع بندی را انجام می‌دهد. گام هفتم : بازنگری مجدّد طرح درسدر این مرحله گروه درس پژوهی چهار گام اساسی پیشِ رو دارد:1- جمع‏آوری و بازبینی اطّلاعات مانند یادداشت‌ها، مشاهدات اعضای گروه و ناظران، کار دانش‏آموزان، فیلم تدریس و ...2- تجزیه و تحلیل داده‌ها ( شواهدی که میزان برآورده شدن اهداف توسّط دانش‏آموزان را نشان می‌دهد).3- شناسایی تغییرات مورد نیاز (چه تغییراتی و چگونه انجام شود تا گروه را به تحقّق هدف پژوهش برساند).4- اصلاح طرح درس : فرد مسؤول باید کلیّه‏ی نکاتی را که نیاز به تغییر دارد به صورت برجسته در طرح درس گنجانده و به اطّلاع اعضا برساند تا در نهایت طرح درس نهایی تدوین و آماده‏ی اجرای مجدّد  شود .گام هشتم: تدریس دوم و تمرکز بر تهیّه‌ی گزارش مجدددر این مرحله یکی دیگر از اعضای گروه یا همان معلّم قبلی ،طرح درس اصلاح شده را به گروه دیگری از دانش آموزان تدریس می‌نماید. ناظران باید تفاوت یادگیری دانش آموزان را در دو تدریس اجرا شده بررسی و درباره‌ی دلایل این تفاوت‌ها بحث نمایند گام نهم: گزارش نویسی و نقد و بررسی تدریس دومدر این مرحله علاوه بر فرایند گزارش‏گیری مانند اوّلین تدریس، تفاوت میزان درک و یادگیری دانش‏آموزان، دسترسی مطلوب به اهداف درس و اثربخشی تدریس در تحقّق این اهداف نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.گام دهم: بازتاب و پیامدهای تدریسمرحله‌ی نهایی در فرایند درس پژوهی ایجاد گزارشی از 9 گام قبلی است که می‌تواند داستان یک چرخه‌ی درس پژوهی را به صورت توصیفی بیان نماید.این داستان می‌تواند شواهد بررسی شده را مستند سازی نموده و دانش حرفه‌ایِ کسب شده توسط گروه را در عمل شرح دهد.[ یکشنبه هشتم بهمن 1391 ] [ 20:15 ] [ سپهرنیا ][ یک نظر ]طرح درس روزانه به نام خداتشريح  جدول طرح درس روزانهتعريف طرح درس : برنامه ريزي و سازمان دادن به فعالييّت هايي كه معلّم و فراگيردر مسير رسيدن به اهداف يادگيري انجام مي دهند طرح درس گويند . طرح درس از  نظر زمان بر سه نوع است [ سا لا نه ، ماهانه ، روزانه ]طراحي آموزشي :كاري است كه بايد در مورد تدريس مان تفكر كنيم ، نظم دهيم و براي جلوگيري از ا تلاف وقت سازماندهي كنيم . براي طراحي آموزشي  يك چهار چوب در نظر مي گيريم كه عبارتند از :۱-مشخصات كلّي :نام درس ،موضوع درس ، شماره صفحه ، نام مدرسه ، پا يه تدريس ،تاريخ اجرا ، مدّت تدريس ،نام معلّم ، تعداد دانش آموز ، مدل كلاس تعيين اهداف (بزرگ ترين گام در طرح درس ) ۲-  اهداف كلّي :كلّيه معلومات و توانايي هايي كه فراگير قبل ازآغاز دوره فاقد آن بوده و انتظار مي رود در پايان آموزش به آن دست پيدا كنند . ۳-  اهداف جزيي :گام هايي است كه براي رسيدن به هدف كلّي برداشته مي شود و دسترسي به هدف كلّي را محتمل مي سلزد .اغلب با فعل هاي غير رفتاري :دانستن ، اعتماد داشتن ، فهميدن ، درك كردن ، پي بردن ، به كار مي رود .۴-  اهداف رفتاري : ( براساس هدف هاي جزيي تنظيم مي گردد )  به شكل  يك رفتار  ، حركات ، آثار و مهارتهاي قابل مشاهده و سنجش صورت مي گيرد كه متوان در سه حيطه تعيين نمود .[ شناختي ،مهارتي ،عاطفي ]اقعال رقتاري :نام مي برد ، مي نويسد ، نشان مي دهد ، مي خوا ند ، بيان مي كند ، بازگو مي كند ، رسم مي كند ،تعريف مي كند ، ۵- رئوس مطالب : ( مفاهيم كليدي )  مفاهيم اصلي درس به صورت جمله  (خبري ) از متن استخراج مي شود .۶-  رسانه هاي آموزشي  : به امكاناتي گفته مي شود كه با ايجاد شرايط خا ص در كلاس ، شاگردان را قادر مي سازد  اطلاعات ،رفتار و مهارت هاي جديدي را با درك كامل به دست آورند .مثل .كتاب ، كارت،،تصوير ،فيلم ،و .......۷-  الگوي تدريس :  به چهار چوب نظري براي هماهنگ ساختن عناصر تدريس گفته مي شود . ۸-  روش تدريس :معلم به عنوان  عامل اصلي ارتباط  ( فرستنده پيام  ) معمولاً براي  چگونگي  ارائه درس به تفكر مي پردازد .حاصل تفكر معلم در مورد چگونگي  آرايش اطلاعات و نحوه انتقال پيام را روش تدريس گويند . و معلم با توجه به متن و موضوع  درس ، بهترين روش هايي كه مي توان  به  هد ف ها دست يافت، انتخاب مي كند. ۹- فعاليت قبل از درس   :  ايجاد ارتباط عاطفي  با احواپرسي – بررسي وضع جسمي و روحي و رواني –حضور و غياب – شروع دلچسب و با انگيزه – آماده سازي وسايل –۱۰-  ارزشيابي  تشخيصي :الف – سنجش آغازين                    ب- تعيين رفتار وروديبراي آگاهي از ميزان اطلاعات و توانايي هاي فراگير در مورد موضوع درس آزموني انجام مي شود . آزمون مي تواند از اطلاعات دروس قبل باشد و يا اطلاعات پيش نياز در رابطه با درس جديد . هدف از اين ارزشيابي  انتفال دانسته هاي پيشين فراگير به موقعيت جديد يادگيري است . ۱۱- فعا ليت هاي ياد دهي – يادگيري الف فعاليت هاي معلم : نقش راهبر هوشمند – زمينه ساز فعاليت فرا گيران بر مبناي اهداف جزيي درس –ايجاد كننده  يك دار بست فكري فراگير – ايجاد فرصت براي خود آغاز گري  -تسهيل كننده و برنامه ريز .معلم در ارا ئه درس بايد چهار فرصت يادگيري  ايجاد كند  : 1- جمع بندي  2- تدريس  3- بيان دانش آموز 4- مرور مجدد توسط معلم  ب- فعاليت هاي دانش آموزان : مجموعه رفتارهايي است كه پاسخ متناسب را براي در خواست هاي معلم فراهم مي سازد .مانند :تفكر –درگيري ذهني – و....... ۱۲- فعاليت هاي تكميلي و پاياني : مرور درس و خلاصه كردن به روش فعال الف –ارزشيابي تكويني ( در طول تدريس )براي اين كه بدانيم دانش آموزان چه قدر به هدف رسيده اند بايد در طول تدريس ارزشيابي انجام گيرد .هدف از اين ارزشيابي شكل گيري گام به گام اهداف درس مي باشد .ب- ارزشيابي تراكمي :(پايان جلسه ي تدريس )بازده يادگيري فراگيران را مي سنجد و ميزان دستيابي آنان را به هدف هاي يادگيري معين مي كند و براي تثبيت يادگيري سؤالاتي طرح مي شود كه مي تواند به  شكل 1- تمريني 2- آماده سازي 3 بسطي و خلّاقييتي  باشد۱۳- تعيين تكليف : تكليف بايد در راستاي اهداف باشد .تكليف بايد جهت تثبيت ،تعميق ،توسعه و تكميل يادگيري و.......باشد . و به دو طريق صورت مي گيرد الف – تكا ليف فردي : با توجه به تفاوت هاي فردي به دانش آموزان تكليف مي دهيم .ب- تكاليف گروهي : متناسب با كل كلاس و مبتني بر اهداف به صورت گروهي به شاگردان تكليف مي دهيم .  [ یکشنبه یکم بهمن 1391 ] [ 14:56 ] [ سپهرنیا ][ یک نظر ]راههایی برای تقویت املا مقطع ابتدايي زير بناي مقاطع ديگر تحصيلي مي باشد و در مقطع ابتدايي نيز پايه اول اساس پايه هاي ديگر مي باشد و هر چقدر دانش آموزان در اين پايه بهتر آموزش ببينند در پايه هاي ديگر راحت تر هستند و بالعکس ; در پايه اول دو درس رياضي و فارسي ( قرائت فارسي و املاي فارسي کليدي هستند و بيشترين ساعات به اين دو درس اختصاص مي يابد و از بين دو درس ذکر شده درس فارسي از اهميت دو چنداني برخوردار مي باشد. به طوري که بدون يادگيري درس فارسي ، يادگيري دروس ديگر تقريبا غير ممکن مي باشد. چندين بار بود که آموزگار پايه دوم از وضعيت تحصيلي دو دانش آموز ابراز نگراني مي کرد و آنان را در حد دانش آموزان پايه اول هم نمي دانست . از عدم پيشرفت تحصيلي آنان صحبت مي کرد; مدير مدرسه با اولياي دانش آموزان ذکر شده ، مشاوراتي را بعمل آورد . قرار شد آنان به فرندان خود کمک کنند و همگام با معلم درس ها را تکرار و تمرين کنند.بعد از گذشت يک ماه ، متاسفانه پيشرفتي حاصل نشد در جلسه شوراي معلمان وضعيت دانش آموزان مذکورمورد بحث قرار گرفت . پيشنهادهايي ارائه گرديد و بنده را مامور رسيدگي به اين دانش آموزان نمودند ، من هم با بررسي نمرات سال گذشته آنان و مشاوره با والدين و معلم پايه دوم آنان مطالبي را جمع آوري نمودم.ادامه مطلب[ جمعه پانزدهم دی 1391 ] [ 1:22 ] [ سپهرنیا ][ یک نظر ]دعای عهد[ شنبه بیست و یکم مرداد 1391 ] [ 11:3 ] [ سپهرنیا ][ نظر بدهید ]نماز حضرت فاطمه زهرا (س) در شب قدردو ركعت نمازقال ابوعبدالله الصادق(ع):كان لامى فاطمة صلاة تصليها علمها جبرئيل، ركعتان تقرء فى الاولى: الحمد مرة و: انا انزلناه فى ليلة القدر، ماة مرة و فى الثانية: الحمد مرة و ماة مرة: قل هو الله احد، فاذا سلمت‏سبحت تسبيح الطاهرة عليها السلام.جمال الاسبوع:173.امام صادق(ع) فرمود: مادرم فاطمه(س) همواره دو ركعت نماز را مى‏خواند كه جبرئيل به او آموخته بود، در ركعت اول آن پس از حمد صد بار سوره قدر و در ركعت دوم پس از حمد صد بار سوره توحيد را مى‏خوانى، و پس از سلام نماز تسبيحات حضرتش را نيز مى‏گويى. [ پنجشنبه نوزدهم مرداد 1391 ] [ 19:26 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]حالات ماده علوم پایه سوم ابتدایی جامدمواد جامد در برابر تغییر شکل مقاومت می کنند و آنها سخت و شکننده هستند.برای درک چگونگی این موضوع می توان جامدات را اینگونه تعریف کنیم.در حالت جامد ، نیروهای بین مولکولی ، بقدری قویتر از انرژی جنبشی هستند که باعث سخت شدن جسم در نتیجه عدم جاری شدن آن میگردند. جامدات شکل و حجم معینی دارند. در جامدات فاصله مولکولها مانند فاصله آنها در مایع است. جامدات نمیتوانند مانند وضعیتی که حالات مایع و گاز دارند، آزادانه به اطراف حرکت کنند. بلکه ، در جامد ، مولکولها در مکانهای خاصی قرار میگیرند و فقط میتوانند در اطراف این مکانها حرکت نوسانی رفت و برگشتی بسیار کوچک انجام دهند.این حرکت نوسانی ، بخصوص در جامدات بلورین ، کاربردهای صنعتی و علمی زیادی را برای این دسته از مواد به دنبال دارد.مایعدر حالت مایع ، مولکولها بهم نزدیکتر بوده، بطوریکه نیروهای مابینشان قویتر از انرژی جنبشی آنان میباشد. از طرف دیگر ، نیروها آنقدر قوی نیستند که قادر به ممانعت از حرکت مولکولها گردند. از این روست که جریان مایع از ظرفی به ظرف دیگر شدنی است، اما نسبت سرعت جاری شدن آب در مقایسه با مایعات دیگر از قبیل روغنها و گلسیرین بسیار متفاوت است که این تفاوت در سرعت جاری شدن ، میزان مقاومت یک مایع در مقابل جاری شدن ،یعنی ویسکوزیته آن خوانده می شود که خود تابعی از شکل ، اندازه مولکولی ، درجه حرارت و فشار میباشد. بنابراین مایعات حجم معین و شکل نامعینی دارند.فاصله مولکولها در مایعات در مقایسه با گازها بسیار کم است. در مایعات مولکولها به اطراف خود حرکت میکنند و به سهولت روی هم میلغزند و راحت جریان (شارش) پیدا میکنند. مواد مایع با قابلیت شکل پذیری و جریان یافتن ، استفاده های زیادی در صنعت پیدا کرده اند.گازبه طور کلی می توان گازها را اینگونه تعریف کرد ؛گاز ها دارای غلظت کم بوده و آسانی متراکم می شوند و نه تنها شکل ظرف خود را می گیرند بلکه آنقدر منبسط می شوند تا ظرف را کاملا پر کنند.حالت فیزیکی مواد در شرایط فشار و درجه حرارت طبیعی ، بستگی به اندازه مولکولی و نیروهای فیمابین آن دارد. اگر مقدار کمی از یک گاز ، در یک تانک نسبتا بزرگی قرار گیرد، مولکولهای آن با سرعت در سرتاسر تانک پخش میشوند. پخش سریع مولکولهای گاز دلالت بر آن میکند که نیروهای موجود فیمابین مولکولها ، بمراتب ضعیفتر از انرژی جنبشی آن است و از آنجایی که ممکن است مقدار کمی از یک گاز در سرتاسر تانک یافت شود، نشان دهنده آن است که مولکولهای گاز باید نسبتا از هم فاصله گرفته باشند. بنابراین گازها شکل و حجمشان بستگی به ظرفی دارد که در آن جای دارند.در حالت گازی ، مولکولها آزادانه به اطراف حرکت کرده و با یکدیگر و نیز با دیواره ظرف برخورد میکنند. فاصله مولکولها در حالت گازی در حدود چند ده برابر فاصله آنها در حالت مایع و جامد است.[ یکشنبه هشتم مرداد 1391 ] [ 12:17 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]دانستنیهای علوم پایه سوم ابتدایی درس دوازدهم:   گوارش سالمدرس در يك نگاه:در اين درس دانش آموزان ضمن انجام فعاليت هاي گروهي به طبقه بندي مواد غذايي مورد نياز بدن مي پردازند. نام چهار نوع ماده ي لازم در يك غذاي مناسب را مي شناسند و با نقش هر كدام در رشد و سلامتي بدن آشنا مي شوند. آن ها هم چنين به اهميت رعايت بهداشت دندان و نيز به نكات مهم در حفظ و سلامتي دستگاه گوارش پي مي برند.ادامه مطلب[ یکشنبه هشتم مرداد 1391 ] [ 12:15 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]دانستنیهای علوم پایه سوم ابتدایی درس يازدهم: دستگاه گوارشدرس در يك نگاه:در اين درس دانش آموزان با واژه ي گوارش و مفهوم آن آشنا مي شوند و مي آموزند كه عمل گوارش به كمك دستگاهي در بدن به همين نام صورت مي گيرد. آن ها هم چنين به طور مختصر با قسمت هاي مختلف دستگاه گوارش آشنا مي شوند.ادامه مطلب[ یکشنبه هشتم مرداد 1391 ] [ 12:12 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]دانستنیهای علوم پایه سوم ابتداییدرس دهم: اندام هاي حركتيدرس در يك نگاه:در اين درس دانش آموزان ، ماهيچه ها را به عنوان عامل اصلي حركت در بدن، مي شناسند و مي آموزند كه ماهيچه ها براي حركت آسان تر و تندتر بايد به استخوان متصل باشند، آنان با انواع ماهيچه ها و مفصل ها، نقش آن ها در حركت و نيز آسيب هاي مهم استخوان و ماهيچه آشنا مي شوند و به اهميت صحيح نشستن و راه رفتن در حفظ سلامت اندام هاي حركتي پي مي برند.ادامه مطلب[ یکشنبه هشتم مرداد 1391 ] [ 12:8 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]دانسنیهای علوم پایه سوم ابتدایی درس نهم: درياهادرس در يك نگاه:در فرآيند اين درس دانش آموزان با درياها آشنا مي شوند و از طريق مشاهده ي تصاوير، گفت و گو و انجام فعاليت هاي عملي در باره ي آن اطلاعات جمع آوري مي كنند.ادامه مطلب[ یکشنبه هشتم مرداد 1391 ] [ 12:5 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]دانستنیهای علوم پایه سوم ابتدایی درس هشتم: آب در روي زميندرس در يك نگاه:دانش آموزان با صورت هاي مختلف آب در طبيعت آشنا مي شوند و از طريق مشاهده ي تصاوير و گفت و گو درباره ي آن ها، چرخه ي آب و مراحل مختلف آن را مي شناسند.ادامه مطلب[ یکشنبه هشتم مرداد 1391 ] [ 12:1 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]دانستنیهای علوم پایه سوم ابتدایی درس هفتم: انرژي چيست؟درس در يك نگاه:دانش آموزان با انجام فعاليت هاي مختلف با منابع اصلي تامين انرژي مورد نياز انسان مانند سوخت ها، آب جاري و باد آشنا مي شوند. خورشيد را به عنوان يك منبع مهم تامين انرژي مي شناسند و به اهميت صرفه جويي در منابع انرژي و استفاده درست از آن پي مي برند.ادامه مطلب[ یکشنبه هشتم مرداد 1391 ] [ 11:53 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]دانستنیهای علوم پایه سوم ابتدایی درس ششم: انرژي چيست؟درس در يك نگاه:در فرآيند آموزش اين درس، دانش آموزان با انجام فعاليت هاي مختلف پي مي برند كه براي انجام دادن كارها يا به حركت درآوردن چيزها انرژي لازم است. آن ها هم چنين با شكل هاي مختلفي از انرژي مثل انرژي حركتي، صوتي، نوري و الكتريكي آشنا مي شوند و از طريق انجام فعاليت هايي ، مفهوم تبديل انرژي را درك مي كنند و آن را تعميم مي دهند.ادامه مطلب[ یکشنبه هشتم مرداد 1391 ] [ 11:48 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]دانستنیهای علوم پایه سوم ابتدایی درس پنجم: گرما و مواد (2)درس در يك نگاه:دانش آموزان ضمن انجام فعاليت هاي مختلف با اثرات گرما بر روي مواد در سه حالت (جامد و مايع و گاز) بيش تر آشنا مي شوند و پي مي برند كه گرما علاوه بر ايجاد تغييرات در حالت ماده ، باعث تغيير حجم مواد نيز مي گردد.ادامه مطلب[ یکشنبه هشتم مرداد 1391 ] [ 11:46 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]دانستنیهای علوم پایه سوم ابتدایی درس چهارم: گرما و مواد (1)درس در يك نگاه:دانش آموزان فعاليت هاي مختلفي در ارتباط با تغيير حالت مواد انجام مي دهند و ضمن مشاهده ي تغيير حالت ها ، با مفاهيم ذوب، انجماد و تبخير آشنا مي شوند.ادامه مطلب[ یکشنبه هشتم مرداد 1391 ] [ 11:44 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]دانستنیهای علوم پایه سوم ابتداییدرس سوم: گوناگوني گياهاندرس در يك نگاه:در فرآيند اين درس، دانش آموزان با گياهان دانه دار آشنا مي شوند و از طريق مشاهده و مقايسه در مي يابند كه در اين گياهان، ريشه ، ساقه ، برگ ، گل و دانه ها گوناگونند و با انجام فعاليت هاي مختلف مي توانند گياهان دانه دار را به دو گروه گل دار و مخروط دار طبقه بندي كنند. ادامه مطلب[ شنبه هفتم مرداد 1391 ] [ 23:52 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]دانسنیهای علوم پایه سوم ابتداییدرس دوم : جانوران مهره داردرس در يك نگاه:در فرآيند اين درس، دانش آموزان با جانوران مهره دار آشنا مي شوند و آن ها را در 5 گروه اصلي طبقه بندي مي كنند و از طريق مشاهده، مقايسه و جمع آوري اطلاعات، به ويژگي ها و خاصه هاي مهم هر گروه پي مي برند. در اين درس سعي مي شود نگرش مثبت دانش آموزان نسبت به حفاظت از جانوران تقويت شود و آنان به دقت در مشاهده ي دنياي جانوران ترغيب شوند.ادامه مطلب[ شنبه هفتم مرداد 1391 ] [ 23:47 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]دانستنیهای علوم پایه سوم ابتداییدرس اول : نيازهاي جانوراندرس در يك نگاه:در فرآيند اين درس، دانش آموزان از طريق مشاهده ي جانوران در محيط اطراف يا تصاوير آن ها با نيازهاي جانوران براي ادامه ي حيات آشنا مي شوند.ادامه مطلب[ شنبه هفتم مرداد 1391 ] [ 23:42 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]فضیلت ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان در حقیقت یکی از نعمات بزرگ پروردگار بوده که به منظور شستشوی وجود مان از گناهان به ما اعطاء گردیده است، لذا به هر خواهر و برادر با درک ماست تا از این لحظات گرانبها و از این شانس طلایی به منظور محو نمودن اشتباهات، خطاها و گناهانی که از ما سر زده است استفاده نماید ، و با باز گشت این ماه مبارک و پر فیض همزمان با آنکه از فواید طبی آن برخوردار می‌شویم، از فواید دنیوی و اخروی آن نیز مستفید گردیم. اینک در این مجموعه به امید آنکه گامی را در جهت پخش و گسترش احکام دینی خویش برداشته باشیم تعدادی از احادیث گرانمایه، حضرت رسول الله (ص) را جمع آوری نموده‌ایم تا همه از آن بهره‌مند شده و ما را نیز شامل دعاهای شبانه روزی خویش گردانند. خوشا به حال آن خواهر و برادر که هر لحظه این ماه پر فیض و پر برکت را غنیمت شمرده و از آن در جهت مغفرت و بخشش گناهان‌شان استفاده نمایند و حسرت و افسوس به حال آن خواهر و برادری که با فرا رسیدن این ماه مبارک هنوز هم از خواب غفلت بیدار نگردیده و با بی‌تفاوتی و بدون احساس مسئولیت، به گناهان گذشته‌شان ادامه داده و از این شانس طلایی مستفید نمی‌گردنند. رسول الله (ص) فرمود: خدای عزوجل می فرماید: هر عمل فرزند آدم برای اوست غیر از روزه که آن برای من است و من پاداش آنرا می دهم و روزه سپری است ( در مقابل دورخ یا گناهان ) و چون روز روزه، یکی از شما باشد ، باید ناسزا نگوئید، و فریاد نکشید و با کسی در گیر نشوید م اگر کسی او را دشنام داد و یا با او جنگ کرد باید بگوید: من روزه دارم و سوگند به ذاتی که جان مصطفی در ید اوست همانا بوی دهن روزه دار در نزد خداوند (ج) از بوی مشک نیکوتر است. و برای روزه‌دار دو شادی است که بدان شاد می‌شود، یکی که چون افطار کند، شاد میشود و دیگری که چون پروردگارش را ملاقات کند به روزه‌اش شاد می‌گردد. این لفظ بخاری است و در روایتی از او آمده که روزه دار طعام، آشامیدنی و شهوت خود را از جهت من ترک میکند، روزه از برای من است و من بدان پاداش میدهم و حسنه به ده برابرش.[ شنبه سی و یکم تیر 1391 ] [ 18:45 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]خلاقیت خلاقيت چيست:يكي از توانايي هاي فكري ما خلاقيت است. خلاقيت يعني توانايي تجسم پيش بيني و ايجاد ايده ها (پرورش قدرت تصور) و خلق ايده هاي جديد. عامل سن، جنسيت و حتي تحصيلات به عنوان ركورد خوب براي خلاق بودن نيستند بلكه عامل كوشش و نيروي محرك ما بسيار مهم مي باشند. خلاقيت عبارت از چيزي بيش از صرفاً قدرت تصور است بلكه عبارت از قدرت تصوري است كه به نحوي لايتجزا به كوشش و هدف مرتبط شده است. خلاقيت عبارت از نوعي عمليات توقف و حركت و «هر وقت توانستي آن را بگير» مي باشد بنابراين در اين زمينه هرگز نمي توانيم به اندازه كافي دقيق باشيم تا بتوانيم روش خلاقيت را علمي قلمداد كنيم. در تمام مدت كار بايد سرعت را تغيير دهيم ابتدا با جديت و تحت فشار به كار مي پردازيم. سپس اجازه مي دهيم كه جريان ما را با خود ببرد، سپس دوباره تحت فشار به كار ادامه مي دهيم. معذلك مطمئن ترين روش ارزيابي عبارت از آزمايش كردن ايده هايمان است، و امر تدبير بهترين راه آزمايش، خود مبارزه اي براي خلاقيت است.چون هر مساله غير رياضي مملو از عوامل متغير و غير قابل لمس است. اين خود دليلي است براي اين كه روش خلاقيت را نمي توان به نحو غيرقابل انعطافي به صورت سيستماتيك درآورد. خلاقيت برابر است با تفكر.ادامه مطلب[ سه شنبه ششم تیر 1391 ] [ 12:42 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]موفقیت وراههای رسیدن به آنموفقیت واقعی چیسست ؟کوشیدن ،جستن ،یافتن وهرگز تسلیم نشدن راز موفقیت واقعی است که اگر به آندست یابیم  با تمام وجود احساس رضایت خواهیم کرد.هفت اقدام که با انجام آنها به موفقیت واقعی دست می یابید:1-      نیروهای درونی خود را آزاد کنید :2-      خود را بشناسید وتواناییهای خود را ارزیابی کنید.3-      آینده خود را بر اهدافی واضح ،روشن ومنطقی پایه ریزی کنید.4-      نیروی عظیم وشگفت انگیز مغز خود را بکار گیرید.5-      ضمیر نا خود آگاه خود را برنامه ریزی کنید.6-      تصویر ذهنی درخشانی از وضعیت مطلوب در سر بپرورانید.7-      بهره وری خود را به نحو مطلوبی افزایش دهید.ادامه مطلب[ چهارشنبه سی و یکم خرداد 1391 ] [ 13:1 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]تغذیه در روزهای امتحاناز آنجایی كه فاصله بین شام تا صبحانه بین 10 تا 12 ساعت متغیر است، بنابراین صبحانه برای كودكان مخصوصاً دانش آموزان بسیار مهم است. طفره رفتن از خوردن صبحانه، مخصوصاً به دلیل اضطراب ناشی از امتحان، یكی از مشكلات شما، والدین است اما با تهیه صبحانه ای اشتها برانگیز موفق خواهید شد.مواد غذایی كه می توانید با آنها صبحانه ای كامل و اشتها آور فراهم كنید،شامل:نان روغنی: یكی از نان های خوشمزه و انرژی زا است. خوردن مقدار كمی از آن، حداقل تا 40 دقیقه، انرژی مورد نیاز بدن را كاملاً تامین می كند. بنابراین چند نكته نان روغنی به همراه پنیر و گردو، صبحانه ای مقوی و مفید است.ادامه مطلب[ جمعه بیست و نهم اردیبهشت 1391 ] [ 10:24 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]راه حل برای از بین بردن استرس در زمان امتحاناضطراب و استرس هميشه با برخي از فراگيران بويژه دانش‌آموزان در هنگام امتحانات همراه بوده و اين عامل موجب مي‌شود كه دانش‌آموز در عين آمادگي، نتايج مطلوبي بدست نياورد. به عقيده كارشناسان، اضطراب و استرس در ميان فراگيران و دانش‌آموزاني كه به طور نسبي خود را براي روز امتحان آماده مي‌كنند، بيشتر ديده مي‌شود. ادامه مطلب[ جمعه بیست و نهم اردیبهشت 1391 ] [ 10:10 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]روان شناسی رنگ های مختلف۱- روان‌شناسی رنگ سیاه• سیاه تمام نورها در طیف رنگ‌ها را جذب می‌کند.• سیاه معمولاً به عنوان نماد ترس یا شیطان مورد استفاده قرار می‌گیرد امّا به عنوان نشانگر قدرت نیز شناخته می‌شود. از رنگ سیاه برای نشان دادن شخصیت‌های خطرناک مثل دراکولا و یا جادوگران استفاده می‌شود.• رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگ‌ها برای مراسم سوگواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ همچنین نشانگر غمگینی، جذابیت جنس ی و رسمی بودن است.• در مصر قدیم، رنگ سیاه نشانگر زندگی و تولّد دوباره بود.• رنگ سیاه معمولاً به دلیل لاغر نشان دادن در نمایش‌های مد مورد استفاده قرار می‌گیرد.۲- روان‌شناسی رنگ سفید• رنگ سفید، نماد معصومیت و پاکی است.• رنگ سفید می‌تواند در انسان احساس فضای بیشتر به وجود آورد.• رنگ سفید معمولاً نشانگر سرما، پاکیزگی و آرامش است. اتاقی که کاملاً به رنگ سفید نقاشی شده باشد ممکن است جادار و بزرگ به نظر آید امَا خالی و سرد است. بیمارستان‌ها و کادر پزشکی از رنگ سفید برای ایجاد حس پاکیزگی استفاده می‌کنند.ادامه مطلب[ پنجشنبه دهم فروردین 1391 ] [ 21:55 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]معنای هفت سین عید نوروزاولین سین ( سنجد )سنجد نماد سنجیده عمل کردن است . سنجد را براین باور بر سفره میگذارند که هرکس با خویشتن عهدکند که درآغاز سال هرکاری را سنجیده انجام دهد . سنجد نشانه گرایش به عقل است . احترام به تفکر و ترویج و خردمندی . اولین چیزی که خداوند آفرید عقل بود پس عقلانیت را ارج می نهیم و خردمندی را بزرگ.دومین سین ( سیب )  دومین سینی که برسفره می نهند سیب است که نماد سلامتی و جاودانگی می باشد.سومین سین ( سبزه ) سبزه پس از سنجد و سیب بر سفره گذاشته میشود که نشانه خرّمی وشادابی وخوش اخلاقی است . سبزی با خود شادابی نیکویی و زندگی را به همراه می آورد . من با خویشتن عهد می کنم که دراین سال شاد و خوش خلق وخوش اخلاق باشم . رنگ سبز ارتعاش افکار ما را موزون نگه می دارد و به ما آرامش  می دهد.چهارمین سین ( سمنو )  سمنو مظهر صبر و مقاومت وعضو عدالت و قدرت است.پنجمین سین ( سیر ) سیر به نشانه دست نگه داشتن از تجاوز به سفره هفت سین راه یافته تا پای را از گلیم خویش بیرون ننهیم . سیر نماد مناعت طبع است یعنی انسان باید همواره با قناعت برجهان بنگرد که انسان قانع از نفس کریحش برتر از انسان قانع به دارندگی ثروت است . پس سیر که نشانه قناعت و یادآور امتناع از تجاوز است را برسرسفره می نهیم تا انسانی عاقل سالم شاداب قوی و قانع باشیم . سیر چشمی و چشم سیری از بزرگترین صفات انسان برتر می باشد.  ششمین سین ( سرکه ) سرکه نماد شادابی ، پذیرش ناملایمات و نماد رضا و تسلیم است . واقف براین نکته هستیم که زندگی پیوسته توام با رنج و مشقت و زحمت است و هیچ انسان متعهد و بامسئولیتی نیست که بدون دغدغه بتواند به زندگی ادامه دهد . خداوند زمین وآسمان و انسان را آسوده و بی غم نیافرید و سرکه گویای نکته ایست از تسلیم دربرابر رخدادهای ناگوار زندگی.   هفتمین سین ( سماق ) آخرین سین سفره هفت سین سماق است . سماق نماد صبر و بردباری و تحمل دیگران است . صبر به انسان می آموزد که درگذر زندگی خستگی را بایدخسته کند وکام را بیابد.[ پنجشنبه بیست و پنجم اسفند 1390 ] [ 21:8 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]طرح درسبرای دیدن طرح درس رمز را وارد کنیدادامه مطلب[ یکشنبه هجدهم دی 1390 ] [ 16:28 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]راههایی برای نوشتن یک انشای خوبچهار درس برای نوشتن انشا :درس اول : درباره موضوع انشا خوب فکر کنید وراجع به آن سئوالهایی از خودتان بکنید. بعد جوابهای مناسب ومربوط به موضوع را به طور مرتب وبا خط خوش وخوانا روی کاغذی پاکیزه بنویسید.درس دوم : مطالب انشا را با جملات ساده وکوتاه ولغات ساده ومعمولی بنویسید وسعی کنید که جمله بندی انشا ی شما بدون غلط باشد. قاعده های دستوری را در نظر بگیرید ودر بکار بردن زمان های مختلف یک فعل دقیق باشید تا غلط ننویسید.درس سوم : بعد از نوشتن انشا چند بار بدقت بخوانید واگر جمله های نا مناسب وخارج از موضوع وجود داشته باشد آن ها را عوض کرده بعد پا کنویس کنید.درس چهارم : قواعد نقطه گذاری را خوب یاد بگیرید ودر انشاتان بکار برید .در یک انشا خوب باید نقطه گذاری به طور دقیق وکامل انجام گیرد.ادامه مطلب[ یکشنبه هجدهم دی 1390 ] [ 14:11 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]آموزش جالب ضرب اعداد یک تا ده در عدد 9 با انگشتان دست به کودکانشاید شما از آن دسته والدینی باشید که دوست دارید فرزندتان جدول ضرب اعداد را قبل از رفتن به مدرسه بیاموزد . گاهی اوقات که کودک شما از حوصله کافی برخوردار باشد بسیار با موفقیت عمل می کنید و گاهی اوقات هم کاملا بالعکس . مراحل ساده ی زیر را پیگیری کنید تا فقط در عرض دو دقیقه ضرب اعداد یک تا ده را در عدد ۹ به فرزندتان آموزش دهید . حتی من آموزگار هم در کلاس درسم برای شاگردان کلاس از این روش استفاده نموده ام و نتیجه خوبی گرفته ام . از این رو تصمیم گرفتم تا این روش تدریس ساده و دوست داشتنی را در این خانه قرار دهم تا شما هم با استفاده از آن در فرزندتان انگیزه لازم برای یادگیری جدول ضرب اعداد را ایجاد کنید . مواد مورد نیاز برای این آموزش فقط ده انگشتان دست است . من برای این آموزش دو ضرب۹ × ۵ و ۹ × ۷ را به عنوان مثال برگزیده ام .ادامه مطلب[ دوشنبه دوازدهم دی 1390 ] [ 18:27 ] [ سپهرنیا ][ آرشیو نظرات ]

درباره وبلاگ

امیدوارم از مطالب این وبلاگ خوشتان آمده باشد منتظر نظرات شما عزیزان هستم .باتقدیم احترام سپهرنیاآموزگار ناحیه دو یزد

نویسندگان

سپهرنیاعاطفه اکبری

آرشیو موضوعی

درسیآموزشیتربیتیتصاویرمناسبت ها

آرشیو ماهانه

فروردین 1393اسفند 1392بهمن 1392خرداد 1392اردیبهشت 1392بهمن 1391دی 1391آذر 1391آبان 1391شهریور 1391مرداد 1391تیر 1391خرداد 1391اردیبهشت 1391فروردین 1391اسفند 1390بهمن 1390دی 1390

لینک های ویژه

انجمن وبلاگ نویساناس ام اس عاشقانهقالب وبلاگکد آهنگسایت عاشقانه

دیگر امکانات
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی