دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مطالبی در مورد مقاله

مطالبی در مورد مقاله 9 سال 4 ماه ago #109651

مقاله:
مقاله نوشته اي است درباره موضوع خاصي كه نظريات و دريافت هاي يك نويسنده را درباره آن موضوع به ديگران منتقل مي كند
به عبارت ديگر مقاله نوشته اي است مبهمات موضوع انتخاب شده را با استفاده از تحقيقات و پژوهش حل و فصل مي كند چون اكثر مقالات نظر و عقايد خاص نويسندگان را بيان مي كنند و بيشتر با انتقاد همراه هستند بنابراين بيشتر جنبه تفسيري دارند مقاله مي تواند در زمينه هاي گوناگون از مسائل ساده تا پيچيده ترين مسائل باشد .

هدف مقاله :
انتقال حقيقي تحقيق و پژوهش به ديگران .
بازگو و آشكار ساختن ناگفته ها در ارتباط با يك موضوع

مراحل نوشتن مقاله :
انتخاب موضوع ( عنوان ) :
نخستين گام در نوشتن يك مقاله خواه تحقيقي ، اجتماعي باشد خواه ادبي يا سياسي . ... انتخاب موضوع مي باشد .موضوع مقاله بايد جديد و تازه باشد و به گونه اي باشد كه انگيزه خواندن را در خوانندگان ايجاد كند همچنين بايد حساس و تاثير گذار باشد . موضوع يعني فشرده مفهوم اصلي پژوهش .

چگونگي انتخاب موضوع :
تحقيق اين مسئله را ثابت كرده است كه نويسندگان بر اساس رشته ي نگارش خود در نوشتن مقالات موفقنتر از ديگران مي باشند به دليل اينكه وقتي شخثص در رشته خاص تحصيل مي كند در آن موضوع و رشته متخصص مي گردد و به كم و كيف موضوعات آن واقف مي شود بنابراين ذهن چنين شخصيتي بيشتر در موضوعات همان رشته سير مي كند .
يكي از موضوعات منابع انتخاب موضوع براي نگارش مقاله رشته تحصيلي مطالعاتي نويسنده مي باشد ديگر منبع انتخاب موضوع ذهن كنكاش گر و نقاد نويسنده است .آن موضوعاتي كه در ذهن نويسنده وارد مي شود و فكر او را به خود مشغول مي كند مي تواند موضوع مقاله باشد .

ديگر منبع انتخاب موضوع : مي تواند كتاب ، روزنامه و رسانه هاي صوتي و تصويري باشد و يا اينترنت و شبكه هاي مجازي بدين معني كه گاهي با مطالعه كتاب روزنامه و مجله اي به اين نكته يا نكاتي بر مي خوريم و احساس مي كنيم كه ناگفته هايي در آن وجود دارد . ضمنا ذهن با استفاده از تجربياتي كه دارد مي تواند آن را با تفسير و تحليل هاي جديد اثبات كند و در اختيار خوانندگان قرار بدهد .
بنابراين منابع انتخاب موضوع عبارتند : 1
1- رشته تحصيلي 2-ذهن 3- مجلات 4- كتاب ها 5- رسانه هاي جمعي و تصويري
- موضوع مقاله مي توانند يك مفهوم واحد باشد يك كلمه باشد مانند : آزادي ، صداقت ، مسئوليت ، دانشگاه .
- موضوع مقاله مي تواند رابطه دو يا چند مفهوم باشد مانند : كار و انديشه ، جنگ و صلح ، آزادي و راستي و ...
- موضوع مقاله مي تواند به صورت جمله خبري باشد مانند : ايذر در حال ازياد است .
- موضوع مقاله مي تواند به صورت جمله پرسشي باشد .
- موضوع مقاله مي تواند به صورت جمله پيشنهادي باشد مانند : بايد زمينه پيشرفت بيماري ايذز را گرفت .
- موضوع اگر يك مفهومي بود در نوشتن چنين مقاله اي بعد از واژه يابي و تعريف آن ، طرح مساله بايد به صورت كلي باشد به طور مثال بايد گفت : تاثير آزادي بر رفتار انسان شكوفايي استعداد و پرورش توان اقتصادي و فرهنگي جامعه خواهد بود .
- اگر به صورت دو يا چند مفهومي بود مانند : آزادي و صداقت بعد از تعريف دو مفهوم نويسنده مي تواند طرحهاي آن را به شكل هايي چون رابطه آزادي با صداقت ، تاثير صداقت بر آزادي ، تاثير آ زادي بر صداقت و ... مطرح كند .
- اگر موضوع مقاله جمله خبري بود بايد مسائل كه طرح مي شود به اثبات برسد يا رسد شود .
- اگر عنوان مقاله به صورت جمله پرسشي بود بايد به پرسشها پاسخ داده شود .
- اگر موضوع مقاله به صورت جمله پيشنهادي بود بايد پيشنهادات و نظريات بيان شود .

2- ويژگي هاي موضوع مقاله :
الف: مختصر و كوتاه باشد ( حداكثر تا ده كلمه باشد .)
ب: جذاب باشد .
ج: جديد و تازه باشد .
د: به دور از بديهات باشد مانند : پژوهشي درباره چگونگي استفاده از كتابهاي مرجع در علوم طبيعي .

مولف و همكاران ( گردآورنده )
بعد از انتخاب موضوع نام مولف و يا مولفان در زير آن ذكر مي شود اگر مولف عضو آموزشي دانشگاه يا موسسه اي باشد نام دانشگاه و يا موسسه به دنبال نام آن مولف ذكر مي شود .

چكيده :
چكيده خلاصه اي بسيار فشرده از متن مقاله مي باشد كه در آغاز مقاله مي آيد چكيده بايد به گونه اي باشد كه خواننده با خواندن آن به متن مقاله پي مي برد .
1. اشاره به موضوع
2. گزارش مختصر متن
3. پرهيز از نقد و بررسي
4. اشاره به هدف مقاله
5. اشاره نكات كليدي متن گزارش
6. پرهيز از مطالبي كه در متن مقاله نيست .

استاندار د عددي چكيده نويسي حداقل 75 كلمه و حداكثر 120 كلمه است .

طرح مقاله :
يكي از ضروريترين و حياتي ترين بخش هاي مقاله طرح مقاله است
طرح يعني : سبك و سنگين كردن مطالب طرح يعني ترتيب منطقي بين اجراي تشكيل دهنده ي يك مقاله طرح يعني نظم و پيوستگي بين مطالب و به اين دليل طرح در مقاله همچون گزارش ضروري است . زيرا نويسنده بايد بتواند افكار خويش را نسبت به موضوع در جاي خود بگنجاند پس مي توان گفت : ( طرح خطي است كه حركت و نظم مقاله را نشان مي دهد و در واقع نقشه ي كار را بافهرست نكات اصلي مقاله به ترتيبي كه بايد نوشته شود تشكيل مي هد.)

مثال براي طرح مقاله :

بخش هايي كه مي توان براي طرح مقاله اي با موضوع نقشه شكوفايي استعداد ها در پيشرفت اهداف در نظر گرفت مي تواند به صورت زير باشد :
• توانايي و استتعداد ها بر همه افراد يكسان نيست .
• هوش و استعداد فراگيري دانش نعمتي است كه همه به يك اندازه از آن بهره مند نيستند
• شكوفايي هوش و استعداد به رفاه و خوشبختي همگان كمك مي كند .
• با وجود استعداد در جوانان بسياري از افراد از پرورش استعداد هاي خود محروم هستند .
• پرورش استعداد بايد همگاني با شد تا مردم بتوانند از اين نعمت بهره مند شوند .
• ارگانهاي مختلف از جمله دولت با قوانين خاصي مي توانند در شكوفايي استعداد ها نقش داشته باشند .

طرح بايد به گونه اي با شد كه:
الف: خوانندگان بتوانند روان طبيعي مطالب را دريابند
ب: اهميت و جايگاه هر بند از مقاله را به راحتي بيابند و مورد داوري قرار دهد .

متن مقاله :
در حقيقت مهمترين بخش مقاله يا هر نوشته ي ديگر متن آن نوشته مي باشد . متن مقاله محل ارائه استدلال ها ، آمار ، داده ها و ... مي باشد .
مطالب در متن بايد به صورت منطقي و پيوسته نوشته شوند و به سوي نتيجه حركت كنند در هر حال ارتباط معنايي نبايد گسسته شود . به طور معمول در بند هاي مختلف متن مقاله بعد از توضيحات براي روشن شدن مطلب مثال هايي كه خواننده را به سوي نتيجه سوق دهد آورد ه مي شود . مقدار هر بند يا بخش در متن مقاله متناسب با مفاهيم آن بند است و نيازي نيست كه طول بند ها به يك ا ندازه باشد در متن مقاله مطالب زير لازم و ضروري است .
- مطالب متن يك مقاله بايد به صورت منطقي باشد يعني گسستي ميان مطالب نباشد .
- مطالب متن مقاله با توجه به تنوع مطالب در صورت لزوم مي تواند به فصل هاي و هر فصل به بخش ها ويا بندهاي كوچكتر تقسيم شود .
- بيان حقيقت راست گويي احساس آزادي و استقلال براي نويسنده بايد فراهم باشد .
- مطالب مقالات بايد با استدلال مطرح شود .

نتيجه :
بعد از نوشتن متن مقاله در پايان نويسنده به نتيجه گيري از بحث خود مي پردازد نتيجه مقاله در حقيقت بايد به طور منطقي از سير كلي مطالب آن حاصل شود كه طولاني نيست وبه طور معمول در چند سطر بيان مي شود .

منابع و ماخد ...
براي بيان نتيجه مقاله :
نيازي به عنوان خاصي نيست بلكه به صورت طبيعي به يكي از دو صورت زير بيان مي شود
1-به صورت طبيعي در پايان مقاله مي آيد .
2-به صورت يك بند در چند سطر بيان مي شود .

شيوه هاي ارجاع در پي نوشت :
الف: نام خانوادگي ، و نام مولف ، نام اثر ، انتشارات ، تاريخ و نوبت چاپ
ب: اگر منبع فرهنگها و دايره المعارف ها بود : ( نام ، نام خانوادگي سرپرست ، اسم اثر ، سال چاپ
ج: اگر منبع پايان نامه بود: نام و نام خانوادگي نويسنده ، سال ، نام اثر ، رساله در چه مقطعي (مثلا ليسانس) نام سازمان يا دانشگاه
د: اگر منبع مقاله بود : نام مولف ، تاريخ انتشار ، نام مقاله ، نام مجله اي كه در آن چاپ شده است ، شماره ي صفحه ،شماره دوره
ممكن است نويسنده اي در تهيه يك مقاله تحقيقي از نظريات و يا نوشته هاي ديگران استفاده نمايد كه اين ايرادي ندارد . اما شرايط آن رعايت امانتداري است يعني نقل قول از سخن ديگران را در صورتي صحيح است كه آن گفتار در جوامع علمي به عنوان يك اصل مسلم پذيرفته شده باشد ودر ثاني نويسنده بايد هر مطلبي را كه از منابع گوناگون مي گيرد با ذكر نشاني كامل به خواننده باز نمايد.

انواع مقاله :
1- مقاله علمي و تحقيقاتي :
مقالاتي هستند كه جنبه علمي و تحقيقي دارند .
و بيشتر در مراكز پژوهشي و آموزشي و در مجلات دانشگاهي و علمي درج مي گردند .
اين نوع مقالات در زمينه هاي مختلف علمي از جمله علوم پزشكي ، علوم انساني ، علوم رياضي ، علوم اجتماعي و ... مي باشد .
و در آن يك حقيقت علمي با تحقيق مورد بررسي قرار مي گيرد .
كه سخن و نظريات بر پايه منطق ، استدلال استوار مي باشد .
به عبارت ديگر ا ين نوع مقالات بر پايه عقل و انديشه صرف برقرار مي شوند .

2- مقالات ادبي :
مقاله هايي هستند كه درباره يك شاعر يا نويسنده مي باشند .
در اين نوع مقالات احساسات و تخيل نقش ندارند
بلكه مقاله سراسر بر اساس تحقيق و منطق استوار است .
دسته ديگر از مقالات ادبي وابسته به توصيف يك امر غير حقيقي تخيل مي باشد به اين نوشته ها پايه و اساس شان احساس و خيال است .
مقالات انتقادي :
همانطور كه از نامش بر مي آيد اين نوع مقالات مسائل مختلف را بررسي و نقادي مي كند.
مقصود از انتقاد ، بررسي كردن خوبيها ، بديها يك اثر يا يك چيز و همچنين بررسي كردن عواملي است كه سبب شده است كه آن اثر خوب يا بد باشد .
يادآوري
در انتقاد معيار اصلي بي غرضي و بي طرفي منتقد مي باشد يك منتقد ضمن بررسي پژوهش ، وجوه مثبت و منفي را ياد آور مي شود و ضمن تشريح علمي آنها معايب را بازگو مي كند .
مقالات اجتماعي :
گسترش اين نوع مقالات در زمينه هاي مختلفي است چرا كه انسان در اجتماع زندگي مي كند و با مسائل مختلف اجتماعي به شكل مستمر در ارتباط است .
در اين نوع مقالات نويسنده به بررسي جنبه هاي مختلف موضوع مي پردازد .
و با ارائه راه حل هاي علمي با مطالعه تجربه و آمار در صدد و رفع آن بر مي آ يد .
با توجه به اينكه انواع مقاله زياد است فقط به تعدادي از آنها اشاره مي شود كه عبارتند از مقالات : سياسي ، فرهنگي ، ديني ، عرفاني ف فلسفي ، اقتصادي ، ورزشي ،...
*********************************************************
يكي از مهمترين موارد موثر در نگارش صحيح و قدرتمند نگارش مقاله و گزارش درست نوشتن و در ارائه مقاله و گزارش درست خواندن مي باشد كه در اين جا به طرح برخي از اشتباهات در حوزه ي خواندن و نوشتن مقاله و گزارش خواهيم پرداخت .
موارد استفاده از ( بايد و بايست )
در باب كلمات بايد و بايست و بايستي اغلب استفاده درستي صورت نمي پذيرد و درست نمي نويسند گاهي ديده مي شود كه مثلا مي نويسند ( بايستي اين كار را بكنيم ) يا ( بايست رفته باشد ) و ( بايد آمده باشد ) هيچ كدام از اين موارد درست نيست . ( بايد ) فعل مضارع از بايستن است .

بايست و مي بايست فعل ماضي و بايستي صيغه ي شرطي است . در زمان حال حتما ( بايد ) درست
است و بايستي درست نيست . پس جمله ( بايستي اين كار را بكند ) غلط فاحشي است و صحيح آن ( بايد اين كار را بكند ) مي باشد . جمله ( بايستي رفته باشد ) و همينطور ( بايد آمده باشد ) درست نيست . زيرا در اين جا فعل ماضي است و بايد نمي توان آورد .
_ چنانچه يا چنانكه :
چنانچه و چنانكه دو تركيب مختلف است و 2 معني متفاوت دارند در چنانچه به معني ( آن طوي كه ) يا ( هماهنطوري كه ) آمده است و چنانچه به معني (اگر ) است مثلا ( چنانچه ) به شما گفتم يعني ( آن طور ) كه به شما گفتم و ( چنانچه آمديم و من نبودم ... ) يعني ( اگر آمديد من نبودم ... ) .


نهارو ناهار:
نهار غلط است زيرا نهار كلمه ي عربي است و به معني روز است.
اصل كلمه ي ( ناآهار ) بوده است ( آهار ) به معني خوراك است و ناهار در اصل ضد ( آهار ) چيز نخورده و در ضمن به معني خوراكي آمده پس از مدتي چيز نخوردن بخورند .
جمع هاي عربي :براي كلمات فارسي ناپسند است . آورد نشانه هاي جمع عربي براي كلمه ي فارسي نادرست مي باشد مانند جمع بستند واژگاني چون (سفارش ، نگارش ، گزارش ، فرمايش و .. )با نشانه ي جمعه عربي (ات ) اشتباه مي باشد .
همچنين است استفاده از (ات ) عربي براي جمع بستن ( ده ) (دهات ) غلط است و بايد گفت : ( ده ها ) از اين قسم واژگان كه با (ات ) جمع بسته مي شوند . ( باغات ، ييلاقات ) ناپسند است اما جمع بستن واژگان با ( جات ) مانند ( نوشته جات ) اشتباهي مضاعف است .نوشته فارسي را كه در آخر آن ( هاي ) غير ملفوظ است . 1- عري تصور مي كنند و سپس (هاي ) آخر آن را به ( جيم) بدل مي كنند كه ميشود ( نوشتج ) ودر آخر ( ات ) عربي به آن مي آفزايد كه غلط د غلط است .
داستان (جات ) داست عجيبي دارد . كه در جمع بستن كلمات فارسي به آخر آن ( هاي ) غير ملفوظ است ( هاي ) آنها را به ( گاف ) تبديل مي كنند و جمع زنده را ( زندگان ، جمع مرده را مردگان ، جمعه شنونده را شنوندگان ، ... ) مي گويند . ديدند كه در زبان عربي گاف نيست در نتيجه كلمه اي كه گاف داشته به ( جيم ) بدل مي كنند و ( الف و ت ) عربي را به آن مي افزايند مثلا واژه نوشته در جمع آن نوشتگان صحيح است اما چون ( گ ) را نمي توانند اعراب تلفظ نمايند با ( ج ) مي خوانند كه نوشتجان و چون تلفظ نوشتجان براي عربها ثقيل بوده است آن را به الف و ت عربي جمع بستن نوشتجات .
نمونه ديگري از اين جمع عربي غلط را مي توان در واژه هايي چون ( سبزيجات ، ترشيجات ، ميوه جات ، سيفي جات و ... ) نام ببريم از اين مضحك تر استفاده از تريكيب ( آلات ) در پسوند اسم هاست . شيرآلات ، ترشي آلات ، شيريني آلات ،.. مي باشد
از ديگر اشتباهات غلط مي توان به آن اشاره كرد جمع بستن مكانهايي چون شميران ، لواسان ، ... با الف و ت عربي باشد كه مي شود شميرانات ( به جاي سرد گفته مي شود ) لواسانات ، .. اين جمع هاي غلط مانند شميرانات ، لواسانات ، مازندرانات ، .. به وسيله شاعر معروف هندي " رابيندرا تاگور" در شعري خنده دار آمده است كه شعر اين است . خوش و خوب آمدي رابيندرانات كه مثلت نيست در مازندرانات
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: الناز بایرام قلی زاده نیازی
مدیران انجمن: محمد احمدی