پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس مقاله وگزارش نویسی

خلاصه درس مقاله وگزارش نویسی 9 سال 5 ماه ago #105405

بنام خدا
گزارش بطور کلی به دو دسته کوتاه وبلند تقسیم می شود.
گزارش کوتاه محدود ودارای یک محور هستند وانواع آن عبارتند از : 1- گزارش خبری که گزارش وقایع و رویداداهایی با موضوعات مختلف را شامل می شودو در 15تا 30 بند نوشته می شود.
2- گزارش آزاد : این گزارش در واقع روایت خرده بر داشت های حسی و ذهنی گزارشگر از پدیده های زندگی پیرامونی اوست.
*گزارش بلند که زمینه و شکل گزارش در معنای رسانه ای است و گزارشگر باید وقت بیشتری را بر آن صرف کند. گزارش از پدیده – گزارش از رویداد – گزارش خاص انواع آن محسوب می شود.
گزارش از پدیده :این گزارش به پدیده های جالب وغیر خبری پیرامون گزارشگر مربوط می باشد. ومهمترین پدیده های گزارش الف: گزارش از شخص – ب: گزارش از فرایند –ج: گزارش از محل هستند.
در گزارش از شخص ،گزارشگر به تهیه گزارش از زندگی خصوصی شخص می پردازد.
گزارش از فرایند :فرایند ها برخی عارضه های غیر خبری وجاری در جامعه هستند که وجود آنها محیط زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
گزارش از محل :در این نوع گزارش ،هدف گزارشگر ارایه ی تصویری از یک محل یا مکان می باشد مانند یک روستا ،کتابخانه و... می باشد.
* گزارش از رویداد : در این نوع گزارش ،گزارشگر از حوادث و وقایع پیرامون زندگی ما گزارش می دهد. گزارش از رویداد شامل الف) گزارش رسمی وغیر رسمی مانند مراسم گلاب گیری در کاشان،مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب . ب) گزارش از حوادث همانند حوادث زلزله وتصادف
* گزارش خاص : گزارش های طنز ،گزارش ویژه (رپرتاژ آگهی) وگزارش تصویری در این گروه جای می گیرند.
گزارش طنز :در این نوع ،گزارش به شیوه وزبان طنز نوشته می شود.
گزارش ویژه : این گزارش همیشه به سفارش مخاطب تهیه می گردد.
گزارش تصویری : در این نوع گزارش ،گزارشگر بجای استفاده از واژه ها وکلمات با زبان تصویر وعکس با مخا طبان ارتباط بر قرار می کند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محمد احمدی