پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تعریف سخت خبر _ نرم خبر _ اخبار فیچری

تعریف سخت خبر _ نرم خبر _ اخبار فیچری 9 سال 5 ماه ago #105108

درنوعی تقسیم بندی اخبار را می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد :
سخت خبر _ نرم خبر _ اخبار فیچری

سخت خبر :

به آن دسته از اخبار گفته می شود که زمان در آنها نقش حیاتی دارد و به نوعی می توان آنها را اسیر زمان دانست . در یک سخت خبر وظیفه رسانه نگاران این است که جزئیات مهم مربوط به یک رویداد را (شش عنصر خبری که ، کی ، کجا ، چه ، چگونه ، چرا ) در اسرع وقت از طریق هر منبع خبری به مخاطب برسانند .
سخت خبر حاوی اطلاعاتی است که دانستن آن برای طیف گسترده ای از مردم حائز اهمیت است و ممکن است زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد : (سقوط هواپیمای مسافربری ، توافق جدید سران احزاب سیاسی ، گران شدن کالاهای اساسی ، افت تولید ناخالص ملی و ......)
در سخت خبر ، با افرادی سروکار داریم که همه آنها را می شناسند : رئیس جمهور _ روسای احزاب بزرگ _ وزیر امور خارجه _ رئیس پلیس

نرم خبر:

همان چیزی است که در آن حق انتخاب دارید . ما معمولا کارهایمان را بر اساس برنامه ریزی انجام می دهیم . مثلا وقتی یک خبر فوری روی می دهد شما معمولا طبق برنامه پیشمی روید : هرم وارونه ، کی ، کجا ، ....... اگر عکس این کار را انجام دهید ، می شود نرم خبر .
مثلا با خودتان می گویید : می خواهم این را اینجوری بخوانم ، می خواهم از این فرد گزارش تهیه کنم . این کارها ممکن است خبر شما را نرم تر کند . شاید بهتر است بگوییم نرم خبر ، ایده ای است که شما دوست دارید آن را دنبال کنید . در نرم خبر راجع به افرادی می شنویم که ممکن است آنها را نشناسیم .
برای مطرح کردن برخی از موضوعات در قالب خبر همواره نمی توان از شیوه سخت خبر استفاده کرد مثل پرداختن به عادت غذا خوردن مردم یا حتی معرفی فردی که مردم او را نمی شناسند اما جذابیت های زیادی در او دیده اند . در این حالت نرم خبر به کمک شما می آید و جایگزین خوبی برای سخت خبر است .
اگر یک نرم خبر به خوبی ساخته و پرداخته شود و به درستی هدف خود را تبیین کند می تواند مخاطب را به خوبی سرگرم کرده یا چیزی به او بیاموزد . از این رو می توان از نرم خبر برای پوشش مضامین سرگرم کننده ، آموزنده ، خانوادگی ، عاطفی و آنچه که به عنوان گرایش روز می شناسیم ، استفاده کرد . اخباری مثل اینها : پیش از شروع ورزش نرمش کنید یا اینکه موقع خرید کامپیوتر به چه نکاتی توجه داشته باشید .
نرم خبر نوعا برای پوشش موضوعات مورد علاقه به کار می رود و تمرکز آن بیشتر بر روی سرگرمی است ، اسیر زمان نیست و می توان همواره و در هر کجا از آن استفاده کرد ، خصوصیتی که کمتر می توان در سخت خبر دید .
نرم خبر می تواند ارائه کننده جزئیات زیاد و تحقیق محور باشد ، نرم خبر فرصتی است تا بتوان خلاقیت ها را نشان داد و به اخبار رنگ تنوع بخشید .
یکی از مزیت های بزرگ نرم خبر این است که بسیاری از اخباری که در این قالب تولید می شوند، تاریخ مصرف طولانی تری به دست می آورند . یک خبر مبتنی بر سخت خبر ، ممکن است نهایتا تا پایان روز انتشار ، ارزشمند باشد و پس از پخش از رادیو و تلویزیون ارزش خبری خود را از دست بدهد .
برخی رسانه نگاران (به ویژه روزنامه نگاران) از نرم خبرها به عنوان اخبار جاپرکن یادمی کنند و در صورتی که اخبار سخت خبر مهمی از راه برسد ، این اخبار جاپرکن بلافاصله جایشان را به خبر سخت خبر فوری می دهند .
برخی از نرم خبرها برای پوشش موضوعاتی استفاده می شوند که اساسا به آنها نمی توان اخبار گفت مانند توصیه های ایمنی ، بهداشتی ، بررسی ژانرهای نمایشی تلویزیونی و یا هر چیز دیگری که در آن زمان رایج است .
برخی دیگراز نرم خبرها با رویدادهایی که در حال وقوع هستند سروکار دارند ، اما این رویدادها آنی و مقطعی نیستند و استمرار دارند مثل پیدایش یک سبک موسیقی جدید و پیدا شدن طرفداران زیاد برای آن ، ایجاد وفاق بین نامزدهای سیاسی ، تغییر دیدگاه سیاسی در یک حزب بزرگ و مانند اینها .
نرم خبر هنوز در سطح جهان ، بحث روز است و این بحث را بیشتر، مخالفان آن دنبال می کنند و نقطه تاکید آنها هم برگره خوردگی نرم خبر و هم پیمانی آن با روزنامه نگاری انتقادی متمرکز است، این هم پیمانی از دیدگاه مخالفان نرم خبر ، خطرناک قلمداد می شود . مخالفان نرم خبر در سطح جهانی غالبا به علت غلبه عناصر خبری تحلیل (چراییwhy=) و تشریح (چگونگی =how) بر نرم نویسی معتقدند که این سبک خبرنویسی نه تنها حقیقت را قربانی می کند ، بلکه باعث تضعیف دموکراسی هم می شود .
اما اینطور به نظر می رسد که عرصه دیگر مخالفت با نرم نویسی که در لایه های پنهان تری قرار دارد از سوی دولتمردان در روابط عمومی های دولتی گشوده شده و علت آن هم بی اعتنایی نرم نویسی بر منابع رسمی و استواری آن بر منابع متعدد است .
علت دیگر مخالفت با این سبک این است که سخت خبرها عمدتا رویدادهای مهم اسیر زمان را گزارش می کنند که اگر سریع ارائه نشوند ، می سوزند و به اصطلاح به دست رقیب می افتند . اما نرم خبرها بیشتر به پدیده هایی می پردازند که محرکه اصلی ایجاد خبرها و سمت دهنده به آنها هستند ، نرم خبرها تجزیه و تحلیل می کنند ، به مخاطبان راه حل پیشنهاد می کنند ، آلترناتیو پیشنهاد می کنند ، از ضرورت تغییر می گویند و مهمتر از همه جور دیگری نوشته می شوند تا ضمن اطلاع رسانی ، جذاب و سرگرم کننده هم باشند ، نرم خبر هم استارت زننده به رویداد است و هم تعقیب کننده آن . بنابراین بر خلاف نظر عده ای که نرم خبر را فاقد قدرت ارائه اخبار دست اول اعلام می کنند ،‌ نرم خبر اتفاقا می تواند چنین ماموریت هایی را بر عهده بگیرد . آنچه برای نرم خبر دشوار است پوشش اخبار فوری است .
نرم خبر همچنین می تواند جنبه تکمیلی برای سخت خبر داشته باشد و در قالب مطالب کادری یا با خبر اصلی کار شود یا در حالت یک خبر عمقی و پس زمینه ای برای مطلب اصلی عمل کند .
مدافعان نرم خبر معتقدند اخباری که شنیده یا خوانده یا دیده نشوند ، هیچ ارزشی ندارند . علاوه بر این ، این نرم خبرها هستند که با ارتقای سواد رسانه ای مخاطبان ، راه بهتر زیستن در جهان تحت سلطه کلیشه های خبری را می آموزند و در عین حال مردمی را که علاقه چندانی به اخبار ندارند ، با ارائه نرم خبرها به مشارکت های اجتماعی می کشانند . بسیاری از این خبرها به ارتقای امنیت ، بهداشت، انتخاب های بهتر و ارتقای اندیشه انتقادی می انجامند و با ارائه دیدگاههای متفاوت و چند منبعی بودن، جامعه را به گفتمان دموکراتیک نزدیک می کنند.
ضرورت تغییر در شیوه های تنظیم خبر در زمانه سایبر ، ضرورت تبیین گری در دوران انفجار اطلاعات محض ، توضیح بیشتر و عمقی تر خبرهای پیاپی رادیوها و تلویزیون ها، تبیین رویدادها و نیز ضرورت ایجاد پرش و ترغیب مخاطبان به تعقیب رویدادها با اتکا به نثری جذاب و گیرا ، از دیگر علل مدافعان نرم خبر برای نرم نویسی است .

اخبار فیچری :
فیچر به جز آنکه به معنی عنصر جذاب لید است ، یک اصطلاح فراگیر و چتری هم هست ، که به گونه های مختلف نرم خبرها اطلاق می شود. نرم خبرهای متمرکز به شرح حال افراد، مکان ها و چیزها ، متمرکز بر جنبه انسانی خبرها ، نرم خبرهای مبتنی بر رنگ ، آموزش ، سرگرمی و تب های روز خبری در حوز های گوناگون ، همه زیر عنوان فیچر مطرح می شوند . بنابراین فیچر امروز ، فیچر دیروز نیست چرا که پسوند خبر را با خود به یدک می کشد . امروز عده ای معتقدند که حد و مرز نرم خبر و فیچر به کلی از بین رفته است و حتی نمی توان تشخیص داد که کجا از یک نرم خبر استفاده شده و کجا از یک مطلب فیچری . مطالب فیچری اغلب بر اساس رویدادهای نرم خبر نوشته می شوند .
ماری گیلسپی فیچرنویس روزنامه شیکاگو سان تایمز می گوید: بهترین جا برای یافتن یک فیچر نگاه کردن به چیزی است که در اطراف شما در حال وقوع است . به اخبار نگاه کنید . با مردمی که در یک سوپرمارکت هستند صحبت کنید ، به عبارت دیگر زندگی کنید .
کارول لوتیک دبیر ارشد نسخه های خبری مجله نشنال جئوگرافیک هم معتقد است : هیچ فرمولی برای نوشتن یک فیچر خوب در اختیار نیست .یک فیچر خوب به خوانندگان حس عمیق و متفاوتی از فضا و مکان ارائه می دهد . فیچر می تواند از مقداری خوشمزگی و طنز برخوردار باشد .
لوتیک تاکید دارد که نوشتن چنین فیچری بدون گذراندن دروس دانشگاهی سخت است .
یک فیچر نویس موفق باید چشم به جزئیات داشته باشد . باید پذیرای ریسک های گاه و بیگاه باشد و صحنه یا شرایطی را با زبانی غیرعادی و به گونه ای رقم زند که با عث شگفتی خوانندگان شود اما در عین حال آنها را گیج و سرگردان نکند . او باید دارای ذوق و سلیقه و حس بذله گویی باشد تا بدون حضور شخصی و ضربه زدن به هدف گزار‌‌ش ، به جای گفتن خبر ، آن را نمایش دهد .

منبع: http://nazarghah.persianblog.ir
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محمد احمدی