یکشنبه, 13 خرداد 1403

 



موضوع: فنون و شيوه هاي برنامه ريزي بخش آموزش و پرورش عموم

فنون و شيوه هاي برنامه ريزي بخش آموزش و پرورش عموم 9 سال 6 ماه ago #104996

1- بررسي عملكرد گذشته و وضع موجود بخش : شامل ارائه ي كمي عملكرد طي ده سال گذشته با استفاده از شاخص هاي هدف مانند : پوشش تحصيلي در سطوح مختلف , نسبت اشتغال به تحصيل دختران و پسران در شهر و روستا ؛ شاخص هاي كيفيت و عملكرد مانند : تراكم دانش آموز در كلاس , نسبت دانش آموز به معلم , نسبت تكرار پايه و ترك تحصيل , نرخ بهره بردتري از فضا , نسبت معلمان واجد شرايط و...
2- بررسي عوامل محيطي و پيش فرضهاي مهم برنامه ي بخش : ميزان رشد جمعيت , همكاري ساير بخشها در تأمين منابع انساني و مالي , نقش بخش خصوصي و ...
3- تعيين هدفهاي بخش : تعيين هدفهاي كمي و كيفي باتوجه به شاخص هاي كمي .
4- تعيين راهبردهاي بخش : طراحي خطوط اصلي حركت بخش به سوي هدفهاي تعيين شده .
5- تعيين سياستهاي بخش : تعيين سياستها كه چارچوب تصميم گيري هاي بخش هستند و بهبود سازماندهي , تشكيلات و مديريت , كاهش افت , بهبود وضعيت نيروي انساني , بهبود كيفيت آموزش و پرورش , توزيع متعادل تر امكانات بين استانها و مناطق و... مربوط مي شوند .
6- پيشنهاد سياستهاي مشخص در زمينه تجهيز منابع بخش غير دولتي : تعيين روشهاي تشويق و ميزان كمك دولت به بخش غير دولتي در آموزش و پرورش .
7- تدوين برنامه هاي اجرايي بخش : برنامه ي اجرايي هر يك از زير بخشها از نظر هدفهاي كمي , سرمايه گذاري ثابت و جاري در سالهاي برنامه و برنامه ايجاد ظرفيت .
8- جمع بندي منابع مورد نياز بخش : شامل منابع مالي , انساني , فيزيكي و بهبود قوانين و مقررات و تشكيلات و سازماندهي .
اين سرفصل ها در برنامه ي سوم توسعه , به دليل سه مرحله اي شدن كار برنامه ريزي تغيير يافت . به طوري كه رديف 1, 2و4 در مرحله ي اول و رديف 5 و 8 در مرحله دوم انجام شد و عمليات بندهاي 3 و 6 و 7 بايد در مرحله سوم و با تهيه لايحه ي بودجه ي هر سال انجام گيرد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مژگان خسروی رستمی