شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اوقات فراغت در آلمان

اوقات فراغت در آلمان 9 سال 4 ماه ago #110741

آلمان، مفید ساختن ساعات کار و افزایش اوقات فراغت
در آلمان به عنوان یکی از صنعتی ترین و پیشرفته ترین کشورها در زمینه پژوهش اوقات فراغت، تکامل اوقات فراغت از دهه ۵۰ قرن بیستم تا عصر حاضر به چهار مقطع تقسیم شده است. در دهه ۵۰ و ۶۰ کار از اهمیت بالایی برخوردار بود. مهمترین مسئله کار بود و اوقات فراغت فقط در تجدید قوای جسمی خلاصه می شد. اما در دهه ۷۰ کسانی که سخت کار می کردند در آمد بالایی داشتند. پس می توانستند در اوقات فراغت بیشتر خود به فعالیت های دلخواه بپردازند. با آغاز دهه ۹۰ اوقات فراغت نسبت به کار اهمیت بیشتری یافت و حتی از کار برجسته تر شد.
دولتمردان و مسئولان کشور آلمان بر این باورند که زمان کار باید کوتاه اما پر ثمر باشد. به همین دلیل در برنامه ریزی های کلان سعی بر ایجاد زمان طولانی اوقات فراغت در سیاست هایشان مشهود است. البته پیش از اقدام، توانسته اند با تلاش فراوان دید و نگرش افراد جامعه را نسبت به اوقات فراغت گسترده و باز نمایند و سطح فرهنگ را بالا ببرند. امروزه در کشور آلمان آموزش و فعالیت های خلاقانه و جذاب مدنظر هستند.
تکامل انفرادی، حس اعتماد به نفس و به دست آوردن شخصیت اجتماعی، دیگر تنها در محیط کار جست و جو نمی شود، بلکه بیشتر در اوقات فراغت صورت می گیرد.
برای مثال در زمینه کار آفرینی، آمار نشان می دهد که در آلمان در سال ۱۹۸۸، ۴۵۰میلیارد مارک صرف گذران اوقات فراغت شده بود. در سال ۱۹۹۹ این رقم به ۵۰۰میلیارد مارک، و در سال ۲۰۰۱ به ۵۷۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۳ به ۶۳۰میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. در سال ۲۰۰۳ تنها در بخش گردشگری سه میلیون نفر شاغل بوده اند.
بسیاری از مردم آلمان فعالیتهای گوناگونی در اوقات فراغت خود انجام می دهند. خود را با کامپیوتر مشغول می سازند، کتاب می خوانند، ورزش می کنند و به نوازندگی با ساز می پردازند. ۷۰درصد نوجوانان و جوانان آلمانی به طور مرتب و مستمر ورزش می کنند. اما فقط ۱۵درصد مردم بالای ۶۵ سال به طور مستمر و مرتب ورزش می کنند. در حالی که نوجوانان و جوانان به طور همزمان گاهی به شش تا هشت رشته ورزشی می پردازند ولی افراد بالای ۶۵ سال فقط به دو رشته ورزشی می پردازند، در آلمان ۶۰۰ موزه وجود دارد که سالانه ۹۶ میلیون نفر از آن ها بازدید دارند. رفتن به اپرا، تئاتر و کنسرت های موسیقی نیز در آلمان بسیار رایج است. در آلمان در مجموع ۴۰۰ سالن تئاتر و ۱۴۰ ارکستر موسیقی حرفه ای وجود دارد. مردم این کشور علاقه بسیار زیادی به مطالعه دارند. با ۸۰ هزار جلد کتاب تالیف شده در سال ۲۰۰۵ می توان گفت که آلمانی ها از کتاب خوانترین ملت ها هستند. همچنین در آلمان روزانه ۳۵۰عنوان روزنامه و هزاران مجله منتشر می شود. دست کم ۱۲ میلیون آلمانی از اوقات فراغت خود بدون دریافت وجه و یا انتظار هیچ کمکی برای ایفای نقش های داوطلبانه و عام المنفعه مانند فعالیت در خانه های سالمندان، صلیب سرخ، آتش نشانی، گروه های حقوق بشر و طرفداران محیط زیست و… استفاده می کنند. بیش از دو میلیون آلمانی در گروه های هم خوانی کر عضو هستند. عده ای به جمع آوری تمبر یا سکه می پردازند. تربیت حیوانات خانگی مثل پرندگان یا سگ و باغبانی و گل کاری نیز رواج دارد. آلمانی ها علاقه بسیار زیادی به سفر دارند. در سال ۲۰۰۵ مردم آلمان ۲۰۶ میلیون سفر داخلی و ۷۶ میلیون سفر به خارج داشته اند که این رقم اکنون بسیار بیشتر شده و این در حالی است که جمعیت این کشور ۸۲ میلیون نفر است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی