شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اوقات فراغت در فرانسه

اوقات فراغت در فرانسه 9 سال 4 ماه ago #110740

حضور پر رنگ دولت فرانسه در اوقات فراغت
سنت قدرتمند دولت مرکزی در فرانسه، حضور پررنگ دولت در عرصه سیاست فرهنگی را رقم زده است. سیاست های فرهنگی در فرانسه دارای دو دسته اهداف هستند: اهداف فرهنگی و اهداف غیر فرهنگی. اهداف فرهنگی به حفظ و غنای میراث از یک سو و کمک به خلق آثار هنری و فرهنگی، از سوی دیگر معطوف می شود. اهداف غیر فرهنگی نیز به تاثیر این سیاست ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی مربوط می شود.
وزارت فرهنگ و ارتباطات فرانسه مدیریت بخش های متعدد فرهنگی نظیر معماری، آثار باستانی، مطبوعات، کتاب، موسیقی، تئاتر سینما، هنرهای تجسمی و زبان را برعهده دارد.
این وزارت خانه در چهار زمینه ایفای نقش می کند: نخست؛ قانون گذاری برای توسعه بخش های مختلف عرصه فرهنگ و هنر و نیز به منظور ایجاد محدودیت یا ممنوعیت در خصوص برخی فعالیت ها. دوم؛ مدیریت مجموعه های فرهنگی دولتی که برخی از آن ها چون موزه لوور شهرت جهانی دارند. این مجموعه ها در حالی که از خودمختاری مالی بهره مند هستند، بودجه مشخصی را نیز از وزارتخانه فرهنگ دریافت می کنند. با ایفای این نقش دولت یکی از ارائه کنندگان اصلی خدمات فرهنگی در کشور شده است. سوم؛ ارائه کمک به انجمن ها و نهادهای فرهنگی در سراسر کشور. چهارم؛گرداندن موتور فرهنگی از طریق تعیین اولویت ها، مدیران و ساختار دهی به فعالیت های فرهنگی.
بنابراین دولت فرانسه در عرصه کلان و خورد فرهنگ حضوری پر رنگ دارد.
هر خانواده فرانسوی در سال به طور متوسط ۱۵۰۰ دلار صرف فعالیت های فرهنگی، گذران اوقات فراغت، ورزش و بازی می کند، که این مبلغ ۵/۳ درصد درآمد سالانه هر نفر است. در سال ۲۰۰۴ وزارت فرهنگ فرانسه ۴ میلیارد دلار بودجه داشت و این در حالی بود که در این سال در مجموع ۱۷ میلیارد دلار در زمینه فرهنگی هزینه کرد. در سال ۲۰۰۴ در مجموع ۶۰هزار و ۲۵۸ جلد کتاب جدید در فرانسه تالیف شد و ۴۰۱ میلیون جلد کتاب توسط ۳۵۰ ناشر به فروش رسید.
۳۵ درصد مردم فرانسه به طور مرتب دست کم در روز یک روزنامه می خوانند. در فرانسه ۳/۲ میلیارد نسخه روزنامه در سال منتشر می شود. از ۱۰۰ عنوان مجله ای که در فرانسه منتشر می شود، شش مجله شمارگان یک میلیونی و هشت مجله شمارگان بیش از نیم میلیونی دارند. با فروش یک هزار و۳۵۴ نسخه مجله به ازای هر هزار نفر، فرانسویان در میان مردم جهان رتبه نخست را در مطالعه مجله دارند. آن ها به طور متوسط دو ساعت و ۴۰ دقیقه در روز تلویزیون تماشا می کنند.
اوقات فراغت علاوه بر تاثیرات فردی که در شخصیت فرد دارد به رشد اجتماعی او نیز کمک میکند. شرکت فرد در شبکههای اجتماعی موجب بهبود روابط اجتماعی فرد شده و پیشرفت اجتماعی کمک میکند
در فرانسه ۱۸۰ فرستنده تلویزیون وجود دارد که چهار فرستنده، دولتی و سراسری و بقیه فرستنده ها محلی و خصوصی هستند. البته مردم فرانسه بیشتر به تماشای برنامه های آموزشی یا هنری مبادرت می ورزند. علاقه مردم فرانسه به موسیقی و برنامه های نمایشی در تمام دنیا مشهور است. تعداد سالن های موسیقی و تئاتر هر روز افزایش پیدا می کند، که این خود نشان از آسایش و رفاه، آرامش فکر و روح مردم جامعه دارد و امید به زندگی بالا را در این جوامع به رخ می کشد. در حال حاضر ۱۱ میلیون فرانسوی عضو باشگاه های ورزشی مختلف هستند و هر روز به تعدادشان افزوده می شود. به تازگی ورزش هایی مانند دوچرخه سواری کوهستان(کراس) صخره نوردی و کوهنوردی، قایقرانی (کایاک و کانو) و پیاده روی در جنگل که جنبه ماجراجویانه دارند، نیز در میان فرانسویان طرفداران زیادی پیدا کرده است. از دیگر گونه های گذران اوقات فراغت مردم فرانسه، شرکت در جشن های متعدد و شاد است که به مناسبات مختلف برگزار می کنند. همچنین بازدید از موزه ها و مکان های تاریخی زیادی که در فرانسه وجود دارد از زمره تفریحات مردم فرانسه است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی