خوش آمديد,
مهمان
|
|
بسم تعالی
انسان تمايل دارد در اوقاتى که از کار اجبارى و وظيفهاى فارغ مىشود به نوعى به تفريح و يا سرگرمى بپردازد. اين تمايل جزء نيازهاى انسان محسوب مىشود چگونگى گذارندن اوقات فراغت در هر جامعه به عوامل متعددى بستگى دارد که بايد به فرهنگ، امکانات مالى فردى و اجتماعى بهعنوان دو عامل مهم اشاره نمود. امروزه روانشناسان عقيده دارند که تفريح و سرگرمى نقش مهمى در پرورش قواى جسماني، فکري، اخلاقى و رفتارى افراد دارد و چنانچه از اين اوقات بهخوبى و به طرز صحيح استفاده شود در پيشگيرى از انحرافات و کجروىها مىتواند بهنحو چشمگيرى مؤثر باشد. در اوقات فراغت بايد افراد فرصتهائى داشته باشند تا هدفهاى مشخص و معينى را دنبال نمايند و به رشد همهجانبهٔ شخصيت خود بپردازند. اوقات فراغت نوجوانان بهويژه بايد طورى برنامهريزى شود که هم سازندگى و هم حذف عوامل مزاحم را به دنبال داشته باشد. مثلاً نوجوانانى که در اوقات فراغت خود ورزش مىکنند و يا به انجام کارهاى هنرى مىپردازند ذهن خود را از پرداختن به امور ناراحتکننده، اضطرابآور که موجب آزردگى روانى مىگردد به طرف فعاليتهاى لذتبخش و آرامبخش سوق مىدهند. از طرف ديگر ذکر اين نکته ضرورى بهنظر مىرسد که چنانچه نوجوانان اوقات فراغت خود را صرف فعاليتهاى غيرموجه و مصر نمايند نه تنها کمکى به بهداشت روانى آنها نمىشود بلکه خود زمينهٔ بروز انحراف خواهد بود. در پیوست به بررسی برخی علل و نقش اوقات فراغت در بهداشت روانی فرو و جامعه اشاره میشود.
پيوست:
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
|