چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: آسیب‌های اوقات فراغت ناسالم (1)

آسیب‌های اوقات فراغت ناسالم (1) 9 سال 4 ماه ago #108554

آسیب‌های‌ اوقات فراغت ناسالم
بسیار پیش آمده گاه و بیگاه از خود می‌پرسیم: «حالا چه كنم»؟!اوقاتی كه كاری برای انجام دادن نداریم و به دنبال پر‌كردن ساعات بیكاری‌مان هستیم كه ما آن را با عنوان اوقات فراغت می‌شناسیم. عده‌ای آن را فرصت طلایی می‌دانند كه می‌تواند زمینه‌ای مناسب را برای رشد و بالندگی افراد مهیا كند و از لحاظ كاری و اقتصادی بازده بیشتری داشته باشد. عده‌ای معتقدند اوقات فراغت مدت زمانی است كه پس از انجام كار یا انجام وظایف و مسئولیت‌ها باقی می‌ماند و این عده اوقات فراغت خود را صرف تماشای تلویزیون، فعالیت‌های ورزشی، سفر و تفریحات دیگر می‌كنند.

در عصر حاضر با توجه به جهانی شدن و مشكلات زندگی شهری موضوع و اهمیت اوقات فراغت و شیوه‌های گذراندن آن با گذشته بسیار تغییر كرده است، دولتمردان و سیاستمداران زمان‌های بسیاری را صرف برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان می‌كنند، چرا كه تجربه نشان داده در صورت عدم ارائه برنامه‌های سالم و مفرح، تفریحات ناسالم اوقات فراغت افراد را پر‌می‌كند و بالطبع آفتی را برای جامعه به بار خواهد آورد.

پیامبر اسلام‌(ص) می‌فرماید: «دو نعمت است كه بسیاری از مردم با آن آزموده می‌شوند، فراغت و تندرستی»، از این‌رو می‌توان به اهمیت فراغت و تفریحات سالم در اسلام پی برد.
ضمن آن‌كه توجه داشته باشیم اوقات فراغت در هر سن و گروهی متفاوت است، یك نوجوان دانش‌آموز كه 3 ماه تابستان تعطیل است و یك دانشجو كه در حین تعطیلات میان‌ترم مشغولیتی ندارد و كارمندانی كه روزهای آخر هفته از كار و فعالیت دور هستند، اوقات فراغتی متفاوت دارند.

اما مسأله توجه به برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان از حساسیت بیشتری برخوردار است، افرادی كه آینده‌ساز اجتماع و كشور هستند. از این‌رو تعمق و تأمل جدی دولتمردان و برنامه‌ریزان فرهنگی و اجتماعی كشور را می‌طلبد تا با درایت و هوشمندی از آن برای شكوفایی استعدادهای عاطفی، ذهنی و روانی این نسل از جامعه و بازسازی اندیشه و اعتلای شخصیت آنان به نحو مطلوب استفاده نمایند، فعالیت‌های اجتماعی، درسی وكاری تنها بخش محدودی از زندگی نسل جوان را پوشش می‌دهد و ناگزیر بخش وسیعی از وقت آزاد و فراغت آنان در خانواده، محل، خوابگاه و عرصه‌های اجتماعی می‌گذرد كه از حوزه نفوذ مستقیم و برنامه‌های هدایتی دولت خارج است. در حال حاضر برای بسیاری از مردم و حتی مسئولان به جای آن‌كه اوقات فراغت ارزش و اعتبار فرهنگی پیدا كند، وسیله‌ای برای لذت‌جویی و در نهایت عامل غفلت و فراموشی جوانان شده است، اما آنچه نگران‌كننده است، غفلت از مسیر نادرست است كه ممكن است جوانان در آن قرار گیرند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی