پنج شنبه, 03 خرداد 1403

 



موضوع: ضرورت و اهمیت برنامه ریزی برای اوقات فراغت فرزندان

ضرورت و اهمیت برنامه ریزی برای اوقات فراغت فرزندان 9 سال 5 ماه ago #107848

پس از گذراندن اوقات تحصیلی و مطالعه مستمر و بی وقفه و فشار ذهنی و روانی ناشی از گذراندن آزمون ها و امتحانات اوقات تابستان فرا می رسند تعطیلات تابستانی در تأمین بخشی از نیازهای جسمی و روانی جوانان و نوجوانان مؤثر است و برای ایشان بسیار خوشایند و لذت بخش است. طبق استانداردهای بین المللی تعداد روزهای فراغت در کشورهای دیگر 80 روز در سال و این رقم در کشور ما 90 روز است.

گسترش دامنه اوقات فراغت موجب شده که نهادهای متولی برای گذران مناسب این ایام به فکر برنامه ریزی مناسب برای جوانان باشند. نتایج بررسی های «سازمان ملی جوانان» نشان می دهد 5/43 درصد جوانان کشور سازمان های مسئول اوقات فراغت را می شناسند و 5/56 درصد دیگر شناختی از این دستگاهها ندارند.
اوقات فراغت با مسائل زیر ارتباط مستقیم دارد :
اوقات فراغت و بهداشت روانی
اوقات فراغت و خلاقیت ذهن
اصلاح رفتار و تعالی شخصیت
اوقات فراغت و آسیب پذیری اجتماعی
اوقات فراغت و مسئولیت نهادها

اوقات فراغت و بهداشت روانی
اوقات فراغت تضمین کننده سلامت و بهداشت روانی انسان است. اشتغال مستمر و بدون وقفه فکری و عملی موجب خستگی جسمی و ذهنی می گردد. به گونه ای که فرد نشاط و سرزندگی خود را از دست می دهد و در مواقعی زمینه را برای بروز بسیاری از اختلالات روانی موجب می شود بخصوص از نوع بیماری های روان تنی. در این شرایط برخورداری از یک برنامه جامع و پیش بینی فرصتی آزاد و فارغ از کار موظف، اولین و مهم ترین گام در پیشگیری از آسیب های ذهنی و حفظ بهداشت روانی است. استفاده مطلوب و برنامه ریزی شده از اوقات فراغت حتی برای دانش آموزانی که به عللی در بعضی از دروس تجدید شده اند باعث نشاط و سرزندگی که یکی از شاخص های بهداشت روانی است می گردد و قدرت یادگیری و نگاهداری ذهنی در آنها افزایش می یابد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی