دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

 



موضوع: برنامه ریزی فرهنگی و درآمد زایی و بودجه

برنامه ریزی فرهنگی و درآمد زایی و بودجه 9 سال 6 ماه ago #103375

ضرورت و پیشینه :
در دنیای امروز کمتر کسی بدون برنامه ریزی کار خود را پیش می برد. با تورقی در متون مذهبی درمی یابیم، یکی از مواردی که بطور متعدد در این متون نقل و سفارش شده بحث برنامه ریزی و آینده نگری است و بارزترین مصداق آن، وصیت نامه مولای متقیان حضرت علی (ع) است که فرزندان خود را به نظم در کارها سفارش می فرمایند. اما ایشان در شفاف ترین توصیه خود چنین بیان داشتند :

تدبير و برنامه ريزي (در هر كاري قبل از اقدام) انسان را از پشيماني، حفظ و نگهداري مي كند. (مستدرک الوسایل، ج11، ص306)

با نگاهی به مقالات و کتب علمی و مذهبی، مظاهر این مسأله را به خوبی می توان دریافت. بطور مثال یکی از آشناترین جملات برای مدیران «وارد عمل شدن بدون برنامه ریزی علت همه شکست هاست» است که از آلکس مک کنزی نقل شده است.

با این تفاسیر مي‌توان گفت كه برنامه‌ريزي براي سازمان به اندازه تنفس براي يك موجود زنده داراي اهميت مي‌باشد. زيرا اگر كارها براساس برنامه‌ريزي در يك سازمان پيش نرود، مديران و كاركنان آن بايد دائم با مشكلات دست و پنجه نرم كنند و بيشتر توان و تلاش خود را به جاي تحقق اهداف، صرف رفع دشواري هاي روزمره بنمايند و نهايتاً از رسيدن به اهداف باز بمانند. در طرف مقابل نیز انجام برنامه ریزی باعث تحقق موارد زیر می گردد:

¨ الویت بندی اهداف با توجه به محدودیت ها و انتخاب بهترینها
¨ امکان ذخیره سازی وقت و انرژی
¨ کم شدن استرس ها و فشار روانی
¨ زمان بندی کارها که منجر به بررسی دلایل ضعف یا پاسخ به چراهای طولانی شدن زمان تحقق هدف میشود.
لذا شرکت بهره برداری مترو تهران به لحاظ استفاده از حداکثر امکانات و ارائه بهترین خدمات فرهنگی ، خود را موظف به تشکیل «اداره برنامه ریزی، درآمد زایی و بودجه» نموده است تا در کنار برنامه ریزی با تخصیص کارشناسانه بودجه بتواند هر چه بهتر به اهداف فرهنگی و اجتماعی خود دست یابد.





چشم انداز و رسالت:

شرکت بهره برداری مترو تهران که در دریای زیرزمینی خود روزانه میلیون ها انسان را جابجا می کند، تنها خود را موظف به تأمین ایمنی و بهداشت فیزیکی مسافران ندانسته و در یک گام بالاتر، تأمین آرامش و بهداشت روانی مسافران را یکی از وظایف اصلی خود میداند. مهمترین وظیفه این معاونت تبدیل شهر زیرزمینی صلب به محیطی پر نشاط و امید بخش است و نخستین گام در تحقق این هدف، برنامه ریزی و روش های دستیابی به آن است.

اداره برنامه ریزی، درآمد زایی و بودجه معاونت فرهنگی مترو تهران دارای دو زیرمجوعه با عناوین «برنامه ریزی امور فرهنگی و اجتماعی» و «درآمدزایی و بودجه امور فرهنگی و اجتماعی» است که در بخش برنامه ریزی امور فرهنگی و اجتماعی، با برنامه‌ريزي جامع، تصوير روشن‌تري از آينده جهت اجراء و هماهنگي خدمات به مدیران ارائه داده مي‌شود. مواردی از مهمترین فعالیتهای این بخش به شرح زیر است:

1- برنامه ريزي فعاليتهاي كوتاه مدت ؛ ميان مدت و بلند مدت براساس سرفصل هاي ابلاغي

2- تهيه و تدوين جداول عملياتي ؛ محتوايي و زمان بندي برنامه ها و فعاليتها با رويكرد تفكيك مناسبتي و موضوعي ؛ مشاركتي و محتوايي

3- سنجش عملكرد برنامه ها براساس شاخص هاي تعيين شده

4- نظارت، اجرا و كنترل فرآيند سيستم هاي مديريتي (كيفيت، زيست محيطي و ...) مرتبط با واحد ذي ربط

5- همكاري با معاونت منابع انساني(مديريت برنامه ريزي نيروي انساني) در ارزيابي عملكرد كاركنان

مجموعه درآمدزایی و بودجه امور فرهنگی و اجتماعی نیز، با دو بخش درآمدزایی و بودجه، خود را مکمل و کمک یار بخش برنامه ریزی قرار میدهد. شاید بتوان با اشاره ای به مهمترین وظایف قسمت درآمدزایی و بودجه امور فرهنگی و اجتماعی، آشنایی ملموس تری با این قسمت پیدا کرد:

1- تنظيم و تدوين جدول هاي برآوردي هزينه هاي برنامه ها و فعاليتها

2- تنظيم و تدوين جدول هاي تخصيص اعتبارات برنامه ها

3- تعيين راهكارهاي در آمدزايي در حوزه ها ي فرهنگي و اجتماعي

4- برنامه ريزي جهت فراهم آوردن بستر مناسب در جهت تامين، توسعه و تجهيز مراكز فرهنگي در ايستگاه هاي مترو
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی