یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: قوانین روابط عمومی و روابط رسانه ای

قوانین روابط عمومی و روابط رسانه ای 9 سال 4 ماه ago #110255

همه رشته ها قوانین و قواعد نانوشته ای دارند که متخصصان آنها را می دانند و تا حد زیادی در زندگی حرفه ای خود از آن تبعیت می کنند، حرفه روابط عمومی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما تنها میزان کمی از کارهایی که انجام می دهیم سفید یا سیاه است. همانند بازاریابی. زمان هایی هستند که شما فقط نیاز دارید که قوانین روابط عمومی را بشکنید؛ حداقل وقتی که به جنبه هایی از روابط عمومی بر می خورید که در خصوص روابط رسانه ای می باشد، دوست دارید قانون شکنی کنید.


چه زمانی قوانین روابط عمومی و روابط رسانه ای می شکنند؟

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)، دورتی کرینشاو- همه رشته ها قوانین و قواعد نانوشته ای دارند که متخصصان آنها را می دانند و تا حد زیادی در زندگی حرفه ای خود از آن تبعیت می کنند، حرفه روابط عمومی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما تنها میزان کمی از کارهایی که انجام می دهیم سفید یا سیاه است. همانند بازاریابی. زمان هایی هستند که شما فقط نیاز دارید که قوانین روابط عمومی را بشکنید؛ حداقل وقتی که به جنبه هایی از روابط عمومی بر می خورید که در خصوص روابط رسانه ای می باشد، دوست دارید قانون شکنی کنید. در این نوشتار من فهرستی از این موارد تهیه کرده ام.

قوانین روابط عمومی و روابط رسانه ای که شما ممکن است بخواهید آنها را بشکنید

قانون 1: هرگز نگویید: «نظر ندهید.» البته ما هرگز به مشتریان این را نمی گوییم، و این واژه ها کلیشه ای شده اند که هر شخص در روابط عمومی دوست دارد که آن را در نشریات ببیند. اما کارشناسان همیشه توصیه می کنند در وضعیت بحران «از خارج مطلب را بگیرید»، برای مثال، اما برخی اوقات شما تمام حقایق را در اختیار ندارید احتمالا نمی توانید سخنگوی رسانه ها باشید.

قانون 2: رسانه های را اذیت نکنید، مگر اینکه خبری دارید. این نکته را همیشه اجرا نکنید زیرا شخص دیگری نیز می تواند داستان شما را ارائه کند... حداقل بخشی از آن را. در واقع، «اخبار فوری» که گاهی آنها را «آخرین اخبار» می نامند، گاهی اوقات می توانند توسط یک نظر یا دیدگاه یکی از مشتریان که آن را به شما ارائه می دهد به داستان زیبایی تبدیل شود و در کمال ناباوری جای خود را به داستان اصلی دهد.

قانون 3: برای بدست آوردن پوشش خبری، محصول شما بایستی منحصر به فرد باشد. اگر شما در این زمینه ضعیف هستید، نباید صرفا با به کار بردن عبارات خسته کننده اینگونه وانمود کنید، زیرا با این کار مخاطبان شما خسته می شوند. اما همانطور که ما دوست داریم بگوییم، یک محصول تنها یک محصول است، اما در دو بسته بندی. خبرهای شما ممکن است بهتر دریافت شوند و اثر بیشتری به عنوان بخشی از یک داستان بزرگتر دریافت کنید یا یک «جنگ بازاریابی» کلاسیک را رو کنید.

قانون 4: داستان خود را برای حوزه ای از افراد دور و گسترده پیچ کنید. نه همیشه. یک راه دقیق برای ارزیابی پتانسیل های رسانه و جایگاه داستان در به حداکثر رسانی مزایایی که ممکن است برای اولین بار ارائه شود، یا دسترسی «انحصاری»، برای یک خروجی اثرگذار و آنگاه وسعت دادن به آن در دستور کارتان قرار گیرد. برخی اوقات شما می توانید هر دو راه را بروید.

قانون 5: آموزش رسانه ای مشتریان. معمولا نیاز نیست که یک بلندگوی خسته کننده یا صفحات تو درتوی یک مصاحبه بزرگ آماده کنید، چراکه با این کار امکان یک تعامل تجاری را که می تواند شانس هایی را برای مصاحبه های آینده به دست دهد را از میان می برید.

قانون 6: کارگزار روابط عمومی بایستی در پس زمینه باقی بماند. این یکی از حیله های معمولی است زیرا می تواند برای کارگزار روابط عمومی کشنده باشد و یا یک مشتری را تحت شعاع قرار دهد، و بسیاری افراد ضمن آن راحت تر در پشت صحنه می ایستند. اما هنوز چند متخصص روابط عمومی و ارتباطات هستند که نقش فعالی در مصاحبه مشتری بازی می کنند، و در مقابل دیدگان افراد نیستند. این به ویژه برای کمپین های حمایتی که در آن اطلاعات گمراه کننده زیادی وجود دارد، حیاتی است و نظرات و نتیجه گیری ها را به شدت مورد بحث قرار می دهد.

قانون 7: هنگامی که شک دارید، یک کنفرانس مطبوعاتی راه بیاندازید. من هیچ چیز در مورد متخصصان روابط عمومی که عمیقا به این مورد اعتقاد دارند نمی دانم. اما برخی از مشتریان فکر می کنند یک محصول یا خدمت جدید ارائه شده مستحق معرفی مختصر مطبوعاتی است و اینکه رسانه ها این کار را اجرا می کنند. احتمالش هم وجود دارد که آنها آن را پوشش ندهند، و به طور معمول آنطوری که مشتری می خواهد انجام نمی شود. رویکرد استراتژیک به رسانه ها می گوید که نه بار از ده بار ضربه می زند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی