شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقش رسانه ها در کاهش عدم تقارن اطلاعات( خلاصه درس)

نقش رسانه ها در کاهش عدم تقارن اطلاعات( خلاصه درس) 9 سال 5 ماه ago #104673

مسأله تکنولوژی و اطلاعات یکی از مهمترین پدید ه های دنیای جدید است که در سال های گذشته نگاه بسیاری از تحلیلگران اقتصادی را به خود جلب کرده است. طی سالهای اخیر اقتصاددانان برجسته ای چون جوزف استیگلیتز باتمرکز بر پدیده عدم تقارنهای اطلاعاتی موجود تلاش کرده اند تا مدل ها و تئوریهای اقتصادی را از این رهگذر مورد بررسی قرار دهند

مصرف: در ادبیات علم اقتصاد، اساسا تئور یهای مشخصی برای تبیین پدیده مصرف در نظر گرفته شده است. از تئوریهای کینزی که در آن مصرف تابعی ازدرآمد قابل تصرف در نظر گرفته میشود تا تئوری مصرف میلتون فریدمن که در آن مصرف تابعی از درآمد و بازدهی اقلام مختلفی از انواع دارایی در نظر گرفته میشود، هریک به فراخور شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر دوران خود تلاش کرد ه اند تا بهترین و کارآمدترین تبیین را از این پدیده داشته باشند. در این میان نکته مهمی که وجود دارد، آن است که در مدلهای جدیدتر، مصرف به عنوان تابعی معکوس از نرخ بهره در نظر گرفته میشود. به تعبیر دیگر در شرایطی که نرخ بهره در اقتصاد افزایش پیدا کند، مصرف کاهش پیدا خواهد کرد

سرمایه گذاری: مطابق یک تقسیم بندی سرمایه گذاری به دو بخش تقسیم میشود:
-1 سرمایه گذاری مالی: هر نوع خرید و فروش که هدف از آن کسب سود به صورت تصادفی باشد، سرمایه گذاری مالی مینامیم؛ مانند سفته بازی دربازارهای مسکن، خرید و فروش طلا برای کسب سود، خرید و فروش اوراق قرضه و موارد مشابه.
-2 سرمایه گذاری به شکل کالاهای سرمایه ای )سرمایه گذاری اقتصادی(: در این نوع سرمایه گذاری، تغییر واقعی در حجم سرمایه های موجود ایجاد میشود. سرمایه گذاری به شکل خرید تجهیزات جدید و ماشین آلات، ساخت ساختمان جدید و... هر یک نمونه هایی از سرمایه گذاری اقتصادی هستند. با این تقسیم بندی کلی بی مناسبت نیست که اثر عدم تقار نهای اطلاعاتی ناشی از عدم کارکرد صحیح رسانه ها را مورد بررسی و بحث قرار دهیم. در این قسمت به طور خاص در بازارهایی مانند بازار مسکن و بازار سهام، مسأله عدم تقار نهای اطلاعاتی
جدی تر و با اهمیت بیشتر است؛ چرا که بحث منافع کوتا ه مدت، میا ن مدت و بلندمدت تعداد قابل توجهی از افراد مطرح است؛ کسانی که انتظار کسب سود از بازار را داشته و طبعاً برای خود برنامه ریز ی های مالی را تدارک دیده اند. فرض کنیم در بازار سهام به عنوان یکی از ارکان بخش سرمایه گذاری کشور، اطلاعات غلط یا ناکافی به سهامداران داده شود. در این شرایط نقدینگی قابل توجهی از سوی سها مداران برای خرید یا فروش یک سهم معین به سمت بازار حرکت خواهد کرد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سیاوش دانیالی
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی