شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: 10 کارکرد عمومی رسانه ها در اقتصاد (خلاصه درس)

10 کارکرد عمومی رسانه ها در اقتصاد (خلاصه درس) 9 سال 5 ماه ago #104176

1 کارکرد مشورتی رسانه ها:
اولین کارکرد رسانه در یک سیستم ا قتصادی نقش مشورتی رسانه هاست. رسانه به عنوان یک بازوی مشورتی میتواند ضریب انحراف در تصمیم گیریهای خرد و کلان اقتصادی دولت را به حداقل برساند. بسیاری از دولتها تمایل دارند که هنگام فرآیند تصمیم سازی، از نظرات و دیدگا ههای متفاوت تحلیل گران، کارشناسان و یافته های علمی محققان آنها استفاده کنند.
بسیاری از ایده ها و طر حها برای تنظیم مقررات از طریق رسانه ها به طور عمومی مطرح میشود. همواره محافل کارشناسی و پژوهشی نسبت به کارایی اثربخشی تصمیم دولت ازطریق میانجی به عنوان «رسانه » واکنشهای خود را نشان میدهند.

2 کارکرد ترویجی رسانه ها:
کارکرد پراهمیت دیگری که در فرآیند شکل گیری و اجرای برنامه اقتصادی از سوی رسانه به طوری جدی دنبال شده است، رویکرد ترویجی رسانه در برابر طرح عمومی، آموزش، آگاهی سازی و نهادینه کردن قوانین اقتصادی برای بهره گیری در حوزه اجرا بوده است. بدون تردید اطلا ع رسانی درباره قوانین جدید از سوی رسانه، امکان اجرای روان و عملیانی شدن قوانین را فراهم میسازد.

3 کارکرد بسترسازی رسانه ها:
نقش دیگری که وسایل ارتباط جمعی در حوزه اقتصاد ایفا کرده اند، کارکرد بسترسازی بوده ا ست. برا ساس ا ین کارکرد، رسانه ها پیش و در حین اجرای قوانین در حوزه اقدام، تلاش کرد ه اند که زمینه اجتماعی اجرای برنامه
تعدیلی نظیر واگذاری داراییهای دولت وا نتقال بخشی از مسؤولیتهای تصدیگری دولت به بخش خصوصی را فراهم کنند.

4 همسا ن سازی اطلاعات مخاطبان:
ارتقای آگاهی افراد جامعه نسبت به ابعاد متفاوت برنامه های اقتصادی همراه با تبعات دولتها به منظور کاهش مقاومتهای عمومی ا ز زمره کارکردهای مشهودی بوده ا ست که رسانه ها بر عهده داشته اند. تلاش
برای آماده سازی و یکسا ن سازی اطلاعات افراد جامعه درباره سیاستهایی که لازمه خصوصی سازی واقعی در جامعه است، نظیر مقررا ت زدایی، اصلاح نرخ ارز،

5 کارکرد رسانه ها در تنطیم مناسبات نهادها:
کارکرد دیگری که از سوی رسانه ها حین فرآیند برنامه ریزی اقتصادی، پیگیری شده است نقش رسانه در تنطیم مناسبات و ارتباطات دستگاههای سیاستگذار و مجری در شکل گیری ارتباط عمودی و افقی در انسجام سیاستهای مرتبط است.

6 نقش رسانه ها در شفا ف سازی:
کارکرد مستقل دیگری که رسانه ها به واسطه مسؤولیت حرفه ای و نمایندگی یا دید ه بانیشان در جامعه دارند، شفا ف سازی و جلوگیری از انحراف در برنامه ها یا انتخا ب هایی است که دولت آن را بر میگزیند. تلاش رسانه برای
افشای تخلفات و مقابله با تصمیمات مخالف منافع عمومی (موکلان رسانه) ازجمله کارکردهایی بوده که با وجود تمام موانع محسوس و نامشهود، قابل اثبات است. این کارکرد در سبک «گزارش تحقیقی » بویژه در رژیمهای رسانه ای
دموکراتیک بیشتر هویت و نمود پیدا میکند.

-7 طرح مطالبات کلیه ذینفعان:
در هر رویکرد اقتصادی صفی از ذینفعان حضور دارند. گیرندگان یارانه ها در هنگام اصلاح پرداخت سوبسید، تغییر سن
بازنشستگی برای پرداخت حقوق بازنشستگان ، تأمین حقوق کارگران برای رعایت اجرای قانون کار، جلوگیری از تضییع حقوق مردم در برابر واگذار یها با قیمت گذاری غیرکارشناسی در هنگام خصوصی سازی،مداقه نسبت به حقوق عمومی سهامداران، همه و همه از جمله تصمیماتی است که میتواند در این عرصه آثار پردامنه داشته باشد. حال این رسانه ها هستند که با طرح مطالبات مصر ف کنندگان از محیط اجتماعی حراست کنند.

-8 نقش رسانه ها در تنظیم مناسبات بازار:
نقش پر اهمیت دیگری که رسانه ها بویژه در بازارها ایفا میکنند، ایجاد فرصتهای جدید برای افزایش سودآور مخاطبان و جلوگیری از زیانهای مالی است. بسیاری از مخاطبان رسانه یا همان فعالان اقتصادی از طریق رسانه به بازارها دسترسی دارند. اطلاعاتی که از طریق رسانه ها در اختیار معامله گران بورس یا بازار املاک و مستقلات قرار میگیرد، نقش بسزایی در شکل گیری جریان حرکت سرمایه در بازارهای محلی و ملی دارد. اساس توسعه ناحیه ای و منطق های، نقل و انتقال سرمایه هاست. نگهداشت و انباشت و حرکت مجدد سرمایه بر پایه تصمیمات و انتخاب سرمایه گذاران است و رسانه نقش پراهمیتی در سمت و سوی سرمایه گذاران دارد.

9 کارکرد رسانه ها در تعیین قیمتها:
رسانه ها کارکرد دوگانه ای در تغییر و نوسان قیمتها دارند. اگر قیمت را به معنی مهمترین علامت یا سنجه بازار به
بازیگران اقتصادی بدانیم، رسانه هم خود میتواند در کاهش و افزایش قیمتها نقش بازی کنند، هم به وضعیت بازار جهت دهند. تمرکز پوشش خبری رسانه ها روی وضعیت کنونی بازار و چشم انداز آتی، تا اندازه زیادی در رفتار اقتصادی مخاطبان تأثیرگذار است. تجربه نشان میدهد که رسانه به دلیل اینکه دارای اعتبار منبع پیام است، میتواند روی نگرش و انتظارات مخاطبان و انتخاب آتی آنان اثرگذار باشد.

-10 نقش رسانه و تخصیص منابع:
دولتها برای فرار از رکود و تورم همواره سیاستهای ا قتصادی منعطفی را اتخاذ میکنند. هدف غایی از اتخاذ اینگونه سیاستها، تخصیص و هدایت بهینه منابع به برای تعادل بخشی در بخشهای مختلف اقتصاد است.

تمام کارکردهای فوق در کشورها وا قتصادهای کوچک و بزرگ با هر سطح از میزان رشد و توسعه قابل مشاهده است، البته با نتایج و کارایی متفاوت؛ چرا که کارایی و اثربخشی رسانه برای کارکرد حداکثری تا اندازه زیادی متأثر از کارایی و کارکرد سایر نهادهای بازیگر در اقتصاد است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سیاوش دانیالی
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی