جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس( 10 كاركرد عمومي رسانه ها در اقتصاد)

خلاصه درس( 10 كاركرد عمومي رسانه ها در اقتصاد) 9 سال 6 ماه ago #103344

رسانه به عنوان نهاد میانجی و مرجع، نقش بسیار پراهمیتی در هر نظام اقتصادی دارد.به طور کلی منشأ همه تحولات اقتصادی، متأثر از اراده «دولت « ،» بازار » و «ملت »(مصر ف کننده) است و این رسانه ها هستند که تعامل بخش مختلف اقتصادی را بایکدیگر فراهم می سارند. به طور معمول در اجرای برنامه اقتصادی دولتها نیازمند بسترسازی و آماده سازی افکار عمومی یا همان مصرف کنندگان سیاستهای اقتصادی هستند. به بیان ساده تر اعمال امر سیاستگذاری در حوزه عمومی همچون تدوین و اجرای برنامه آزادسازی قیمتها، اصلاح نظام مالیاتی، آزادسازی نرخ بهره و... بدون بهره گیری از کارکردهای رسانه بسیار دشوار است. بدین ترتیب کارکردهای
متفاوتی را میتوان برای رسانه ها در هر نظام اقتصادی تصور کرد.
-1 کارکرد مشورتی رسانه ها:اولین کارکرد رسانه در یک سیستم ا قتصادی نقش مشورتی رسانه هاست. رسانه به عنوان یک بازوی مشورتی میتواند ضریب انحراف در تصمیم گیریهای خرد و کلان اقتصادی دولت را به حداقل برساند. بسیاری ازدولتها تمایل دارند که هنگام فرآیند تصمیم سازی، از نظرات ودیدگاههای متفاوت تحلیلگران،کارشناسان و یافته های علمی محققان آنها استفاده کنند.
-2 کارکرد ترویجی رسانه ها: کارکرد پراهمیت دیگری که در فرآیند شکل گیری و اجرای برنامه اقتصادی از سوی رسانه به طوری جدی دنبال شده است، رویکرد ترویجی رسانه در برابر طرح عمومی، آموزش، آگاهی سازی و نهادینه کردن قوانین اقتصادی برای بهره گیری در حوزه اجرا بوده است. بدون تردید اطلا ع رسانی درباره
قوانین جدید از سوی رسانه، امکان اجرای روان و عملیانی شدن قوانین را فراهم میسازد.
-3 کارکرد بسترسازی رسانه ها: نقش دیگری که وسایل ارتباط جمعی در حوزه اقتصاد ایفا کرده اند، کارکرد بسترسازی بوده است. براساس این کارکرد، رسانه ها پیش و در حین اجرای قوانین در حوزه اقدام، تلاش کرده اند که زمینه اجتماعی اجرای برنامه تعدیلی نظیر واگذاری داراییهای دولت وانتقال بخشی از مسؤولیتهای تصدی گری دولت به بخش خصوصی را فراهم کنند.
-4 همسان سازی اطلاعات مخاطبان: ارتقای آگاهی افراد جامعه نسبت به ابعاد متفاوت برنامه های اقتصادی همراه با تبعات دولتها به منظور کاهش مقاومت های عمومی از زمره کارکردهای مشهودی بوده است که رسانه ها بر عهده داشته اند. تلاش برای آماده سازی و یکسان سازی اطلاعات افراد جامعه درباره سیاستهایی که لازمه خصوصی سازی واقعی در جامعه است، نظیر مقررات زدایی، اصلاح نرخ ارز، ادغام های سازمانی و نظایر آن از جمله تمهیداتی بوده که در رسانه ها بویژه روزنامه های اقتصادی مشاهده شده است. رسانه ها در این کارکرد با انتشار اطلاعات تجاری، هزینه تأمین اطلاعات را کاهش داده اند.
-5 کارکرد رسانه ها در تنطیم مناسبات نهادها: کارکرد دیگری که ازسوی رسانه ها حین فرآیند برنامه ریزی اقتصادی، پیگیری شده است نقش رسانه در تنطیم مناسبات و ارتباطات دستگا ههای سیاستگذار و مجری در شکل گیری ارتباط عمودی و افقی در انسجام سیاستهای مرتبط است. بسیاری از دستگا هها،اطلاع اندکی از سمت و سوی سیاستهای برنامه های جامع دولتها دارند. گاه رسانه ها شاهد اقدامات نامتصل و جزیره ای از سوی دولتها هستند. به عنوان مثال برنامه خصوصی سازی یک سیاست کلان ناظر بر فروش یا واگذارای دارایی دولت در تمام سازمانها وابسته به دولت و شرکتهای مادر تخصصی است. رسانه ها بااطلاع رسانی به هنگام، دانسته های عمومی مجریان سازمانهای مختلف را از روند تصمیم گیریهای کسان می سازند و واکنش یا دیدگاه هم سو یا ناهم سوی آنها راطرح میکنند یا در هنگام دستکاری دولتها در پرداختهای انتقالی (یارانه ها) این رسانه ها هستند که نقش تنظیم کننده مناسبات را بازی میکنند.
-6 نقش رسانه ها در شفا ف سازی: کارکرد مستقل دیگری که رسانه ها به واسطه مسؤولیت حرفه ای و نمایندگی یا دیده بانیشان در جامعه دارند، شفا ف سازی و جلوگیری از انحراف در برنامه ها یا انتخاب هایی است که دولت آن را بر میگزیند.تلاش رسانه برای افشای تخلفات و مقابله با تصمیمات مخالف منافع عمومی (موکلان رسانه) ازجمله کارکردهایی بوده که با وجود تمام موانع محسوس و نامشهود، قابل اثبات است. این کارکرد در سبک «گزارش تحقیقی » بویژه در رژیمهای رسانه ای دموکراتیک بیشتر هویت و نمود پیدا میکند.
-7 طرح مطالبات کلیه ذینفعان: در هر رویکرد اقتصادی صفی از ذینفعان حضور دارند. گیرندگان یارانه ها در هنگام اصلاح پرداخت سوبسید، تغییر سن بازنشستگی برای پرداخت حقوق بازنشستگان (نظیر خیزشهای اخیر در فرانسه)،تأمین حقوق کارگران برای رعایت اجرای قانون کار، جلوگیری از تضییع حقوق مردم در برابر واگذاریها با قیمتگذاری غیر کارشناسی در هنگام خصوصی سازی،مداقه نسبت به حقوق عمومی سهامداران، همه و همه از جمله تصمیماتی است که میتواند که در این عرصه آثار پردامنه داشته باشد. حال این رسانه ها هستند
که با طرح مطالبات مصرف کنندگان(بازخورد و پیش خوردهای رسانه ای) از محیط اجتماعی حراست کنند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سیاوش دانیالی
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی