جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه جلسه اول اقتصاد رسانه

خلاصه جلسه اول اقتصاد رسانه 9 سال 6 ماه ago #103330

اقتصاد رسانه اي اينست كه گردانندگان رسانه ها با بهره گيري از منابع موجود چگونه خواسته ها و نيازهاي اطلاعاتي و سرگرم كننده مخاطبان و آگهي دهندگان و جامعه را برآورده مي كنند اين علم عوامل موثر در توليد خدمات و كالاهاي رسانه اي و تخصيص اين توليدات را براي مصرف بررسي مي كند
علم اقتصاد به مطالعه چگونگي تخصيص منابع محدود يا ناياب در جهت تامين نيازهاي نامحدود ميپردازد . اين نيازها و خواسته ها هم خصوصي اند و هم عمومي اند.
سازمانهاي رسانه اي در نظام اقتصادي هم براي تاًمين نيازها و خواسته هاي عمومي و هم براي تاًمين نيازها و خواسته هاي خصوصي فعاليت مي كنند . رسانه ها ، نياز ها و خواسته هاي چهار گروه متمايز را بر آورده مي سازند :
1- صاحبان رسانه ها ، افراد يا سهامداراني كه مالكيت رسانه ها را در اختيار دارند .
2- مخاطبان ، كساني كه محتواي رسانه ها را مشاهده و مطالعه مي كنند يا آن را مي شنوند .
3- آگهي دهندگان ، كساني كه زمان يا فضاي رسانه ها را براي انتقال پيام خود به مخاطبان خريداري مي كنند .
4- كار كنان رسانه ها ، كساني كه براي رسانه ها كار مي كنند .

در مجموع هر يك از اين چهار گروه نياز ها و خواسته هاي متفاوتي به شرح زير دارند : نياز صاحبان رسانه ها عبارتست از حفظ شركت و اموال متعلق به آن ، افزايش نرخ سود دهي سرمايه گذاري هاي انجام شده ، توسعه شركت و افزايش ارزش شركت كه همان سرمايه است . مخاطبان توقع دارند كه خدمات و توليدات رسانه اي با كيفيت خوب در اختيار آنان قرار گيرد و اگر قرار باشد كالا يا خدمتي خريداري شود ، آن را با قيمت كم خواهانند و تمايل دارند كه كالاي رسانه اي را به سهولت به دست آورند .
آگهي دهندگان مي خواهند با پرداخت هزينه كم و دريافت خدمات با كيفيت خوب از كاركنان رسانه ها ، به مخاطبان مورد نظر خود دسترسي پيدا كنند . كاركنان رسانه ها خواهان دستمزد مناسب ، برخورد عادلانه و يكسان ، محيط كار امن ونشاط آور و قدر داني معنوي از زحمات خود هستند .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سیاوش دانیالی
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی