سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ضرورت بعثت انبیاء

ضرورت بعثت انبیاء 9 سال 4 ماه ago #111338

برخی از دلایل عبارتند از :

قاعده لطف : بعثت پیامبر از روی لطف عقلا بر خداوند واجب است و چون خدا عالم است هرگز چنین کاری را ترک نمی کند .

حکمت خلقت : غرض و حکمت در اینجا ، خلقت معرفت و عبادت و بندگی خدا بوده و تعیین واسطه ای بین خلق و مخلوق است تا طریق بندگی و عبادت خدا را به آنها یاد دهد . و این امر بدون تعیین واسطه امکان پذیر نیست .چرا که خدا در نهایت کمال و انسان در نهایت نقص است .

اشرف مخلوقات بودن انسان : اینکه انسان اشرف مخلوقات است تردیدی نیست ولی انسان مکلف به انجام تکالیف الهی است و باید از جانب خدا آگاه شود و به آنها عمل کند . پس خدا کسانی را بسوی انسان مبعوث کرد تا این تکلیف را به آنها برساند .

تزکیه و تنبیه : غرض از ارسال پیامبران تنها تعلیم نیست بلکه یکی از اهداف تزکیه است . پس خدا بندگانی را بر می گزیند که در میان مردم اسوه و از هر جهت کامل و صالح باشند و مردم را با اعمال و رفتار خود به سوی سعادت و کمال سوق دهند .

ارشاد و راهنمایی : درک عقل انسان محدود است و نمی تواند همه مصالح خود را درک کند . نیاز انسان منحصر به مادیات نیست بنابراین بعثت پیامبر ضروری ست تا مردم را بسوی مصالح آنها در دنیا و آخرت راهنمایی کند .

اصلاح امور اجتمایی : برای مقابله با مفاسد اجتمایی نیاز به فرستادگان الاهی ست تا مردم را بسوی اقامه عدل و داد دعوت کنند . و ازمظلومان دفاع کنند . از همین جاست داد و ستد و امور نکاح و جرم و جزاء شکل می گیرد .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

ضرورت بعثت انبیاء 9 سال 3 ماه ago #112032

  • ابوطالب مختاری
  • ابوطالب مختاری's Avatar
سلام خانم شجیع. از ارسال مطلب شما سپاسگزارم. موفق باشید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.