یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: کتابخانه

کتابخانه 9 سال 8 ماه ago #99946

All institutions of learning, from primary schools to post secondary institutions, should have a library. In educational institutions the libraries are both ‘lending’ and ‘reference’. In some libraries of books and therefore some titles are found under ‘reference’ only, i.e. you cannot take them out of the library. Within these constraints we still have to read and study. Consequently, it is important to know how to utilize the library efficiently.

Books in a library are catalogued both by subject and by author. This means that if you know the author of a book you can still find it even if you do not know the title. It is important to note that subject is different from title.
Each title is written out on a card that includes title, author, publisher, date of publication and catalogue number. For example, there could be hundreds or even thousands of books catalogued under ‘Education’ as the subject. Each book, however, has a different title and author. To find a book under education therefore, you look under ‘Education’ as a subject. The subject is sometimes divided into countries or regions, e.g. Education in Kenya (country) or West Africa (region) which makes it easier to find the book if you do not the title.
Once you have placed it geographically then it is much easier to locate the card. From the card you will obtain the outhor’s name, the title of the book you want and the catalogue number. You would then go to the shelf with the relevant catalogue and locate your book. If it is not there, any library assistant will be able to inform you whether or not it has been borrowed. If not, there is a possibility that it may have been wrongly placed on the shelf or elsewhere.  

تمام موسسات آموزشی، از مدارس ابتدایی گرفته تا مؤسسات آموزش عالی، باید کتابخانه داشته باشند.
در مؤسسات آموزشی کتابخانه به دو صورت (امانتی) و (مرجع) می باشد. در برخی از کتابخانه ها، کمبود کتاب وجود دارد و بنابراین بعضی از عناوین فقط تحت عنوان (مرجع) یافت می¬شوند و به این ترتیب نمی توان این کتب را از کتابخانه خارج کرد. با همة این محدودیت ها ما باز هم مجبوریم بخوانیم و مطالعه کنیم. در نتیجه، دانستن نحوة استفاده کارآمد از کتابخانه مهم است.
کتاب¬ها در کتابخانه هم بر مبنای موضوع و هم بر مبنای نام مؤلفشان طبقه بندی می شوند. این بدان معنی است که اگر نام نویسندة کتابی را بدانید هم¬چنان قادر خواهید بود آن را پیدا کنید، حتی اگر عنوان کتاب را ندانید. توجه به این نکته مهم است که موضوع با عنوان متفاوت است.
هر عنوان روی یک کارت که شامل: عنوان، نام مؤلف، ناشر، تاریخ انتشار و شمارة فهرست است نوشته می¬شود. به طور مثال، صدها و یا حتی هزاران کتاب ممکن است تحت عنوان (آموزش) به عنوان یک موضوع، طبقه بندی شده باشند. به هر حال هر کتابی عنوان و نویسندة متفاوتی دارد. بنابراین جهت پیدا کردن کتابی تحت عنوان آموزش، به زیر مجموعة عنوان آموزش نگاه کنید. موضوع می¬تواند برخی اوقات به کشورها یا مناطق تقسیم شود. برای مثال، آموزش در کنیا (کشور) یا آفریقای غربی (منطقه) که در صورت ندانستن عنوان کتاب پیدا کردن آن را برای شما آسان¬تر می¬کند.
زمانی که کارت را از لحاظ جغرافیایی مرتب کرده باشید، یافتن محل آن آسان تر می شود. از روی کارت نام نویسنده و عنوان کتابی را که می خواهید و هم چنین شماره فهرست را پیدا خواهید کرد. سپس با توجه به شماره فهرست به قفسة مربوطه مراجعه و کتاب مورد نظرتان را پیدا می کنید. اگر کتاب آن جا نباشد هر کتابداری می¬تواند شما را مطلع کند که آیا کتاب امانت داده شده است یا خیر؟ اگر کتاب را امانت نداده باشند ممکن است اشتباهاً در قفسة دیگری قرار گرفته باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: محسن جعفری
مدیران انجمن: پانته آ رجاء