سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403

 



موضوع: آیا در کرات دیگر تمدن و ساکنانی وجود دارند؟

آیا در کرات دیگر تمدن و ساکنانی وجود دارند؟ 9 سال 8 ماه ago #99814

«آسمان» این پدیده شگفت و اعجاب‌انگیز با ستاره‌ها و سیارها و کهکشان‌ها با بی‌انتهاترین ابعاد جایی که هزاران سال تفکر بشر هنوز نقطه‌ای از عظمتش را کشف نکرده و افکار و اندیشه‌ها را همچنان در خود مشغول می‌دارد هر چه علم بشر بیشتر پیشرفت می‌کند بر اعجابش از این پدیده‌های پررمزوراز بیشتر افزوده می‌شود؟ بی‌دلیل نیست؛
- خداوند متعال برای متنبه کردن بندگانش ایشان را متوجه آسمان بی‌کران می‌کند و از ایشان می‌خواهد که در آن بیندیشند؟
- کرات و سیاره‌ها و کهکشان‌های مختلف پرند از رازهایی که کسی جز خداوند متعال آن‌ها را نمی‌داند؟
انسان‌ها در طول تاریخ هزاران پرسش مطرح کرده‌اند و در جهت پاسخگویی به آن‌ها به کندوکاو و تحقیق پرداخته‌اند؟ و در بسیاری موارد ذهن محدود بشر را یارای آن نبوده که از این عظمت توشه‌ای برگیرد؟
- یکی از سؤالاتی که همواره ذهن بشر را قلقلک داده است این است که آیا ما تنها ساکنان عالم هستیم؟
- در دنیایی که هزارآن‌کهکشان چون کهکشان ما وجود دارد آیا تمدن‌های دیگری هم هست؟
- ادیان دیگر و پیامبران دیگری هم هست؟ معارف آن‌ها چگونه است؟
در مقام پاسخ باید گفت عظمت هستی به‌قدری است که همه‌ی دانشمندان در برابر آن انگشت حیرت به دندان دارند و بااینکه از بزرگی و وسعت و تعداد کهکشان‌ها و ستارگان و کرات اطلاعات دقیقی در دست نیست، ولی تنها در کهکشان ما 150 میلیارد ستاره‌ی ثابت شمرده‌شده که در میان آن‌ها تعداد قابل توجّهی شبیه خورشید ماست؛ بنابراین، با در نظر گرفتن عظمت عالم آفرینش، بسیار بعید به نظر می‌رسد که حیات و زیست، مخصوص کره‌ی ما باشد و کرات دیگر از موجود زنده و یا زنده‌ی عاقل- بسان انسان – بی‌بهره باشند.
هرچند به عقیده‌ی دانشمندان نجومی، احتمال وجود حیات در دیگر سیّارات محدود منظومه‌ی شمسی بسیار ضعیف است، زیرا عطارد و زهره بسیار سوزان و خفه‌کننده و مریخ سرد و مشتری و زحل در «آمونیاک» و «متان» غوطه‌ورند.
ولی این نوع داوری‌ها درباره‌ی کرات منظومه‌ی شمسی نیز چندان منطقی نیست؛ زیرا اگر ما خود را در یکی از این سیّارات قرار دهیم، درباره‌ی زمین چه می‌گوییم؟ لابد یک منجّم مریخی می‌گوید: زمین ما از گاز کشنده‌ی اکسیژن احاطه‌شده است و او که نمی‌تواند بفهمد چگونه ساختمان بدن ما با این اکسیژن سازگاری دارد، امکان حیات را در زمین غیرقابل تصوّر فکر می‌کند!
«ساگان» دانشمند آمریکایی و «شکلووسکی» عضو برجسته‌ی فرهنگستان شوروی و همچنین «والتر موسیوان» در کتاب «ما در جهان تنها نیستیم» مسلّم می‌دانند که در خارج کره‌ی زمین هم تمدّنی وجود دارد، حتّی تمدّن‌هایی عالی‌تر از تمدّن زمین؛ این دانشمندان اظهار می‌دارند که هیچ دلیل ندارد ما معتقد باشیم که تنها کوکب مسکونی ما، وضع خاص و انحصاری داشته باشد
اگر ماهواره‌هایی هم از مریخ به‌سوی زمین فرستاده شود – مانند ماهواره‌های زمین – که در فاصله‌ی سیصد کیلومتری زمین عکس‌برداری کنند، باز هیچ‌گونه آثار حیات در عکس‌ها نمایان نخواهد بود!
از این نظر هیچ بعید نیست که داوری‌های بعضی از دانشمندان درباره‌ی مساعد نبودن شرایط سیّارات منظومه‌ی ما برای حیات، بسان داوری منجّم مریخی باشد از دور، زمین را برای حیات مساعد نمی‌بیند؛ زیرا ما از خصوصیّات شرایط حیات و خصوصیّات ساختمان موجودات زنده‌ی آنجا – البتّه به فرض وجود – اطّلاع نداریم که آیا می‌توانند با آن شرایط در آنجا زندگی کنند یا نه.
درهرحال، بسیاری از دانشمندان مانند «ساگان» دانشمند آمریکایی و «شکلووسکی» عضو برجسته‌ی فرهنگستان شوروی و همچنین «والتر موسیوان» در کتاب «ما در جهان تنها نیستیم» مسلّم می‌دانند که در خارج کره‌ی زمین هم تمدّنی وجود دارد، حتّی تمدّن‌هایی عالی‌تر از تمدّن زمین؛ این دانشمندان اظهار می‌دارند که هیچ دلیل ندارد ما معتقد باشیم که تنها کوکب مسکونی ما، وضع خاص و انحصاری داشته باشد؛ بلکه به‌احتمال قوی، هزاران منظومه‌ی شمسی همانند منظومه‌ی شمسی ما در این‌کهکشان موجود است.
.......
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سیده زهرا حقدوست راد