جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: استراتژی ها و سیاست های مدیریت منابع انسانی

استراتژی ها و سیاست های مدیریت منابع انسانی 9 سال 8 ماه ago #99243

استراتژیها و سیاستهای مدیریت منابع انسانی
چکیده :
هدف این مقاله اشاره ای است به استراتژیها و سیاستهایی که مدیران منابع انسانی باید بر پایه مقاصد و هدفهای سازمان خود تدوین کنند. برای این منظور ابتدا شرح مختصری درباره رویکردهای استراتژیک، سیستمی و اقتضایی به منابع انسانی ارائه شده است و سپس رویکرد استراتژیک به عنوان محور بحث مقاله معرفی و در ادامه، رابطه مأموریت ريال مقاصد و هدفهای سازمان با استراتژیها و سیاستها در قالب برنامه ریزی استراتژیک به طور کلی مطرح شده است. سپس با ارائه تعاریف، هدفها و اجزای استراتژیها ی منابع انسانی و نیز شیوه تدوین و اجرای این استراتژیها در قالب ارزیابی مؤسسه، تحلیل طرح سازمانی و زمینه های استراتژیک به موضوع اصلی پرداخته شده است. در پایان نیز ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت سیاستهای منابع انسانی در مجموعه مدیریت سازمان و به ویژه مدیریت منابع انسانی، زمینه های این سیاستها و گامهای تدوین آنها معرفی شده است.
برای پرداخت به عملیات و فرآیندهای مدیریت منابع انسانی سه رویکرد بنیادی وجود دارد که عبارتند از :
1- رویکرد استراتژیک : این رویکرد پیوندی استوار بین مدیریت منایع انسانی و استراتژیهای بلند مدت سازمان ایجاد می کند و بر این نکته تأکید دارد که کارکنان مدیریت مذکور می توانند حمایتها و رهنمودهای کارشناسانه را برای اجرای استراتژیها پدید آورد.
2- رویکرد سیستمها :سیاستها و رویه های مدیریت منابع انسانی باید سازمان را نظامی باز تلقی کند و فرآیندهای اجتماعی و فن شناختی آن باید با هم در آمیزند تا بتوانند داده را به ستانده تبدیل کننند.
3- رویکرد اقتضایی : این رویکرد از ترکیب رویکرد استراتژیک با رویکرد سیستمی پدید می آید و بر نظریه اقتضایی استوار است.
هدف های سازمان :
در بخش دولتی یا در سازمانهای غیر انتفاعی هدفها در راستای اجرای برنامه های سیاسی، تأمین خدمات، دستیابی به مقاصد کلی سازمان و دستیابی به اثر بخشی هزینه در مدیریت بر عملیات و امور اداری قرار دارند. در آن مستلزم گذار از دو رویکرد دیگر است و در این مقاله قصد ما ارائه اصول و مبانی رویکرد استراتژیک است.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.