چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: گردشگری چیست؟

گردشگری چیست؟ 9 سال 9 ماه ago #96621

با سلام

تحقیق با موضوع " گردشگری چیست" بپیوست تقدیم حضور می گردد.


گردشگری چیست ؟

گردشگری به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته می‌شود. هر چند که در سال‌های اخیر شامل هرگونه مسافرتی می‌شود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود.
واژه گردشگر از زمانی پدید آمد که افراد طبقه متوسط به مسافران طبقه اشراف پیوستند. از زمانی که مردم جامعه داراتر شده و عمرشان طولانی‌تر شد، این امر ممکن و بدیهی شد که مردم طبقات پائین و متوسط جامعه که شغل ثابتی داشتند در سلامت و با اندوخته‌ و پس اندازی کافی بازنشسته شوند.
اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ با طبیعت مقصد خود علاقمند هستند. ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کرده اند، البته نه به صورت اتفاقی، بلکه در نهایت به یک منظور خاص: برای دیدن ساختمان‌های معروف و آثار هنری دیگر. آموختن زبان‌های جدید و چشیدن غذاهای متفاوت .
گردشگری سازمان یافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است. بخش عمده اقتصاد ملی به شدت به توریسم غیر وابسته است.
گونه‌های گردشگری
برخی از گردشگری گونه‌های گوناگونی نیز دارد:
• گردشگری تفریحی: رایجترین نوع جهانگردی.
• گردشگری درمانی: برای بهره‌گیری از آبهای گرم معدنی و غیره.
• گردشگری مذهبی: زیارت و حج و سفرهای دینی بودائیان و هندویان و غیره.
• گردشگری بازاری: سفر گردشی به منظور جانبی خرید و فروش کالا.
• گردشگری همایشی: برای شرکت در همایش‌ها و بازدید از مناطق.
• گردشگری الکترونیک: همان e-Tourism که در بر گیرنده اطلاعات و انجام بخش اعظم سفر به صورت مجازی می باشد.
• بومگردی (اکوتوریسم): گردش در طبیعت

چه سازمان هایی بر روی صنعت گردشگری در حوزه ملی و بین المللی تاثیر می گذارند؟
در حوزه بین المللی فعالیت های جهانگردی اساسا به نوعی از سیاست های سازمان جهانی توریسم که امروز به عنوان UNWTO معروف شده تاثیر می پذیرد. WTO در مادرید مستقر است و به عنوان یکی از زیرمجموعه های سازمان ملل فعالیت می کند و اساسا نقش و ماموریت این سازمان، کمک به دولتها برای توسعه گردشگری، از طریق ارائه مشاوره هایی است که به هر حال این دولتها نیاز دارند یا به نوعی کمک های کارشناسی دقیق و اجرای سمینارها و برگزاری کنگره های بین المللی و همکاری های دیگری که چه بسا با کمک UNDP انجام می دهد برای اینکه زمینه تحقق برنامه های جامع توسعه جهانگردی در کشورهای مختلف دنیا فراهم شود. در حوزه های ملی به طور طبیعی مستقیم ترین مجموعه که ارتباط تنگاتنگی با این مقوله دارد و در واقع اصلی ترین ماموریت و رسالت را عهده دار است سازمان های جهانگردی کشورها که در کشور ما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری طبیعتا مسئول است. در بعضی از کشورهای دیگر وزارتخانه های توریسم است که در این رابطه مسئولیت فرموله کردن سیاستهای جهانگردی را برعهده دارند.
یعنی سیاستگذاری جهانگردی به وسیله این سازمان ها انجام می شود ولی مستحضر هستید که اساسا فعالیت های گردشگری فعالیت های فرابخشی محسوب می شود. بنابراین دولتها نمی توانند تحول صنعت گردشگری خود را صرفا تحت تاثیر نحوه کارکرد سازمان جهانگردی کشور بدانند. بلکه این فرابخشی بودن فعالیت های گردشگری،می طلبد که یک سلسله هماهنگی های فراسازمانی در هر کشور انجام شود و وزارتخانه های دیگری که به نوعی دست اندر کار هستند نیز برای مشارکت دعوت شوند.
چشم انداز صنعت جهانگردی جهان در سال ۲۰۲۰
بر اساس پیش بینی های سازمان جهانی جهانگردی UNWTO ، تعداد جهانگردان ورودی جهان در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵۶/۱ میلیارد نفر خواهد رسید .
از کل این تعداد ۱۸/۱ میلیارد نفر آنها جهانگرد درون منطقه ای و ۳۷۷ میلیون نفر مسافرینی خواهد بود که از سایر مناطق جهان سفر کرده اند .
سه منطقه جهان که در سال ۲۰۲۰ بیشترین تعداد جهانگرد ورودی را خواهند داشت به ترتیب عبارتند از اروپا ( ۷۱۷ میلیون جهانگرد ) ، شرق آسیا و اقیانوسیه ( ۳۹۷ میلیون نفر ) آمریکا (۲۸۲ میلیون نفر) آفریقا ، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا به ترتیب در مقام های بعدی قرار دارند.
پیش بینی می شود شرق آسیا و اقیانوسیه ، جنوب آسیا ، خاورمیانه و آفریقا با رشد متوسط سالیانه ای بیشتر از ۵% ، در مقایسه با ۴/۱% رشد متوسط جهانی بیشترین میزان رشد را به خود اختصاص دهند . رشد جهانگردی در مناطقی مانند اروپا و آمریکا که از لحاظ جهانگردی پیشرفته ترند ، از میانگین جهانی کمتر خواهند بود . اروپا همچنان بیشترین سهم را در بازار جهانگردان ورودی جهان خواهد بود . اروپا همچنان بیشترین سهم را در بازار جهانگردان ورودی جهان خواهد داشت ، اما سهم تعداد جهانگردان اروپا از ۶۰ درصد در سال ۱۹۹۵ به ۴۶ درصد در سال ۲۰۲۰ تنزل پیدا خواهد کرد .
به عقیده کارشناسان سازمان جهانی جهانگردی ، افزایش بهای سوخت یکی از عواملی است که انتظار می رود بر روند مسافرت ها ، به ویژه سفرهای هوایی و بر روی نرخ ها تأثیر منفی داشته باشد ، هر چند که مسافرین خواهان نرخ های پایین تری بوده و رقابت بر بازار حاکم خواهد بود.
سفرهای راه دور یا بین منطقه ای در طی دوره ۱۹۹۵ ـ ۲۰۲۰ ، ۴/۵ درصد افزایش خواهد یافت که در مقایسه با رشد ۵/۳ درصدی سفرهای درون منطقه ای از رشد سریع تری برخوردار خواهد بود . در نتیجه ، بین سفرهای دورن منطقه ای و سفرهای بین منطقه ای ( راه دور ) از ۸۲ به ۱۸ ( ۸۲ : ۱۸ ) در سال ۱۹۹۵ به حدود ۷۶ به ۲۴ ( ۷۶ : ۲۴ ) در سال ۲۰۲۰ تغییر پیدا خواهد کرد .


مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی