دوشنبه, 24 ارديبهشت 1403

 



موضوع: انواع بازار

انواع بازار 9 سال 8 ماه ago #100557

انواع بازار از دیدگاه های مختلف:

الف ـ انواع بازارها از نظر فعالیت :

1) از نظر کالا فراورده ها ـ مثل بازارهای فرش ، نفت، پسته ، پنبه

2) از نظر کار و خدمات ـ مانند بازارهای کار، بیمه ، حمل و نقل و فنی و مهندسی

3) از نظر پول و سرمایه ـ مثل بازارهای بورس اوراق بهادار، سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت

ب ـ انواع بازارهای سازمانی :

با توجه به اینکه سازمان ها، بازار بزرگی را تشکیل می دهند، لذا بازارهای سازمانی به سه دسته تقسیم می شوند:

1) بازارهای صنعتی : این بازار بسیار بزرگی است که در بعضی از کشورها احتمال دارد، در بر گیرنده ی هزاران و حتی میلیون ها شرکت و موسسه باشد و حجم دادو ستد کالا و خدمات در این بازار ، سالانه بالغ بر چندین میلیارد دلار در کشور های صنعتی می باشد، بازار کالای صنعتی، بزرگترین و متنوع ترین بازار سازمانی به شمار می رود و از کلیه ی افراد و شرکت هایی تشکیل می شود که کالا ها و خدماتی را خریداری نموده و برای تولید سایر کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می دهند.

2) بازار دولتی: این بازار نیز، بازار بزرگی بوده که در آن کالاها و خدماتی خریداری می شوند که عمدتاً دارای مصارف دفاعی، آموزشی ، رفاه عمومی و سایر نیازهای جامعه می باشند . خریدهای دولتی بسیار تخصصی، روشن و صریح بوده و تحت نظارت مجلس قانونگذاری و هیئت نظارت بودجه صورت می گیرند و خرید ها نیز در این بازار به کندی صورت می گیرند.

3) بازار واسطه :این بازار از افراد و سازمانی هایی تشکیل می شود که کالاهای تولید شده توسط دیگران را به منظور فروش مجدد خریداری می کنند یا پس از خرید آن ها را به دیگران اجاره می دهند.

ج ـ انواع بازار اقتصادی:

1) بازار رقابت کامل:

الف ـ تعداد خریدار و فروشنده بسیار زیاد است

ب ـ خریداران و فروشندگان قیمت پذیرند

ج ـ ورود و خروج به این بازار آزاد است

د ـ اطلاعات در این بازار به طور وسیع در اختیار همگان قرار دارد.

ه ـ کالای عرضه در بازار یکسان ، متحد الشکل و همگن می باشد و هیچ مؤسسه ای در بلند مدت سودی بیش از سود معمول و متعارف در بازار بدست نمی آورد

2)بازار انحصار کامل :

بازاری است که در ان یک تولید کننده یا فروشنده در بازار وجود دارد و به جهت موفقیت ممتاز و اعضای خود حتی در دراز مدت هم می توانند سودی بیش از اندازه معمول کسب کند.در این بازار قیمت، به در آمد مصرف کننده گان وابسته است و انحصارگر تا جایی که در آمد خریداران اجازه می دهد.قیمت کالا و خدمات خود را افزایش می دهد.

3) بازار رقابت انحصاری :

این بازار نه به صورت رقابت کامل است و نه به صورت انحصار کامل یعنی وضعی بینابین دارند. در این بازار هم رقابت وجود دارد و هم انحصار از جهت اینکه تعداد خریداران و فروشندگان زیاد بوده و هیچ یک از آن به تنهایی اثری بر روی دیگران ندارند و به بازار رقابت کامل شباهت دارد و از طرفی به دلیل اینکه تولیدات هر یک از آنها از تولیدات دیگران متمایز بوده و همگن و کاملاً مشابه نیستند و نتیجتاً دارای متقاضیان مخصوص به خود هستند به بازار انحصاری تمایل دارند.

4) بازار اعضار چند جانبه:

به وضعیتی اطلاق می شود که دو یا چند فروشنده تقاضای انبوه خریدار را ارضا کنند.در این حالت تعداد بنگاه های اقتصادی یا تعداد فروشندگان کم بوده و با قیمت ها برخورد تلافی جویانه می شود و هر یک از آن ها می خواهند با اتخاذ تدابیری، سهم خود را از بازار معینی فروش و نهایت سود خود را بالا ببرند که برای رسیدن به اهداف خود به یکی از دو روش زیر عمل می کنند:

الف ـ بنای ناسازگاری گذاشته و برای کسب بیشترین سود، روش مبارزه را انتخاب نمایند.

ب ـ دارای روحیه سازش بوده و با تبانی و همکاری با یکدیگر بیشترین سود ممکن را بین خود تقسیم نمایند.که کارتلها ، تر است و شرکت های چند ملیتی نتیجه ی سازش بین چندین شرکت بزرگ است که کل بازار را در اختیار دارند.

جدیدترین مطالعات در زمینه ی بازار که توسط آقایان فلیپ کاتلروگری آرمسترانگ صورت گرفته در کل پنج نوع بازار را به مؤسسات معرفی می نمایند عبارتند از :

1ـ بازار مصرف کننده:

شامل افراد و خانواده هایی است که کالا ها و خدمات را برای مصارف شخصی خود خریداری می کنند.

2ـ بازارهای صنعتی:

شامل مؤسساتی هستند که کالاها و خدمات را برای بازپروری بیشتر یا استفاده مجدد آن ها در تولید کالاها و خدمات دیگر خریداری می نمایند.

3ـ بازار واسطه ای:

در بر گیرنده سازمان هایی است که کالاها و خدمات را به منظور فروش مجدد و کسب سود خریداری می کنند.

4ـ بازار دولتی :

شامل نمایندگی دولتی است که به منظور تولید کالاها و خدمات عمومی یا انتقال آن ها به افراد نیازمند ، اقدام به خرید می نمایند.

5 ـ بازار بین المللی:

در بر گیرنده خریداران خارجی است و از مصرف کنندگان، تولید کنندگان ، واسطه های فروش و دولت ها، تشکیل می شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

انواع بازار 9 سال 8 ماه ago #100741

خوب بود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی