یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اهداف بازاریابی

اهداف بازاریابی 9 سال 8 ماه ago #100556

hهداف بازاریابی:

1) به حداکثر رساندن سطح مصرف :
بسیاری از مدیران بنگاه های اقتصادی معتقدند که وظیفه ی بازاریابی بر انگیختن مصرف و به حداکثر رساندن میزان آن است. آنان بر این باورند که مصرف زیاد مردم به نوبه ی خود موجب تولید بیشتر منتج به اشتغال بیشتر و نیز باعث افزایش ثروت که آن هم به نوبه ی خود افزایش رفاه عمومی جامعه را به دنبال دارد، خواهد شد. البته بعضی از صاحب نظران نیز درست عکس این فکر می کنند و اعتقاد دارند که مصرف بیشتر باعث بردگی و وابستگی آنان به دنیا شده و نتیجتاً دلزدگی و افسردگی آنان را در پی خواهد داشت.

2) به حداکثر رساندن رضایت مصرف کننده:
نگرش دیگر بازاریابی، صرف مصرف بیشتر را کافی نمی داند و به دنبال این هدف است که سیستم بازاریابی باید در جهت تأمین رضایت مصرف کنندگان باشد. برای مثال مصرف بیشتر، هر نوع مواد غذایی یا پوشاک زمانی اهمیت دارد که این کار باعث رضایت مصرف کنندگان آن شود، اما مشکل اصلی در اینجا، سنجش میزان رضایت مشتری است که کار بسیار دشوار می باشد، چرا که اولاً تا به حال کسی نتوانسته روشی را ابداع نماید که بتواند به دقت سطح رضایت مصرف کننده را بسنجد و دوم اینکه در اکثر موارد معایب ناشی از مصرف کالا، مثل آلودگی و تخریب محیط زیست در زمان اندازه گیری میزان رضایت مشتری از مصرف کالا یا خدمات نادیده گرفته می شود.

3) به حداکثر رساندن حق انتخاب
بعضی از متخصصان امور بازاریابی معتقدند که هدف اصلی بازاریابی باید تنوع بخشیدن به کالا ها و در نتیجه به حداکثر رساندن حق انتخاب مصرف کنندگان باشد و فقط در این صورت است که ارضاء کامل مشتری صورت خواهد گرفت.

اما افزایش شانس انتخاب از طریق متنوع کردن محصولات، مستلزم هزینه ی بالاست. اولاً اینکه ایجاد تنوع زیاد در تولید،باعث افزایش هزینه های تولید و انبارداری شده و این کار به نوبه ی خود باعث افزایش قیمت کالا ها گردیده و افزایش قیمت نیز کاهش تقاضا و مصرف را به دنبال خواهد داشت.

4) به حداکثر رساندن کیفیت زندگی:
تعدادی از مدیران بازاریابی بر این باورند که هدف نظام بازاریابی بالا بردن کیفیت زندگی هم از بعد کمی و کیفی کالا و هم از بعد کیفیت فیزکی و فرهنگی محیط زیست می باشند طرفداران این نظریه نه تنها رضایت مشتری بلکه تأثیر بازاریابی را بر کیفیت محیط زیست مد نظر قرار می دهند و به مسئولیت های اجتماعی یک واحد تولیدی معتقدند، کیفیت زندگی، با آنکه هدف مطلوبی برای بازاریابی می باشد ولی سنجش این کیفیت کار آسانی نیست و افراد مختلف از این مسئله برداشت های مختلفی دارند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

اهداف بازاریابی 9 سال 8 ماه ago #100742

تشکر از مشارکت
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حجت مداحی شاهخالی