یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه مطالب جلسه سوم

خلاصه مطالب جلسه سوم 9 سال 2 ماه ago #113445

انجمن آثار و مفاخر فرهنگي:
اين انجمن شاخص ترين نهادي است كه به صورت ويژه در راستاي شناسايي و شناساندن مفاخر فرهنگي و آثار ايشان با سابقه اي طولاني و گسترده فعاليت كرده است كه در ابتدا "انجمن آثار ملي" ناميده شد و انچمني نيمه دولتي بود كه در پائيز سال 1301 هچري شمسي با هدف نگه داري و تعمير ابنيه تاريخي و ... در سه دوره ذكرشده به فعاليت پرداخت:
دوره اول از 1301 تا 1320 هجري شمسي به ابتكار عبدالحسين تيمورتاش و به همت حسن مستوفي و حسن پيرنيا و ابراهيم حكيمي و محمدعلي فروغي و حسن اسفندياري و ميرزا نصرت الدوله و نصرا... تقوي و كيخسرو شاهرخ به صورت عام المنفعه و غيردولتي تاسيس شد كه ماده اول اساسنامه براين هدف تصريح دارد كه: انجمني به نام آثارملي تاسيس ميشود كه مقصود آن پرورش علاقه عامه به آثار قديمه علمي و صنعتي ايران و سعي در نگاهداري صنايع ظروف و صنايع دستي و حفظ سبك و شيوه قديم آنها است كه رياست انجمن دراين دوره را ابتدا رضاخان سردار سپه برعهده داشت. از اقدامات مهم انچمن دراين دوره ميتوان به بناي آرامگاه حكيم ابوالقاسم فردوسي و مجمع بين المللي به مناسبت بزرگداشت هزارمين سال تولي فردوسي اشاره كرد.

دوره دوم از آذرماه سال 1323 تا 1357 هجري شمسي با كوشش دكتر عيسي صديق و تصويب اساسنامه و آئين نامه اي جديد فعاليت خود را آغاز كرد كه از فعاليت هاي انجمن دراين دوره ميتوان به ساخت بيش از 30 آرامگاه و چندين بناي يادبود اشاره كرد، و نيز ساخت 13 تنديس از فردوسي و ابن سينا و نادرشاه و خيام و... از ديگر فعاليت هاي انجمن دراين دوره بود.

دوره سوم از سال 1365 هجري شمسي تاكنون فعاليت خود را آغاز كرد، ولي از از 1365 تا 1373 فاقد هرگونه اعتبار براي انجام فعاليت ها و وظائف خود بود، تا اينكه از سال 1373 به بعد كه مقام رياست جمهوري در راس هيات امنا قرار گرفت از اعتبارات دولتي بهره مند گرديد. از فعاليت هاي انجمن دراين دوره ميتوان به بازسازي مقبره دهخدا در بابويه در سال 1373 و مقبره عبدالكريم شهرستاني در سال 1374 اشاره كرد. واحد انتشارات از سال 1373 آغاز به كار كرد و تاكنون آثار ذيقيمتي به بازار نشر روانه كرده است. از سال 1380 فصلنامه انجمن با نام "نامه انجمن" منتشر گرديد، اين فصلنامه درواقع انتشار مجدد انجمن آثار ملي بود كه از سال 1355 آغاز به كار كرده بود كه تاپيش از انقلاب 4 شماره ازآن منتشر گرديده بود. نامه انجمن تاكنون و در دوره جديد تا 36 شماره منتشر شده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سیاوش دانیالی
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی