شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس جلسه ششم سياست خبري مورخ 21/8/93

خلاصه درس جلسه ششم سياست خبري مورخ 21/8/93 9 سال 5 ماه ago #103807

بسمه تعالي
خلاصه درس جلسه ششم سياست خبري مورخ 21/8/93
- در این جلسه استاد محترم درمورد تعداد دیگری از تاکتیکهای خبری تدریس وبحث کردند :
تاکتیک اطلاعات سری :
دراین تاکتیک سعی می شود اطلاعات به صورت طبقه بندی شده و به صورت مرحله به مرحله دراختیار مردم قرار گیرد .
تاکتیک نشت هدایت شونده :
دراین تاکتیک بعضی از اخبار نگه داشته می شود و بعضی از آنها با هدفی خاص و به صورت زمان بندی شده دراختیار مردم گذاشته می شود . مانند جریان انتخابات آمریکا که درهتل واترگیت آمریکا اتفاق افتاد .
تاکتیک ماساژپیام :
از انبوه خبرهایی که درجامعه بوجود می آید خبرنگار روی آن خبرها کارمی کند که آن را ماساژ پیام می گویند.
تاکتیک کلب بافی :
دراین تاکتیک خبرنگاربه خبر بیشتر شاخ و برگ می دهد و بیشتر به حواشی خبر می پردازد تا به اصل خبر و سعی می کند که ذهن مردم کمتر به عمق مطلب و خبر معطوف شود .
تاکتیک زمان بندی :
دراین تاکتیک اخبار مرحله به مرحله وبا تآخیر به مردم ارایه می شود .
تاکتیک قطره چکانی :
دراین تاکتیک اخبار دسته بندی شده و درزمانهای گوناگون و به مقدار بسیار کم به مردم ارایه می شود تا مردم هم به منبع خبر اعتماد کنند هم به آن اعتیاد پیدا کنند و منتظر ادامه ماجرا و خبرباشد.
تاکتیک موجی :
دراین تاکتیک وقتی مردم نسبت به موضوعی که اتفاق افتاده اعتراض می کنند که چرا اطلاع رسانی نمی شود رسانه ها آنقدر زیاد اطلاع رسانی می کنند که مردم گیج شوند و واقعیتهای اصلی واساسی آن خبر را نبینند.
تاکتیک تبخیر :
این تاکتیک براساس شایعه پراکنی است وزمینه های بوجود آمدن شایعه از طریق تاکتیک تبخیراست شایعاتی که اساسا درست نمی باشند .
تاکتیک بازگشتی :
دراین تاکتیک یک خبری را ارایه می دهند تا واکنش وعکس العمل مردم را ببنند که چیست تا ببینند به مردم می شود نفوذ کرد یا نه وقتی که از مردم مطمئن شدند کارشان را انجام می دهند .
تاکتیک دروغ بزرگ :
دراین تاکتیک خبری را که به هیچ وجه درست نیست ارایه می کنند . این تاکتیک بیشتر برای ترساندن دشمن و به هیجان درآوردن افکار عمومی به کار می رود .
تاکتیک فوریت بخشیدن ساختگی به خبر :
این تاکتیک تاکید بر انتقال سریع خبر و لحظه به لحظه پیام به مردم و افزایش کمیت آن دارد . هدف از این تاکتیک ایجاد نوعی طوفان مغزی برای مخاطب نسبت به سوژه مورد نظر و نوعی جداسازی مخاطب نسبت به منابع خبری دیگر است . مانند خبرهای 60 ثانیه ای که از تلویزیون پخش می شود .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي