خوش آمديد,
مهمان
|
|
مدیریت دانش
مقدمه مديريت دانش، پديدهاى جديد نيست، بلكه از صدها سال پيش كه صاحبان مشاغل مختلف،تجارب حرفهاى خود را به ديگران منتقل مىكردند، وجود داشته است؛ اما در سالهاى اخيربه موضوعى مهم و چالش برانگيز تبديل شده است. در اوايل سال 1990 اين واژه به طورجدى وارد مباحث سازمانى گرديد. اما امروزه با انبوهى از اطلاعات و دادههاىگوناگون مواجهاند كه در بسيارى از موارد، اداره صحيح آنها به دشوارى صورت مىپذيرد.بنابراين با گذشت زمان مديران متوجه شدند كه سالها اطلاعات و تجربه با ارزش را از دستدادهاند. براى جلوگيرى از تكرار اين بحران سعى دارند از طريق مديريت دانش، دانايىانباشته در ذهن كاركنان خود را به دست آورند تا بتوانند آن را به آسانى با ديگران درسازمان تقسيم نمايند و فكر محورى، جايگزين سرمايه محورى گردد. سلسله مراتب دانش: داده – اطلاعات – دانش – خرد. هر چه به سمت «خرد» پیشتر رویم کیفیت بهتر و بالعکس به سمت «داده» کیفیت پایین تر و کمیت بیشتر است. داده ها: حقایق و اعدادی هستند که از آنها اطلاعات به دست میآید. دادهها از تركيب يك سري علائم ساخته ميشوند مثال: 30000 ريال ایران اطلاعات: زمانی که داده ها به منظور خاصی و بشکلی منطقــی سازمانـــدهی میشوند تبدیل به اطلاعات ميگردند. مثال: 1 دلار آمريكا = 30000 ريال ایران دانش: عبارت است از ایده ها، فهم و درسهای آموخته شده در طول زمان. دانش فهمیده می شود و فرد دانش را از طریق تجربه، استدلال، بصیرت یادگیری، خواندن و نوشتن به دست می آورد. اطلاعات زماني به دانش تبديل مي گردد كه توسط اشخاص تفسير گرديده، با عقايد و تعهدات آنها آميخته شده و به آن مفهوم داده شود . مثال: آشنايي با مكانيزمهاي بازار ارز خرد (معرفت): وقتی که دانش برای تصمیمگیری و بهبود تصمیمات، فرآیندها و بهرهوری یا سودآوری به کار گرفته میشود تبدیل به خرد میشود. برای خردمند بودن، افراد نه تنها باید دانش کسب کنند بلکه باید فهم کاملی از اصول حاکم برآن دانش را نیز داشته باشند. مثال: تصميمگيري براي تبديل منابع ريالي به ارز خارجي . دانش انسانها: انسانها دو نوع دانش دارند. دانش آشكار یا صریح Explicit - دانش ضمني Tacit دانش صریح Explicit Knowledge دانشي که بيان شده (از ذهن در آمده و با کلمات دنياي بيرون طرح شده است. مستندسازي شده و با قالب هاي نمادين و/يا زبان طبيعي منتقل گرديده است) مانند استاندارهاي طراحي، گزارشهاي پروژه، گزارش هاي تحقيقات، مقالهها، پايگاه اطلاعاتي یا سياستگذاريها و تجربيات مستندسازي شده. دانش ضمنی Tacit Knowledge دانشي كه در ذهن افراد قرار دارد و مستندسازي نشده است. فرد هنگامي از دانش خود مطلع مي گردد كه با مشكلي مواجه مي گردد يا وضعيتي خاص قرار مي گيرد. ویژگیهای دانش ضمنی: • ناملموس • موجود در ذهن افراد • انتقال نيازمند تعامل با افراد • مجموعه مهارتها، بينشها، تخصص، فهم و مجموعه يادگيريهاي افراد • با گذشت زمان و با كسب تجربه بيشتر مي شود مدیریت دانش در سازمانها: مستندسازي، نگهداري و بازیابی دوباره دانش، خرد و تجربیات باارزش کارکنان سازمان، به عنوان بخشي از داراییهاي سازمان است. مدیریت دانش کوششی برای تبدیل دانش کارکنان (سرمایه انسانی) به دارایی مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است. در واقع مدیریت دانش آن اقداماتی است که انجام میدهیم تا سازمان، سریعتر و اثربخشتر به اهداف خود برسد. ارائه دانشی درست، در قالبی درست، در زمان درست، برای اشخاص درست و با هزینهای درست، ماهیت عملکرد درست مدیریت دانش است. مدیریت دانش جمع آوری دانشی است که از تجربیات موجود بدست آمدهاند. اجزای اصلی مدیریت دانش عبارتند از : فرآیند – کارکنان – فناوری فرایند: مجموعه فرایند های خلق، مشخص نمودن، انتخاب و گردآوری، طبقه بندی، سازماندهی، ذخیره، انتشار و به اشتراک گذاشتن، دسترسی دیگران به دانش و استفاده از دانش است که در توالی هم چرخه مدیریت دانش را تکمیل میکنند. مردم یا صاحبان دانش(کارکنان): از آنجا که حجم قابل توجهی از دانش نزد انسانها و صاحبان دانش وجود دارد و نیز از آنجا که بکار گیری دانش و خلق دانش جدید تنها توسط انسان قابل انجام است ،انسان یکی از ارکان سیستم مدیریت دانش است. فناوری: پیاده سازی فرایندهای مدیریت دانش در گروی بهره گیری از فناوری است. در سیستم مدیریت دانش نیز مانند تمام سیستم های دیگر برای دست یابی به نتیجه، کارکرد متناسب تمام اجزای سیستم ضروری است. چرا افراد دانش خود را تسهيم نميكنند؟ تمايل دارند اما وقت ندارند. مهارتهاي تسهيم دانش را ندارند. مزاياي تسهيم دانش را نميدانند. امکانات تسهيم دانش در شرکت وجود نداشته باشد. جبراني از سوي شركت انجام نميشود. شرکت، فرهنگ تسهيم دانش را تشويق نميكند.
پيوست:
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
سلام مرسی کارتون خوب بود
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|