شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: فعالیت های مطبوعاتی

فعالیت های مطبوعاتی 9 سال 8 ماه ago #100209

با سلام خدمت استاد عزیز و همگی دوستان گرامی!
امیدوارم مطلب زیر مورد توجه قرار گیرد!

فعالیتهای مطبوعاتی
فعالیت های مطبوعاتی در دهه های اخیر دچار دگرگونی های زیادی شده است به طوریکه اگر به تاریخچه فعالیت های رسانه ها یا به طور کلی فعالیت های مطبوعاتی دقت کنیم خواهیم دید که بخش اعظم کار مطبوعاتی به خبرهای محله ها، شهر، استان، منطقه و در شکل کلی تر به خبرهای یک کشور ختم میشود و کمتر رسانه ای را در دنیا پیدا می کردی که اطلاعات و خبرهای کشورهای دیگر حتی کشورهای همسایه را داشته و یا منتشر کرده باشد به همین دلیل رسانه های مکتوب از جمله روزنامه ها و صدا یعنی رادیو از پیشگامان این عرصه هستند و کم کم به دنیای ارتباطات می رسیم نقش سایت ها، خبرگزاری ها و در رأس همه آنها تلویزیون ها با تکیه بر تکنولوژی توانستند خبرهای سایر کشورها و جهان را در کمترین زمان ممکن به تمام نقاط دنیا ارسال نمایند و حتی جزئیات آنها را بیان کنند به هر حال رشد و پیشرفت رسانه ها همگام با تکنولوژی و علوم روز چیزی بود که امروز ما دنیا را به این گستردگی به دهکده ارتباطات تشبیه می کنیم.
انواع فعالیت های مطبوعاتی
1- رسانه های مکتوب: اگر چه هر فعالیت خبری که هدفش اطلاع رسانی برای جامعه هدف باشد کار مطبوعاتی نامیده میشود اما امروز فعالیت های مطبوعاتی به گروه و دسته های مختلفی تقسیم شده اند که هر کدام از آنها نیز با پیشرفت ها همگام شده و به سبک و سیاق خود اقدام به فعالیت کرده اند یکی از این رسانه های مهم و با سابقه روزنامه یا مجلات و ماهنامه ها و ... هستند. این رسانه ها که صاحب تشکیلات تعریف شده و مشخص هستند خبرها و گزارشات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، حوادث، گزارشات تحلیلی و توصیفی و ... کشور و سایر کشورهای جهان را به ترتیب الویت هر صبح منتشر می نمایند. روزنامه در دنیای امروز پرمصرف ترین و پرطرفدارترین رسانه ها هستند زیرا افراد مختلف در هر سطح تحصیلات و در هر مرتبه اجتماعی به طور روزانه از آنها استفاده می کنند، دسترسی به آنها آسان و پراکندگی آنها مناسب است، برای مطالعه آنها نیازمند جا و مکان خاص نیستند و به دلیل دسترسی مناسب در هر شرایطی میتوانید از مطالب آنها استفاده کنید. خبرنگاران، دبیران و سردبیران این رسانه های مکتوب نیز از تخصص های روزنامه نگاری برخوردارند و هر چه اخبار و گزارشات روزنامه ای دقیق تر، زیباتر و طراحی آنها مناسب تر و تنوع مطالب آنها بیشتر باشد، طرفداران آنها نیز بیشتر خواهد بود به طوریکه بسیاری از این رسانه ها در هر کشوری به عنوان یک رسانه قابل اطمینان و یا منبع قابل اعتماد شناخته میشوند و سعی میکنند اخبار و اطلاعات آن را ملاک قرار دهند به هر حال این دسته از رسانه ها امروز کم کم شکل و فرم واقعی خود را عوض می کنند و هر روز شاهد تغییرات مهمی در تمامی ساختار آنها هستیم در حجم صفحات، رنگ، نوع اخبار، طراحی بزرگی و کوچکی و تبلیغات و سایر موارد، اینها چیزهایی هستند که پیشرفت های علوم باعث ایجاد تغییر در آنها شده و باعث شده است که آنها خود را با توجه به نیازهای روز جوامع تغییر دهند. هر چه رسانه های مکتوب به نیازهای روز جامعه خود بیشتر توجه نمایند، اقبال استفاده از انها در جامعه نیز بیشتر خواهد شد.
2- رسانه های دیجیتالی یا سایت ها و خبرگزاری ها: یکی از منابع فعلی استفاده از خبرها و اطلاعات در دنیا، سایت ها و خبرگزاری ها هستند این ابزارهای اطلاع رسانی چندین دهه است که پا به عرصه فعالیت های مطبوعاتی گذاشته اند و با دلیل همنوایی و همسویی با نیازهای روز جوامع، با سرعت زیادی رشد و گسترش پیدا کرده اند، سایت ها و خبرگزاری ها امروزه به منبع اصلی بهره مندی و استفاده و بهره برداری بسیاری از ابزارهای مطبوعاتی از جمله روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون و ... تبدیل شده اند. سایت ها و خبرگزاریها که از فضای مجازی برای ارسال و تهیه اخبار و گزارشات خود بهره می برند سریعترین و بهترین راه برای ارسال اخبار به سراسر دنیا هستند. بهره مندی از اینترنت و ماهواره ها در این دسته از رسانه ها امکان ایجاد تحول و سرعت اخبار در دنیا را فراهم کرد و تا جایی پیش رفت که کم کم جای رسانه های دیگر را تنگ کرد و هر روز به تعداد آنها افزوده شد و به عنوان منبع اصلی بهره برداری اخبار تبدیل شدند. سرعت تایپ خبرها، عدم نیاز به کاغذ و سایر ابزارها و امکانات چاپ و ... امکان استفاده در هر لحظه و هر زمان خاص برای انتشار اخبار و غیره این بخش از فعالیت مطبوعاتی را بسیار کارا و مهم نموده است تنها با داشتن یک کاربر که به اینترنت وصل باشد در هر جای دنیا و در هر موقعیت جغرافیایی می توانید مهمترین اخبار و گزارشات را در سراسر دنیا در اختیار داشته باشید برای اینکه مشکلی در این زمینه داشته باشید، همچنین استفاده از زبان های مختلف در انتشار اخبار در این رسانه ها، امکان استفاده همزمان افراد از اخبار و اطلاعات را از طریق کاربرها چندین برابر کرده است. به هر حال سایت ها و خبرگزاری ها نیز از جمله فعالیت های خبری یا مطبوعاتی هستند که ساختار مشخص از جمله خبرنگاران حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، مذهبی، فرهنگی، گزارشات تحلیلی و توصیفی، دبیران و سردبیران و ... را دارا بوده و بعد از تهیه اخبار خام توسط خبرنگاران آماده شده و توسط دبیران و سردبیران بررسی و بعد از اطمینان از صحت و درستی خبر آن را در اختیار جامعه خود قرار می دهند.
3- رادیو: یکی از قدیمی ترین رسانه های مطبوعاتی که هم اکنون نیز بخش قابل توجهی از جوامع بشری، اخبار ها و اطلاعات خود را از آن به دست می آورند رادیو است. رادیو علاوه بر اینکه در سرعت ارسال اخبار و اطلاعات یکی از مهمترین رسانه هاست بلکه در نوع ارسال آن هم روش منحصر به فردی دارد، چرا که شما تنها با داشتن یک دستگاه رادیو و روشن کردن آن بدون اینکه نیاز به فعالیت دیگری داشته باشید بسیاری از اطلاعات و اخبار را گویندگان رادیو حتی در حالت خوابیدن و چشمان بسته شما در اختیارتان قرار می دهند، شما در حال رانندگی، صرف ناهار و شام، در رستوران، سینما، خیابان، خانه و در حال کار، در طبیعت و دریا، کوه و بیابان و در هر نقطه ای از دنیا با داشتن یک رادیو جیبی کوچک می توانید مهمترین اخبار و اطلاعات را به بهترین شکل ممکن دریافت کنید و لذت ببرید و یکی از مهمترین مزیت های این رسانه در مقایسه با رسانه های دیگر حتی تلویزیون، این است که هر فردی در هر شرایطی بدون داشتن حتی سواد خواندن و نوشتن می توانداز اطلاعات و اخبار آن بهره مند گردد در حالی که سایر رسانه ها شاید این امکان را ندارند. اولاً در هر مکان نمی شود از آنها استفاده کرد ثانیاً برای بهره مندی از آنها حتما باید افراد از یک میزان سواد برخوردار باشند و در برخی موارد باید برای استفاده از سایت ها و خبرگزاری ها اطلاعات دیگری هم داشته باشند اما در رادیو تنها باید روشن کردن آن را بدانند. از طرفی امروز به دلیل پیشرفت تکنولوژی از طریق تلفن همراه نیز می توانید از رادیو و اخبار آن باخبر شوید که این نیز یک مزیت دیگر است پس آنچه مسلم است رادیو یکی دیگر از فعالیت های مطبوعاتی است که همانند ساختار رسانه های دیگر یعنی خبرنگاران، دبیران، سردبیران را دارد و روش تهیه اخبار و اطلاعات نیز یا توسط خبرنگاران عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... است و یا از منابع مانند خبرگزاری ها، سایت ها و سایر منابع بهره مند میگردد.
4- تلویزیون: امروزه یکی از تأثیرگذارترین و پرطرف دارترین ابزار مطبوعاتی بدون شک تلویزیون ها هستند زیرا این جعبه جادویی به دلیل قابلیت های مختلفی که دارد توانسته است بر سایر ابزارهای مطبوعاتی فائق آمده و جای آنها را بگیرد. تلویزیون با بهره مندی از تصویر و امکان تنوع و سرگرمی و انتشار اخبار همراه با تصویر و مدرک توانسته است میزان اطمینان و اعتماد را در درون جامعه و در میان طرف داران خود افزایش دهد. اگر چه ساختار خبری و مطبوعاتی این رسانه نیز همان ساختار سایر رسانه ها را دارد اما آنچه مسلم است تلویزیون را نمی توان تنها یک فعالیت مطبوعاتی نامید، چرا که بخشی از فعالیت های این رسانه در حوزه مطبوعات است و سایر مطالب، فیلم ها، سریال ها و ... نیز در داخل این جعبه جادویی وجود دارد تلویزیون به عنوان یک فعالیت مطبوعاتی تنها در عرصه خبر و گزارشات نیست بلکه در عرصه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درست نیز نقش بی مانندی دارد که شاید سایر رسانه ها در این زمینه توان رقابت با آن را نداشته باشد اگر چه این رسانه با توجه به فراگیری که دارد نیازمندیهایی دارد که بسیار سخت تر از سایر رسانه هاست، اولاً نیازمند مکان خاص، امکانات خاص، عدم امکان استفاده از آن در هر جایی و مکانی، و عدم امکان بهره مندی از آن در هر جغرافیایی وجود دارد که این موضوع را میتوان از عیوب این رسانه عنوان کرد، به عبارت دیگر، اگر از رسانه هایی مانند رادیو و روزنامه و ... میتوان در هر شرایطی استفاده کرد اما از تلویزیون نمیتوان در این شرایط بهره برد. اما باز هم یکی دیگر از رسانه های مهم امروز دنیا که هر روز از تکنولوژی بیشتری نیز بهره میبرد و طرفداران بیشتری هم به دست می آورد تلویزیون است.
آنچه مسلم است فعالیت های مطبوعاتی نیازمند ابزارهای مطبوعاتی است که ابزارها و انواع آنها و تأثیرگذاری آنها را عنوان کردیم، عنوان کردیم که خبرنگاران، دبیران، سردبیران از اصلی ترین پایه های شکل گیری و نیازهای پایه ای فعالیت های مطبوعاتی هستند و به خصوص این افراد حتما در رشته های مطبوعاتی مانند علوم ارتباطات، روزنامه نگاری و ... تحصیلاتی دارند.
موضوع بعدی این است که فعالیت های مطبوعاتی در دنیای امروز به عنوان یکی از حساس ترین و مهمترین شغل ها عنوان میشود زیرا این فعالیت با جامعه بشری در ارتباط بوده و دامنه دربرگیری آن بسیار بالا است از طرفی علاوه بر بحث اخبار و اطلاعاتی که توسط رسانه ها ارسال میشود در بحث ایجاد امنیت و بالا بردن ضریب امنیت جامعه نیز نقش اساسی دارند، از طرفی فعالیت های مطبوعاتی در فرهنگ سازی جوامع نیز نقش مؤثری ایفاء می کند اگر چه نباید در نقش جلوگیری از چالش ها و بحران های آنها در جوامع و ایجاد آرامش و امنیت آنها در جامعه نیز نمی توان بی توجه شد. فعالیت های مطبوعاتی با طبقات مختلف جامعه و جهان سر و کار دارد پس میتواند در جامعه همان میزان که مفید است در صورت عدم توجه و نبود تخصص بد باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی