شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: population

population 9 سال 8 ماه ago #100571

جمعیت
امروزه آنچه باعث رفاه و آرامش و خوب زندگی کردن است کاهش جمعیت نیست بلکه مدیریت صحیح است برخی بر این باورند که با کاهش جمعیت زندگی بهتر می شود اما این تصور اشتباه است .
آنچه باعث رفاه و آرامش در زندگی مردم است مدیریت درست است ، کشور ایران در دهه شصت با رشد جمعیت بالایی رو برو شد اما مدیریت کلان کشور آن زمان نتوانست برای اینده این جمعیت فکری کند و این موج باعث گردید همزمان با رشد سنی مقاطع مختلف را تحت تاثیر قرار دهد به طور مثال جمعیت آن زمان باعث سه شیفته شدن مدارس ، بعد افزایش کنکوری های ، نیاز به مسکن ، نیاز به شغل و ... که هیچ یک متناسب با جمعیت متولد شده رشد نیافت و تنها راه حل را کاهش جمعیت یعنی شعار دو فرزند کافی است را فقط دولت سر داد که این امر در استراتژی جمعت غلط است و عواقبش در سال های 1430 به بعد گریبانگیر دولت خواهد شد .
امروزه کشور های دنیا جمعیت را رو به کاهش نمی برند بلکه جمعیت را مدیریت و سازماندهی می کنند و با برنامه ریزی درست افزایش یا کنترل می کنند .
حال راه کار کشور ما با این مسئله چیست ؟
1- 180کشور جهان 81 نوع بسته تشویقی با برنامه ریزی دقیق برای افزایش و مدیریت جمعیت خود در نظر گرفته اند که با بررسی آنها می توان جمعیت کشور را مدیریت نمود :
- بطور مثال برای مادران شاغل که دارای فرزند می شوند 8 ماه تا یکسال با حقوق کامل مرخصی در نظر گرفته شده است
- هزینه مهد و مرخصی تا 3 ماه برای شوهر جهت کمک به همسر خود با حقوق
- افزایش حقوق والدین و پرداخت هزینه کودک تا زمان دانشگاه
- برای بازنشستگانی که فرزند بیشتر داشته باشند حقوق قابل توجه دریافت می کنند .
- رایگان بودن هزینه درمان مادر از زمان بارداری تا دو سالگی کودک
- کاهش زمان حضور مادران شاغل در محل کار
- در برخی کشور ها در اختیار قرار دادن پرستار کودک
- در اختیار قرار دادن مسکن رایگان
- و .....
با مطالعه کتاب جمعیت نوشته خانم دکتر حسینی مجرد می توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید . و با راه کار های بیشتر آشنا گردید .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی