شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مشكلات ورود تكنولوژي نسل جديد قبل از بسترسازي

مشكلات ورود تكنولوژي نسل جديد قبل از بسترسازي 9 سال 8 ماه ago #99931

مشكلات ورود تكنولوژي نسل جديد قبل از بسترسازي فرهنگ آن
با گسترش روزافزون فناوري‌هاي مختلف در جهان و ورود آنها به زندگي بشر سال‌هاست که رويه زندگي افراد با بهره‌گيري از تکنولوژي‌هايي که حاصل و برآيند پيشرفت فناوري‌هاي مختلف است تغيير کرده است به طوري که اين پيشرفت و تغيير در راه و رسم زندگي قابل قياس با دهه اخير نيست.
اين پيشرفت‌ها که همگي در جهت راحتي زندگي بشر بوده‌اند در بعضي از جوامع با استقبال قابل توجهي مواجه شده‌اند به طوري که عمده فعاليت خيل عظيمي از جامعه را به خود اختصاص داده‌اند. از جمله فناوري‌هايي که در چند دهه اخير به صورت جدي مطرح شده‌اند و جاي خود را در ميان افراد علاقه‌مند باز کرده‌اند را مي‌توان به کامپيوتر و موبايل و دستگاه‌هاي پخش کننده موسيقي و در کنار آن کنسول‌هاي بازي نسبت داد. همه موارد قيد شده جزو عواملي هستند که اگر استفاده از آنها تنها به مدت ۲۴ ساعت منع گردد باعث اختلال در بسياري از کارها و در کنار آن به بي‌حوصلگي افراد و دلسردي آنها خواهد انجاميد.
پس مي‌توان نتيجه گرفت که موارد بيان شده با زندگي بشر پيوند خورده‌اند و فقدان آنها بسياري از کارها را مختل خواهد کرد. اما نکته‌اي که اينجا حائز اهميت است نحوه استفاده از موارد قيد شده و برخورد متقابل جامعه با افرادي است که از دستگاه‌هاي بيان شده استفاده مي‌کنند.
شعاري که امروزه در بسياري از جوامع مطرح است بسترسازي فرهنگي قبل از ورود يک تکنولوژي يا وسيله به دنياي مادي آنهاست اما اين بسترسازي فرهنگي تا چه حد در قبال استفاده از کامپيوتر و موبايل و ديگر دستگاه‌هاي سرگرم کننده انجام شده است؟
آيا اين بسترسازي تنها مختص افرادي است که به استفاده از اين تکنولوژي‌ها مي‌پردازند يا در گستره وسيع‌تر ديگر افراد جامعه را نيز شامل مي‌شود؟
بدين ترتيب نگارنده سعي بر اين دارد تا با تشريح وضعيت حال حاضر جامعه و پذيرش تکنولوژي‌هاي ذکر شده پيش از بسترسازي فرهنگي در قبال اين موارد به بيان مشکلاتي که کاربران با ديگر افراد جامعه در کشمکش‌ها استفاده يا عدم استفاده از فناوري دارند بپردازد.
● باورهاي غلط جامعه
به طور حتم نسل جوان تطابق بيشتري براي استفاده از دستگاه‌هاي مختلف و به کارگيري آنها در زندگي روزمره در مقايسه با نسلي که سن و سال بيشتري را دارد دارا مي‌باشد زيرا گروه عظيمي از افراد که از دستگاه‌هايي همانند کامپيوتر موبايل و کنسول‌هاي بازي استفاده مي‌کنند عضو گروهي از همين جوانان هستند.
اما گاه مواردي را مي‌توان يافت که همين جوانان با افرادي که سن و سال بيشتري دارند هم‌عقيده مي‌شوند و استفاده از موارد ذکر شده را عبث مي‌دانند.
نکته‌اي که شايد مطرح کردن آن شما را در درک اين موضوع ياري نمايد اين است که استفاده از تمامي اين دستگاه‌ها به حد و اندازه و در بازه‌هاي زماني مشخص کاري کاملا پسنديده است و نگارنده نيز عقايد خود را بر همين منوال بنا کرده است.
بدين ترتيب هر چقدر که استفاده از اين وسايل گستره بيشتري را فرامي‌گيرد عقيده و نظر افراد مخالف را محکم‌تر و مصمم‌تر مي‌کند و بدين ترتيب دو قطب مخالف و موافق در اين ميان شکل مي‌گيرد. به طوري که در اغلب موارد نيمه خالي ليوان مد نظر افرادي قرار مي‌گيرد که جزو مخالفين استفاده از اين دستگاه‌ها هستند.
شايد شما نيز تا به حال با چنين ابراز عقيده‌هايي مواجه شده باشيد. در زير مثالي از چنين ابراز عقيده‌هايي آمده است که شايد به نظر خواننده‌ها آشنا باشد:
جواني را در نظر بگيريد که در حال استفاده از کامپيوتر است. استنباط کار وي از نظر افراد مخالف استفاده از اينترنت به صورت افراطي و چت کردن با افراد مختلف است کما اينکه اين فعاليت از سوي جوان ذکر شده مي‌تواند کارکردن بر روي يک پروژه کاري يا تنظيم يک مقاله و... باشد که همگي فعاليت‌هايي مثبت تلقي مي‌شوند. بدين ترتيب مي‌توان نتيجه گرفت که اگر در ابتدا مفاهيم استفاده از چنين فناوري‌هايي در جامعه مطرح مي‌شد و ذهن عوام در قبال پذيرش چنين دستگاه‌هايي آماده مي‌شد شايد امروز ديگر چنين مشکلي را نداشتيم که استفاده از اينترنت و يا موبايل کاري بي‌منفعت خوانده شود و کار عده‌اي از افراد که در جهت پيشرفت جامعه گام برمي‌دارند و با راه‌اندازي پروژه‌هاي مختلفي در زمينه فناوري روز و ملموس کردن آنها در دنياي اينترنت و در کنار آن فعاليت افراد در اينترنت و در تالارهاي گفتمان (Forum) به منظور ارتقاي اطلاعات افراد در همه زمينه‌هاي علمي امري بيهوده تلقي گردد.
●اما راه حل چيست؟
اين جمله را در طول زندگي خود بارها و بارها شنيده‌ايد: «هنوز دير نشده»
شايد بتوان با شروع کردن فرهنگ‌سازي استفاده از تکنولوژي در جامعه تا حدودي ديد و موضع افراد را نسبت به اين موضوع تغيير داد اما هيچ گاه نمي‌توان به نتيجه‌اي که اگر از ابتدا اين فرهنگ‌سازي آغاز مي‌شد رسيد.
اما باور کنيد هنوز دير نشده! بايد شروع کار بر مبناي فعاليت رسانه‌هاي گروهي و ازجمله تلويزيون بنا گردد و با تشريح نکته‌هاي مفيد استفاده از اين فناوري‌ها در جهت ملموس‌سازي اين فناوري‌ها گام برداشت تا حداقل نسل آينده گريبان‌گير چنين مشکلات ابتدايي نگردند!

درس: اصول سخنوري- استاد: سركار خانم بهبودي- محقق: جليل اسكندري
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مشكلات ورود تكنولوژي نسل جديد قبل از بسترسازي 9 سال 8 ماه ago #101496

سپاسگزارم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: آسیه بهبودی