سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تحقیق من فصل اول کتاب

تحقیق من فصل اول کتاب 8 سال 11 ماه ago #117308

واژه اسطوره چیست ؟
کلمه ای معرب است از واژه یونانی هیستوریا بمعنی جستجو ،آکاهی و داستان نام گرفته در زبان های اروپایی از بازمانده واژه یونانی میتوس به معنی شرح ، خبر ، قصه استفاده شده است .
تعریف اسطوره ؟
تعریف اسطوره کار آسانی نیست و در برخی از فرهنگ ها به معنی خیالی و غیر واقعی است و جنبه افسانه ای محض دارد اما اسطوره را باید داستان و سرگذشتی (( مینوی)) ( آسمانی ) دانست که معمولا اصل داستان مشخص نیست از سنت ها و روایت گرفته شده و شخصیت های اسطوره ای موجوداتی ما فوق طبیعت هستند و چنان تعریف می شود که واقعی تلقی می شود .
اسطوره ها بعضی اوقات جلوه های تاریخی دارند مثلا کاری که به دست آدمیان زورمند اتفاق افتاده و به اون داستان شاخ و برگ هم داده می شود .
گاهی این اسطوره ها با حکایتی از زبان حیوانات نقل میشود مثل حکایت کلیله و دمنه انسانهای غیر واقعی هستند .
تعریف دیگر ی از اسطوره :
به عبارت دیگر سخن از این است که چگونه هرچیزی پدید می آید و به هستی خود ادامه می دهد شخصیتهای اسطوره را موجودات مافوق طبیعی تشکیل می دهند و همواره هاله ای از تقدیس ،قهرمانان مثبت آن را فرا گرفته است .

اسطوره ها از نظر تاریخی به چند بخش تقسیم میشود :
1- تاریخی 2- نیمه تاریخی
تاریخی : حوداثی که در اسطوره نقل میشود همچون داستان واقعی تلقی میگردد . زیر ا به واقعیتها برگشت داده می شود و همیشه منطقی را دنبال می کند اسطوره گاهی به ظاهر حوداث تاریخی را روایت می کند اما آنچه که در این روایت مهم است مفهومی است که از شرح داستان گرفته می شود و دیدگاه آدمی را نسبت به خویشتن و جهان آفریدگار بیان می کند .
نیمه تاریخی : تاریخ می تواند به اسطوره تبدیل شود و اسطوره ها ی نیمه تاریخی را بوجود آورد . اسطوره های نیمه تاریخی عبارتند از تحول و تکامل حوداث تاریخی و وقایع ابتدایی که اتفاق افتاده اند و کارهای بدست آدمیان زورمند انجام گرفته که کم کم به آنها شاخ و برگ داده شده است و داستانهای پراز عجایب و غرایب بوجود آمده و بتدریج هاله ای از تقدس دینی ( نیمه خدایی ) هم به دور برخی از آنها حلقه زده است .

فرق بین اسطوره و تمثیل چیست ؟
اسطوره واقعی است ولی تمثیل داستان ساخته شده است و جنبه عبرت آموزی دارد . اسطوره هایی که از زبان حیوانات نقل می شود واعمال وا حساسات انسان در آنها به حیوانات نسبت داده میشود فر ق دارد این حکایت ها جنبه تمثیلی دارند بر مفاهیم معنوی و اخلاقی تاکید ورزند مثل کلیله و دمنه اما اسطوره هایی که همچنین با افسانه هایی غیر مادی را در چهارچوب زندگی روزمره و معمولا با نتیجه اخلاقی نقل می کند و همراه قصه خیال بافی های شاعرانه است تفاوت دارد ( یعنی داستان اسطوره واقعی است ) .

دلیل وجود اسطوره چیست ؟
عدم آگاهی بشر دلیل وجود اسطوره است .
بخاطر ناتوانی انسان در برابر برآورده شدن آرزوهاست و ترس از حوادث غیر مترقبه و با قدرت تخیل ساخته می شوند وبه شخصیت های تاریخی و یا قهرمانی و پهلوانی تبدیل میشود .
اسطوره ها نشانه ای از عدم آگاهی بشر از علل واقعی حوداث هستند که تخیل را با واقعیت پیوند می دهند و اسطوره باوران اسطوره ها را راست می پندارند .
فایده اسطوره شناسی چیست ؟
1- تاریخ تمدن ، روشن ساختن گوشه های تاریک ساختهای اجتماعی کهن
2- پی بردن به طرز تفکر و اعتقادات مردمان دوران باستان
3- اگر اسطوره شناسی نباشد بار سنگین مطالعه درباره تاریخ دوران کهن بر دوش باستان شناسی می افتد .
4- اسطوره شناسی نه تنها برای روشن کردن مرحله ای از تاریخ اندیشه انسانی بلکه برای فهم و درک بهتر رفتار و آداب آن جوامع که بن ملی اساطیری هنوز درمیان آنها زنده است مفید است .

منابع اساطیر ایران را نام ببرید ؟
1- منابع هندی 2- منابع اوستایی 3- منابع مانوی 4- منابع پهلوی 5 – منابع عربی و فارسی

منابع اوستایی را به چند بخش تقسیم شده اند ؟
1- یسن ها
بر سروده ها و دعاهای دینی است و 72 فصل دارد .
2- ویسپرد
مجموعه ای از ملحقات یسن ها ست و 24 فصل دارد .
3- یشت ها
مشتمل بر سرودهایی خطاب به خدایان باستانی (21 فصل دارد)
4- وندیداد یا وید یو داد
کتابی است مربوط به آئین های عملی زندگی در کیش زردتشتی ولی مطالب اساطیری در آن دیده می شود 22 فصل دارد .
5- خرده اوستا -- خلاصه ای از اوستای دوره ساسانی و مجموعه ای از دعاها و نیایش ها ست
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: معصومه مولایی