سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403

 



موضوع: درباره منوچهر، آرش، گرشاسب

درباره منوچهر، آرش، گرشاسب 8 سال 11 ماه ago #116164

منوچهر
منوچهر ثمره ازدواج دختري به نام وَزَك كه دختر ايرج است و پَشَنگ است. در اين هنگامه زماني است كه فريدون در ايرانشهر يا سرزمين ايران فرمانروايي ميكند. فريدون سالخورده پس از تاختن بر لشگريان سلم و تور منوچهر را به سام نريمان مي سپارد و خود جان به جان آفرين تسليم مي كند.
منوچهر شخصيتي مرموز در اسطوره هاست كه اصل او به ايزدان مي رسد و نژاد منو دارد. منوچهر فرمانروايي خود را در ايرانشهر استحكام بخشيد و جنگ با افراسياب در دوران حكومت اوست.

آرش
يكي از نام آورترين پهلوانان تاريخ اساطيري ايران در دوره منوچهر است. چنين روايت شده است كه افراسياب پادشاه پيشدادي منوچهر را در تبرستان محصور مي كند. سرانجام هر دو خواهان آشتي مي¬ شوند. منوچهر از افراسياب درخواست مي كند كه به اندازه يك پرتاب يك تير از خاك او را به وي برگرداند و افراسياب قبول مي كند. سپس تير و كمان خاصي براي اين كار تهيه مي كنند كه چوب آن از جنگلهاي خاص، پر آن از پر عقاب و آهن آن از كانيهاي ويژه است، تهيه مي كنند. آرش انجام اين كار را بر عهده مي گيرد. او همه نيرو و وجود خود را با ياد سرزمين ايران به تير مي بخشد. تير سپيده دم رها مي كند. از كوهها مي گذرد، تا سرانجام در غروب آفتاب در سرزمين بلخ فرود مي آيد و مرز ايران و توران مشخص مي گردد. سرانجام آرش كه پهلواني تندرست بود به دليل اينكه تمام هستي خود را به تيري بخشيده بود كه سرزمين ايران را گسترده تر كرده است، ديگر چيزي باقي نمانده بود.

گرشاسب
پهلواني است كه كهن كه به دوران هندوايراني تعلق دارد. او پسر ثريته كه از تواناترين مرد از خاندان سام است. گرشاسب بخشي از فرّه جمشيد را دريافت مي كند.از دلاوريهاي گرشاسب مي توان به اين موارد اشاره كرد: كشتن اژدهاي شاخدار، از پا درآوردن ديو اژدها مانند گَندَرْو زرّين پاشنه، رام كردن باد، بازداشتن مرغ بال گسترده و از ميان بردن راهزنان غول پيكر.
گرشاسب از پرس خناثَئيتي در كابلستان فريب مي خورد و به او مي پيوندد و با بي احترامي به آتش جزء گناهكاران مي شود و با وجود جاودانه بودن، وقتي نوهين توراني در دشتي در زابلستان تيري به او مي زند، او به خواب فرو مي رود و تا پايان جهان در اين حالت بيهوشي باقي خواهد ماند. پيكر گرشاسب را فروهرها محافظت مي كنند تا در زماني كه ضحاك زنجير خود را گسست و به آزار آفريده هاي گيتي پرداخت، امشاسپندان و ايزدان بر سر پيكرش بروند و او را از خواب بيدار كنند تا او از گرز بر ضحاك كوبد و نابودش كند.

تهيه كنندگان: مرتضي صفري، مهدي جباري، مسعود فراهاني
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: معصومه مولایی